Gå til innhold

Utnytter X-Life unge jenter?


Gjest Hanne_

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om folk spiller etter reglene, så er det jo ikke noe problem, men som tidligere nevnt går det jo nærmest en intern konkurranse blant norske bloggere om å være mest mulig på kanten av markedsføringsloven hele tiden. Annonselinker merkes ikke, sponsede linker merkes ikke, og man slutter å tro på en hver "ektefølt anbefaling" du noensinne har fått.

Skaper det til tider et litt utidig kjøpepress som kan være ubehagelig spesielt for yngre jenter, og kanskje nesten mest av alt internt blant bloggerne selv? Absolutt. Men forhåpentligvis skjønner de aller fleste at nei, man blir ikke dødsmotivert for trening av å kjøpe seg tre nye better bodies topper, på samme måte som at mat kan være helt ålreit selv uten sukrin pluss. Uansett hvor mange ganger du skriver det på bloggen og hvor mange affiliatelinker du slenger etter meg, så nekter jeg.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk spiller etter reglene, så er det jo ikke noe problem, men som tidligere nevnt går det jo nærmest en intern konkurranse blant norske bloggere om å være mest mulig på kanten av markedsføringsloven hele tiden. Annonselinker merkes ikke, sponsede linker merkes ikke, og man slutter å tro på en hver "ektefølt anbefaling" du noensinne har fått.

Skaper det til tider et litt utidig kjøpepress som kan være ubehagelig spesielt for yngre jenter, og kanskje nesten mest av alt internt blant bloggerne selv? Absolutt. Men forhåpentligvis skjønner de aller fleste at nei, man blir ikke dødsmotivert for trening av å kjøpe seg tre nye better bodies topper, på samme måte som at mat kan være helt ålreit selv uten sukrin pluss. Uansett hvor mange ganger du skriver det på bloggen og hvor mange affiliatelinker du slenger etter meg, så nekter jeg.

:D

Så godt sagt og så enig!

Nå driter jo jeg i kjøpepresset, og du, og gutta på forumet som ikke ser at det er en problemstilling i det hele tatt.

Men hva med hordene av 15-20 år gamle jenter som bruker alle pengene sine på overpriset fjas fra xlife, fordi budskapet som blir gjentatt hos alle fitnessjentene de ser opp til er at treningklær til 500-1200kr er så mye bedre enn de fra h&m, at man må bruke kakemix til 100kr per kake isteden for Toro til 25kr når det er bursdag. At du må en chinsstang til 1000kr i stua fordi det er flaut å faile på senteret (?!?) osv... Å bli sponset av xlife er jo det ultimate målet. Da er du dedikert nok, da er du med i klubben av ekte fitnessjenter! Å være "så heldig" å få de som sponsor anser jeg som mer en forbannelse av press om å kjøpe og reklamere, enn det de prosentene er verdt. De har helt sikkert en avtale om å måtte skrive om det hver gang de får noe gratis og. Sesammel til 15kr innkjøpspris sendt til en blogger = reklame verdt tusenvis av kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt sagt og så enig!

Nå driter jo jeg i kjøpepresset, og du, og gutta på forumet som ikke ser at det er en problemstilling i det hele tatt.

Men hva med hordene av 15-20 år gamle jenter som bruker alle pengene sine på overpriset fjas fra xlife, fordi budskapet som blir gjentatt hos alle fitnessjentene de ser opp til er at treningklær til 500-1200kr er så mye bedre enn de fra h&m, at man må bruke kakemix til 100kr per kake isteden for Toro til 25kr når det er bursdag. At du må en chinsstang til 1000kr i stua fordi det er flaut å faile på senteret (?!?) osv... Å bli sponset av xlife er jo det ultimate målet. Da er du dedikert nok, da er du med i klubben av ekte fitnessjenter! Å være "så heldig" å få de som sponsor anser jeg som mer en forbannelse av press om å kjøpe og reklamere, enn det de prosentene er verdt. De har helt sikkert en avtale om å måtte skrive om det hver gang de får noe gratis og. Sesammel til 15kr innkjøpspris sendt til en blogger = reklame verdt tusenvis av kroner.

Du kan kalle det så uetisk som du bare vil. Men det er sånn kapitalisme fungerer, om du misliker dette, stem Rødt.

Folk har ansvar for sitt eget liv, å kritisere bloggere for å bruke dyre treningsklær og kakemixer, fordi det påvirker unge jenter, det er blir feil. Jeg kan skjønne at de får kritikk for å spre feil informasjon om hva som er er sund venktnedgang osv, men at de velger å bruke dyre klær, seriøst?

X-life velger selvfølgelig å sponse populære modeller/bloggere for å få omtale om seg selv, da er det opp til deg som et individ, å ta stilling til om det er verdt å bruke penger på de produktene. Jeg som fotballsupporter er kanskje en "sucker" som kjøper den nye drakta hvert år, selv om det ikke er nødvendig, men jeg gjør det fordi jeg vil, ikke fordi jeg blir ukul uten.

