Jump to content
SK-2000-og-ALLTID

test av mobilitet

Recommended Posts

Hei,

jeg som mange andre har problemer med blant annet knebøy på grunn av dårlig bevegelighet / mobilitet. Jeg er klar over at det kan være mange ting som spiller inn på teknikken, blant annet ankelleddet, hamstring, hofte i tillegg til problemer med aktivering av sete osv..

For å få klarhet i hva jeg må ta tak i så ønsker jeg å teste min bevegelighet / mobilitet gjennom spesifikke øvelser. Har sett at det eksisterer en del tester på forumet, men er det noen som har / kan lage en oversikt over tester som tar for seg alle problemområder? Tenker ikke nødvendigvis bare på tester for problemområder for knebøy, men tester som tar for seg alle ledd som er sentrale innen styrkeløft ( altså hele kroppen ).

Min tanke videre er å først få oversikt over hva som er viktigst å jobbe videre med, for så å legge inn en egen økt i uka hvor jeg fokuserer på å forbedre bevegeligheten. I tillegg har jeg begynt å legge inn dynamisk oppvarming som en fast rutine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Du har ikke tenkt over at det kanskje er teknikken det er noe i veien med? Tenker da også relatert til din individuelle anatomi.

Det finnes en del enkle tester og øvelser som lar deg kjenne etter hva som er problemet - f.eks manglende fleksibilitet eller mobilitet.

Squat to stand er en fin mobilitetøvelse for hoftene og lar deg samtidig tøye hamstring hamstring. I tillegg vil du kunne kjenne de i adduktorene om de er for stramme. Du bør også undersøke ankelmobiliteten. Dette kan du gjøre ved å stille ett bein framfor det andre og bøye det framover. For å teste bevegeligheten i hamstring kan du legge deg på bakken og få noen til å sjekke hvor langt opp beinet ditt kommer (90 grader) uten at rumpa di løftes fra bakken.

Skulle gjerne visst til noen youtube-videoer, men der er det mye dårlige.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selvsagt er det utfordringer i forhold til teknikken også. Dette er noe jeg jobber konstant med og får stadig gode tilbakemeldinger fra folk som har god kunnskap på feltet. Min individuelle anatomi er et sentralt moment som legger sine føringer. Pga min høyde ( + lengde på lårbein versus lengde på overkroppen ) kan det godt hende at frontbøy ( i tillegg til sumo markløft ) hadde passet bedre for meg.

Men dette er faktorer som jeg er klar over. Akkurat nå så er fokuset på å få en bedre bevegelighet og bedre kunnskap om hva som er mine største utfordringer der.

Squat to stand + øvelsen for ankelmobilitet er jeg kjent med. Jeg er generelt kjent med mange øvelser for ulike problemområder, men er her ute etter spesifikke tester hvor en kan få svar på hvordan bevegeligheten / mobiliteten er i forhold til hva den burde være. Således er hamstringsøvelsen du viser til et bra tilskudd, takk :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er selvfølgelig mange tester man kan gjøre, men det blir litt lettere å vite hva som er galt dersom en klarer å tolke resultatene fra testene også ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Jepp. Det kan nok heller lønne seg å lete litt rundt på mobilitywod. Kelly opererer noen ganger med binære tester; Enten stryker du eller så står du. Så hvis du skal ha et knippe tester ville jeg lett der. Vet han har et par for å sjekke hamstrings i alle fall. Litt mer usikker på skuldre, o.l.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...