Gå til innhold

Hvordan ser 1500 kcal ut?


Anbefalte innlegg

Jeg er ei 18 år gammel jente som vil ned i vekt!

Og har hørt at 1500 kcal er forsvarlig, og da lurer jeg på:

Hvordan ser egentlig 1500 kcal ut? Hva og hvor mye spiser man på en dag, hvordan i alle dager skal jeg klare å få oversikt over at jeg får i meg 1500 kcal hver dag?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæring og treningsdagbok | MyLog - legg i matvarene på f.eks. den siden, så finner du ut dette. Etter en stund tar du også sånne ting ganske på øyemål.

Begynn med å logg hele dagen i dag (husk småting som stekeolje, drikke osv), se hvor mye dette utgjør, så justerer du opp/ned dette neste gang du spise det samme.

Hva du spise spiller ikke så stor rolle, men ville ha prøvd å valgt matvarer som gir god metthet

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Slettet
Jeg er ei 18 år gammel jente som vil ned i vekt!

Og har hørt at 1500 kcal er forsvarlig, og da lurer jeg på:

Hvordan ser egentlig 1500 kcal ut? Hva og hvor mye spiser man på en dag, hvordan i alle dager skal jeg klare å få oversikt over at jeg får i meg 1500 kcal hver dag?

Først av alt: Hva som er forsvarlig/ikke forsvarlig kommer ann på ditt aktivitetsnivå, din alder/høyde og vekt :)

Så hva er alder,vekt og aktivitetsnivået ditt? Siden du har hørt 1500kcal er forsvarlig :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Først av alt: Hva som er forsvarlig/ikke forsvarlig kommer ann på ditt aktivitetsnivå, din alder/høyde og vekt :)

Så hva er alder,vekt og aktivitetsnivået ditt? Siden du har hørt 1500kcal er forsvarlig :)

Nei jeg har bare hørt det litt sånn overalt.

Jeg er 18 år, 160 cm høy, 65 kg :arghh:

Trener vel i gjennomsnitt 3 ganger i uken, styrke/kondis.

Vil gjerne bli fast og deilig til sommeren, helst til juni :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Men folkens, dette med å telle kalorier, blir man vant til det etterhvert?

Jeg mener, blir vel hardt å telle alt man spiser, men det er vel noe man bare vender seg til, eller?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Slettet
Men folkens, dette med å telle kalorier, blir man vant til det etterhvert?

Jeg mener, blir vel hardt å telle alt man spiser, men det er vel noe man bare vender seg til, eller?

Hvis du f.eks loggerfører i 1uke. Så har du noe lunde kontroll over hva du putter i deg, og da blir alt lettere. For da vet du sånn ca ihvertfall!

Men hvis du virkelig vil legge "innsatsen" på bordet og loggføre hver dag. Så er det jo ikke noe galt i det, så lenge det ikke går over hånd og du omtrent skal legge inn "Luftens kcal" liksom :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så basically, du forbrenner omtrent 1500 kcal iløpet av en dag du bare ligger helt i ro.

24 timer, uten å bevege en muskel.

Du kan nok gange det tallet med ca. 1.2-1.5 for å finne ut ca hvor mye du bruker i løpet av en dag.

Ville si at å ligge på 1500 kcal for deg er lavt.

EDIT: Og nei. Å konstant telle kalorier ser jeg på som bare negativt. Ta en uke hvor du spiser vanlig, og loggfør den. Og etter det så veit du ca. hvilket nivå du ligger på.

EDITEDIT: Dæven... for treig, du gitt

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke ned i 1500 kalorier. Prøv deg rundt 1700-1800 og juster derfra. Det bør gi deg stort nok underskudd til å gå ned i fettprosent.

Det er ikke nødvendig å telle alt du spiser, men det kan være greit å gjøre det et par dager så du får litt oversikt over hvor du ligger. Spiser du så noenlunde korrekte mengder, så gjør det ikke noe om du en dag havner på 2000 kalorier og neste på 1600 om målet var 1800. Å veie og logge all maten hele tiden gjør deg bare fanatisk og fører ikke noe godt med seg.

Styrketrening er veldig viktig for å oppnå en forbedret kroppskomposisjon og stramme opp kroppen. Så anbefaler deg å lese litt her Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen og forsikre deg om at du trener fornuftig og pusher deg til resultater.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvis du f.eks loggerfører i 1uke. Så har du noe lunde kontroll over hva du putter i deg, og da blir alt lettere. For da vet du sånn ca ihvertfall!

Men hvis du virkelig vil legge "innsatsen" på bordet og loggføre hver dag. Så er det jo ikke noe galt i det, så lenge det ikke går over hånd og du omtrent skal legge inn "Luftens kcal" liksom :)

Ahh, sånn at jeg ikke blir helt fanatisk mener du. Got it! :finger:

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Så basically, du forbrenner omtrent 1500 kcal iløpet av en dag du bare ligger helt i ro.

