Gå til innhold

Trenger hjelp! 2500kcal - legger på meg fett - øker ikke i styrke


mcgrath

Anbefalte innlegg

Stats, mann, ca180cm og 75-75,5kg nå.

Trener for øyeblikket styrke 4dager i uken(x-size) + fotball(er keeper) 4-5dager i uken.

Jeg trenger hjelp.Jeg spiser i mine øyne sunt, og lite(n) Jeg startet i janauar med å prøve å kartlegge hvor mange kcal jeg kunne ligge på for å vedlikeholde. Startet på 2000kcal i 2-3 uker, økte deretter til 2300kcal i 2-3uker og ligger for øyeblikket på 2500kcal daglig, og har ligget på det i opp mot to uker. Måling med fettklype og målebånd viser at jeg legger på meg, problemet er at jeg ikke øker i styrke..

2500kcal fra (havregryn, müsli, frukt/bær, UB fullkornsris, riskaker findus wok mix, grønnsaker, prot.pulver, melk kyllingfilè/karbonadedeig/laks/egg, mager kesam, økologisk peanøttsmør/mandler, olivenolje, fiskeolje

+/- 215g prot

+/- 260g karb

+/- 65g fett

Så slik jeg ser det legger jeg på meg fett på relativt lite kcal, samtidig som at jeg ikke øker i styrke.

Hva gjør jeg galt? Hva bør jeg endre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig du ikke trener hardt nok på styrkeøktene. 2500kcal er egentlig ikke stort, jeg er 55kg/160cm og ligger på 2500-2700 selv uten å gå nevneverdig opp i fettvekt :)

Føler selv at jeg tar meg helt ut, og svetten renner - men får se om jeg har ennå ett gir.. Syns selv, som nevnt 2500kcal er veldig lite og har derfor blitt overrasket over at jeg tydeligvis har lagt på meg fett av det.

Prøv å øke mengden kcal en periode og se hvordan det går ;) Hvis kroppen får for lite kcal, kan den begynne å jobbe mot deg.

Justerer opp til 2800-2900kcal og ligger på det i 2-3uker før jeg vuderer å øke ennå mer. Men litt usikker på om jeg skal øke karbs eller fett? Er litt usikker på om jeg reagerer negativt på så mye karbs.. føler selv at jeg blir veldig "bløt" av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Føler selv at jeg tar meg helt ut, og svetten renner - men får se om jeg har ennå ett gir.. Syns selv, som nevnt 2500kcal er veldig lite og har derfor blitt overrasket over at jeg tydeligvis har lagt på meg fett av det.

Justerer opp til 2800-2900kcal og ligger på det i 2-3uker før jeg vuderer å øke ennå mer. Men litt usikker på om jeg skal øke karbs eller fett? Er litt usikker på om jeg reagerer negativt på så mye karbs.. føler selv at jeg blir veldig "bløt" av det

Da er det bare å prøve med litt mer fett da, opp til f.eks 1,5g per kg kroppsvekt;)

Uansett 2500kcal på 4 fotball/keeper økter og 4 styrkeøkter. Var og ER utrolig lite.. Med tanke på din høyde/kroppsvkt/aktivitetsnivå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stats, mann, ca180cm og 75-75,5kg nå.

Trener for øyeblikket styrke 4dager i uken(x-size) + fotball(er keeper) 4-5dager i uken.

Jeg trenger hjelp.Jeg spiser i mine øyne sunt, og lite(n) Jeg startet i janauar med å prøve å kartlegge hvor mange kcal jeg kunne ligge på for å vedlikeholde. Startet på 2000kcal i 2-3 uker, økte deretter til 2300kcal i 2-3uker og ligger for øyeblikket på 2500kcal daglig.

Du spiser faktisk ikke sunt, fordi du har for lavt næringsinntak i forhold til aktivitetsnivå.

Har du planer om å øke i muskel masse/styrke, må du nok opp i 3500- 4000kcal på styrke + fotball dagene dine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i hva Doffen sier. Prøv 1-2 dager med mye karbs, noen dager moderat og noen lave dager. Det fungerer veldig bra for min del. Jeg spiser 1800 på hviledager og 2770 på treningsdager ( jeg veier 93 kg er 178 høy). Mange rister på hodet når jeg sier dette siden det er ganske lite mat. men poenget er at variasjon i kcal mengde kan være gunstig for styrkeøkning, muskelvekst og nedgang i fett% . Jeg har spist 2500-2700 kcal en stund nå, muskelmassen og styrken har økt mens fettprosenten har gått ned. Biorytme ftw <3

Det skal sies at jeg har oppkarbing på 1 time og en spisedag i uken.

