Gå til innhold

VG: Vil forby billig smågodt (Jepp, Jørgen Foss)


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Alt med måtehold... Det må folk lære seg..

Selv om det er tilbud på smågodt og du kan kjøpe 2-3 ganger så mye for prisen, så MÅ du ikke det, evt.. du må ikke spise opp alt på en gang..

Sleit vel kanskje litt med dette selv en gang, men bare jeg begynte å skjønne alt sammen med måltidssammensettning og kcal inn vs. kcal ut + finne ut at "nei faen, jeg skal ikke forfalle mer!", så begynte jeg å forstå at jeg aldri behøver å kutte ut noen ting, bare moderere meg.

Få inn mer kosthold i skolepensum, folk generelt vet alt for lite om kosthold og kroppens funksjoner og alt det der!

Sagt det før, men proaktive tiltak (gjort på rette måten) treffer så mye bredere og bedre enn reaktive tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste vet at overvekt er et problem, og at det er assosiert med utvikling av flere andre livsstilsykdommer. Problemet er vel mer det at de IKKE vet hva som er sunt, og hva som er gode alternativer til en usunn livsstil.

At prisen på smågodt blir senket i høytider som påsken mener jeg er "uproblematisk". En person som ikke har god innsikt i helse vil kjøpe godteri uansett om det er "vanlig" pris eller om det er tilbud. Selvfølgelig skjønner jeg at innkjøpet kanskje blir noe større, men poenget er at pris ikke er avgjørende. Som Vegard L sier tror jeg at produktplassering er mye viktigere enn pris.

Syntes det blir litt lavmål at folk kommer med svar som " åååå herregud, har de ikke selvdisiplin?! alle klarer å si nei hvis de vil". Det er lett å si for oss treningsjunkies på dette forumet. Jeg kan komme med et annet eksempel fra min hverdag. Jeg har aldri smakt alkohol, og jeg er totalt avholds. Hvordan blir det da om jeg sier " ååå herregud, har dere ikke selvdisiplin?! klarer dere ikke ha det gøy uten alkohol ? klarer dere ikke å si nei ? hvorfor gidder dere når alkohol har den virkningen på kroppen som den har?! HÆÆÆ hæææ hæææ?! skam dere !! " Samme gjelder for de som røyker, sett at røyk er knyttet til større avhengighet. Sukker blir også en avhengighet for de overvektige, det blir derfor vanskeligere å si nei og lettere å takke ja til det som gjør de lykkelig, spesielt når tilgjengeligheten er så stor som den er. Det er lettere for dere som drikker alkohol å si ja, enn å si nei fordi dere kanskje syntes det er godt, og fordi dere kommer i god stemning av det / blir mer glad. Nok om det, kanskje dårlige eksempler, men dere skjønner tegningen

Hva kan man gjøre? Totalforbud er en "enkel" men dårlig vei å gå. Personlig er jeg veldig for at folk skal få lov til å bestemme over sin egen kropp, da tenker jeg på godteri, dop, alkohol og røyk etc etc. Så lenge lasten ikke går direkte utover andre personer syntes jeg slike ting burde være tillatt. Jeg kjøper argumentet som " Jeg gidder ikke bruke mine skattepenger på at folk som ikke klarer å ta vare på seg selv skal bli behandlet " selvfølgelig er jeg enig i at dette er uheldig bruk av skattepenger.

Jeg tror det er mye mer å vinne på informering i tidlig alder. Da tenker jeg ikke på informasjon som "sjokolade er usunt" , men mer informasjon om hva karbohydrater , fett og proteiner er, hvordan spise variert? Gode alternativer til usunne matvarer ?

For den eldre generasjonen kan bedrifter kanskje gjøre en innsats, da tenker jeg på seminarer eller bedre tilgjengelighet på sunne matvarer i kantiner. Jeg vet at det er flere og flere bedrifter som tilbyr seminarer og kurs for sine ansatte knyttet til mat og livsstil, fordi de ser at sykefraværet er lavere. Man kan selvfølgelig diskutere hvorvidt et sunnere kosthold og livsstil er direkte knyttet til dette eller hvilke andre faktorer som spiller inn.

Ha en super påske alle sammen :love:

WTF...er du avholds? Så det du sier er at du husker at jeg kom opp og hilste på deg og Camilla på studentsamfunnet samme kveld som Timbuktu holdt konsert og kjørte latspread for dere? Går det ann å ikke drikke altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ser Foss' poeng ut fra et generelt folkehelseperspektiv, mener jeg at dette er feil vei å gå.

