Gå til innhold

Utnytter X-Life unge jenter?


Gjest Hanne_

Anbefalte innlegg

Vil tro Ronnie får en smule bedre vilkår enn 25% på utvalgte varer :p Poenget i tråden er at x-life sylter jentene for alt de er verdt, og tjener i samme slengen penger på de direkte.

Sånn i gamledager, da jeg var ung og dum :) da skinny fremdeles var The old skinny, gjorde jo jenter hva som helst får å "være modell". Å jobbe gratis var normen. F.eks. Under Oslo Fashion week tok jeg sammen med flere titalls andre jenter oss fri fra skolen for å jobbe fra morgen til kveld fire dager i strekk uten å få en krone for det. Dette er selvfølgelig mye verre utnytting enn hva xlife driver med, men likevel ltt av samme greia. Det er så status å være "fitnessjente" om dagen at unge jenter gladelig selger sjela si til de med pengesekken for en slikk og ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tittet innom facebook-siden til x-life idag. Så at de hadde brukt et av mine bilder i deres header. Dette er av en blogger som ikke lenger er sponsa av x-life. Får sende dem en mail og be dem oppdatere headeren;)

Det var mildt. Hadde jeg sett at noen brukte mine bilder uten tillatelse i markedsføringsøyemed hadde jeg sendt faktura.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes kjent ut. Kom på en annen episode, for lenge siden første gang jeg fikk en skikkelig uggen følelse av måten de opererer på. Husker jeg spurte xlifejente om hun fikk betalt for å bli brukt i reklamebanner. Nei, det hadde de ikke spurt henne om tillatelse om engang. Hadde jo sagt ja om de hadde spurt, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan diskuteres i kjølvannet av dette er hvordan det er mulig at noen av disse bloggerne blir mer ukritiske til en leverandør/et produkt fordi de får det gratis/billig. Denne ukritiskheten kan også fort spre seg til leserne som vil ha produktet kun fordi det har vært på bloggen(mobilen min ville autocorrecte til bløffen, hehe) og dermed blitt status.

Dette går nok tilbake til hvordan man skal forholde seg til nettet generelt. Det er mye viktigere enn før å ha et kritisk sinn og ikke ta alt for god fisk, selv ikke fra favorittbloggeren. Det er nok blitt vanskeligere å være naiv i verdenen vi lever i i dag og internett er den perfekte platformen for å få tak i de ukritiske. Kort sagt kan man si at det ligger en større utfordring(og ansvar) foran forbrukeren nå om dagen. Dette her blir mer generell prat ettersom jeg ikke ha erfaring med xlife og bloggfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan diskuteres i kjølvannet av dette er hvordan det er mulig at noen av disse bloggerne blir mer ukritiske til en leverandør/et produkt fordi de får det gratis/billig.

Oh yes, du vet jo hvordan jenter er. Er noe på salg er terskelen for å kjøpe mye lavere. "Er det 25% på bukser på bikbok, da må jeg jo kjøpe bukse i dag! Den satt jo ikke perfekt, men den var på salg så da er jeg fornøyd likevel" Penger spart er penger tjent!

Og siden alle fitnessjentene mener at alle produktene er fantastiske, så er det lett å tro at "jeg er ikke fornøyd med produktet, men siden alle andre elsker det så må det være meg det er noe i veien med"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det verste er at x-life sine tights ikke er noe bedre eller verre enn HM sine tights til 299,- Så ei på treningssenteret her om dagen som hadde slike tights i tusenkronersklassen. Da hun skulle ta hantelroing på benken, så var stringtrusa under så synlig at hun like gjerne kunne gått uten. Kleint. o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet genialt aspekt er at hvis man passer på at alle bloggerne får minst en liten spons så får de en forsikring mot at bloggere handler hos xlife uavhengig, blir misfornøyd, og blogger om det.

Er de sponsa hos noen andre så handler i alle fall ikke hos de. Har du noengang sett en fitnessjente uten spons?

post-334-14440924194126_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bor i utlandet og er så nøytral man kan få blitt :)

Hvis noen mistenker at jeg er involvert i myrevolution så kan jeg si at jeg kjøpte en original rumble roller på amazon her om dagen til 245kr og anbefaler alle å gjøre det samme :) du vil ikke tro hvor billig man kan få ting om man gidder å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet genialt aspekt er at hvis man passer på at alle bloggerne får minst en liten spons så får de en forsikring mot at bloggere handler hos xlife uavhengig, blir misfornøyd, og blogger om det.

Er de sponsa hos noen andre så handler i alle fall ikke hos de. Har du noengang sett en fitnessjente uten spons?

Nå er det faktisk på tide at du dokumenterer påstandene dine litt mer. Jeg har ikke noe inntrykk av at X-Life er så tungt inne på sponsingen som du sier, men du påstår veldig mye her som jeg synes du bør gi litt mer backing av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er basert på observasjoner da jeg har altfor mye fritid om dagen da jeg venter på papirer som skal gå i orden for arbeidstillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kom igjen, gi meg eksempler på uavhengige bloggefitnessjenter med lesertall av en viss betydning!

En liten fugl hvisket meg forresten i øret at vedkommende som redigerte trådtittelen min ikke var helt uavhengig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg bor i utlandet og er så nøytral man kan få blitt :)

Blogging skjer på internett som er internasjonalt, blir ikke mer nøytral av å bo i utlandet.