Styrkedag: Mye protein, moderat fett og mye karbs på ettermiddagen

Hviledag: Mye protein, mer fett og litt karbs fra frukt eller bær

Oppkarbing: Alt jeg klarer å trykke i kjeften på 1 time. Alltid like morsomt. Riskaker, boller, ris, poteter etc

Spisedag: "Go nuts"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Jeg er veldig enig i hva Doffen sier. Prøv 1-2 dager med mye karbs, noen dager moderat og noen lave dager. Det fungerer veldig bra for min del. Jeg spiser 1800 på hviledager og 2770 på treningsdager ( jeg veier 93 kg er 178 høy). Mange rister på hodet når jeg sier dette siden det er ganske lite mat. men poenget er at variasjon i kcal mengde kan være gunstig for styrkeøkning, muskelvekst og nedgang i fett% . Jeg har spist 2500-2700 kcal en stund nå, muskelmassen og styrken har økt mens fettprosenten har gått ned. Biorytme ftw <3

Det skal sies at jeg har oppkarbing på 1 time og en spisedag i uken.

Styrkedag: Mye protein, moderat fett og mye karbs på ettermiddagen

Hviledag: Mye protein, mer fett og litt karbs fra frukt eller bær

Oppkarbing: Alt jeg klarer å trykke i kjeften på 1 time. Alltid like morsomt. Riskaker, boller, ris, poteter etc

Spisedag: "Go nuts"

Så det du sier at:

Variasjon i inntak= styrkeøkninger, ned i fett %? Går utifra du setter at det er overskudd samlet sett da?:)

Hvordan vet du at det er pga variasjon du har fått økt muskelmasse? Hvorfor kan ikke dette være et resultat av at du bare har litt overskudd og dermed klarer å "Lean gaine"? :)

Mener du at biorytme er en årsake til at fett% går ned mens styrken går opp?:)

Bare for å klar gjøre.. Har alltid trodd at det er det samlede inntaket som teller(så lenge det ikke er 0-0-0-0-5-5-5(tusen).. liksom hehe! Og biorytme, hvorfor skal du gå ned i fett % grunnet spisemønsteret?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier at:

Variasjon i inntak= styrkeøkninger, ned i fett %? Går utifra du setter at det er overskudd samlet sett da?:)

Hvordan vet du at det er pga variasjon du har fått økt muskelmasse? Hvorfor kan ikke dette være et resultat av at du bare har litt overskudd og dermed klarer å "Lean gaine"? :)

Mener du at biorytme er en årsake til at fett% går ned mens styrken går opp?:)

Bare for å klar gjøre.. Har alltid trodd at det er det samlede inntaket som teller(så lenge det ikke er 0-0-0-0-5-5-5(tusen).. liksom hehe! Og biorytme, hvorfor skal du gå ned i fett % grunnet spisemønsteret?....

Hvis du ikke har lest biorytmedietten vil jeg anbefale at du gjør det. Hvis du allerede har gjort det vil jeg anbefale at du leser denne ( spesielt TLDR oppsummeringen på slutten om hormoner og enzymer )

The BlueBear Eating Concept, Del2.

Mye av det samme egentlig, men litt grundigere

Hvis du fortsatt sitter igjen med spm får du si i fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig enig i hva Doffen sier. Prøv 1-2 dager med mye karbs, noen dager moderat og noen lave dager. Det fungerer veldig bra for min del. Jeg spiser 1800 på hviledager og 2770 på treningsdager ( jeg veier 93 kg er 178 høy). Mange rister på hodet når jeg sier dette siden det er ganske lite mat. men poenget er at variasjon i kcal mengde kan være gunstig for styrkeøkning, muskelvekst og nedgang i fett% . Jeg har spist 2500-2700 kcal en stund nå, muskelmassen og styrken har økt mens fettprosenten har gått ned. Biorytme ftw <3

Det skal sies at jeg har oppkarbing på 1 time og en spisedag i uken.

Styrkedag: Mye protein, moderat fett og mye karbs på ettermiddagen

Hviledag: Mye protein, mer fett og litt karbs fra frukt eller bær

Oppkarbing: Alt jeg klarer å trykke i kjeften på 1 time. Alltid like morsomt. Riskaker, boller, ris, poteter etc

Spisedag: "Go nuts"

Går fint an å leve og trene på lite kcal, men er det gunstig? Hvis man har tenkt å kutte i framsiden, så burde man jo praktisk talt leve på så høy mengde kcal som mulig og likevel vedlikeholde vekta.

