Gå til innhold

Utnytter X-Life unge jenter?


Gjest Hanne_

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som synes X-life sin sponsing er utrolig kynisk?

Før var de en veldig ukjent butikk, men etter at de begynte å sponse en hel haug av fitness og "fitness"-jenter, så har det jo tatt helt av. Det er jo en ekstremt vellykket form for markedsføring, det skal de ha!

De har en form for rangstige der de mest populære jentene får store rabatter, mens småbloggerne får type 5-10%. (Dette sies det dog aldri noe om på bloggen..) I tillegg får jo mange av de gratis ting om er nyheter i butikken, igjen etter hvor på rangstigen de er. Det funker jo som bare f**n, og verdien av reklamen er jo mange ganger utgiftene av å sende de ting i posten de betaler innkjøpsprisen for.

Jentene setter jo selvfølgelig aldri spørsmålstegn ved dette, og reklamerer gladelig for tusenvis av kjernemålgruppen. Mange føler seg utrolig privilegerte som "får" gaver av sin ekstremt rause, snille sponsor som selvfølgelig sponser de fordi de har stor tro på de innen fitnessporten og deres drømmer og mål.. Ehem... Realiteten er vel heller at x-life bare ser på de som små pengemaskiner, og har vel en slags formel for antall lesere / x-rabatt = fortjeneste. Hvis man i tillegg tar hensyn til den faktoren at de velger sponsoren sin foran andre butikker i inn og utland når de først skal kjøpe seg noe de ville trengt uansett...

I tillegg reagerer jeg på hvordan de bruker jentene sine private bilder som reklame. Reklamebilder som ville kostet tusenvis av kroner for fotograf og modeller hvis det hadde vært gjort på gamlemåten. Eks. reklamen under, som er tatt med mobilen i speilet, blir brukt som reklamebanner! Får de i det hele tatt betalt for dette?

Jentene kan da umulig vite verdien av deres egen markedsføring? Kan det kalles sponsing når rabatten er så liten at butikken fremdeles tjener på varene de kjøper? Er det ikke grov utnyttelse å TJENE penger på å reklamere. Eller er det helt greit og bare en veldig smart måte å drive butikk på.

post-334-14440923686901_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skjønner det du vil si her, men vi lever i en verden der penger er fokus;) og del fleste tenker ikke utenfor boksen. er fæl utnytting av de jentene, har sett en del av de bildene på de reklamene deres rundt om på nettet. Merket med en gang at dette var private bilder, glad noen også lå merke til det å setter litt lys på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar til hele innlegget: Ja, hva så?

Dette er ikke det jeg vil kalle umoralsk en gang. Ulovlig er det i alle fall ikke. Såfremt de har fått lov til å bruke bildene, hvilket jeg antar de har. Det bør ikke være veldig vanskelig å få en 15-åring til å gi bort bildene sine.

Jeg syntes dette er helt OK. Det er helt vanlig strategi og markedsføring. Fungerer helt likt i næringslivet.

Tror du Ryan Gosling, Brad Pitt og andre velkledde Hollywoodstjerner betaler for klærne sine? De er vandrende reklame, og får dermed klær gratis. Er du mindre kjent, så får du avslag. Tror du Hansen Elektro fra Andenes har samme innkjøpspriser som Relacom? Dette er som nevnt, helt vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig nysgjerrig på hvor mye av dette som skjer hvitt, jeg. Bloggere som sponses har ansvaret for å oppgi riktig sum til skattemyndighetene og dermed føre slike sponsorgaver i selvangivelsen. Jeg overraskes stadig over mengdene ting disse bloggerne sponses med - eller kanskje selges til veldig hyggelige rabatter. Det gir uansett et skrudd inntrykk ut til unge, uvitende blogglesere. Nei, det er ikke normalt å ha ALLE klærne fra Better Bodies nyeste kolleksjon. Nei, du blir ikke sprekere, raskere eller sterkere av å bruke tightsen fordi det står ronisch på den. Nei, du trenger ikke kreatin og fettforbrennere bare fordi fitnessbloggeren du leser bloggen til bruker det. Og du kan klare deg fint uten bakepro, sukrinmelis og sukrin. Fakta. Helt sant.

