Gå til innhold

VG: Vil forby billig smågodt (Jepp, Jørgen Foss)


Anbefalte innlegg

Jeg sa det ikke mangler informasjon. Sa aldri noe om at den er god nok. Men om interessen er der, så klarer folk flest å finne frem til forskjellige måter å forbedre kostholdet på, og evt. gå ned i vekt. Informasjonen kan alltid bli bedre. Og de aller fleste skjønner at 5kg smågodt, bare fordi det er på tilbud i påska, ikke passer inn og ikke kommer til å gjøre noe godt for kroppen.

Jeg er enig i at det ikke mangler informasjon, men hvor finner man denne informasjonen? Hvordan skal en overvektig person gå frem i en jungel av forums? Typiske overskrifter på forum: Spis lavkarbo, spis pulverdietter, lavkarbo er krise, hold deg unna ris, spis ris, spis poteter, ikke spis poteter, du får kreft av kjøtt osv osv. Alle overvektige kan gå på en diett for å gå ned i vekt, ingen tvil. Men hva hjelper vektnedgang hvis livsstilen og vanene ikke er endret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at det ikke mangler informasjon, men hvor finner man denne informasjonen? Hvordan skal en overvektig person gå frem i en jungel av forums? Typiske overskrifter på forum: Spis lavkarbo, spis pulverdietter, lavkarbo er krise, hold deg unna ris, spis ris, spis poteter, ikke spis poteter, du får kreft av kjøtt osv osv. Alle overvektige kan gå på en diett for å gå ned i vekt, ingen tvil. Men hva hjelper vektnedgang hvis livsstilen og vanene ikke er endret?

Alle vet vel at potetgull, brus, godteri og fast food er usunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Han reagerer spesielt på det han oppfatter som tilbud rettet mot barn og unge. - Påskeegget er spesielt rettet mot barn og unge. Og når man dumper prisene på smågodt i påsken er det rettet mot denne gruppen. Vi oppfordrer næringen til å ta et folkehelseansvar."

Hva med foreldrene, de voksne menneskene som har ansvaret for barna? Mener heller at de bør ansvarliggjøres i større grad enn næringen. Det er foreldrene som velger hva de fyller påskeegget med.

Hvem har ansvar for foreldrene? Hvis barnet er overvektig, kan foreldrene anklages for barnemishandling? Mener du at tiltak kun skal igangsettes av enkeltpersoner (foreldre)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet vel at potetgull, brus, godteri og fast food er usunt?

Dette argumentet brukes så ofte som et avluttende innlegg. Men det bør heller brukes for å åpne for videre diskusjon.

Påstand: "Alle vet at junk er usunt".

Da må vi spørre: Hvorfor spiser folk det allikevel? Og hva kan vi gjøre for å endre det? <-- det er her utfordringene ligger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette argumentet brukes så ofte som et avluttende innlegg. Men det bør heller brukes for å åpne for videre diskusjon.

Påstand: "Alle vet at junk er usunt".

Da må vi spørre: Hvorfor spiser folk det allikevel? Og hva kan vi gjøre for å endre det? <-- det er her utfordringene ligger

Jeg tror det kommer av at man er avhengig - jeg er så mistroisk at jeg tror de "Har oppi noe" som gjør at vi vil ha det igjen og igjen. Sukker vet vi er avhengighetsskapende - men hva som er i McDonaldsmaten, Pringles etc. vet vi svært lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det kommer av at man er avhengig - jeg er så mistroisk at jeg tror de "Har oppi noe" som gjør at vi vil ha det igjen og igjen. Sukker vet vi er avhengighetsskapende - men hva som er i McDonaldsmaten, Pringles etc. vet vi svært lite om.

Jeg tror det er mye mer komplisert enn som så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er veldig klar over farene med overvekt, finnes ikke en dag i ett eneste medie det ikke er grundig dekket. Dessuten er det en grunn til at ingen bryr seg om forslagene hans, fordi det er bare tøv. Jo mer Foss prater, jo mindre oppslutning får han rundt saken sin.

Tenkte mer på blant unge. Ja, unge leser det, men tror neppe det er noe som blir mer gjennomtenkt i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva dem gjør med prisen på smågodt driter jeg egentlig i, da jeg fint klarer å gå forbi de hyllene i butikken.