Vi får i oss alt for mye sukker. Men problemet er ikke påskeegget eller det godteriet i spiser i jula.

Problemet er snarere den tre-pakningen (for ikke å si fem eller seks) man trøkker i seg fra 7-Eleven, Deli de Luca, Rimi, Narvesen på morgenen, halvliteren med cola man bruker for å skylle ned baconpølsa man tar i lunsjen, Snickersen på trikken på vei hjem og Firkløveren man gumler på mens man ser på House etter middag.

Det kan godt være at det kommer resitriksjoner på sukkeromsetning i fremtiden, men jeg tviler sterkt på at et totalforbud eller andre restriksjoner kommer nå.

Et forbud vil uansett presse frem et svart marked. Jeg ser for meg overskriftene i VG allerede nå:

"Politet spengte albansk godterimafia - les hvordan de smuglet Spesial og Risbrød over svenskegrensa", etterfulgt av Insider på Max.

En annen ting, og noe som kanskje kunne vært en letter evei å gå enn at staten innfører forbud mot tilbud på smågodt (slik de faktisk har gjort på øl), er å se på restriksjoner på markedsføring. Jeg sier ikke at man skal gjøre det, men dette kunne vært en mulighet. For det er liten tvil om at markedsføring påvirker oss. Og vi teppebombes jo av reklame for sukkerholdig 'kos', alt fra sjokolade og Nidars smågodt poser til Tines Kos-puddinger og brusreklame, på TV, i blader, på reklameskilter etc.

Noe slikt, i kombinasjon med en restriksjon på produktplasseringtilgjengelighet (som nevnt over) tror jeg ville hatt en bedre effekt enn det Foss her foreslår.

Ikke det at jeg foresspråker noe slikt.

Nei, nå skal jeg kose meg med påskeegget mitt som inneholder mer sjokolade og digg enn jeg har spist totalt det siste halveåret. Biikinisesongen er jo ikke over oss helt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reposter det jeg skrev på facebook:

E vel ikke smågodt som gjør Norske mennesker feit vel... 1 time fysisk fostring HVER DAG I SKOLEN er en start. Gjør barna vant til at man skal bevege seg. Bruk oljepenger for å innføre all mat servert i skole. Varme sunne luncher. Og ikke minst holdningskampanjer rettet mot foreldre om sunn mat og hvor viktig det er, FRA BARNEHAGEALDER! Det er en start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes forresten også at Jørgen Foss bør få honnør for at han snakker ut om det store problemet man har med fedme i dag, og faktisk foreslår konkrete tiltak. Han setter en viktig debatt på dagsordenen!

Han skal ha for at han skaper engasjement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WTF...er du avholds? Så det du sier er at du husker at jeg kom opp og hilste på deg og Camilla på studentsamfunnet samme kveld som Timbuktu holdt konsert og kjørte latspread for dere? Går det ann å ikke drikke altså?

Seff er jeg avholds ! Ja det husker jeg veldig godt ;) Camilla husker det ikke fullt så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WTF...er du avholds? Så det du sier er at du husker at jeg kom opp og hilste på deg og Camilla på studentsamfunnet samme kveld som Timbuktu holdt konsert og kjørte latspread for dere? Går det ann å ikke drikke altså?

Vi får se hvor lenge det varer. Jeg har sprit i det meste og håper han får i seg noe av det :D

Off topic ! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag til tiltak her (og en veldig god og nyansert tilnærming til problemet)

Tror ikke du kan få sagt det mye klarere enn Jamie gjør der, anbefaler å bruke fattige 22min på å se (eller høre i bakgrunnen) dette.

Vi holder på å se USA tendensene her i Norge også når det kommer til fedme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han sier at reklamen er spesielt rettet mot unge. Så vidt jeg vet så har ikke barn som ikke har fått med seg forskjellen på mat og godteri, så mye penger at de likevel kan kjøpe 1kg med smågodt. De fleste foreldre passer på. Dessuten å er han flink å få det til å høre ut som om de som er overvektige er svakere enn de som ikke er det og absolutt ikke klarer å la være å kjøpe for mye godteri når de først har sjansen. Det er jo i bunn og grunn ingen andres valg enn personens, og det er latterlig å påstå at butikkene er grunnen til at folk blir feit. Selvsagt, hadde du sluttet å selge alt som var spiselig - eller begynt å bare selge brokkoli - så hadde det gått andre veien. Men det er enkelte som liker å kunne kose seg med noe søtt i helgene/påska/jula/whatever, og det er greit. De som er overvektig vet hva det skyldes, i stor grad, og kan regulere sukkerinntaket deretter.Det mangler ikke på informasjon. De er ikke dummere enn andre, slik Foss får det til å høres ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bare han er bitter fordi vi som er slanke kan spise så mye billig godteri vi vil uten å ha dårlig samvittighet. in ur face, jørgen foss.

