Gå til innhold

Bygge muskler og gå ned i fettprosent.


Anbefalte innlegg

Leser mye forskjellig rundt omkring, både på diverse blogger og ellers. Lurer på hvor mange kalorier jeg skal spise hvis målet er å gå ned i fettprosent, og samtidig bygge muskler?

Er 24 år i mai, 1.58 cm høy (lav) og veier ca. 58 kg. Trener etter en 2-splitt og har fire styrkeøkter i uka (hver muskelgruppe får kjørt seg to ganger). Hvor mye cardio kan jeg ha utenom uten at det går utover muskelveksten? Sånn som det er nå trener jeg 1-2 økter cardio utenom (intervaller, lange gåturer).

Trener de store baseøvelsene (mark, knebøy og benk), i tillegg til øvelser som går på hver muskelgruppe.

Trenger virkelig hjelp med dette, sitter ikke inne med den helt store kunnskapen på dette området. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal ligge på rundt 2000 kcal, men det kan umulig stemme. Har bestandig hatt lett for å legge på meg, og normalvekta mi i perioder jeg har trent normalt og spist sunt (uten å ha som mål å gå ned), har vært 57 kg. Ligger på rundt 1600 nå, og vekta holder seg stabil på 58 kg. Er bare litt usikker på om jeg best mulig kan bygge muskler med det kaloriinntaket. Ser forskjell på kroppen, men mest på legger og overkropp. :)

Har også holdt meg til cardio 1-2 ganger i uka, men merker at jeg har lyst til å sette fart på ting før sommeren, så har lyst til å øke cardiomengden fra 1-2 til 3-4 ganger i uka. Vil dette gå utover muskelveksten? Vil ha muskler, men vil også bli kvitt mest mulig fett før sommeren. Er klar over at jeg må trene styrke for å bli kvitt fettet, men vil gjerne sette litt fart på ting. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehhh, BCAA for å forhindre forbrenning av muskler under kardioøktene? :cry:

Vi er omtrent like i høyde og vekt og har omtrent samme treningsbelastning, og jeg spiser 1000kcal mer enn deg og går ned i fettprosent sakte men sikkert. Trener du tung styrke fire ganger i uken, altså at du presser deg ordentlig, og i tillegg har 1-2 kardioøkter (som jeg ville brukt til intervall, ikke langkjøring, forøvrig), er 1600kcal på din vekt altfor lite. Ved å øke kaloriinntaket vil naturligvis forbrenningen din øke, både fordi det tar mer energi å fordøye og bryte ned mer mat, og fordi mer energi ofte vil gjøre at spontanaktiviteten din øker. Kroppen din vil rett og slett trives mer - og gi deg mer å yte med på trening og mer å bygge muskler av. Kan heller ikke forstå at du vil noe særlig ned i vekt, det du vil er nok å få en mer definert og muskuløs kropp, og da må det faktisk muskler til - og muskler må ha noe å bygges av (energi) :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Ligger på 6-8 reps (noe jeg har begynt med de siste ukene, før har jeg ligget på 10-12 reps), så presser meg hardt, ja. Jeg får prøve meg litt frem, får øke en periode fremover og se hva som skjer.

Drikker BCAA under trening, og proteinshake etter trening. Sliter litt ifht ordentlig, sunn middag. VET hva jeg bør spise, men med en kjæreste som nesten er sur for at jeg trener så mye, så får jeg ikke presset gjennom så sunne middager som jeg kanskje burde ha. Kan du gi meg et eksempel på hva du spiser ila en dag? :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idag har jeg spist:

Frokost:

Et hjemmelaget rugrundstykke, den ene halvdelen med masse gulost og den andre med en halv boks makrell i tomat (de store boksene). 20 mandler, en smoothie laget av en banan, 150g blåbær og en dæsj naturell cultura, og et oppkuttet eple med kanel.

Lunsj:

400g kyllingkjøttdeig, en paprika, to løk, 250g brokkoli og en boks hakkede tomater.

Rett etter trening: en appelsin og en halv boks CC med en neve valnøtter.

Middag: I dag "skeier jeg ut" med risgrøt, siden jeg har fått dilla på det. Lager på 100g grøtris og helmelk. Tilsetter litt vaniljesukker for smakens skyld, og siden den får søtning fra helmelken også, så kan jeg droppe sukkeret. Masse meierismør, da ;)

Av aktivitet har jeg hatt ei styrkeøkt og gått omtrent ei mil. Siden jeg valgte å ha en såpass karbohydratholdig middag (mange vil nok kalle grøt usunt - I call them stupid), droppet jeg karbohydrater til lunsj, fordi min kropp trives best med et litt lavere karbohydratinntak. Du skal styre maten, ikke maten deg ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke jeg hadde fått i meg så mye mat på en gang, så jeg får begynne gradvis. :)

Forresten, noen som vet av et godt alternativ til myseprotein? Søsteren min er laktoseintolerant, men skulle hatt proteinpulver. Hun kan jo ikke spise CC, skyr eller sånt heller.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...