LA FOLK STÅ TIL ANSVAR FOR SEG SELV! Tenke selv, gjøre ting selv, utvilke seg selv!

Ikke skyld på reklame, sponsing, gruppepress, staten, aliens, zionister, bloggere, fitnessmodeller, hype etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen her inne noen gang blitt påvirket til å kjøpe noe som det har vært reklamert før på en blogg?

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har røket til et par ganger. Det reklameres jo for eksempel for vanvittig mye klær fra nelly.com, og det skal godt gjøres å ikke finne noe fint blant det som det reklameres for :p For meg har det ikke så mye å si hva som blir anbefalt osv, fordi det tar jeg med en STOR klype salt, men det å hele tiden bli minnet på at nettshopping er gøy. Det fungerer.

Har for øvrig aldri bestilt noe fra x-life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viktig å huske på dette:

Bloggere oppsøker nettbutikker og andre aktører SVÆRT aktivt og trygler om å få freebies og shit. Jeg er involvert med flere butikker og kjenner flere som også driver butikker og de har ALLE samme erfaring. Mye kleine mails fra unge og lovende som nærmest trygler om å få ting: "Hei jeg har en blogg med 13 lesere i året, kan jeg få noe av dere?". Samtidig er den en reell markedsverdi i noen av disse, men den er ikke sååå høy som HannePanne tror da de fleste bloggere har få lesere. Såklart, blir skalaen stor nok så går jo alt opp med tidevannet :) Men fordelt pr. blogger er effekten stort sett liten, og det vil ikke være logisk med massive betalinger til bloggere flest. Mange av bloggerne er heller ikke så interessante og de fleste blir avvist.

Det mest rettferdige er på mange måter å kvantifisere hva hver enkelt blogger bidrar med og så ha en fastsatt ordning med betaling pr. besøkende eksempelvis. Da betaler man for det bloggeren bidrar med etter effekt på samme måte som man gjør med nettannonser prissatt som CPC. Samtidig er det ikke alt man kan måle, så en grei rabatt i bunn er jo fair i tillegg.

IAmaBro sier han ikke vil subsidiere tilskuddene til uerfarne jenter som drømmer om fitnesskarriere. Det er jo forsåvidt et valid argument, men det er mange måter å objektivt kvantifisere verdien til en enkelt blogger målt i kroner og øre. Premierer man disse med objektive vilkår og regler så skiller det seg ikke fra annen markedsføring egentlig. Samtidig er også innlinker viktig med tanke på en nettbutikks rangering i Google, så det å sponse mange har en indirekte fordel mtp. rangering på søkemotorer. Jeg forstår godt hva IAmaBro mener med at han ikke vil betale for andre, men jeg kan med hånden på hjertet si at selv om det virker urettferdig ovenfor en hardt arbeidende bror med årevis med trening og sixpack så går det meste av bloggsponsing omtrent i null eller er lønnsomt, litt avhengig. Gjør man det på en fair måte er det ikke annerledes enn å kjøre annonsekampanjer i mer tradisjonelle medier. Det ville ikke vært noe i veien for at du selv ville fått subsidiert kosttilskudd dersom du har en stor kontaktflate og er villig til å bruke denne aktivt, men kjenner jeg deg rett vil du ikke noe slikt:)

En butikk jeg er involvert i sendte en støtpenn og noe småtterier til Anna Is (eller hva hun heter) og hun la ut blant annet denne videoen (se under). Vi fikk flere tusen besøk til den butikken, men det ga ikke noen voldsomt økning i salget. Mest tenåringsjenter som er nysgjerrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårreisende! Her tvinges unge jenter til å torturere seg selv med strøm og filme det. Håper alle boikotter denne nettbutikken, penner, strøm og blonde jenter fra nå av.

Bare innrøm det - du har lyst til å elektrosjokke en rosablogger du også :D

Det største problemet er som Pinglo sier at redaksjonelle prinsipper som uavhengighet fra det kommersielle viskes HELT ut og blir den nye standarden for hvordan ting skal være. Det er ikke helt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kalle det så uetisk som du bare vil. Men det er sånn kapitalisme fungerer, om du misliker dette, stem Rødt.

Du kan faktisk ikke bruke kommunistkortet mot meg :p Jeg har passert Golfstrømmen i en liten båt i 5m høye bølger på vei til et skatteparadis der målet er å bli minst 10 ganger så rik som sjefene til X-life. Heller risikere å dø ung enn å være arbeidsmaur for de norske stat til jeg blir pensjonist. Så stort mer mørkeblå går det vel knapt ann å bli.

