Gå til innhold

Trener jeg feil ?? Er det feil å trene 5x5 istedet for 10x4 osv osv


Anbefalte innlegg

Nå vet jeg ikke helt om det blir riktig å henvende meg her, men trenger råd..

Har da bare trent siden januar og er gira på å få frem muskler.. Selv om jeg ønsker å bli slank, så ønsker jeg både å være sterk og at man kan se at jeg har muskler..

Når jeg trener alene pleier jeg å kjøre 10x3, men med gutta blir jeg med på å kjøre 5x5. Noe jeg også liker. Men idag var jeg da på trening med ei venninne og gutta.. Kjørte vanlig program med 5x5. Helt til venninna mi sier at dette blir helt feil. Da prøver jeg å si det kommer litt an på hvordan du vil trene osv.. Men hun mente at dette var noe jeg burde styre unna..

Hun mente jeg da gjerne skulle kjøre 10x4 eller ta så mange løft jeg orket osv. Og heller gå ned på vektene for å klare løftene. Ikke løfte sånn at jeg så vidt klarer siste..

Men jeg ønsker jo da å få store muskler ( biceps, triceps, markert rygg osv) , mens lange slanke leggmuskler, ikke de klumpene jeg har nå. Så folkens, hva er " rett" trening med antall reps og sett osv?? :)

Ble kanskje litt mye surr her...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Populære innlegg

De er mer opptatt av gruppetimer og spinning. Har blitt med på noen gruppetimer også, så ser de presser seg mer på timene enn i studioet der store gutta trener.. Men har lært meg en ting: jeg har like

Er så sykt typisk jenter å si det der, at man ikke skal trene lite reps og tungt. Venninna di har ikke mye peiling om hun sier du trener feil, ligg på 1-5 reps om du vil ha opp maxstyrken. 10 reps er

Postede bilder

Husk at muskler tar mindre plass enn fett, så ikke tenk på å bli TYNN, tenk heller på at du skal bli sterk, få en fastere figur og mer energi :)(y)

Venninna di tar nok litt feil, det er ikke FEIL å trene 5x5. Det er som du sier, det kommer an på hva du vil oppnå.

Dette med at man skal ha lange slanke muskler er bare tull. Det er for jenter som tror at ved å løfte vekter så blir man stor og stygg. Du kan ta meg som eks: Jeg har spist som en hest siden desember, og har gått opp noen GODE kilo i muskler og noe fett, selvfølgelig, men sist jeg sjekket er jeg hverken BULKY eller feit eller har svære klumpete muskler.

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen Les denne, og det burde du råde venninna di til også (y)

Generell regel:

1-8 reps trener styrke

8-12 reps trener volum

Å kjøre 5x5 er helt fenomenalt, det har jeg trent selv og kommer nok til å gå tilbake til det om ikke så lenge.

TUNGT ER IKKE FARLIG :D Tviler du eller venninna di, ta en tur innom loggen min. For eks.

La oss starte med det :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Husk at muskler tar mindre plass enn fett, så ikke tenk på å bli TYNN, tenk heller på at du skal bli sterk, få en fastere figur og mer energi :)(y)

Venninna di tar nok litt feil, det er ikke FEIL å trene 5x5. Det er som du sier, det kommer an på hva du vil oppnå.

Dette med at man skal ha lange slanke muskler er bare tull. Det er for jenter som tror at ved å løfte vekter så blir man stor og stygg. Du kan ta meg som eks: Jeg har spist som en hest siden desember, og har gått opp noen GODE kilo i muskler og noe fett, selvfølgelig, men sist jeg sjekket er jeg hverken BULKY eller feit eller har svære klumpete muskler.

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen Les denne, og det burde du råde venninna di til også (y)

Generell regel:

1-8 reps trener styrke

8-12 reps trener volum

Å kjøre 5x5 er helt fenomenalt, det har jeg trent selv og kommer nok til å gå tilbake til det om ikke så lenge.

TUNGT ER IKKE FARLIG :D Tviler du eller venninna di, ta en tur innom loggen min. For eks.