24 timer, uten å bevege en muskel.

Du kan nok gange det tallet med ca. 1.2-1.5 for å finne ut ca hvor mye du bruker i løpet av en dag.

Ville si at å ligge på 1500 kcal for deg er lavt.

EDIT: Og nei. Å konstant telle kalorier ser jeg på som bare negativt. Ta en uke hvor du spiser vanlig, og loggfør den. Og etter det så veit du ca. hvilket nivå du ligger på.

EDITEDIT: Dæven... for treig, du gitt

Takk for svar, og eh... Hæ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Du trenger ikke ned i 1500 kalorier. Prøv deg rundt 1700-1800 og juster derfra. Det bør gi deg stort nok underskudd til å gå ned i fettprosent.

Det er ikke nødvendig å telle alt du spiser, men det kan være greit å gjøre det et par dager så du får litt oversikt over hvor du ligger. Spiser du så noenlunde korrekte mengder, så gjør det ikke noe om du en dag havner på 2000 kalorier og neste på 1600 om målet var 1800. Å veie og logge all maten hele tiden gjør deg bare fanatisk og fører ikke noe godt med seg.

Styrketrening er veldig viktig for å oppnå en forbedret kroppskomposisjon og stramme opp kroppen. Så anbefaler deg å lese litt her Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen og forsikre deg om at du trener fornuftig og pusher deg til resultater.

Takk!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, og eh... Hæ?

Blei litt rotete her.

Siste "editen" var bare siden Nitram allerede hadde svart omtrent det samme.

Prøvde bare å gi deg et intrykk av hvor mange kalorier du faktisk trenger iløpet av en dag.

Hvis du forbrenner 1500 bare på å leve, så må du jo regne med at du forbrenner en del mer hvis du også beveger deg og trener.

Så hvis du ganger 1500 med f.eks 1.3(som vi kan kalle en aktivitetsfaktor), så vil svaret bli 1950. Dette vil da være det reelle kaloribehovet ditt for å vedlikeholde vekten. Derav vil du, i teorien miste vekt på en sunn og god måte hvis du holder deg til rundt 1700-1800 kcal.

(aktivitetsfaktoren er nok litt upresis her)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Blei litt rotete her.

Siste "editen" var bare siden Nitram allerede hadde svart omtrent det samme.

Prøvde bare å gi deg et intrykk av hvor mange kalorier du faktisk trenger iløpet av en dag.

Hvis du forbrenner 1500 bare på å leve, så må du jo regne med at du forbrenner en del mer hvis du også beveger deg og trener.

Så hvis du ganger 1500 med f.eks 1.3(som vi kan kalle en aktivitetsfaktor), så vil svaret bli 1950. Dette vil da være det reelle kaloribehovet ditt for å vedlikeholde vekten. Derav vil du, i teorien miste vekt på en sunn og god måte hvis du holder deg til rundt 1700-1800 kcal.

(aktivitetsfaktoren er nok litt upresis her)

Åja, haha.

Tok en sånn kroppsanalyse, står at basalforbrenning min er på 1445 kcal. Så det er jo ikke langt ifra 1500 som du sier.

Men hva med de dagene jeg ikke trener? Skal jeg fortsatt holde meg på 1700-1800 kcal da, eller går det greit å ligge på 1500?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Oddis skriver tidligere. Om du spiser 1600 en dag, og 2000 en annen dag spiller liten rolle hvis målet er 1800.

Selv ville jeg ikke prøvd å ligge på BMR de dagene jeg ikke trente, fordi det er et veldig lavt tall. Må jo huske at selv om du ikke trener, så vil du jo enda bevege deg. (alt teller, blunking, tromming med fingrene, gjesping, kløing på steder det klør... gå til bussen, stå oppreist).

Men ja, prøv og hold snittet ditt til 1700-1800... så spiller deg strengt tatt ikke så voldsomt rolle hvordan du spiser på de enkelte dagene.

(men unngå at du faster 6 dager i uka, for så å spise 12000 kcal den 7. dagen)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Som Oddis skriver tidligere. Om du spiser 1600 en dag, og 2000 en annen dag spiller liten rolle hvis målet er 1800.

Selv ville jeg ikke prøvd å ligge på BMR de dagene jeg ikke trente, fordi det er et veldig lavt tall. Må jo huske at selv om du ikke trener, så vil du jo enda bevege deg. (alt teller, blunking, tromming med fingrene, gjesping, kløing på steder det klør... gå til bussen, stå oppreist).

Men ja, prøv og hold snittet ditt til 1700-1800... så spiller deg strengt tatt ikke så voldsomt rolle hvordan du spiser på de enkelte dagene.

(men unngå at du faster 6 dager i uka, for så å spise 12000 kcal den 7. dagen)

Takk for et godt og forklarende svar! :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...