Gå til innhold

Overvekt og kollektivtransport (Jørgen Foss!)


Anbefalte innlegg

Gjest Jester

Mer gåing og mindre buss løser jo problemet for både Foss og busselskapet :) Gratis for begge er det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lærte meg å ungå chipshylla med å begynne å tenke at chipsposene var kjekke menn. Greit nok man har av og til lyst å kaste seg over de alle, men det er ikke moralsk rett i mitt hode, og jeg vet jo også at det bare er/vil bli en midlertidig glede.. Og når alle chipsposene er blitt menn, så vet jeg jo også hva de inneholder... Og da er ingen av delene særlig fristene... Sjokoladen der i mot....!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet noen år med chips hyllen selv :) Men man kan ikke unngå alle fristelser uansett så man har bare nødt til å gradvis øke viljestyrken samt få et mer fornuftig syn på kostholdet. Man kan programmere hjernen ganske greit i den retningen man vil om man er bevisst nok på det :)

Enig i at vi, her og nå, bare er nødt til å jobbe med oss selv, ja. Vi kan jo "tenke" oss inn i depresjon, da er det ikke rart at man klarer å ikke se snop :)

Politisk derimot, mener jeg at det ikke har så mye å si at vi er i stand til å stå i mot. At vi kan stå imot, betyr vel ikke at det å stå imot "alle som selger snop"-bransjens samlede innsats er en naturlig del av å vokse opp? Det er jo snakk om at de som selger stuff'et legger ned tid, krefter og store mengder penger i å gjøre det så hardt som mulig å gå rett forbi.

Et interessant aspekt er teorien rundt at vi har en gitt mengde beslutningsstyrke, når vi tar valg så får vi mindre krefter til å gjøre gode valg senere. Er vi tjent med å bruke valg-kreftene våre på å slåss mot disse valgene, fremfor å ikke gå inn på nettaviser f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[innlegg, semi-relevant]

Sutring. Buhu.

Overvekt er gjerne sauset inn i å bli sett ned på, ikke være attraktiv og psykiske problemer av alle slag. Graviditet er typisk ikke ;)

Dessuten, hvor mange overvektige trengs før "140-kilos kar" er en av standard-typene menneske, som vi kan regne med er overalt? 1% ? 5% ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, overvekt er et samfunnsproblem og ja, mye blir bedre hvis folk går ned i vekt [/captainobvious], men mens vi venter på at Den Store Revolusjonen skal tre i kraft er kanskje lengre setebelter ikke så dumt - HVIS det fører til at flere bruker dem! Alt som ligger løst i en farkost vil utgjøre et faremoment ved brå endringer (bråbremsing, kollisjon, utforkjøringer etc), dette inkluderer også passasjerer. Det handler jo ikke bare om å tilrettelegge for at overvektige skal bruke setebelter, men også for å øke sikkerheten for andre passasjerer som risikerer å bli truffet av sidemannen som ikke bruker belte hvis det skulle skje noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overvekt er gjerne sauset inn i å bli sett ned på, ikke være attraktiv og psykiske problemer av alle slag. Graviditet er typisk ikke ;)

Poenget mitt er at om du vet at du trenger en type spesialtilpasning så er det greit å enten gjøre andre oppmerksom på det eller om det er praktisk mulig sørge for det selv. Overvekt er ikke handicap i større grad enn graviditet- dog kan begge deler gi så store plager at du blir hemmet i større eller mindre grad, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer mer på at Foss i første omgang velger å gå til Dagbladet med dette problemet sitt. De spurte busselskapene forteller at de aldri har fått noen klager på for små belter - hvordan skal de få tatt tak i problemet da liksom?? Foss burde tatt kontakt direkte med busselskapene før han bestemte seg for å syte til media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig ikke forestille meg hvor nedverdigende det må være å be om å låne utstyr av busssjåføren. Overvektige møter på mange utfordringer i hverdagen som normalvektige ikke gjør, og jeg får vondt inni meg å tenke på det uføret mange av dem ikke kommer seg ut av.

Det er flott at noen fronter en sak som denne, da den faktisk har noe for seg. Det som åpenbart er mest praktisk er at de som er så overvektige at de trenger et lenger belte, kjøper seg en egen belteforlenger eller blir sponset med noen kroner av "landsforeningen for overvektige" til dette beltet da det ikke er så mange sykelig overvektige at det er et skrikende behov for lenger belter i hele bussen. Overvektige som ikke klarer å ta på seg belte i buss vil uansett trenge en belteforlenger i bil (hvis biler er utformet med like lange belter som i bussen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig ikke forestille meg hvor nedverdigende det må være å be om å låne utstyr av busssjåføren. Overvektige møter på mange utfordringer i hverdagen som normalvektige ikke gjør, og jeg får vondt inni meg å tenke på det uføret mange av dem ikke kommer seg ut av.

Det er flott at noen fronter en sak som denne, da den faktisk har noe for seg. Det som åpenbart er mest praktisk er at de som er så overvektige at de trenger et lenger belte, kjøper seg en egen belteforlenger eller blir sponset med noen kroner av "landsforeningen for overvektige" til dette beltet da det ikke er så mange sykelig overvektige at det er et skrikende behov for lenger belter i hele bussen. Overvektige som ikke klarer å ta på seg belte i buss vil uansett trenge en belteforlenger i bil (hvis biler er utformet med like lange belter som i bussen).

