Gå til innhold

VG: Vil forby billig smågodt (Jepp, Jørgen Foss)


Anbefalte innlegg

Gjest Byttnavn

Jeg synes man gjerne kan lære barn mer om mat og kosthold fra tidlig av. Som foreksempel å lære å tyde en innholdsfortegnelse vil gi mange en oppvåkning. Men å regulere kosthold gjennom pris tror jeg ikke vil ha stor effekt for det vil vise seg at folk tar seg råd til det de vil ha. Men jeg er litt enig i forhold til barn og markedsføring.

Sunn mat er ikke spesielt dyrt. Ja det er dyrere å kjøpe råvarer en halvfabrikat helt klart. Men i forhold til lønnsnivå bruker vi faktisk ikke så mye på mat kontra andre utgiftsposter. Og du må betale litt mer for kvalitet. Det er noe jeg velger å prioritere.

Noen grønnsaker kan koste mye utenom sesong. Og kjøtt og kylling koster litt, men dette skal produseres frem og så foredles, kyllingfilet faller ikke ut av et hull i veggen. Fisk er faktisk veldig rimelig. Men det er faktisk noen som skal fiske den opp fra havet for deg også. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være et mål om at kvalitetsmat skal være så utrolig billig i et land hvor alle har flatskjerm, nike sko og reiser på ferie flere ganger i året. Grandiosa er billig ja, men du får det du betaler for.

Jeg ønsker ikke å snakke nedsettende om JF, men om du oppnår overvekt i den klassen han representerer så snakker vi om helt andre årsaker enn at man er litt for lite aktiv og litt for glad i å kose seg og at smågodt er så godt. Dette er også en som har vært stor siden han var liten, og det er faktisk ikke ok at foreldre lar skje.

Det skal enormt mange kalorier til hver dag for å klare å oppnå den størrelsen. Man må være litt ærlig å kalle en spade en spade og si at han misbruker mat på samme måte som en alkoholiker bruker alkohol. Jeg velger å påstå at massiv overvekt skyldes andre problemer enn et dårlig kosthold. Jeg har sett han i flere debatter og for meg virker det som han skylder litt på skoler og prisnivå osv. Men å overspise i den skalaen begynner ikke der.

Mange sliter med overvekt selv om vi ikke snakker den størrelsen og her kan informasjon og opplysning virke positivt.

Så synes jeg man skal ha et litt positivt syn på kroppen, selv om den er større så kan den fint brukes! Og følelsen av mestring gjør at man kanskje får et litt annet syn på seg selv kroppslig sett.

Og det er litt dritt at mange overvektige ikke føler seg like bra som andre. Fett er integrert i kroppen og kroppsbilde, det er ikke som å ha en sekk med 20kg på ryggen som mange bruker som metafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begrunnelse?

Ganske enkelt fordi jeg mener det ikke er statens oppgave å kontrollere priser på et såpass spesifikt nivå. Jeg har fint lite økonomikunnskap, og alle de teoriene dere slenger rundt her har jeg ikke peiling på. Greit nok at fedme blir et større og større problem for velferdsstaten, men å forby dumpede priser på smågodt og eventuelt annen godteri? Gjeeeee dokkar. Det er da virkelig så mye mer enn smågodt som er usunt, og jeg tviler egentlig ikke på at smågodtet IKKE utgjør den delen av "mat" som gjør nordmenn flest feite, men det de putter i seg "ellers", alt fra usunne middager til mengder med loff, boller og kaker. At prisen på godteri dumpes et par ganger i året i høytider synes jeg er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forbud vil uansett presse frem et svart marked. Jeg ser for meg overskriftene i VG allerede nå:

"Politet spengte albansk godterimafia - les hvordan de smuglet Spesial og Risbrød over svenskegrensa", etterfulgt av Insider på Max.

Haha, nå lo jeg høyt.

Jeg tror for øvrig man må innse et eller annet sted på veien her at man ikke kan tilpasse landet til alle slags utfordringer enkeltgrupper har. Da blir det en endeløs kamp om hvem som har de største rettighetene. Man har jo både allergier, spiseforstyrrelser, kulturelle dietter og hva enn å ta hensyn til da. Det finnes andre viktigere kamper å kjempe enn sesongbaserte tilbud.

Hvis noe i det hele tatt skal reguleres bør det i mine øyne være den feilaktige reklamen som finnes rundt om kring, som gir feil bilde av kosthold. Tabloidpressens "Slik får du den perfekte sommerkroppen" og "Slik blir du kvitt julefetet" burde nærmest forbys ved lov.

En folkeopplysningskampanje hadde nok vært på sin plass, for det er overraskende mange som vet alt for lite om hva man bør og ikke bør spise. Jeg har selv fått et par aha-opplevelser etter jeg begynte å ha litt mer fokus på hva jeg putter i kroppen. Det er faktisk skremmende hva enkelte skriver ned som sunt.

Et litt ekstremt eksempel er noe en venninne fortalte meg, om ei hun kjenner som bestilte indisk mat med ost i stedet for kylling fordi vegetar er sunnere. Tommel opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Et litt ekstremt eksempel er noe en venninne fortalte meg, om ei hun kjenner som bestilte indisk mat med ost i stedet for kylling fordi vegetar er sunnere. Tommel opp!

Er sunt ensbetydende med noe som er magert/har få kcals? :D

(osten tilsatt er dessuten gjerne Paneer, som stort sett er ganske mager og har masse protein)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...