Gå til innhold

Må jeg begynne på nytt?


JHP

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 3 uker senere...

Nå har jeg stangert, gått ned i vekter og endret antall rep. Men kommer meg ingen vei i programet lengere. Før klarte jeg 43 kg lett i knebøy. Nå klarer jeg så vidt 3,75kg:confused: Hjelp:notworthy: Tror motivasjonen for det programmet jeg bruker nå er litt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg stangert, gått ned i vekter og endret antall rep. Men kommer meg ingen vei i programet lengere. Før klarte jeg 43 kg lett i knebøy. Nå klarer jeg så vidt 3,75kg:confused: Hjelp:notworthy: Tror motivasjonen for det programmet jeg bruker nå er litt borte.

Håper du mener 37.5kg, ikke 3,75kg :) Det hadde vært litt ille egentlig.

Hva med å ta en pause fra programmet, sullrundt en uke eller to på trening, for å så starte på det samme progammet eller begynne på en annen type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør ikke SS med mindre du spiser unormalt store mengder mat og øker på stanga hver trening (YNDTP), hvilket kan være helt ok. Har du mulighet til å øke i mindre inkrementer kanskje (1kg/økt i bøy for eksempel)? Hvis man slutter å øke (failer et sett) så er praksis å ta 10% av belastningen av stanga på neste trening og begynne derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper du mener 37.5kg, ikke 3,75kg :) Det hadde vært litt ille egentlig.

Hva med å ta en pause fra programmet, sullrundt en uke eller to på trening, for å så starte på det samme progammet eller begynne på en annen type?

Sorry:P Jeg mente jeg tar 3,75kgx2 i vekter, så kommer jo stanga i tilegg. Så blir vel fra 43 kg til 27 kg. Å nå kommer jeg meg ikke opp. hverken i knebøy, militærpress, biceps curls eller noen av de andre øvelsene. Har tatt meg fri, har gått ned i vekter å alt det der. Endret antall rep for å få variasjon, men ikke en dritt funker :( Kjenner jeg begynner å bli umotivert å vil ha nytt program. Men samtidig nytter vel ikke det når jeg ikke er "sterk" nok:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør ikke SS med mindre du spiser unormalt store mengder mat og øker på stanga hver trening (YNDTP), hvilket kan være helt ok. Har du mulighet til å øke i mindre inkrementer kanskje (1kg/økt i bøy for eksempel)? Hvis man slutter å øke (failer et sett) så er praksis å ta 10% av belastningen av stanga på neste trening og begynne derfra.

Har jo gått ned. Å noen ganger mere enn 10%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor mye veier du?

2. Er du motivert til å bli sterk?

3. Takler du å helle i deg en liter Helmelk selv om du er stappmett?

Hvis svaret på 2. er ja men svaret på 3. er nei, så er svaret på 2. nei.

Det er ikke lett å spise mye og trene hardt. Det er derfor en person som gjør det vil være sterkere enn 95% etter 2 mnd.

Med mindre du veier under 46 kg, så er 46 kg i knebøy veldig tidlig å stagnere. Du enten spiser ikke nok, eller gir opp når det begynner å bli tungt. Hvis du ikke er villig til å legge på deg noen kilo, så bør du sannsynligvis bytte program, SS er HARDT. Spesielt med lite mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å veie 45kg så er 46kg i knebøy mye til å være meg:p I å med at jeg ikke har klart å løftet så mye før:)

Når det gjelder spørsmålet nr 3 så nei, jeg klarer ikke spise meg kvalm til hvert måltid:p (HJELP)

Men har fått syneligere muskler, så må jo ha fått i meg noe mat:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til å veie 45kg så er 46kg i knebøy mye til å være meg:p I å med at jeg ikke har klart å løftet så mye før:)

Når det gjelder spørsmålet nr 3 så nei, jeg klarer ikke spise meg kvalm til hvert måltid:p (HJELP)

Men har fått syneligere muskler, så må jo ha fått i meg noe mat:p

Siden du er 45kg, så har du jo oppnådd en respektabel vekt i knebøy. Da kan det hende at det er på tide å bytte til advanced novice versjonen av SS med en lett dag på onsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en måte å mikroloade på. De fleste treningssentre har 1,25 kg som minste vektskiver og det blir ganske stor økning for en jente på 45 kg. Skaffer du deg selv vekter på 0,5 kg så har du mulighet for å øke med 1 kg hver gang istedenfor 2,5 kg. Enten kjøpe små vektskiver som du har med deg, eller bare bruke håndleddsvekter som du fester rundt stangen, sistnevnte er litt lettere å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke fri fra tung trening, og en deload? Bare kukerundt på senteret en ukes tid, ta litt isolasjonsøvelser og kose seg, deretter deload fra forrige SS-økt, og prøv med mindre vektøkninger som Oddis sier. 2,5kg opp hver gang er for mye for en såpass liten kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advanced novice versjonen av SS, fins det? :p

Skal sjekke litt på nettet etter vekter. 2,5 kg for hver økt gjør at jeg feiler etterhvert som vektene blir tyngre. Å det er kanskje der problemet ligger. For maten skal jeg vel alltids klare å stappe ned. Men er ikke så veldig gira på å gå opp i vekt nå som bikinisesongen kommer:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde meg nettopp sikkert 3-4 uker der jeg ikke helt hadde motivasjonen på topp. Så det var som en deload:P Tenkte nå å begynne på igjen så jeg kommer meg opp til persen min. For det klarer denne lille skrotten :D

Tenkte å lage logg her inne åsså for å føle at jeg må prestere bedre å bedre siden kanskje noen leser den:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advanced novice versjonen av SS, fins det? :p

Skal sjekke litt på nettet etter vekter. 2,5 kg for hver økt gjør at jeg feiler etterhvert som vektene blir tyngre. Å det er kanskje der problemet ligger. For maten skal jeg vel alltids klare å stappe ned. Men er ikke så veldig gira på å gå opp i vekt nå som bikinisesongen kommer:D

Husk at om du går opp i vekt på en fornuftig måte mens du trener tungt så vil det bare føre til mer muskler og en strammere kropp. Sett f.eks som mål å gå opp 1 kg i snitt pr måned, da blir det ikke noe fettlagring å snakke om i løpet av sommeren.

Her har du ihvertfall noen billige ankel/armbåndsvekter som også fint fungerer å feste på stanga:

Buy Fitness Mad Wrist And Ankle Weights 2 X 0.5kg For £11.95 - Discount Supplements ™

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advanced Novice versjonen er som følger:

Day 1

Squat 3x5

Bench press/Press 3x5

Chin-ups: 3 sets, weight added so failure occurs at 5 to 10 reps

Day 2

Front Squat 3x5 OR Light Squat 2x5 (80% 5RM)

Bench press/ Press 3x5

Deadlift 1x5

Day 3

Squat 3x5

Bench press / Press 3x5

Pull-ups: 3 sets to failure, unweighted

Grunnen til å gå over til Advanced Novice skal være at fremgang hver gang er vanskelig/umulig pga. at man har kommet mot slutten av nybegynnerfasen. I ditt tilfelle så er det sannsynligvis lav kroppsvekt/liten kroppsvektøkning som stopper deg.

Når det e sagt, så er jeg helt enig med Oddis at 2,5 kg er veldig mye for en jente på 45 kg, så jeg tror du kan melke SS en stund til med mindre økninger.

Om ikke annet så klan du veie de fjærlåsene som er på de fleste treingssentre. Jeg tror de veier ca. 100-150 gram, så de kan brukes til å øke i små steg.

Hva tar du i de andre øvelsene? Hvor høy er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...