Jeg bryr meg ikke så mye om at X-life (eller andre nettsteder, det er ikke bare nevnte nettbutikk som driver på denne måten) sponser så mange. Bloggerne er (hvertfall i prinsippet) voksne mennesker og får ta konsekvensene av dette selv. Jeg er mest skeptisk til kjøpepresset det legges på blogglesere på denne måten - endel fitnessblogger har jo reklame i hvert eneste innlegg. Og når så mange forskjellige bloggere har det, er det kanskje lett å tro at man må ha disse produktene for å lykkes. Det stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosabloggerne er moderne prostituerte. De gjør ikke noe galt, og alle kan velge om de vil lese blåggen deres eller ikke.

Tok meg friheten til å sjekke norges mest leste rosablogger; "♣Therese Charlotte» - Legg meg til som venn :-)"Jommen var det ikke reklame i øverste posten, kun merket med /i sammerbeid med etter en lang skrytepost med masse bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommentar til hele innlegget: Ja, hva så?

Dette er ikke det jeg vil kalle umoralsk en gang. Ulovlig er det i alle fall ikke. Såfremt de har fått lov til å bruke bildene, hvilket jeg antar de har. Det bør ikke være veldig vanskelig å få en 15-åring til å gi bort bildene sine.

Jeg syntes dette er helt OK. Det er helt vanlig strategi og markedsføring. Fungerer helt likt i næringslivet.

Tror du Ryan Gosling, Brad Pitt og andre velkledde Hollywoodstjerner betaler for klærne sine? De er vandrende reklame, og får dermed klær gratis. Er du mindre kjent, så får du avslag. Tror du Hansen Elektro fra Andenes har samme innkjøpspriser som Relacom? Dette er som nevnt, helt vanlig.

Nå er det ikke konseptet sponsing jeg sikter til. Det er det faktum at xlife gir så utrolig lite tilbake i forhold til reklameverdien, og at jentene tydeligvis ikke er klar over dette. Og kvantiteten av bloggere ikke minst, de sponser jo hva som helst i motsetning til f.eks gymgrossisten og myrevolution. Å gi 15% rabatt for at en bloggejente kun må benytte seg av deres produkter samt reklamere er utnytting i mine øyne. At Solveig Wilhelms får kosttilskuddet sitt gratis av myrevolution fordi hun virkelig har oppnådd noe innen fitness (og ikke engang blogger om det) er flott og noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes! Jeg er aldri innom sånne blogger, men hoppet på denne linken. Realitysjekken tilsier at jeg fortsetter livet uten rosabloggere!

Rosabloggerne er moderne prostituerte. De gjør ikke noe galt, og alle kan velge om de vil lese blåggen deres eller ikke.

Tok meg friheten til å sjekke norges mest leste rosablogger; "♣Therese Charlotte» - Legg meg til som venn :-)"Jommen var det ikke reklame i øverste posten, kun merket med /i sammerbeid med etter en lang skrytepost med masse bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi, tråd med kvalitet!

Sprekt at du tar opp dette. Vi har diskutert dette i "kulissene" i en god stund nå, og spesielt X-Life. Personlig så boikotter jeg X-Life pga jeg ikke vil subsidiere gratisvarer til rosa fitnessjenter (som ofte bare har trent et par mnd) med blogg.

Det er jo nettopp det du også burde gjøre, om du vil vise at du ikke støtter markedsføringsstrategien deres - som er knallgod:) Jeg er skeptisk til om man kan kalle det utnytting, da disse jentene gjør dette helt frivillig. At de velger å "selge seg selv" så billig får være deres egen sak, ikke noe vi burde legge oss opp i annet enn å ikke handle fra X-Life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, er det ikke slik at man i medieverdenen får betalt etter eksponering?