Er du seriøs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier at reklamen er spesielt rettet mot unge. Så vidt jeg vet så har ikke barn som ikke har fått med seg forskjellen på mat og godteri, så mye penger at de likevel kan kjøpe 1kg med smågodt. De fleste foreldre passer på. Dessuten å er han flink å få det til å høre ut som om de som er overvektige er svakere enn de som ikke er det og absolutt ikke klarer å la være å kjøpe for mye godteri når de først har sjansen. Det er jo i bunn og grunn ingen andres valg enn personens, og det er latterlig å påstå at butikkene er grunnen til at folk blir feit. Selvsagt, hadde du sluttet å selge alt som var spiselig - eller begynt å bare selge brokkoli - så hadde det gått andre veien. Men det er enkelte som liker å kunne kose seg med noe søtt i helgene/påska/jula/whatever, og det er greit. De som er overvektig vet hva det skyldes, i stor grad, og kan regulere sukkerinntaket deretter.Det mangler ikke på informasjon. De er ikke dummere enn andre, slik Foss får det til å høres ut som.

På hvilken måte mener du at informasjonen er god nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier at reklamen er spesielt rettet mot unge. Så vidt jeg vet så har ikke barn som ikke har fått med seg forskjellen på mat og godteri, så mye penger at de likevel kan kjøpe 1kg med smågodt. De fleste foreldre passer på. Dessuten å er han flink å få det til å høre ut som om de som er overvektige er svakere enn de som ikke er det og absolutt ikke klarer å la være å kjøpe for mye godteri når de først har sjansen. Det er jo i bunn og grunn ingen andres valg enn personens, og det er latterlig å påstå at butikkene er grunnen til at folk blir feit. Selvsagt, hadde du sluttet å selge alt som var spiselig - eller begynt å bare selge brokkoli - så hadde det gått andre veien. Men det er enkelte som liker å kunne kose seg med noe søtt i helgene/påska/jula/whatever, og det er greit. De som er overvektig vet hva det skyldes, i stor grad, og kan regulere sukkerinntaket deretter.Det mangler ikke på informasjon. De er ikke dummere enn andre, slik Foss får det til å høres ut som.

Kan du henvise til kilder for de uthevede påstandene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte mener du at informasjonen er god nok?

Jeg sa det ikke mangler informasjon. Sa aldri noe om at den er god nok. Men om interessen er der, så klarer folk flest å finne frem til forskjellige måter å forbedre kostholdet på, og evt. gå ned i vekt. Informasjonen kan alltid bli bedre. Og de aller fleste skjønner at 5kg smågodt, bare fordi det er på tilbud i påska, ikke passer inn og ikke kommer til å gjøre noe godt for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg på min side mener det er for lite informasjon ute i media/det åpne.

De som sliter med overvekt må søke den selv, de får ikke informasjonen trykkt i ansiktet, slik som i anti-røyke og fartsgrense reklamer/holdningskampanjer.

Mer informasjon til folket, opplysning, så kanskje de voksne som er overvektige skjønner greia og gjør noe med sitt eget problem før det blir for sent å snu..

Fitnessbloggen er full av folk som har vært chubby og chubby++, og mange er det enda, meg inkludert. Vi som er her har søkt informasjon og funnet et bra samfunn her som hjelper folk.

Informasjonen ligger her, men den blir ikke gitt ut så veldig bra, en må i alt for stor grad komme på det av seg selv at man må gjøre noe, og finne ut hvor man skal få informasjonen.

Fitnessbloggen bør skrive en artikkel om, og muligens for barn, spisevaner, opplæring av mat og spre denne i media til aviser etc.

Her er informasjonen, den må bare spres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Han reagerer spesielt på det han oppfatter som tilbud rettet mot barn og unge. - Påskeegget er spesielt rettet mot barn og unge. Og når man dumper prisene på smågodt i påsken er det rettet mot denne gruppen. Vi oppfordrer næringen til å ta et folkehelseansvar."

Hva med foreldrene, de voksne menneskene som har ansvaret for barna? Mener heller at de bør ansvarliggjøres i større grad enn næringen. Det er foreldrene som velger hva de fyller påskeegget med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...