Gå til innhold

Tråden for sære matvaner!


Lily

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har RIKELIG med pepper på nærmest alt jeg spiser :D nomnom! (Eventuelt kanskje en vane jeg har fått etter å ha blitt opphengt i at alle krydderblandingene og den falske kanelen hjemme er usunt og skadelig....) - Hjelper meg da faktisk med å huske å drikke nok vann! :D Hahaha :p

Hvorfor er krydderblandingene og kanelen usunn og skadelig? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er krydderblandingene og kanelen usunn og skadelig? :o

Vanlig kanel er ikke direkte usunn, men den inneholder mer kumarin enn annen kanel. Denne kaneltypen heter cassiakanel og er den som kommer fra blackboy, santa maria etc etc, som du kjøper i butikken. Den andre typen heter ceylonkanel og denne kan bl.a kjøpe på helsekosten (smaker pyton btw)

Inntak av kumarin som overskrider grensene, altså inntak over 1,4 gram kanel og 1,9 desiliter kanelte for voksne og 0,7 gram kanel og 1 desiliter kanelte for barn - pr dag, anses for å være skadelig for leveren. Det er imidlertidig ingen grunn til panikk. Skadene merkes ikke og de reparerer seg selv når man reduserer inntaket av kumarin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yeah, y'all got it :) Spiser jeg kanel er det MYE; skal man ha kanel på, må man HA KANEL PÅ. Slik at det smaker kanel. Har store planer om å få meg Hindu-kanel da :D Alt blir så mye bedre, da slipper jeg å tenke på at det er feil, bare ha god samvittighet. Angående krydderblandinger er det så mye rart de tar oppi, MSG, mye salt, sukker, mel osv. GALSKAP :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, her var det mye bra! Jeg har jobba i restaurant, og hadde virkelig kost meg om det kom inn 4 voksne mennesker som spiste suppe med liten skje.

Veit ikke om jeg er så sær i matveien, men jeg har vel noen pussige vaner.

- Jeg kan brekke meg av å se bløt eggehvitte i et bløtkokt egg. Plommen er derimot ikke noe problem.

- Slapt bacon er ekkelt.

- Blodpølse er digg.

- Når jeg er fyllesjuk må jeg ha superekkelmat; typ spaghetti a la capri eller lapskaus fra boks.

- Mat med bein i (eks. kyllingvinger) kan ikke spises, da ser jeg bare for meg et lik på tallerkenen. Det er ekkelt. Unntak for pinnekjøtt som alltid er godt.

- Er ikke noen søtmons, og har fått noen rare blikk på restaurant når jeg har spist forrett - hovedrett - forrett.

- Banan eller ananas i varm mat er helt krise.

- Jeg liker verken risgrøt, riskrem eller marsipan. Jula er ganske kjedelig sånn sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Piller ut mat jeg ikke liker ut av annen mat, f.eks rosiner i boller eller musli, jalapenos, rødløk etc
  • Foretrekker kotelett foran biff
  • Kan ikke spise mat som har vært borti dansk salami
  • Spiser ikke sånne pastellfarga nonstop fordi de SER kreftframkallende ut :p
  • Vil helst spise maten min med gaffel. Det er kun grøt og supper som spises med skjei
  • Steker poteten min med skallet på
  • Steker laks og ørret med skinnet på, namnam
  • Liker ikke øl, vin, whiskey, konjakk eller likør annet enn baylis. Sprit <3
  • Lapskaus er best kald
  • Spiser ikke svin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn

Spiser biff/indrefilet med grove rundstykker. Har fått en del kommentarer på det, men synes de grove rundstykke fra Meny er så utrolig gode! Også er det en liten bitterhet i meg fordi jeg måtte alltid spise poteter og div. ved sånne måltid når jeg var yngre og spiste med familien, nå kan jeg spise akkurat som jeg vil selv! :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nok ikke mer sær enn de fleste andre her inne når det kommer til hva jeg putter i munnen men jeg trenger særdeles lite variasjon når det kommer til hva jeg spiser. Jeg finner noe jeg liker og spiser det og gjerne bare det i opp til flere måneder.

Litt variasjon blir det vel alltid (hvis ikke annet så bare fordi jeg føler jeg må) men siden begynnelsen av juni har jeg omtrent bare spist cc og bringebær til frokost.

I flere måneder har middag eller gjerne både lunsj/middag bestått av ovnsbakt kyllingfile med egenlagd coleslaw. Jeg synes av og til det kan bli liiitt slitsomt når man har folk på besøk og besøket varer lenger enn en måltid fordi da må man begynne variere :D

Wasa husman med smør, gulost og kaviar er også en favorit. Dess mer sjeldent jeg spiser det dog...

Jeg gjør akkurat det samme! I det siste har det gått en del glutenfrie knekkebrød toppet med laks til frokost og kyllingwok til middag, for å si det slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ahhh Nugatti, min aller største svakheit :) Nugatti med peanøttsmør eventuelt nugatti med philadelphia naturell ost, i speltlomper eller på brød :rolleyes:

Nugatti oppi cottace cheese... Når jeg later som jeg er sunn :rolleyes:

Edit: Tror forresten ikke jeg har noen veldig sære matvaner, bare før glutenallergien så husker jeg at jeg dyppet sjokoladekjeks i nugatti krønsj hver lørdag. Sjokolaaade, mmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...