Gå til innhold

Må jeg begynne på nytt?


JHP

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg er en jente på 20 år som for ca. 2 måneder siden begynte på det såkalte "starting strength" treningsprogramet. Men akkurat nå står jeg litt fast...

Jeg kommer meg altså ikke videre. Øker ikke vekter, og styrken svekker.

I begynnelsen gikk det helt fint. Økte vekter for hver gang og energi var på topp.

Jeg vet jeg ikke spiser så mye som jeg burde. Men magen klarer ikke mere mat.

De siste ukene har treningen gått rett til h-i-ellefte.

Så, hva gjør jeg nå?

Skal jeg begynne på programmet på nytt? Eller begynne lett å gradevis øke meg oppover igjen?

Kan det også være lurt å variere repene annenhver uke? (for variasjon)

Å hvordan får dere til å spise nok mat? Er grenser for hvor mye mat man får ned:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å hvordan får dere til å spise nok mat? Er grenser for hvor mye mat man får ned:p

Kosten er utrolig viktig, ville prøvd å økt energiinntaket først. Hvis det ikke holder går det an å vurdere en deload, men jeg tviler på at det er nødvendig å tenke på i første omgang.

For å få i seg mer kalorier er mitt tips å spise energirike matvarer. Helmelk, fløte, smør, nøtter(veldig energirikt og mye sunt fett), avocado. Flytende næring metter mindre og er en veldig fin måte å øke inntak på hvis du er småspist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: 1 kokt egg/cottage chesse, et par skiver kalkuskinke, 1 knekkebrød og litt grønt.

Mellommåltid: vaniljekesam/cottage cheese med bær/frukt.

Middag: kyllingfilet,karbonadedeig, kyllingkjøttdeig, fisk. Med grønnsaker og ris/potet.

Mellommåltid: frukt, nøtter, rester av middag.

Kvelds: havregryn med cottage chesse, egg.

Dette er som regel det jeg spiser. Vet at jeg burde spise mere, men når jeg blir mett så blir jeg mett:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det hørtes ikke så dumt ut å mose maten:P Får prøve det. Men å øke matinntaket noe stort mere får jeg nok ikke til:P Så da får jeg stå fast en liten periode. Er umotiverende. Pluss at nå klarer jeg langt mere i markløft enn knebøy så det med å ta samme vekter på basisøvelsene i dette programmet er nok litt rot:P

Men takk for svar:) Nå er det sååå mange som sier det er maten jeg feiler på, så nå vet jeg at jeg ikke gjør noe galt på gymmen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å øke matinntaket noe stort mere får jeg nok ikke til:p Så da får jeg stå fast en liten periode. Er umotiverende. Pluss at nå klarer jeg langt mere i markløft enn knebøy så det med å ta samme vekter på basisøvelsene i dette programmet er nok litt rot:p

Feil innstilling, det klarer du helt fint! :) Bare å bestemme seg for det, pick up the fork and put food in your mouth ;)

Det er ikke uvanlig å ta litt forskjellig vekt i baseløftene, så det er normalt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk shakes/smoothies. Enkel måte å få i seg masse energi + mikronæringsstoffer på uten å bli for mett....Bare å blande sammen bær, proteinpulver, spinat, havregryn (kan ha oppi masse havregryn, du merker det ikke på smaken og gir bare bedre konsistens), peanøttsmør, riskaker, you name it. Bare å bruke kreativiteten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har allerede funnet fram smoothies-oppskrift på avokado som jeg skal lage (når jeg blir sulten igjen) :p

Men burde jeg velge de litt feter typene som vaniljekesam, cc, fløte, h-melk. istede for de lettere?

Ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, programmet starting strength er jo ikke evigvarende progresjon. Et sted vil du jo stoppe opp. Da er det viktig å "deloade", altså gå ned på vektene(10-15kg), og starte på nytt igjen. Øker du 2,5kg pr økt/hver uke OG har riktig kost, vil du oppleve å suse forbi disse stagneringene du står ovenfor nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, programmet starting strength er jo ikke evigvarende progresjon. Et sted vil du jo stoppe opp. Da er det viktig å "deloade", altså gå ned på vektene(10-15kg), og starte på nytt igjen. Øker du 2,5kg pr økt/hver uke OG har riktig kost, vil du oppleve å suse forbi disse stagneringene du står ovenfor nå.

Nå har jeg trent dette programmet i over 2 måneder. Etter hvor lang tid bør jeg begynne å deolade? Å når er det "klart" for å begynne på et nytt treningsprogram? Å evt hvordan det bør se ut? Et 2 splitt, hele kroppen?? :)

Men burde jeg bytte ut noen av øvelsene jeg har nå for litt variasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...