La oss starte med det :)

Takk for et herlig svar:) jeg syns det er gøy å løfte 5x5 og løfte tungt. Jeg prøver å ikke tenke så mye på det å bli tynn, men heller få ned fettprosenten og heller stramme opp. Jeg merker allerede forskjell. Man kan se bilder i loggboka mi..

Godt å høre at du spiser som en hest. Jeg prøver å få i meg riktig mat og ordentlige måltider iløpet av dagen. Prøver å si til venninna mi at det funker dårlig med et måltid fra mcDonalds to ganger om dagen :p eller droppe å spise i det hele tatt...

Så det BR funket for deg å kjøre 5x5?:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er så sykt typisk jenter å si det der, at man ikke skal trene lite reps og tungt. Venninna di har ikke mye peiling om hun sier du trener feil, ligg på 1-5 reps om du vil ha opp maxstyrken. 10 reps er alt for mye om du er interessert i å øke styrken. Tren tungt på basisøvelser (benkpress, markløft, knebøy og militærpress).

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Takk for et herlig svar:) jeg syns det er gøy å løfte 5x5 og løfte tungt. Jeg prøver å ikke tenke så mye på det å bli tynn, men heller få ned fettprosenten og heller stramme opp. Jeg merker allerede forskjell. Man kan se bilder i loggboka mi..

Godt å høre at du spiser som en hest. Jeg prøver å få i meg riktig mat og ordentlige måltider iløpet av dagen. Prøver å si til venninna mi at det funker dårlig med et måltid fra mcDonalds to ganger om dagen :p eller droppe å spise i det hele tatt...

Så det BR funket for deg å kjøre 5x5?:)

Hvis man ikke løfter tungt, kan man også streve temmelig lenge for å se resultater etter disse musklene også ;)

Det er riktig innstilling :D:D

Ja, du får bare la det gå litt tid hvis venninna di ikke gidder å høre på deg, så skal vi nok se hvem som får rett til slutt når man ser på resultatet (y)

Ja, det funket kjempebra :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Er så sykt typisk jenter å si det der, at man ikke skal trene lite reps og tungt. Venninna di har ikke mye peiling om hun sier du trener feil, ligg på 1-5 reps om du vil ha opp maxstyrken. 10 reps er alt for mye om du er interessert i å øke styrken. Tren tungt på basisøvelser (benkpress, markløft, knebøy og militærpress).

Det var tanken min også. Hun hadde nemlig lært seg det. Riktig nok klarer jeg bare 35 i benken, i starten klarte jeg så vidt å løfte stanga... 40 i markløft , 37,5 kilo knebøy og 20 i millitærpress, (millitærpress Harvest bare testa 1 gang) men ettersom at jeg kun har trent siden januar ogaldri testa noen av disse øvelsene tidligere, så har jeg mye å jobbe med. Men jeg digger disse øvelsene.. Venninnene mine hater alle disse tingene... Noen av venninnene mine mener at jenter ikke skal trene sånn..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Hvis man ikke løfter tungt, kan man også streve temmelig lenge for å se resultater etter disse musklene også ;)

Det er riktig innstilling :D:D

Ja, du får bare la det gå litt tid hvis venninna di ikke gidder å høre på deg, så skal vi nok se hvem som får rett til slutt når man ser på resultatet (y)

Ja, det funket kjempebra :D

Ja, venninna mi sier hun ikke ser noen resultater siden jul.. Men jeg har ihvertfall tatt en del bilder for å følge med på om det skjer noe med kroppen min..

Har blitt helt hekta på å løfte tunge ting... :D jeg blir bare mer og mer motivert for jo mer jeg klarer å løfte.