Men hva med å senke prisen med 50% på andre varer og? Gi oss 50% på Egg, kylling, laks, kjøttdeig, svin, biff og andre matvarer slik at man heller hamstrer inn med det? Synes jeg alltid ser tilbud på smågodt, brus og sjokolader, mens kyllingen fremdeles koster 116kr kiloen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen foss setter i det minste viktig problematikk på dagsordenen. MEN tilnærmingen hans er etter min mening særdeles teit. Er det teit å si teit? Det er kanskje det. Men, det er noe urovekkende ved å skulle frata folk ansvar og bevissthet, og bare innføre lover og regler for å "gjete" folket i riktig retning- i stedet for å opplyse og informere folk slik at de kan ta gjennomtenkte selvstendige valg.

" Dette er kanskje en av de største utfordringene man har i forhold til overvekt. Nemlig at man dumper prisene på sterkt usunne produkter"

Pris er såklart et virkelmiddel, men å si at det er en så veldig stor utfordring i seg selv tror jeg er å ta hardt i. Eller?

Jeg har troa på at folk kan tenke sjæl, noe det virker som Jørgen Foss ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser greia med sikkerhetsbelter til bussen osv. Kan forstå at i akkurat slike saker så er det gunstig hvis offentlige tilbud ligger tilrette til alle uansett høyde, vekt, alder eller andre handicap. MEN i denne saken blir det for dumt for meg. Nå minner han meg mer og mer om en som liker å se sitt eget ansikt i media. Gidder ikke gå i detaljer engang, men dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo vises å være et positivt utkom at de setter ned priser på usunne ting. At folket har blitt sunnere og kjøper mer sunnere varer = De må finne på måter å få solgt den andre dritten og. Tilbud kommer jo som oftest av at man vil øke kjøpet av noe fordi det blir brukt for lite penger på ift. bedriften som produserer. De tjener godt på sunne varer = derfor holder de det sunne dyrt. Jeg tror folk er generelt mer obs på hva de kjøper, og at fler og fler tar til fornuften og at slike tilbud bare er utkommet av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at folk ofte tar usunne valg i matveien basert paa pris og hvor lett det er aa lage. Men naa er det ikke saann at man staar mellom karbonader i brunsaus og poteter, ELLER godteri til middag. Aa handle snop og potetgull er noe man gjoer for kos og som noe ekstra. Lav pris kan faa folk til aa kjoepe mye rart, baade ting man ikke trenger, klaer og mat. Etter min mening burde mat prises etter produksjonskostnader og en fast profitt-prosent for butikker og produsenter. Naar skal fastleger og samfunnet generellt komme paa banen for aa skolere uvitende foreldre og lage et stoetteapparat for de som ikke vet bedre? Enhver overvektig/ undervektig/ person med usunn livsstil burde ha rett paa veiledning hvis de selv oensker en forandring. Jeg tror ikke noe paa a fjerne usunn mat og la det gaa ut over hele befolkningen. Det er et valg man tar, og er man informert nok, saa tar man et bevisst valg mtp. helse og hva som er greit en gang i mellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier at reklamen er spesielt rettet mot unge. Så vidt jeg vet så har ikke barn som ikke har fått med seg forskjellen på mat og godteri, så mye penger at de likevel kan kjøpe 1kg med smågodt. De fleste foreldre passer på. Dessuten å er han flink å få det til å høre ut som om de som er overvektige er svakere enn de som ikke er det og absolutt ikke klarer å la være å kjøpe for mye godteri når de først har sjansen. Det er jo i bunn og grunn ingen andres valg enn personens, og det er latterlig å påstå at butikkene er grunnen til at folk blir feit. Selvsagt, hadde du sluttet å selge alt som var spiselig - eller begynt å bare selge brokkoli - så hadde det gått andre veien. Men det er enkelte som liker å kunne kose seg med noe søtt i helgene/påska/jula/whatever, og det er greit. De som er overvektig vet hva det skyldes, i stor grad, og kan regulere sukkerinntaket deretter.Det mangler ikke på informasjon. De er ikke dummere enn andre, slik Foss får det til å høres ut som.

Akkurat dette er et godt poeng synes jeg. Selv om jeg selv er slank/normalvektig er det akkurat like fristende for meg å passere godtehyllen, og krever vel så mye viljestyrke å stå imot...noe jeg ikke alltid besitter :oops::p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro
Forrige gang jeg ytret mine meninger om Jørgen fikk jeg advarsel, så jeg stepper sakte ut av tråden.

Jeg har opplevd sanksjoner i samtlige tilfeller hvor jeg har uttalt meg kritisk eller negativt til JF. Virker som det er sidestilt med å snakke positivt om PSMF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...