Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke opp i vekt?


Trine0000

Anbefalte innlegg

Confecta er vel en helt vanlig mørk sjokolade, høyt på fett og karboinnhold, og noe proteiner. Helt greit å kose seg med! :) (men seriøst, har du prøvd noen av konkurrentene? jeg syns confecta smaker sjøldaua grevling)

Er bare den jeg har prøvd, hva er konkurrentene da? hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn ca tommelfingeregel er at kjøtt, fisk og fugl inneholder 18-20 gram protein per 100g vare. Så om du skal ha 100g protein så kan du f.eks spise 300g kjøtt som er 20x3 = 60g, så kanskje en skyr så er du på 78g, og et glass melk pluss en skive med skinke så er du på 100ish :)

Værre er det ikke, men må ikke glemme at i tillegg til dette kommer karbohydrater og fett som en også må ha for å prestere :)

Ah, okei..ble litt klokere nå! takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨

Skjønner ikke hvorfor folk sier det ;) det er like ubehagelig å være spinkel som det er å være kraftig ;)

Så ville ikke ha kalt det ett Luksusproblem, for det er ikke noe bra for selvbildet.

Det jeg mente var at trådstarter har at hav av muligheter til å lage seg god mat og teste ut forskjellige ting uten og egentlig ha så mange restriksjoner, slik at hun finner de tingene hun liker og syns fungerer best :) Har full forståelse for at det er like ubehagelig å være spinkel som kraftig! Det ene er ikke bedre enn det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så enig med Haiidii

Ikke tenk på vekten, hvertfall ikke i starten. Selv blir jeg helt tummelumsk av altfor mye veiing av ditten og datten, hvertfall meg selv:) Men hvis du er redd for å ikke spise nok, ev at du blir fort mett, ville jeg heller veid/målt opp maten enn deg selv. Du får jo et mye klarere inntrykk av hva som faktisk er hva og hvor mye. Hvertfall i starten så du får en ca feeling og blir litt kjent med nye mengder og ny mat. Jeg har en lei uvane ved at jeg alltid beregner for lite, fordi jeg TROR det er for mye. Fryktelig lei uvane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig med Haiidii

Ikke tenk på vekten, hvertfall ikke i starten. Selv blir jeg helt tummelumsk av altfor mye veiing av ditten og datten, hvertfall meg selv:) Men hvis du er redd for å ikke spise nok, ev at du blir fort mett, ville jeg heller veid/målt opp maten enn deg selv. Du får jo et mye klarere inntrykk av hva som faktisk er hva og hvor mye. Hvertfall i starten så du får en ca feeling og blir litt kjent med nye mengder og ny mat. Jeg har en lei uvane ved at jeg alltid beregner for lite, fordi jeg TROR det er for mye. Fryktelig lei uvane.

Det er nok der problemet mitt ligger. Jeg tror alt er for mye, men har lest over hva andre har kommentert når jeg har skrevet måltidene i løpet av en dag. Det er tydeligvis alt for lite, selv om jeg syns det er mye. HATER det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok der problemet mitt ligger. Jeg tror alt er for mye, men har lest over hva andre har kommentert når jeg har skrevet måltidene i løpet av en dag. Det er tydeligvis alt for lite, selv om jeg syns det er mye. HATER det.

Derfor vil det være lurt å faktisk få et overblikk over hva som er hva. Og så må man bare godta det;)

I starten kan det virke overvelmende - men gir du det litt tid så vil du tilpasse deg det, kroppen er fantastisk tilpasningsdyktig!

La meg si at du veier, styrer og ordner alt som skal ordnes, fra 4-7 dager, kommer ann på hva du selv vil. Du trenger ikke være fanatisk, spiser du en bolle du glemmer å veie er ikke det verdens undergang, men du skjønner hva jeg mener? Da vil du hvertfall få et overblikk over mengden og ikke stresse like mye med all veiingen videre fremover, for tro meg. Du kan bli helt tussete av akkurat det, og det vil vi ikke :) Bare husk å ta det rolig i starten, og spis til tallerknen din er tom :) Kommer det en dag du ikke spiser like bra - jaja. Det kommer en dag etter og heldighvis en til etter det igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra forslag her! Vil slenge på et par tips:

- Mer fett, helst mest av sunt: stek mat i rapsolje, ha kaldpresset olivenolje over salat, ta smør, pesto, peanøttsmør el. på skiva. Og ikke minst: ta tran! ;) Og som nevnt: avokado. Kjempesunt, inneholder ikke mye fett, men det det har er sunt :)

- Lag smoothies eller lignende med litt mer energitette ting, som en blanding av frø/nøtter, banan, yoghurt/CC, proteinpulver, og bær/frukt da.

- Helmelk? :)

- Ris er energitett, sunt og godt! Metter lite. Gir bra power til trening. (y) Er jo ganske likt med pasta da..

- Ta kikerter, nøtter osv. i salaten når du spiser salat.

Ha alltid med en pose med nøtter :)

Frokostblandinger/havregrøt med nøtter og frø.

Lag gjerne egne brød med mye frø og nøtter. Eller kjøp energitette brød

Gå for litt mer næringsgivende knekkebrød enn ryvita og rugsprø! Det har omtrent 1/3 av kaloriinnholdet til en skive, og er de ALLER magreste knekkebrødene å få kjøpt.