Godt å høre at det funka for deg:D da kan jeg fortsette med god samvittighet :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hehe, ikke hør på de hvertfall. Folk aner ikke hvor mye bedre fremgang man har ved å trene tungt på basisøvelser, istede for å trene hundrevis av dårlige øvelser. Du kommer til å merke god fremgang nå, kjør på! :)

Ja, har både sett og merka forskjell siden jeg starta ( bare å se loggboka mi)

Hører mer og mer på gutta på gymmen og får mye bedre resultater :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ja, har både sett og merka forskjell siden jeg starta ( bare å se loggboka mi)

Hører mer og mer på gutta på gymmen og får mye bedre resultater :)

Skal følge med :) Men husk at kosthold er enda viktigere enn trening, om man har som mål å gå ned i vekt. Lykke til :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det var tanken min også. Hun hadde nemlig lært seg det. Riktig nok klarer jeg bare 35 i benken, i starten klarte jeg så vidt å løfte stanga... 40 i markløft , 37,5 kilo knebøy og 20 i millitærpress, (millitærpress Harvest bare testa 1 gang) men ettersom at jeg kun har trent siden januar ogaldri testa noen av disse øvelsene tidligere, så har jeg mye å jobbe med. Men jeg digger disse øvelsene.. Venninnene mine hater alle disse tingene... Noen av venninnene mine mener at jenter ikke skal trene sånn..

Jaja, da kommer de aldri til å få de resultatene de vil heller ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skal følge med :) Men husk at kosthold er enda viktigere enn trening, om man har som mål å gå ned i vekt. Lykke til :)

Ja, kosthold er viktig. Jobber hardt der også, men prøver å få i meg masse proteiner (kylling, biff osv osv) har fått dilla på kyllingfilet og brokkoli:) takk for det assa:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et eksperiment jeg hadde:

Trente alltid 8-10 reps, 3 sett. Så prøvde jeg 1-3 reps på diverse baseøvslser, og det var bare for å teste maksen min, siden jeg ikke visste den. Sjokket kom da neste økt med samme øvelsen ble helt sinnsykt mye lettere da jeg tok de 10repsa! Så bare av 5 maksløft kunne jeg fint legge på 10kg til to dager senere. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Jaja, da kommer de aldri til å få de resultatene de vil heller ;)

De er mer opptatt av gruppetimer og spinning. Har blitt med på noen gruppetimer også, så ser de presser seg mer på timene enn i studioet der store gutta trener.. Men har lært meg en ting: jeg har like mye rett til å være der som de.. Så stopper ikke midt i et sett fordi noen kommer og vil løfte;) :p

Lenke til innlegg
Del på andre sider
De er mer opptatt av gruppetimer og spinning. Har blitt med på noen gruppetimer også, så ser de presser seg mer på timene enn i studioet der store gutta trener.. Men har lært meg en ting: jeg har like mye rett til å være der som de.. Så stopper ikke midt i et sett fordi noen kommer og vil løfte;) :p

Nei såmenn ikke :)

(y)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvor lenge har du holdt på med trening om jeg kan spørre?:)

Jeg har trent av og på et par år, vær innom det meste om man kan si det sånn; mye løping, lite løping, masse mat, lite mat, spinningtimer, saltimer, styrke med lette økter, you name it :p men det var ikke før i desember i fjor at jeg begynte å trene skikkelig seriøst. Trente seriøst i fjor sommer også, men det ble liksom enda mer seriøst og jeg kunne trene enda tyngre da jeg begynte på senter i desember :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg har trent av og på et par år, vær innom det meste om man kan si det sånn; mye løping, lite løping, masse mat, lite mat, spinningtimer, saltimer, styrke med lette økter, you name it :p men det var ikke før i desember i fjor at jeg begynte å trene skikkelig seriøst. Trente seriøst i fjor sommer også, men det ble liksom enda mer seriøst og jeg kunne trene enda tyngre da jeg begynte på senter i desember :)

Høres bra ut:) vet uansett at jeg kommer til å følge deg og loggboka di:) masse inspirasjon og hente. Og vekker du konkurranse instinktet mitt grusomt mye også!;) Hehe keep up the Good work!:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Høres bra ut:) vet uansett at jeg kommer til å følge deg og loggboka di:) masse inspirasjon og hente. Og vekker du konkurranse instinktet mitt grusomt mye også!;) Hehe keep up the Good work!:)

Hehehehe, så bra :D

Da får jeg fortsette å dytte på konkurranseinnstinktet ditt da ;)

Blir moro å følge deg, lykke til :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...