Jeg skjønner at det å bo i Norge gjør at folk fleste lærer at vi skal ta vare på alt og alle, og da sjeldent uten noen krav til disse tjenestene. Overvekt derimot kan fikses fort og enkelt for de aller fleste, bare de gidder. Så enten kan vi "enable" dem ved å gi dem alt de griner og maser for, ellers kan vi tilby dem støtte om de samtidig gidder å flytte den feite ræva si opp fra stolen. Så lenge samfunnet vårt syntes det er helt greit at folk spiser seg feite, for så å få ekstra tjenester fra mine skattepenger, så vil de forbli overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det å bo i Norge gjør at folk fleste lærer at vi skal ta vare på alt og alle, og da sjeldent uten noen krav til disse tjenestene. Overvekt derimot kan fikses fort og enkelt for de aller fleste, bare de gidder. Så enten kan vi "enable" dem ved å gi dem alt de griner og maser for, ellers kan vi tilby dem støtte om de samtidig gidder å flytte den feite ræva si opp fra stolen. Så lenge samfunnet vårt syntes det er helt greit at folk spiser seg feite, for så å få ekstra tjenester fra mine skattepenger, så vil de forbli overvektige.

Jeg skjønner ikke hvor du vil med å sitere meg, for å så skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt jeg leste var at du forsvarer hvor ille det er å være feit. Nesten som at du legitimerer det å spise dræt og så la samfunnet betale for det.

Sånn fungerer et demokratisk samfunn. Folk må da ha like rettigheter uavhengig av om de er smarte eller dumme, tynne eller feite, aktive eller late. Det eneste vi kan gjøre er å forsøke å overbevise mennesker om å ta de rette valgene. Det gjør man ikke ved å utstøte dem fra samfunnet. Hvordan foreslår du at vi takler fedmeproblemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg leste var at du forsvarer hvor ille det er å være feit. Nesten som at du legitimerer det å spise dræt og så la samfunnet betale for det.

Ja, jeg skriver at det er overvektige møter på problemer normalvektige ikke er kjent med, og at mange av de sliter med å komme seg ut av uføret, altså sliter med å gå ned i vekt. Og jeg kan til en viss grad forstå at du mener at jeg forsvarer overvektige.

Det jeg sier i mitt første innlegg er at LFO eller enkeltpersonen burde sponse/kjøpe belteforlenger, da det er så få i samfunnet som er så overvektige at det ikke er behov for å tilrettelegge alle landets busser. Jeg har medlidenhet med overvektige, men jeg er også av den mening at den enkelte må dekke de utgiftene som følger på egenhånd eller med støtte fra LFO, som forøvrig ikke har fått noen av dine skattepenger. Eller, de eneste pengene LFO har fått som kan spores tilbake til dine skattekroner har gått til aktiviteter og motivasjonsreiser. Jada, man kan irritere seg over disse skattepengene da, men seriøst, skattepengene dine har gått til "verre" ting enn aktiviteter og motivasjonsreiser.

Egentlig skjønner jeg din irritasjon og hvorfor du reagerer, men måten du skriver på gjør at jeg blir lettere provosert.

Sett bort i fra mitt første innlegg så vil jeg si at det er for enkelt å si "Overvekt derimot kan fikses fort og enkelt for de aller fleste, bare de gidder.". Har du sett hvor mange som er alt fra lettere til sykelig overvektig? Det er åpenbart ikke så enkelt, eller hva? Å bli normalvektig er en lang prosess fysisk og psykisk. Det er nok noen som spiser seg i hjel på statens regning, men er ikke flertallet som gjør det.

Ha en fin kveld:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snip

Merk at jeg på ingen måte angriper deg, jeg er kun ute etter å diskutere ;)

Klart det ikke er lett. Det er ikke lett å ta seg en mastergrad heller, men de fleste gjør det. Av den simple grunn at det vil lønne seg i lengden, selv om vi sitter her på våre 14kvm, på 4-5000 kr i måneden etter husleie. Skole som mat er investeringer i seg selv som jeg vil forvente at en hver rasjonell person vil forstå og ta i bruk.

Skattepengene mine vil jeg at skal gå til felleskapets beste, ikke dem som forsømmer sin egen kropp. Igjen; det er ikke lett, men det er få ting i denne verden som er både lett og verdt å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Vi får ingenting gratis her i livet-det være seg mastergrader, bra jobber, sunn helse og kropper. Vi har alle fått utdelt en hjerne(mulig jeg er stygg nå, men det får så være..)- det er opp til oss selv å bruke den/få hjelp til å bruke den på en fornuftig måte. Vi utsettes hver dag, hele tiden for valg-det er om og gjøre å ta de rette valgene.

Det blir for lett å skylde på alle andre, våre foreldre, samfunnet og verden generelt. Vi velger selv hva vi skal putte i munnen, hvilken utdanning osv. vi skal ta.

Mat. Mat er godt, sosialt osv. Men å sitte å skylde på alle andre for at man er så feit at man må ha spesialoppvartning på busser osv,-den blir for drøy. Man velger selv hva man putter i munnen, og hvor mye man beveger seg ila.en dag. Folk før har klart det utroligste mht. vekt, mat og trening-tror ikke det er noe veldig hokus pokus med de aller fleste-så lenge man vil det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...