Gå til innhold

Beste mageøvelse?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Annonse

Veldig spent på hvorfor så mange nevner planken som magetrening når den faktisk ikke trener magen for 5 øre.

Når i noen som helst livssituasjon kommer du til å stå strak som en påle og kjempe mot gravitasjonskreftene ?

Bruk feks, ab-roller, kabelnedtrekk, markløft eller en bosuball for å trene magen :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Veldig spent på hvorfor så mange nevner planken som magetrening når den faktisk ikke trener magen for 5 øre.

Når i noen som helst livssituasjon kommer du til å stå strak som en påle og kjempe mot gravitasjonskreftene ?

Bruk feks, ab-roller, kabelnedtrekk, markløft eller en bosuball for å trene magen :)

hvordan kan du si at planken ikke trener magemusklene for 5 flate øre? planken er en av de beste øvelsene for kjernemusklaturen deriblandt er magen( erector spinae en stor del av det. kjernemusklaturen har du bruk for i alle dine daglige oppgaver, det med at man står rett vil ikke si at man bare blir sterk på og stå rett.
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så forklar meg utifra et biomekanisk ståsted hvordan du trener magen med å stå i planken ?

Du snakker om kjernen, tenker du da på magen og ryggen ? OG nei det går ikke an å trene de såkalte indre magemsukler uten å trene de som ligger utenpå, ei heller musklene i kjernen til ryggen uten å ta med de rette ryggstrekkere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er en link fra en av mine mentorer & forelesere på NIH (Ola Eriksrud). Så kan flere lese litt om denne planken og finne ut selv om dem trives med å trene den eller ikke. Personlig vil jeg sjelden komme til å anbefale noen kunde å trene planken, men om noen føler dem så absolutt trener bra med en statisk øvelse, be my guest. :)

Advarer mot statisk styrketrening - DN.no

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis det at man skal stå i akkurat samme posisjon, men det at man kjenner på hvilke muskler som skal jobbe når man stabiliserer kjerneområdet (hovedsaklig øke intraabdominalt trykk for å beskytte ryggraden) i f.eks. knebøy, markløft, skulderpress o.l. Rent biomekanisk er det vel nok å forklare at man trener på "closing the gap" i mangel av bedre forklaring for det.

Det sagt er jeg helt enig i at andre øvelser er "bedre".

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...