Man opererer med pay per click eller view på annonsering, og skal du ha en tv-reklame i prime time så koster det mer etc. I så måte ville det jo vært idioti å ikke ta høyde for hvem de sponser når de skal avgjøre hvor mye man skal gi bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig nysgjerrig på hvor mye av dette som skjer hvitt, jeg. Bloggere som sponses har ansvaret for å oppgi riktig sum til skattemyndighetene og dermed føre slike sponsorgaver i selvangivelsen. Jeg overraskes stadig over mengdene ting disse bloggerne sponses med - eller kanskje selges til veldig hyggelige rabatter. Det gir uansett et skrudd inntrykk ut til unge, uvitende blogglesere. Nei, det er ikke normalt å ha ALLE klærne fra Better Bodies nyeste kolleksjon. Nei, du blir ikke sprekere, raskere eller sterkere av å bruke tightsen fordi det står ronisch på den. Nei, du trenger ikke kreatin og fettforbrennere bare fordi fitnessbloggeren du leser bloggen til bruker det. Og du kan klare deg fint uten bakepro, sukrinmelis og sukrin. Fakta. Helt sant.

Jeg bryr meg ikke så mye om at X-life (eller andre nettsteder, det er ikke bare nevnte nettbutikk som driver på denne måten) sponser så mange. Bloggerne er (hvertfall i prinsippet) voksne mennesker og får ta konsekvensene av dette selv. Jeg er mest skeptisk til kjøpepresset det legges på blogglesere på denne måten - endel fitnessblogger har jo reklame i hvert eneste innlegg. Og når så mange forskjellige bloggere har det, er det kanskje lett å tro at man må ha disse produktene for å lykkes. Det stemmer ikke.

Veldig enig og veldig gode poenger! Selv om bloggerne stort sett er 18+, så er mange av målgruppen yngre. Minner meg om miss60-hysteriet på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utnyttelsen går forresten begge veier :p De er de som skryter fælt av denne lille sponsen sin som om det skulle være et kvalitetsstempel og bevis på at de er "seriøse" og proffe fitnessjenter. Synes hele X-life-sirkuset begynner å bli ganske latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi, tråd med kvalitet!

Sprekt at du tar opp dette. Vi har diskutert dette i "kulissene" i en god stund nå, og spesielt X-Life. Personlig så boikotter jeg X-Life pga jeg ikke vil subsidiere gratisvarer til rosa fitnessjenter (som ofte bare har trent et par mnd) med blogg.

Det er jo nettopp det du også burde gjøre, om du vil vise at du ikke støtter markedsføringsstrategien deres - som er knallgod:) Jeg er skeptisk til om man kan kalle det utnytting, da disse jentene gjør dette helt frivillig. At de velger å "selge seg selv" så billig får være deres egen sak, ikke noe vi burde legge oss opp i annet enn å ikke handle fra X-Life.

De får ikke noe særlig gratis. De jeg har hørt om er Helene Drage som får 25% og Kristine Solhaug som får 50% (på utvalgte varer). De er store bloggere, de fleste får vel mye mindre.

Handla selolje der en gang for lenge siden. Bor i utlandet så er ikke aktuelt uansett. Oppfordrer folk til å tenke selv og researche markedet fremfor å kaste seg over x-life bare fordi fitnessjentenavn babler om det på bloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kaller det uansett subsidiering, i og med at de prisavslagene bloggerne får dekkes av ordinære kunder. At de gir en overvektig dame billig kosttilskudd mens jeg må betale fullpris bare fordi hun har en blogg er helt fullstendig uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at

Jeg kaller det uansett subsidiering, i og med at de prisavslagene bloggerne får dekkes av ordinære kunder. At de gir en overvektig dame billig kosttilskudd mens jeg må betale fullpris bare fordi hun har en blogg er helt fullstendig uakseptabelt.

Så alle firmaer/butikker som gir bort noe, da gratis eller billigere til andre enn deg. Er verdt å boikotte? Blir ikke mye du kan kjøpe lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De FLESTE som blogger (gutter og jenter) er personer som har behov for å eksponere seg selv (absolutt ikke noe galt i det!!!) For mange mennesker så trigger det å "bli sett" en haug med endorfiner..... Noe som er en fin ting!:D

HannePanne, hvis du hadde fått tillbud om bra priser eller sponsing av produkter du allerede har et forbruk av + det gir deg noe å skrive om i bloggen din for yteligere eksponering.... hadde du sagt nei da?? Det hadde ikke jeg!!

Aner ikke om de bruker noen form for rangstige som du snakker om, men det håper jeg... Alt annet hadde vært dumt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...