Lykke til!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruke du ett program som diett.no eller myfitnesspal kan du legge inn ønsket vektoppgang og se nøyaktig hva du må spise hver dag i antall cal. Å regne cal burde du lære deg.

Ikke alle bør ikke regne kcal, og jeg tror Trine0000 kan komme dit hun vil ved å sette seg mer inn i hva gitte mengder mat faktisk inneholder :)

Feks kan du ved en dag det passer veie noen typiske matvarer du spiser til daglig, sånn at du vet ca hva 1 kyllingfilet, 2 egg, 1 boks makrell i tomat osv har av næringsinnhold. Da slipper du å veie hele tiden, og når du vet feks hva 100g protein (ditt mål) "ser ut som" det blir lettere å sørge for at du hele tiden får i deg nok. Matvaretabellen forteller oss feks at 100g kyllingfilet gir 24g protein og 1 g fett; veier du en filet på 150 g betyr det at den gir deg 24*1.5g=36g protein, og 1*1.5=1.5g fett. Om dette ikke var en usedvanlig svær eller bitteliten filet kan du bare bruke dette som estimat, og du slipper å veie kyllingfilet noen gang igjen. Detaljene er ikke så viktige for oss som skal opp i vekt, så bare det blir minst så og så mye i løpet av dagen går det helt fint (litt over og litt under noen dager går også helt fint altså). Jeg sørger feks for å få i meg ca 1.5-2ganger kroppsvekt med protein og (minst, ofte mer) 1*kv i fett, og så pøser jeg bare på med alle karbohydratene jeg vil ha (og jeg er glad i karbohydrater :p). Minimalt med tenking og detaljfokusering, og supert utbytte både med tanke på trening og overskudd i hverdagen (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke alle bør ikke regne kcal, og jeg tror Trine0000 kan komme dit hun vil ved å sette seg mer inn i hva gitte mengder mat faktisk inneholder :)

Feks kan du ved en dag det passer veie noen typiske matvarer du spiser til daglig, sånn at du vet ca hva 1 kyllingfilet, 2 egg, 1 boks makrell i tomat osv har av næringsinnhold. Da slipper du å veie hele tiden, og når du vet feks hva 100g protein (ditt mål) "ser ut som" det blir lettere å sørge for at du hele tiden får i deg nok. Matvaretabellen forteller oss feks at 100g kyllingfilet gir 24g protein og 1 g fett; veier du en filet på 150 g betyr det at den gir deg 24*1.5g=36g protein, og 1*1.5=1.5g fett. Om dette ikke var en usedvanlig svær eller bitteliten filet kan du bare bruke dette som estimat, og du slipper å veie kyllingfilet noen gang igjen. Detaljene er ikke så viktige for oss som skal opp i vekt, så bare det blir minst så og så mye i løpet av dagen går det helt fint (litt over og litt under noen dager går også helt fint altså). Jeg sørger feks for å få i meg ca 1.5-2ganger kroppsvekt med protein og (minst, ofte mer) 1*kv i fett, og så pøser jeg bare på med alle karbohydratene jeg vil ha (og jeg er glad i karbohydrater :p). Minimalt med tenking og detaljfokusering, og supert utbytte både med tanke på trening og overskudd i hverdagen (y)

Ja, jeg tror det er lettere for meg å vite at f.eks en kyllingfilet veier det og det, slik at jeg ikke blir opphengt i å måtte veie maten hele tiden, dessuten har jeg ikke tid til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra forslag her! Vil slenge på et par tips:

- Mer fett, helst mest av sunt: stek mat i rapsolje, ha kaldpresset olivenolje over salat, ta smør, pesto, peanøttsmør el. på skiva. Og ikke minst: ta tran! ;) Og som nevnt: avokado. Kjempesunt, inneholder ikke mye fett, men det det har er sunt :)

- Lag smoothies eller lignende med litt mer energitette ting, som en blanding av frø/nøtter, banan, yoghurt/CC, proteinpulver, og bær/frukt da.

- Helmelk? :)

- Ris er energitett, sunt og godt! Metter lite. Gir bra power til trening. (y) Er jo ganske likt med pasta da..

- Ta kikerter, nøtter osv. i salaten når du spiser salat.

Ha alltid med en pose med nøtter :)

Frokostblandinger/havregrøt med nøtter og frø.

Lag gjerne egne brød med mye frø og nøtter. Eller kjøp energitette brød

Gå for litt mer næringsgivende knekkebrød enn ryvita og rugsprø! Det har omtrent 1/3 av kaloriinnholdet til en skive, og er de ALLER magreste knekkebrødene å få kjøpt.

Lykke til!;)

Takk for mange gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål også: når jeg trener om morningen(Styrke) BØR jeg spise frokost først, eller kan jeg vente til etter trening?

Det er opp til deg og hvordan kroppen din fungerer; jeg får null og nada ut av en styrkeøkt på tom mage men vet om flere som trener fastende. Så bare prøv deg fram, det viktige er jo at du har nok å gi til at du får fremgangen du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opp til deg og hvordan kroppen din fungerer; jeg får null og nada ut av en styrkeøkt på tom mage men vet om flere som trener fastende. Så bare prøv deg fram, det viktige er jo at du har nok å gi til at du får fremgangen du vil :)

Det er sant. Har tidligere ikke spist mer enn en frukt dersom jeg trener tidlig, og føler det går greit, men da har det som oftest vært kondisjonstrening, og ikke styrke..så lurte på om effekten av styrketreningen vil bli dårligere om jeg ikke spiser først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...