Siden du ikke backer opp påstandene dine er det utydelig om noe av det du sier er realitet eller om det kun er basert på dine fordommer.

For min egen del så ser jeg på det som jeg ser på all annen reklame. Kan ikke forstå at bloggerne blir mer utnyttet enn andre personer som blir sponset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler ikke i norske butikker og blogger ikke?

Du kan godt mene det. Jeg mener noe annet. Spørsmålet er om de som mener at dette er helt greit faktisk har vært vitne til den voldsomme intensiteten til fitnessbloggerne. Det er ikke akkurat snakk om en logo i hjørnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler ikke i norske butikker og blogger ikke?

Du kan godt mene det. Jeg mener noe annet. Spørsmålet er om de som mener at dette er helt greit faktisk har vært vitne til den voldsomme intensiteten til fitnessbloggerne. Det er ikke akkurat snakk om en logo i hjørnet.

Bloggerne inngår selv en avtale med aktøren. Da har de følgelig et ansvar for at den avtalen ikke utnytter dem på noe vis. Kan ikke forstå at disse skal være mer utnyttet enn hvem som helst annen person som blir sponset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg våge å kaste meg inn i denne debatten mon tro?

Jeg har vært sponset av X-life en god stund nå, og etterhvert som lesertallene mine har endret seg så har også avtalen min endret seg. Jeg var imidlertid kunde en god stund før jeg ble sponset. Jeg har idag en mye bedre avtale enn tidligere, men det betyr ikke at jeg er helt ukritisk. Jeg anbefaler ikke produkter på bloggen min som jeg ikke liker selv, jeg skriver heller ikke at jeg drikker proteinshake om jeg faktisk ikke gjør det. Får jeg noe jeg ikke liker sendes det tilbake. Det er også et faktum at når jeg poster bilder av meg selv på bloggen så får jeg mange spørsmål om hvor jeg har kjøpt buksa/toppen så da skriver man like gjerne det med en gang. Nå kan ikke jeg snakke for andre som blir sponset, men selv har jeg en god dialog med X-life, og de er behjelpelige med tanke på lover og regler rundt sponsing. Fikk for eksempel beskjed om at jeg måtte passe på å merke innleggene mine i en periode da jeg ofte glemte det. Jeg oppgir også alle opplysninger til skattekontoret.

Ang det at de bruker private bilder så er det fordi folk tagger bildene på for eksempel instagram fordi de vil X-life skal bruke dem, og da gjør de jo det. Det er jo god reklame og jeg tror mange kunder gjerne vil se hvordan klærne faktisk ser ut på vanlige folk istedet for på perfekte modeller. Det er jo et faktum at mange klær, ikke bare X-life sine klær, faktisk ser bedre ut på skjermen enn på kroppen! Om det er tilfelle at de har brukt bilde i en reklame uten å spørre om lov vet jeg jo ikke. Slik jeg også har forstått det så er det bare 10 eller 11 bloggere som virkelig er sponset av X-life, at X-life er overalt er jo et resultat av god markedsføring :) Jeg sier heller ikke at mine lesere må ha den nyeste BB buksa eller den nyeste puma toppen, en av mine favorittbukser er fra HM og det sier jeg også. Samtidig synes jeg det er viktig å føle meg bra på trening og da investerer jeg i treningsklær :) Jeg skriver en blogg hvor folk er interessert i tips om trening, vektnedgang og min egen hverdag selvsagt, og hvorfor skal ikke jeg anbefale produkter jeg er fornøyd med? Jeg handler hos andre enn X-life om jeg vil det, de har jo ikke alle merker men hvorfor skal jeg kjøpe en tskjorte et annet sted når jeg kan få den billigere hos X-life?

Om X-life har forbedringspotensiale? Helt sikkert, akkurat som måten Fitnessbloggen opererer på har det! Alt blir kanskje ikke gjort riktig, men jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg har veldig god erfaring med X-life og jeg synes de er flinke til å gi meg tips og råd underveis. Jeg har også noe å jobbe med med tanken jeg blogger på, noe jeg stadig jobber med. Jeg anbefaler ihvertfall ikke produkter jeg ikke liker, sponset eller ikke, og det vil jeg fortsette med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du b

Men kom igjen, gi meg eksempler på uavhengige bloggefitnessjenter med lesertall av en viss betydning!

En liten fugl hvisket meg forresten i øret at vedkommende som redigerte trådtittelen min ikke var helt uavhengig..

Trådtittelen er redigert av Robert, som må kunne sies å være uavhengig?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt og saklig innspill. Interresant å høre at vilkårene er flytende.

Og jeg tror på deg når du sier at du ikke lyver om at du ikke liker noe (det betyr ikke at jeg tror på alle xliferne..) , men det å ikke si noe i det hele tatt og sende noe tilbake blir jo sensur som ellers ikke ville vært der om en ikke var sponset (ja, nå er jeg kranglete). Nå er også du en av de mest leste med de beste vilkårene, og det vil jeg tro en belønning for "intens og tro tjeneste". Noe som er logisk.

Om fitnessbloggen har forbedringspotensiale: Ja! Definitivt :p

Har jeg det: ja!

Har du det? Ja!

Har alle det? Ja!

Så derfor har man diskusjonsforum :) synes folk har vært flinke til å holde seg saklige om temaet her *tommel opp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du b Trådtittelen er redigert av Robert, som må kunne sies å være uavhengig?

Da hvisket den lille fuglen noe feil til meg. Trodde han kunne se slikt jeg, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...