Hvis man gjør kroppen vandt til å vedlikeholde på 2500kcal og 90kg, hvor kult er det da hvis man skal ned 15kg? Har jo plutselig ingenting å ta av.

En person som vedlikeholder samme vekta på 4000kcal vil jo få en mye behageligere diett :)

Feks som Layne forteller om i den ene videologgen sin. Kommer jenter til han med et vedlikehold på 1500kcal og tror at han skal få de i form? Mens han har jenter som vedlikeholder samme vekta 3-4kg fra konkurranseform, på 2500kcal .

Kroppen blir over tid vandt til å spise mer mat, det merker jeg veldig godt selv. Å øke energiinntak sakte over tid er neppe en dårlig idè for veldig mange av de som er vandt til å vedlikeholde på veldig lave energimengder.

Keegil et jo et eksempel på en som har spist veldig høye kcal-mengder over tid og vedlikeholder på et veldig høyt kaloriinntak iforhold til sin kroppsvekt. Det kan være mye av grunnen til at han også raser i vekt og kommer fort i veldig bra form med en gang han kutter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint an å leve og trene på lite kcal, men er det gunstig? Hvis man har tenkt å kutte i framsiden, så burde man jo praktisk talt leve på så høy mengde kcal som mulig og likevel vedlikeholde vekta.

Hvis man gjør kroppen vandt til å vedlikeholde på 2500kcal og 90kg, hvor kult er det da hvis man skal ned 15kg? Har jo plutselig ingenting å ta av.

En person som vedlikeholder samme vekta på 4000kcal vil jo få en mye behageligere diett :)

Feks som Layne forteller om i den ene videologgen sin. Kommer jenter til han med et vedlikehold på 1500kcal og tror at han skal få de i form? Mens han har jenter som vedlikeholder vekta si 3-4kg fra konkurranseform, på 2500kcal mer.

Ser absolutt hva du mener, og du har et poeng.

Det vil selvfølgelig være kjipt for meg hvis jeg skulle gått ned 15 kg hvis jeg har et inntak på 2500 kcal. Men fett % min er ikke akkurat sky-high så 15 kg hadde vært uaktuelt med tanke på at jeg hadde vært innlagt på sykehus pga fettmangel, men poenget er selvfølgelig tatt ! :D Hadde fett % min vært på 15+ hadde saken vært litt annerledes.

Ja jeg har sett filmen du linket, og det er ingen tvil om at det han sier stemmer ! Men som sagt har jeg ganske heftig oppkarbinger og spisedager i løpet av uken. Så totalen min er nok ikke SÅÅÅ hårreisende som jeg kanskje fremstilte det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser absolutt hva du mener, og du har et poeng.

Det vil selvfølgelig være kjipt for meg hvis jeg skulle gått ned 15 kg hvis jeg har et inntak på 2500 kcal. Men fett % min er ikke akkurat sky-high så 15 kg hadde vært uaktuelt med tanke på at jeg hadde vært innlagt på sykehus pga fettmangel, men poenget er selvfølgelig tatt ! :D Hadde fett % min vært på 15+ hadde saken vært litt annerledes.

Ja jeg har sett filmen du linket, og det er ingen tvil om at det han sier stemmer ! Men som sagt har jeg ganske heftig oppkarbinger og spisedager i løpet av uken. Så totalen min er nok ikke SÅÅÅ hårreisende som jeg kanskje fremstilte det :)

Økte selv i styrke og gikk ned i fettprosent på 2500kcal over en lang periode, så vet godt at det funker og at det er digg :D Men plutselig sa det stopp gitt.. hvorfor vet jeg ikke, kan godt hende at jeg "til slutt" ble for tung til at den energimengen strakk til.. Men måtte til slutt øke ganske mye på maten før jeg begynte å øke igjen. Variasjon er nok absolutt bra :) Nå spiser jeg 1000kcal mer ca (teller ikke, men har noen lunde oversikt) og merker godt at jeg trenger såpass mye for å trene såpass hardt som jeg gjør nå. På 2500kcal nå i noen dager er jeg flat på trening...

