Gå til innhold

Hvordan er det mulig - har gått opp i vekt.


Anbefalte innlegg

Ble litt motløs idag, og trenger sårt tips. Kjøpte meg vekt igår siden det er nesten 3 uker siden sist jeg veide meg. Når jeg sjekket idag hadde jeg gått opp en halv kilo! Lurer på om det er noe jeg bør forandre, siden jeg har ligget i kalori underskudd skjønner jeg ikke at det er mulig...

Frokost: smoothie

Lunsj: 2 Speltlomper, litt cottage cheese

Middag: kylling / kjøtt med rotmos /grønnsaker /salat

Annet: kanskje en kiwi, og noen ganger proteinshake etter trening.

Ligger på ca 1300 kalorier på dager jeg ikke trener, og mellom 1600 og 1800 kalorier på dager jeg trener, avhengig av hvor sulten jeg er. Da spiser jeg større porsjoner, og lager for eksempel Speltlomper med karbonadedeig istedenfor roastbiff som jeg pleier å ha. Alle middager lages fra bånn, så jeg får i meg bra mat som jeg vet hva inneholder. Helt hundre prosent sikker på at jeg ikke underrapporterer, veier så godt som alt og regner ut kalorier.

Trener i tillegg 4-6 ganger i uka. Minst 2 ganger styrke, og ellers spinning.

Er det noe jeg bør forandre på? Skeier svært sjeldent ut, og ligger da aldri over 2000 kalorier. De siste ukene har jeg i gjennomsnitt fått i meg 1550 kalorier.

Har gått ned 7 kilo siden januar, men synes det er veldig rart at det nå har gått 0,5 opp....

Hadde satt utrolig stor pris på hjelp!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulike vekter viser ulike tall, det er derfor det er anbefalt å holde seg til en vekt. Aller helst bør du heller bruke målebånd.

Edit: Du som er 170 høy og har en vekt på 70kg? ligger ALT for lavt på kcal. Som du også har fått påpekt i andre tråder. Når du trener så anbefaler jeg på det sterkeste at du spiser litt mer, også på treningsfrie dager!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jeg fortsatt for lavt på kalorier? Har jo økt med opptil 500 kalorier hver dag når jeg trener, har tenkt at det er nok forsåvidt. Hva foreslår du eventuelt å øke til på dager jeg ikke trener?

Og takk for oppmuntring. Tror bare jeg tenkte at det kom til å være større forskjeller etter 3 uker... Får gjemme borte vekta, kanskje det var like greit å være uten :) Har slitt litt med motivasjonen et par dager bare, så tenkte det kunne hjelpe å se dersom jeg hadde gått ned. Likevel, det er jo ikke det viktigste.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta målbilder, mål med bånd og kjenn på klærne. Spis i vedlikehold eller overskudd. Folk som bygger muskler blir slankere og mer stram, men veier mer. Det er ingenting skummelt med å veie mer. Hvem bryr seg uansett? Man kan ikke sette et vekttal på en smashing fit og stram kropp!

1300 kcal er for lite selv på hviledager. Jeg ville ligget på 1600-1800 på hviledager og litt over 2000 på treningsdager. Mat er ikke farlig, kjære deg. Vi trenger det for å fungere i hverdagen og vi trenger enda mer for å bygge muskler.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Er jeg fortsatt for lavt på kalorier? Har jo økt med opptil 500 kalorier hver dag når jeg trener, har tenkt at det er nok forsåvidt. Hva foreslår du eventuelt å øke til på dager jeg ikke trener?

Og takk for oppmuntring. Tror bare jeg tenkte at det kom til å være større forskjeller etter 3 uker... Får gjemme borte vekta, kanskje det var like greit å være uten :) Har slitt litt med motivasjonen et par dager bare, så tenkte det kunne hjelpe å se dersom jeg hadde gått ned. Likevel, det er jo ikke det viktigste.

Du kan godt legge deg opp mot 2000kcal både på dager hvor du trener og ikke trener. Å ligge på 1300kcal på de treningsfrie dagene er 200kcal under din basalmetabolisme, dvs det kroppen din bruker om du ligger i sengen i en hel dag uten en eneste bevegelse. Det blir ikke mye stram kropp (dvs muskler) av å ligge så lavt på kcal. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester

Opp 0,5? Når var du på ramma sist?

Helt seriøst altså. Ikke heng deg opp i små svingninger, slik vil det alltid være. Folk er kronisk opphengt i å veie et spesielt tall, selv om det er umulig i løpet av dagen. Du vil spise, gå på do, svette, trene, drikke, stresse, ha mensen, trekke vann, miste vann, spis salt mat, karbs, lite karbs etc etc.

det spiller ingen rolle hva den vekta sier så lenge du er innenfor et område +/- 3kg f.eks av ønsket vekt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. Skal virkelig prøve å gå opp i kaloriinntak, men sliter med å "akseptere" at jeg fortsatt kan gå ned i vekt. Jeg er så lei av den kroppen jeg har nå, jeg ønsker virkelig å bli sterkere, sunnere, og tynnere. Jeg har også litt lite tid på meg, må ha gått ned 6 kilo til før _senest_ juni. Tror nok det er noe av grunnen til at jeg også ikke klarer å spise mer, fordi jeg har litt tidspress ;) MEN, jeg skal virkelig prøve å spise 1500 kcal på treningsfrie dager også, så får jeg heller øke litt til hvis jeg ser at det går fint. Må legge til at jeg er lite i aktivitet bortsett fra trening, studenthverdag ;) Så går ikke mye, eller er i annen aktivitet i løpet av dagen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men du kan se smashing ut og passe i kjolen om du så veier 6kg mer! Ikke se på vekta, den sier ingenting om kroppssammensetningen din. Det er ingen som bryr seg om det tallet, ikke kjolen din en gang. Tren tungt, spis masse og slapp av. Når du ikke stresser over den jævla vekten, så går det seg nok til skal du se! :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...