Gå til innhold

Må jeg begynne på nytt?


JHP

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg er en jente på 20 år som for ca. 2 måneder siden begynte på det såkalte "starting strength" treningsprogramet. Men akkurat nå står jeg litt fast...

Jeg kommer meg altså ikke videre. Øker ikke vekter, og styrken svekker.

I begynnelsen gikk det helt fint. Økte vekter for hver gang og energi var på topp.

Jeg vet jeg ikke spiser så mye som jeg burde. Men magen klarer ikke mere mat.

De siste ukene har treningen gått rett til h-i-ellefte.

Så, hva gjør jeg nå?

Skal jeg begynne på programmet på nytt? Eller begynne lett å gradevis øke meg oppover igjen?

Kan det også være lurt å variere repene annenhver uke? (for variasjon)

Å hvordan får dere til å spise nok mat? Er grenser for hvor mye mat man får ned:p

Hvor mye har løftene dine økt på de 2 månedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye har løftene dine økt på de 2 månedene?

F.eks gikk fra å ta 30 kg på knebøy til 46kg. Å etter det stoppa jeg opp i alle øvelsene.

Men markløften klarer jeg fortsatt å lasse på med vekter :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er mett er du mett, men det er ikke helt fullt ennå. Jeg har vært gjennom samm eutfordring selv, og løsninga er like enkel som den er vanskelig. Spis mer. Spis deg ubehagelig mett til hvert eneste måltid. Når jeg virkelig gikk inn for det doblet jeg matinntaket mitt, og etter en stund var det ikke voldsomt vanskelig.

Jeg, som rippetoe, er stor fan av H-melk. Får du i deg en liter H-melk i løpet av dagen har du plutselig plussa på 620 kvalitetskalorier og du er i mål for lenge siden. Å drikke en liter melk i løpet av et døgn er ikke en utfordring engang, Rippetoe vil jo helst at du skal drikke fire liter om dagen ;)

Noen Ripquotes for å understreke poenget:

Jeg prøver å trappe opp når det kommer til maten. Men trenger litt tid på å "vie" ut magesekken:P

Melk pøser jeg på med til hvert måltid nesten uansett;) Men tror ikke jeg bytter ut lett melka:P

Cliffs: drikk melk

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks gikk fra å ta 30 kg på knebøy til 46kg. Å etter det stoppa jeg opp i alle øvelsene.

Men markløften klarer jeg fortsatt å lasse på med vekter :S

Hadde jeg vært deg så hadde jeg byttet til et program med litt roligere progresjon enn SS. SS er et fantastisk program for nybegynnere som vil bli sterkere fort, men det blir for hardt med tunge bøy tre ganger i uka for noen som sliter med å få i seg nok mat til å legge på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg så hadde jeg byttet til et program med litt roligere progresjon enn SS. SS er et fantastisk program for nybegynnere som vil bli sterkere fort, men det blir for hardt med tunge bøy tre ganger i uka for noen som sliter med å få i seg nok mat til å legge på seg.

Har du noen forslag til hvilket? Har lest litt på nett, men kom fram til at SS var nogenlunde det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du noen forslag til hvilket? Har lest litt på nett, men kom fram til at SS var nogenlunde det beste.

Kan sikkert linke noe når jeg kommer hjem. Klarer ikke å skrive mer enn noen få linjer på telefonen uten å få lyst til å pelme den i veggen.

Først og fremst, hva ønsker du å oppnå med treningen? Er det snakk om å bli sterkere og/eller raskere eller bare se bra/bedre ut naken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosten er utrolig viktig, ville prøvd å økt energiinntaket først. Hvis det ikke holder går det an å vurdere en deload, men jeg tviler på at det er nødvendig å tenke på i første omgang.

For å få i seg mer kalorier er mitt tips å spise energirike matvarer. Helmelk, fløte, smør, nøtter(veldig energirikt og mye sunt fett), avocado. Flytende næring metter mindre og er en veldig fin måte å øke inntak på hvis du er småspist.

Veldig enig her. Mer energirikt er nok veien å gå om du ikke klarer å spise mer mengde.

Og som du selv har fått hørt så blir det dårlig med muskelrekrutering uten mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg tenkte å endre på antall rep i 2 uker.

Programmet jeg bruker ser slik ut den ene dagen:

Knebøy 3x5

Markløft 3x5

Militærpress 3x5

Benkdips 3x8

Stående tåhev 3x12

Hvordan kan jeg endre på antallet reps?

Ved å ta 3x12 på knebøy, amrkløft og militærpress. Og 3x5 på benkdips og stående tåhev? Er veldig usikker på om det blir rett:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det gått når du har kjørt deload?

Du kan bruke omtrent samme regler som i stronglifts når du ikke klarer å øke på en øvelse.