Hører med til historien at jeg ellers har veldig lavt aktivitetsnivå og trener ingenting utenom styrketreningen. I trådstarter sitt tilfelle kan jeg tenke meg kroppen blir ganske forbanna med såpass mye å gjøre, og såpass lite å gjøre det MED :p

Asle ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg har litt vondt for å tro at en mann som trener både styrke og fotball fire ganger i uken kan legge på seg fett med det kostholdet du har, med mindre du tidligere har kjørt PSMF i et år eller noe slikt. Er den eneste indikasjonen på at du mener du har lagt på deg fett at kroppsmålene viser at du har blitt større, uten å bli sterkere? Det er vel et relativt mangelfullt bevis overfor deg selv. Har du gått opp i vekt siden januar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å prøve med litt mer fett da, opp til f.eks 1,5g per kg kroppsvekt;)

Uansett 2500kcal på 4 fotball/keeper økter og 4 styrkeøkter. Var og ER utrolig lite.. Med tanke på din høyde/kroppsvkt/aktivitetsnivå!

Du spiser faktisk ikke sunt, fordi du har for lavt næringsinntak i forhold til aktivitetsnivå.

Har du planer om å øke i muskel masse/styrke, må du nok opp i 3500- 4000kcal på styrke + fotball dagene dine

Er fullstendig klar over at 2500kcal er lite, har forsåvidt også nevnt det tidligere;) Er jo derfor jeg har blitt overrasket over at målingene har vist at jeg har lagt på meg..

Jeg startet denne tråden, for å få tips til hva jeg skal gjøre videre. Da jeg kan se for meg at jeg ikke er unik når det kommer til denne situasjonen.

Spiser du mer i helgene :)? Type alkohol lørdag, fyllamat søndag :)?

Anyroad: 2500 kcal høres veldig lite ut for deg. Ville prøvd å øke litt (mye) :)

Spiser 700kcal ekstra på lørdagen, altså 100kcal ekstra i gjennomsnitt per dag fordi jeg føler jeg ligger så lavt resten av dagene av uka..

Du spiser uansett alt for lite mat.. greit at du trener PHAT, men hvordan legger du opp til progresjonen? Går du bare hver økt og løfter samme vektene?

Og ikke minst, hvordan har du spist og trent tidligere? Har du ligger lavt på kaloriene lenge?

Klar over at det er for lite mat - har ikke noe imot å spise mer. Men gjør ikke det hvis jeg bare blir feit:p I forhold til tidligere så har jeg hatt noen uker med litt flere reps, og når jeg har stagnert så har jeg gått ned til færre reps. Har f.eks kjørt 8-10reps og når jeg har klart samme vekta 10reps så har jeg økt vekta.. nå følger jeg, og gjør som beskrevet i x-size.. Tidligere har jeg ligget på +/-3000kcal frem til jeg kjørte en liten deff fra slutten av okt til des hvor jeg lå på 2400kcal på treningsdager og 1900kcal på treningsfrie dager. Men i des var inntaket av kcal høyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg har litt vondt for å tro at en mann som trener både styrke og fotball fire ganger i uken kan legge på seg fett med det kostholdet du har, med mindre du tidligere har kjørt PSMF i et år eller noe slikt. Er den eneste indikasjonen på at du mener du har lagt på deg fett at kroppsmålene viser at du har blitt større, uten å bli sterkere? Det er vel et relativt mangelfullt bevis overfor deg selv. Har du gått opp i vekt siden januar?

Må legge til at hvis du ser bort ifra treningene, så gjør jeg generelt ingenting:p Er veldig stillesittende.. indikasjonene er at kroppsmålene har blitt større, vekta har økt + at jeg selv ser generelt tykkere ut - kan forøvrig også nevne at jeg senest på fotballtrening tidligere i dag fikk spørsmål om jeg var på "bulk" fordi jeg hadde blitt rundere.

Starta på ca.73kg i januar, gikk ned(72kg) de første ukene som gjorde at jeg økte kcal. Så har vekta økt frem til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at hvis du ser bort ifra treningene, så gjør jeg generelt ingenting:p Er veldig stillesittende.. indikasjonene er at kroppsmålene har blitt større, vekta har økt + at jeg selv ser generelt tykkere ut - kan forøvrig også nevne at jeg senest på fotballtrening tidligere i dag fikk spørsmål om jeg var på "bulk" fordi jeg hadde blitt rundere.

Starta på ca.73kg i januar, gikk ned(72kg) de første ukene som gjorde at jeg økte kcal. Så har vekta økt frem til nå.

Ok, jeg forstår. Er det mulig at du er i en slags ond sirkel hvor du spiser for lite til å yte skikkelig på trening -> du øker ikke i styrke -> energibehovet på og etter trening blir også mindre -> du kan spise mindre mat før du legger på deg fett -> tilbake til start? Jeg mistenker at jeg kanskje beskriver en umulig likning, but it's the best I can do.

Forøvrig kan de tre kiloene du har gått opp være snakk om økt vannlagring eller mageinnhold som følge av det økte matinntaket. Det trenger ikke være fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...