Jump to content
Felicie

Sukkerinntak, hvordan påvirker det kroppen? :S

Recommended Posts

Hei! Jeg har etter jul hatt et stort fokus på et rent/naturlig kosthold med minst mulig tilsatt sukker. Jeg har kutta ut f.eks vanlige yoghurter, juicer, syltetøy, brunost o.s.v. I helgene hender det at jeg baker noe godt, men erstatter sukkeret med sukrin, honning eller naturlig søt mat (banan, eple, rosiner, tranebær o.s.v).

Så kommer de helgene der jeg sprekker (sjeldnere og sjeldnere, men fortsatt jevnt og trutt) og spiser så mye sjokolade og gummigodteri at jeg blir så bom-kvalm at jeg nesten får panikk og må ligge rett ut på sofaen i 10-15 min før jeg kan bevege meg igjen.

Spørsmålet mitt er, hvordan påvirkes kroppen min av dette sukkersjokket av og til? I forhold til vekt er det for øyeblikket ikke så farlig om jeg går i overskudd siden jeg må gå opp i vekt uansett, men jeg har en anelse om at kroppen tar skade av et så plutselig sukkersjokk på andre måter. Hva tror dere?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Lurer også på om det er bedre å spise potetgull fremfor sjokolade som lørdagskos hvis hensikten er å kutte ut sukker fra kostholdet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Hovedgrunnen til at du får disse "spisekickene" er at du nekter deg ting og når det på magisk vis blir helg så blir det også på magisk vis "lov" å spise og dermed går det over viddene - hva med å spise mer mat generelt og ikke vær så streng mot deg selv, skap en balanse der du verken går rundt sulten eller stappmett, og likevel tenker på hva du fortatt kan eller ikke kan spise..

Til syvende og sist er alt matstresset du skaper mer negativt enn å faktisk spise den sjokoladen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tenker:

- Sjokolade er godt.

- Du skal opp i vekt.

- Sjokolade er godt og du skal opp i vekt.

- Å spise sjokoladen vil være positivt fordi: 1) Det er godt, og 2) Du skal uansett opp i vekt.

- Win.

Beklager, men så enkelt er det faktisk. Det at du sliter såpass mye med å spise sukker fordi du er "redd" for hva det vil gjøre med kroppen din er i seg selv grunn nok til å trosse frykten og spise sjokoladen. Det er en sjokolade, og det er alt det er.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kutter ut alt av sukker, men vet ikke engang hvorfor du gjør det?

Allerede her burde du vite svaret på ditt eget spørsmål.

Du dropper sukker i ukene, men i helgene spiser du deg så overspist på det at du blir dårlig av hele greia. Verken sunt for hodet eller kroppen!

Spis mer fleksibelt og unn deg ting du har lyst på. Feks sjokolade.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hehe, utålmodig person. Sitter barnevakt og har ingenting å gjøre.. Annet enn å spise enda mer sjokolade og sukker

Hehe!

Du har fått gode svar over her.

Min erfaring er at søtsug og spisekick forsvinner når man spiser nok og riktig mat.

Først gikk jeg fra 6 mindre måltider, til 3 store måltider og bare det i seg selv tok bort mye av overfokuset mitt på mat/sukker/kan jeg spise dette/er dette sunt eller usunt/vitaminer....

Etterhvert begynte jeg med biorytme-dietten, og da forsvant virkelig søtsuget mitt. Noen får mer søtsug av karbohydrater, jeg har fått mye mindre.

I tillegg omdefinerte jeg hva jeg la i begrepet "kos" når det gjelder mat. Før betydde det drittmat og å stappe seg mest mulig full, på kortest mulig tid.

Jeg spurte meg selv "er dette kos?". Har jeg det godt når jeg gjør dette? NEI!

Nå er "kos" å gi kroppen min det som bygger den opp og det som smaker godt. Det innebærer laks, grønnsaker, ris og noen ganger, iskrem :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for svar, spesielt fra deg Lachfaderen :) Selvfølgelig skal man kose seg med en sjokolade en gang i blant om man har lyst på det. Det var IKKE det jeg mente. Problemet mitt er at noen ganger blir en sjokolade til 4-5. Det skjer sjeldnere og sjeldnere, men det skjer og det skjedde igår. Hadde en kjip dag fra før og tok følelsene mine ut på maten. I dag har jeg vondt i hodet, føler meg oppblåst (fordi jeg spiste altfor mye av alt annent også), kvalm, slapp og generelt i dårlig form. Jeg har det ofte sånn dagen etter store mengder med sjokolade og smågodt. Om jeg koser meg med 2-3 sjokoladebiter, et kakestykke og litt is har jeg null problem, men når jeg stapper i meg som jeg gjorde i går, da reagerer kroppen dagen etter. Jeg trives og har det bra uten mye tilsatt sukker, da isåfall i moderate mengder, kun i helgene..

Har for første gang i mitt liv lagt på meg der jeg ønsker mer fett, og ikke på magen. Jeg tror det kommer av at jeg for første gang har vært ekstremt bevisst på sukkerinnholdet i kostholdet mitt kombinert med styrketrening.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ettersom du skriver at én sjokolade ofte blir til 4-5, ville jeg funnet ut av hvorfor det ikke bare blir med den ene.

Du skriver at du hadde "hatt en kjip dag og tok følelsene ut på maten"

- Er det ofte sånn? Bare i helgen? I såfall hva skjer i ukedagene, hva er det som gjør at du evt. kontrollerer deg da?

- Er det veldig lett tilgjengelig? Har du alltid en eller to pakker i skapet?

Er jo ikke farlig å spise raffinert sukker, selv om det er så og si verdiløst for kroppen.