Først prøver du på nytt 2 ganger til. Prøv å øk antall reps du klarer så om du første økten du stagnerte klarer 5-4-3 så klarer du kanskje 5-5-3 neste økt. Klarer du så 5-5-5 tredje forsøk øker du neste igjen. Klarer du ikke å ta 5-5-5 på tredje forsøk så deloader du den øvelsen med 20% og starter på nytt å legge på vekter hver økt.

Når du har gjort dette flere ganger så kan du f.eks gå over på 5x5 med økning hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med litt rot på PCen finner jeg ikke manualen til stronglift, men er det ikke 10% deload? eller tuller jeg fælt nå?

Husker ikke helt, men om hun ligger på 46 i dag i knebøy så blir 10 % bare 5 kg deload og da er man tilbake på samme vekt allerede etter 3 økter, så 20% synes jeg virker fornuftig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt, men om hun ligger på 46 i dag i knebøy så blir 10 % bare 5 kg deload og da er man tilbake på samme vekt allerede etter 3 økter, så 20% synes jeg virker fornuftig her.

Godt poeng. Skal ha dette i bakhodet på f.eks. militærpress når jeg stagnerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, nå henger jeg ikke helt med. Skal jeg ikke endre antall rep. Kun vist jeg ikke klarer å øke vekt å må stangere? Tenkte mere på om kroppen hadde godt med litt endring.

Ser ut til at det funket med å deload. Begynner å komme opp i vekter igjen. Men tar sykt mye lengre tid denne gang iforhold til når jeg først begynte med programmet. Men sliter fortsatt litt med matinntaket. Prøvde mylog for å se hvor mye jeg får i meg av proteiner, å det var liite. Sliter med å få proteiner til alle måltid uten å blakke meg åsså:p er bare så usikker på hvor mange gram kylling og hvor mye fett til hvert måltid for å hvertfall ha dekket dagsbehovet. Alt over er jo pluss. Tror at kostholdet holder meg litt tilbake.

Har åsså lyst å stramme stumpen ennå litt mere:p Så lurer åsså på om jeg kan kombinere dette programmet med et lite rumpeprogram itilegg:)

Takk for at dere tar dere tia til å hjelpe meg:) setter stor pris på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er penger det står på kan du gjerne bruke mer energitette råvarer istedet for kylling(kjøttdeig, helmelk, nøtter, avocado) :) melk/proteintilskudd/mager kesam får opp proteininntaket rimelig greit. Sikkert andre som har mange andre tips også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, nå henger jeg ikke helt med. Skal jeg ikke endre antall rep. Kun vist jeg ikke klarer å øke vekt å må stangere? Tenkte mere på om kroppen hadde godt med litt endring.

Ser ut til at det funket med å deload. Begynner å komme opp i vekter igjen. Men tar sykt mye lengre tid denne gang iforhold til når jeg først begynte med programmet. Men sliter fortsatt litt med matinntaket. Prøvde mylog for å se hvor mye jeg får i meg av proteiner, å det var liite. Sliter med å få proteiner til alle måltid uten å blakke meg åsså:p er bare så usikker på hvor mange gram kylling og hvor mye fett til hvert måltid for å hvertfall ha dekket dagsbehovet. Alt over er jo pluss. Tror at kostholdet holder meg litt tilbake.

Har åsså lyst å stramme stumpen ennå litt mere:p Så lurer åsså på om jeg kan kombinere dette programmet med et lite rumpeprogram itilegg:)

Takk for at dere tar dere tia til å hjelpe meg:) setter stor pris på det:)

Det er mange veier til Rom, og hvis det å kjøre 3x5xXkilo blir for tungt, så kan det funke å både endre belastning,eller repetisjoner/antall sett. Begge deler vil fungere, så lenge nettosummen blir at du går litt ned i totalbelastning.

Men det vil ikke fungere særlig godt/i lengden, hvis du ikke gir kroppen din det drivstoffet den trenger for å flytte på seg.

Hva med å f.eks rett og slett prøve å spise større porsjoner,eller snike inn mer næringstette matvarer? Hvis du har såpass problemer med å få i deg nok proteiner kan jo proteinpulver være en mulig løsning?

Apropos rævtrening kan man jo f.eks slenge inn litt omgang med Glute Bridge, eller evt alternere mellom glute bridge og utfall annenhver økt. Men tar du massevis av tung knebøy og tung markløft vil det ha ganske grei effekt på ræva det og^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et godt eksempel på at "sunnifisering" av kosten er et stort problem...

"jeg vet jeg burde spise mer, men blir så mett"

Spis mat med tettere næringsinnhold da! Nøtter, laks, bacon, ost, fløte, og mer bacon instedet for den jævla dyre cottage cheesen :D

Moar bacon, moar better!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...