Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke opp i vekt?


Trine0000

Anbefalte innlegg

Svaret er ganske lett: Du spiser for lite og springer for mye

Løsningen er tilsvarende lett: Spis mer (slutt med mager ditt og low-fat datt) og spring mindre. Løft mere jern i stedet for.

Du har fått forslag til treningsprogram, matvarevalg m.m så bare å sette igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg skal opp 8 kg, minst. Føler jeg spiser mye, og laaangt mye mer enn jeg gjorde før, likevel står vekta fortsatt på 47 kg(jeg er 167cm, 19 år) Trener 7 dager i uken.

HJELP?

Hva er bakgrunnen for at du skal opp akkurat 8 kg?

Hvis det kostholdet du beskrev lenger opp her er representativt for det du spiser i løpet av en vanlig dag, er det svært urovekkende dersom dette er mye mer enn du spiste tidligere. Jeg ville uansett tatt en tur til legen for å sjekke at alt er som det skal, for mye kan ha skjedd etter et så lavt matinntak over lengre tid, spesielt mtp din lave vekt i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er bakgrunnen for at du skal opp akkurat 8 kg?

Hvis det kostholdet du beskrev lenger opp her er representativt for det du spiser i løpet av en vanlig dag, er det svært urovekkende dersom dette er mye mer enn du spiste tidligere. Jeg ville uansett tatt en tur til legen for å sjekke at alt er som det skal, for mye kan ha skjedd etter et så lavt matinntak over lengre tid, spesielt mtp din lave vekt i tillegg.

Fordi da kommer jeg på en ok vekt. Det er sånn ca hva jeg spiser i løpet av en dag, og blir mett på det, men det er tydeligvis ikke nok. Slapp av, det har jeg gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke i første omgang gått for sukker som hoved karbohydrat kilde, heller kuttet litt på fullkorn og valgt fine varianter. Generelt mener jeg sukker og brus er en uting som en generell næringskilde.

Nøtter og bananer er bra :)

Blir dessverre dårlig av for mye sukker. Føler meg dvask og doven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det sånn at du har gått ned mye i vekt, eller har du alltid vært såpass liten?

Vil rett og slett bare si tre ting - og jeg håper du ikke tar det feil, for jeg mener det kun godt.

1) Hvis den lave vekten skyldes slanking/eller at du bevisst har trent/underspist deg tynn - så søk hjelp! Selv om d ikke virker som et alt for stort problem nå - så kan slike ting desverre, utvikle seg veldig,veldig for til en alvorlig spiseforstyrrelse.

2) Du har fått MANGE gode råd her, men det hjelper ikke å sitte på kunnskapen dersom du ikke bruker den. Det virker litt som om du bortforklarer og kommer med grunner til at du ikke kan gjøre nettopp det folk råder deg til. Når du spørr om hjelp på et åpent forum, så bør du ta til deg og vurdere de svarene som kommer. Ikke bare avfeie dem.

3) Dersom du virkelig VIL opp i vekt - så bør du spørre deg selv hvorfor du spiser som du gjør...for det henger ikke helt på grep

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast program må du nok ha om det skal bli noe særlig fremgang på deg :) Les Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen og Bygg grunnstyrke med Rippetoes Starting Strength - Fitnessbloggen

Har vært i kontakt med personlig trener, og fått et program nå! Jippi! Fullkroppsprogram. Tenkte å kjøre hele programmet 1 dag i uken, også dele opp bein+armer en dag, og ta resten av kroppen en annen dag. Alt i alt: 3 styrkeøkter. Er det ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det sånn at du har gått ned mye i vekt, eller har du alltid vært såpass liten?

Vil rett og slett bare si tre ting - og jeg håper du ikke tar det feil, for jeg mener det kun godt.

1) Hvis den lave vekten skyldes slanking/eller at du bevisst har trent/underspist deg tynn - så søk hjelp! Selv om d ikke virker som et alt for stort problem nå - så kan slike ting desverre, utvikle seg veldig,veldig for til en alvorlig spiseforstyrrelse.

2) Du har fått MANGE gode råd her, men det hjelper ikke å sitte på kunnskapen dersom du ikke bruker den. Det virker litt som om du bortforklarer og kommer med grunner til at du ikke kan gjøre nettopp det folk råder deg til. Når du spørr om hjelp på et åpent forum, så bør du ta til deg og vurdere de svarene som kommer. Ikke bare avfeie dem.