Neste gang det blir helg så kan du jo gå inn på forumet her å lese din egen tråd å vurdere om du fortsatt vil spise 4-5 sjokolader ;) Eller så kan du gjøre som meg: lese den store motivasjonstråden ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ettersom du skriver at én sjokolade ofte blir til 4-5, ville jeg funnet ut av hvorfor det ikke bare blir med den ene.

Du skriver at du hadde "hatt en kjip dag og tok følelsene ut på maten"

- Er det ofte sånn? Bare i helgen? I såfall hva skjer i ukedagene, hva er det som gjør at du evt. kontrollerer deg da?

- Er det veldig lett tilgjengelig? Har du alltid en eller to pakker i skapet?

Er jo ikke farlig å spise raffinert sukker, selv om det er så og si verdiløst for kroppen.

Neste gang det blir helg så kan du jo gå inn på forumet her å lese din egen tråd å vurdere om du fortsatt vil spise 4-5 sjokolader ;) Eller så kan du gjøre som meg: lese den store motivasjonstråden ;)

- Det skjer bare i helger. I ukedagene er alt usunt nei-nei og da har jeg 100% selvkontroll. Har også mindre tid til meg selv i ukedagene og da slipper jeg å tenke så mye på maten. I helgene er det lov å kose seg litt og da blir det ofte sånn at jeg ikke klarer å begrense meg, men som oftest går det utover den hjemmelagde müslien eller vaniljekesamen, ikke sjokolade.

- Hjemme har vi sjokolade, men ikke så den står fremme. I går var spesielt fordi jeg satt barnevakt fra 20-01 og det var satt fram store godteriboller til meg på tv-bordet. Jeg kjedet meg, hadde ingenting å gjøre og var lei meg fra før.

Jeg føler jeg har fått bedre fremgang på trening og fått mer energi etter at jeg kutta sukkerinnholdet og de store lørdagsgodteridagene mine. Selvom jeg spiser meg stappppppppmett på nøtter, tørket frukt o.s.v så føler jeg meg bra, men når jeg hiver innpå med sjokolade føler jeg meg rett og slett dårlig dagen etter. Det kan være litt psykisk, men fysisk er det også

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Hmm..ja ikke lett å si.

Prøv å overføre litt av den strikte selvkontrollen i ukedagene til helgen, bestem deg f.eks idag for hvor mye sjokolade det blir til helgen. Så kutter du til du finner en mengde som ikke gjør deg dårlig neste dag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
- Det skjer bare i helger. I ukedagene er alt usunt nei-nei og da har jeg 100% selvkontroll. Har også mindre tid til meg selv i ukedagene og da slipper jeg å tenke så mye på maten. I helgene er det lov å kose seg litt og da blir det ofte sånn at jeg ikke klarer å begrense meg, men som oftest går det utover den hjemmelagde müslien eller vaniljekesamen, ikke sjokolade.

- Hjemme har vi sjokolade, men ikke så den står fremme. I går var spesielt fordi jeg satt barnevakt fra 20-01 og det var satt fram store godteriboller til meg på tv-bordet. Jeg kjedet meg, hadde ingenting å gjøre og var lei meg fra før.

Jeg føler jeg har fått bedre fremgang på trening og fått mer energi etter at jeg kutta sukkerinnholdet og de store lørdagsgodteridagene mine. Selvom jeg spiser meg stappppppppmett på nøtter, tørket frukt o.s.v så føler jeg meg bra, men når jeg hiver innpå med sjokolade føler jeg meg rett og slett dårlig dagen etter. Det kan være litt psykisk, men fysisk er det også

Det første som slår meg her er fokuset på at mat er noe som skal begrenses og kontrolleres. Greit at man har noen føringer på hvordan man vil spise, men når man blir nektet noe, blir det jo bare mer fristende.

Det gjelder både barn, voksne, og marsvin...:D

Utvid kosebegrepet ditt! Jeg mikser ofte Myoprotein med litt kakao og vann til en tykk grøt og spiser med skje. Det er ikke bare i helgene det er lov å kose seg, livet består jo av flest hverdager!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ikke dette du spør om, MEN jeg merker meg så ofte at mine egne barn hele tiden skal assosiere "kose seg litt" med å trykke i seg godterier og sukker :mad: prøv å forandre hva det betyr å kose seg..

I kveld skal vi kose oss med (protein)vafler og en film.. eller se her, i dag skal vi kose oss med Mango og cherrytomater :rolleyes: Nazi?? ja, men jeg kan ikke fordra at de betyr at de må ha i seg sukker for at vi skal kose oss!!!

Sukker er dessuten vitamintyver, sånn ellers for helsa mener jeg ;) skal litt til å få det sukkeret gjennom systemet!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er ikke dette du spør om, MEN jeg merker meg så ofte at mine egne barn hele tiden skal assosiere "kose seg litt" med å trykke i seg godterier og sukker :mad: prøv å forandre hva det betyr å kose seg..

I kveld skal vi kose oss med (protein)vafler og en film.. eller se her, i dag skal vi kose oss med Mango og cherrytomater :rolleyes: Nazi?? ja, men jeg kan ikke fordra at de betyr at de må ha i seg sukker for at vi skal kose oss!!!

Sukker er dessuten vitamintyver, sånn ellers for helsa mener jeg ;) skal litt til å få det sukkeret gjennom systemet!

Jeg er helt enig med deg. Personlig ville jeg valgt å alltid kose meg med sukrinkakaokesam, eller sunne vafler eller cottage cheese med bær o.s.v. Problemet er på jentekvelder, i bursdager og som f.eks på lørdag, da masse godteri ble satt fremfor meg. Når jeg først smaker er det desverre vanskelig for meg å begrense meg..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...