Gå til innhold

Hvor har PT lov å ta på?


Gr3tch3n

Anbefalte innlegg

Hei! Hvor har PT lov å ta på på kroppen til kunden?

er en jente som måtte kjenne på rompen til PT'n for å se hvor han strammet

Jeg vil ikke være hysterisk, synes det er litt kleint men om det er nødvendig så skal jeg heller bite sammen tennene og ikke være så dramatisk..

Hilsen

Jente fra Bærum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror vel ikke det er snakk om hva som er lov eller ikke lov, det er du som bestemmer hvem som skal ta eller evt. ikke ta på deg. Hvis PTen spør om at han vil vise på kroppen din hvor du skal kjenne det, så burde du godkjenne/avslå av egen fri vilje. Så får han/hun heller vise på seg selv. Hadde heller reagert om de bare tok på kunden uten noe forvarsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ateacup

Jeg ble så sjokkert! Jeg spurte hva faen han drev med, men han bare lo.

Jeg trener ikke med han lenger for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er

Stakkars mennesker, litt ukjent kroppsskontakt, skulle nesten tro man ikke hadde verre ting å klage over. Så lenge pten ikke holder deg i puppa for å hjelpe deg i knebøy så får det være grenser på hvor pripne man skal være.

Pripne og pripne det er mine grenser, det er ikke OK at andre tar på meg uansett hvor uten min tillatelse. Hvis jeg lot alle gjorde som de ville så tar de bare frihetene sine ikke sant? tenk at jeg er 15 år og treneren er mye eldre enn meg, hva sier du nå da? stakkars unge jente som føler seg litt ukomfortabel og spurte etter litt råd fra folk som har drevet med dette?.

Better to stay quiet and keep your narrow mind to yourself than answer on a forum and let others acknowledge your stupidity.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål... Dette er spørsmål om hvor PT kan få ta på kunde, sant?

Men i eksempelet så påpeker du at det var du som tok på PT?

Alså, synes PT bør spørre før all eventuell fysisk kontakt. Men i mange tilfeller, der kunden sliter med å få "kontakt" med de muskelgruppene som skal aktiveres så er det en enkel og effektiv metode å ta på selve muskelgruppen. Ganske enkelt fordi personen da enkelt kan "kjenne" hvor det skal strammes.

Det forutsetter likefult at kunden har gitt tillatelse til dette på forhånd.

Det eneste som skurret var hva det helt store problemet var da PT faktisk ikke var den som tok på, men som demonstrerte på seg selv. (uten at jeg vel egentlig kan si hvor effektivt det er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål... Dette er spørsmål om hvor PT kan få ta på kunde, sant?

Men i eksempelet så påpeker du at det var du som tok på PT?

Alså, synes PT bør spørre før all eventuell fysisk kontakt. Men i mange tilfeller, der kunden sliter med å få "kontakt" med de muskelgruppene som skal aktiveres så er det en enkel og effektiv metode å ta på selve muskelgruppen. Ganske enkelt fordi personen da enkelt kan "kjenne" hvor det skal strammes.

Det forutsetter likefult at kunden har gitt tillatelse til dette på forhånd.

Det eneste som skurret var hva det helt store problemet var da PT faktisk ikke var den som tok på, men som demonstrerte på seg selv. (uten at jeg vel egentlig kan si hvor effektivt det er)

Tusen takk for fint og saklig svar. Det var bare en av mange eksempler på de ukomfortable situasjoner. Han har dasket meg på rumpen, og trykket på "musklene" under kragebeinet litt over mine bryst det synes jeg er litt langt over min "comfort zone". Det er greit når han tar på ryggmusklene og for å kjenne om jeg strammer låret mitt.

Jeg tror jeg skjønner mer og mer hva jeg må gjøre, skal gi han en sjans og skal si vennlig men bestemt ifra at det er greit når det er absolutt nødvendig å vise meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som PT er det noen ganger nødvendig å ta på kunden for å kjenne etter om rette muskler jobber, osv - men dette skal avklares med kunde! Man gir gjerne en headsup om at man må ta på kunden, spør om det er greit, og er det ikke det får man forklare som best man kan. Man kan også legge noe imellom, catslides eller whatever - det er uansett alltid kunden som bestemmer hva som er greit og ikke.

At kunden tar på PT'en skjønner jeg strengt tatt ikke vitsen med, det må da holde å peke i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er

Pripne og pripne det er mine grenser, det er ikke OK at andre tar på meg uansett hvor uten min tillatelse. Hvis jeg lot alle gjorde som de ville så tar de bare frihetene sine ikke sant? tenk at jeg er 15 år og treneren er mye eldre enn meg, hva sier du nå da? stakkars unge jente som føler seg litt ukomfortabel og spurte etter litt råd fra folk som har drevet med dette?.

Better to stay quiet and keep your narrow mind to yourself than answer on a forum and let others acknowledge your stupidity.

Hahahaha, lo godt at du dro fram at du var en 15 år gammel jente. Er vel alle 15 år gamle gutters våte drøm dette. Skal ikke spore av mer. Fra det jeg leste rørte du rumpen hans, han kan umulig ha tvunget deg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, dette er jo noe som MÅ og SKAL avklares mellom PT og kunde. Likeledes om man som kunde skal ta på PTs kropp.

Men noe kroppskontakt må påregnes i en del situasjoner, f eks der PT hjelper med å strekke ut, ulike øvelser med spotting, men da skal man jo informere om dette på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver enkelt må få bestemme grensene sine selv. Personlig hadde det ikke plaget meg nevneverdig om en sexy pervers kvinnelig PT hadde tafset og stønnet meg i øret under knebøyen, men jeg kan skjønne at ei jente på 15 år med en mannlig eldre PT føler det annerledes. Til trådstarter: Hvis ikke fyren (PT'en) tar et signal, kan du jo bare be senteret om å få bytte til en annen. Kanskje en kvinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gr3, en PT skal overhodet ikke få deg til å føle deg ukomfortabel. Ikke forær ham flere av pengene dine, finn en annen PT. Du betaler for at en PT skal hjelpe deg, ikke for at han skal få deg til å føle deg ukomfortabel og utsatt for ting du ikke vil utsettes for.

Når det er sagt - min PT tar mye på meg, jeg syns det er helt supert. Og det er alltid med et spørrende "kan jeg vise deg?" - min PT vil aldri tvinge seg på. Det handler om relasjon og sosiale antenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...