Synes fremdeles xlife sin markedsføring er drøy og at kjøpepresset er altoppslukende. Det normaliseres å bruke halve lønna på better bodies og sunnifiseringsstæsj. Interresant hvor stor innsikt løftegutta har i fitnessbertebloggene btw :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor lite butikken gir tilbake i forhold til den voldsomme eksponeringen de får.

2. Kvantiteten, det store antallet bloggere de har avtaler med. Som oftest jenter som egentlig ikke har oppnådd noen verdens ting innen trening unntatt å blogge om sin egen trening. Hvor er integriteten?

3. Bruken av private bilder på facesiden deres og reklamebannere. En vanlig modell ville fått 5-10 000kr.

4. Intensiteten, kjøp kjøp kjøp! Press om å kjøpe ekstremt dyrt mel og ekstremt dyre klær, både for de som er sponsa og får rabatt, og lesere. Nesten hver eneste dag. De som er sponsa av xlife skriver om xlife hele tiden. "Se Nora har alle klærne better bodies noensinne har laget, har du?"

Det vil være nærliggende å sammenligne de med myrevolution, og de synes jeg ikke oppfyller noen av punktene over.

1. Hva vet du egentlig om dette? Og hva anser du som rimelig at butikken gir tilbake?

2. Hva vet du egentig om dette?

Hva er det forresten Myrevolution gir tilbake ift eksponeringa de får? Og... wait for it... hva vet du egentlig om dette?

Er du sponset selv, kanskje..? :sneaky:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen her inne noen gang blitt påvirket til å kjøpe noe som det har vært reklamert før på en blogg?

.

Casall komprensjonstights fra GetInspired. Husker ikke bloggeren, men var omtalt fra "min fantastiske sponsor".

Helt ubrukelig til all trening der man bøyer seg/den gnikkegnukker når man sykler, så jeg bruker den som "trør hjemme"/sovetights...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilfeldig hvordan hele stallen til xlife mener at xlifeproteinet er "det beste de har smakt!"

Og alle klærne derfra er så fantastiske! Alt fra xlife er best! Dette er det motsatte av "å tenke selv" i mine øyne i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldig hvordan hele stallen til xlife mener at xlifeproteinet er "det beste de har smakt!"

Og alle klærne derfra er så fantastiske! Alt fra xlife er best! Dette er det motsatte av "å tenke selv" i mine øyne i alle fall.

Selvfølgelig kjøpt reklame, som all reklame. Aldri før sett at noen har betalt for at produktet deres skal omtales om ålreit, helt passe, midt på treet, greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette egentlig negativt? Er det ikke bedre å bruke bilder av vanlige jenter istedet for bare velpolerte studiobilder av perfekte modeller?

De kunne brukt de samme jentene og gitt de samme vilkårene som reklamemodeller. Reklame er godt betalt!

Metal Barbie: En måte å skaffe seg ting på som er bedre enn å bli rabatt-sponsa: Kunne helt fritt velge selv hva og hvor man vil skaffe seg tingene sine i akkurat den prisklassen man måtte ønske! Slipper i samme slengen å selge sjela og meningene sine. Kanskje man vil unne seg en dyr topp? det finnes hundrevis av butikker i verden å velge fra! Satt buksa du kjøpte elendig, du trenger ikke lyve om det! Er favorittproteinet kjøpt på Nordby? Du kan fortsette å bruke det!

Eventuelt bli fitnessproff i USA og få ekte sponsor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne brukt de samme jentene og gitt de samme vilkårene som reklamemodeller. Reklame er godt betalt!

Metal Barbie: En måte å skaffe seg ting på som er bedre enn å bli rabatt-sponsa: Kunne helt fritt velge selv hva og hvor man vil skaffe seg tingene sine i akkurat den prisklassen man måtte ønske! Slipper i samme slengen å selge sjela og meningene sine. Kanskje man vil unne seg en dyr topp? det finnes hundrevis av butikker i verden å velge fra! Satt buksa du kjøpte elendig, du trenger ikke lyve om det! Er favorittproteinet kjøpt på Nordby? Du kan fortsette å bruke det!

Eventuelt bli fitnessproff i USA og få ekte sponsor.

Det du egentlig kritiserer er jo jentene? De fleste av disse ville aldri fått betalt nevneverdig for å være med på et bilde tatt helt amatørmessig. Reklame kan være godt betalt, men ikke på måten bildene brukes i dag. Om man skulle figurert på emballasje og tatt bilder med en ordentlig fotograf og slikt ville det jo stilt seg annerledes enn å bare bruke et random kornete bilde i en facebookpost som har kort levetid.

Er det noe bedre å være fitnessproff i USA med en "ekte" sponsor? Dette er ganske urealistisk for de aller fleste av mange grunner. Er det noe bedre at Ronnie Coleman går rundt og sier at det er Cell Tech som gjorde han stor? Det syntes ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...