3) Dersom du virkelig VIL opp i vekt - så bør du spørre deg selv hvorfor du spiser som du gjør...for det henger ikke helt på grep

Før veide jeg 60 kg, så nei, jeg har ikke vært så liten hele tiden. Grunnen vil jeg ikke dele her, dessverre. Poenget er bare at jeg skal opp i vekt. Og ja, jeg vil! Jeg vil bare gjøre det RETT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i kontakt med personlig trener, og fått et program nå! Jippi! Fullkroppsprogram. Tenkte å kjøre hele programmet 1 dag i uken, også dele opp bein+armer en dag, og ta resten av kroppen en annen dag. Alt i alt: 3 styrkeøkter. Er det ok?

Så bra (y) Hadde jeg vært deg ville jeg kjørt fullkropp tre dager i uka, så lenge de tre dagene ikke er mandag-onsdag :p Fremgangen har vist seg å være bedre dersom hver muskelgruppe får kjørt seg flere ganger i uken, tror det stod noen kilder++ på dette i Nybegynnerguiden. Anbefaler på det sterkeste å lage loggbok, så kan vi (og du) følge med på fremgangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra (y) Hadde jeg vært deg ville jeg kjørt fullkropp tre dager i uka, så lenge de tre dagene ikke er mandag-onsdag :p Fremgangen har vist seg å være bedre dersom hver muskelgruppe får kjørt seg flere ganger i uken, tror det stod noen kilder++ på dette i Nybegynnerguiden. Anbefaler på det sterkeste å lage loggbok, så kan vi (og du) følge med på fremgangen :)

Så en idè kan være mandag, onsdag, fredag? Ja, vurderer det :) men vil helst være anonym!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også et forslag til kosthold, lurer på om noen kan se på det, har økt mengden mat på det jeg har skrevet over her.

F.EKS:

Frokost: 3 knekkebrød/rundstykker med pålegg og egg, 1 gl. melk + en skyr/yoghurt

MM: En halv boks cottage cheese/kesam med nøtter/tørket frukt

Lunsj: F.eks en salat med reker eller en baguett/knekkebrød

Middag: kylling/fisk/kjøtt og masse grønnsaker + søtpotet

Kvelds: samme som frokost/mellommåltid

Er det nok til å gå opp i vekt, tror dere? Samtidig som jeg kjører fullkroppsprogrammet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen vil jeg ikke dele her, dessverre. Poenget er bare at jeg skal opp i vekt. Og ja, jeg vil! Jeg vil bare gjøre det RETT.

Dersom grunnen til at du skal opp i vekt på noen måte er medisinsk eller etter beskjed fra lege, så er ikke dette forumet riktig sted å søke informasjon. Det er vanskelig nok som det er å gi folk råd angående kosthold, og dersom det er medisinske tilstander inni bildet så blir det desto vanskeligere, spesielt om man ikke engang får vite om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom grunnen til at du skal opp i vekt på noen måte er medisinsk eller etter beskjed fra lege, så er ikke dette forumet riktig sted å søke informasjon. Det er vanskelig nok som det er å gi folk råd angående kosthold, og dersom det er medisinske tilstander inni bildet så blir det desto vanskeligere, spesielt om man ikke engang får vite om dem.

Nei, det er det ikke. Jeg skal opp i vekt fordi jeg vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også et forslag til kosthold, lurer på om noen kan se på det, har økt mengden mat på det jeg har skrevet over her.

F.EKS:

Frokost: 3 knekkebrød/rundstykker med pålegg og egg, 1 gl. melk + en skyr/yoghurt

MM: En halv boks cottage cheese/kesam med nøtter/tørket frukt

Lunsj: F.eks en salat med reker eller en baguett/knekkebrød

Middag: kylling/fisk/kjøtt og masse grønnsaker + søtpotet

Kvelds: samme som frokost/mellommåltid

Er det nok til å gå opp i vekt, tror dere? Samtidig som jeg kjører fullkroppsprogrammet

du har jo fått masse råd... men her bruker du jo ikke rådene du får.

"masse grønnsaker" er IKKE det du skal fylle magen med når du øsnker vektoppgang.

Hvor er nøttene ?! Drikken (med kcal!) ?! Kjør på med havregrøt MED 1ss olje i, peanøttsmør, nøtter til HVERT måltid, dropp salaten - spis baguett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...