Gå til innhold

Rate my diet!


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Dette er nok alt for lite mat :) Ikke medregnet middagen din er dette knappe 800kcal, og utifra hva du spiser ellers tviler jeg på at middagen din er så veldig stor. Du trener veldig mye og trenger godt over 2000kcal om dagen, og ligger kanskje på 1300-1400. Du får nesten i deg mindre mat enn du trenger ved å ligge i senga hele dagen, noe du definitivt ikke gjør. Føler du at du har nok energien i hverdagen på det kostholdet her? Du får også i deg veldig lite proteiner, og selv om styrketrening ikke er hovedfokus bør du sikte mot 1,5g per kg kroppsvekt i alle fall :)

Takk for svar! :) Da skal jeg prøve å øke de forskjellige postene! Mer mat, juhu! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jente på 15 år (snart 16), 159 cm høy (vokser ikke særlig mer), 67 kg.

Målet mitt er å gå ned i vekt, samtidig få en strammere og slankere kropp.

Jeg trener 5-6 ganger i uken. Kun kondisjon som oppvarming (10-30min) ettersom jeg ikke liker å løpe osv, jeg tar styke hver gang generelt i hele kroppen. Tar 50kg(4x8) i knebøy, 70kg(4x10) i legg press o.l. I benkpress tar jeg 25. (3x8). Jeg går også til skolen 4 ganger i uken (30minutter vanlig/rask gange).

Jeg har store og brede hofter med rumpe og kraftige lår, slank mage med tynn fasong. Timeglassfigur.

Slik ser ca mitt kosthold ut:

frokost 07.30/07.45:

30/40 g havregryn med 2dl melk, med oppkjært eple/banan/litt blåbær/5-10 oppkjærte mandler med litt kanel.

lunsj 11.00:

en brødskive med magert pålegg (kokt skinke, kalkun,laks) med advokado eller 150g mager kesam med en halv oppkjært frukt. (eple, appelsin eller pære)

mellommåltid 14.00/14.20:

2 knekkebrød/en brødskive med magert pålegg (kokt skinke, kalkun) med advokado

middag (varierende) 16.30-17.30:

Går mye i kylling og wok, grønnsaker, salat, fisk. (spiser ikke poteter, men ris og pasta er av og til).

eks: 1 kyllingfilet/laksefilet + halv tallerken med salat. Rødt kjøtt spises kun fredag med taco og evt. 1 dag til i uken.

Noen dager, kveldsmat:

En brødskive med magert pålegg eller en frukt.

Problemet er at jeg skeier ut i helgene når det kommer til godteri. De siste ukene har jeg bare spist 1-2 ganger i uken så det er bra! Går veldig opp og ned, men fra nå av er jeg ferdig med sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei. så flott tråd :D

Jeg er en jente på 26år. er 158-160 ish, veier 70kg.

Trener styrke 3 dager i uken. Går tur med hunden hvær dag. På hviledager blir turene lengre og kan vare rundt en time++. Utenom det er det lite kardio :o

jeg ønsker vel alt egentli.. bort med fettet, mer muskler, strammere kropp..

så til dette kostholdet som slites med i massevis :/

Fett: under 60g

Protein: 80g++

Karbs: under 100g

dette gjelder for både treningsdager og ikke. Jeg er mett på 1200-1500kcal pr dag. på dager der snop og junk tillates blir det nermere 1700kcal. Dette er nokk liiitt i det minste laget, men skal jeg øke inntaket blir det alltid mer fett og karbs :/

Jeg er super kresen og får noen syke cravings etter junkfood som jeg ikke alltid er sterk nokk til å holde meg borte fra.

Nååår jeg er flink (noe som skjer oftere og oftere :D ) går det i salat, rene kjøtt kilder som kylling, biff, karbonadedeig osv. Karbs inntas ved frukt, ris, poteter eller brød.

Sååå, hva bør jeg endre på, og evt hvor mye buurde det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen!

ser fler har fått svar etter jeg skrev mitt innlegg, men ikke jeg av en eller annen grunn. Men trenger hjelp, så her kommer det igjen!!

Jeg er 17, snart 18 år, 170 høy og veier 62kg.

Målet mitt er ikke nødvendigvis å gå ned i vekt, men vil bare spise riktig i forhold til aktivitetsnivået mitt, samt å redusere litt fett på kroppen.

spiser vanligvis:

frokost
: bananpannekake (1 banan, to egg og litt kanel) og en kopp grønn te

lunsj:
fruktsalat, gjerne bestående av en banan, en appelsin, en kiwi og en håndfull blåbær og jordbær, med litt kanel på toppen/ et beger med salat med salat, agurk, løk, paprika, litt dressing, evt. tunfisk og asparges./ 10 rugsprø med div. pålegg som kalkukkorv, mager skinkeost osv. og gjerne en kopp kaffe. pleier av og til å kjøpe meg en ceral bar i tillegg og eller litt druer.

middag
: hva enn som pappa serverer. noen dager fisk, andre dager pasta, endel wok også. spiser store porsjoner til middag, ofte en stor etterfulgt av en litt mindre en og evt. litt "småspising" av det som er igjen
;)

mellommåltid
: spiser veldig mye "kjedespising", unner meg som regel frukt med vaniljekesam, rugsprø med ost, nøtter, tørket frukt, yoghurt, en veldig svakhet for ost og kjeks (spiser altfor mye av dette) og egentlig alt jeg finner i kjøleskapet!

så mitt hovedproblem er hvordan jeg kan unngå all denne kjedespisingen. kan lett spise 500-800 kalorier kun på det.

lørdager blir det noe anderledes siden da spiser jeg vanlig frokost, og ikke alltid lunsj. spiser som regel middag, som pleier og være noe "ekstra godt" som fajitas, biff, lasagne osv. Er ikke alltid jeg spiser middag, i og med at jeg pleier å gå ut. drikker gjerne vitvin eller 20% sprit. Men prøver å kutte ned på alkoholen.

trener ikke masse styrketrening, men løper minst 5km på tredemølle 3 - 4 ganger i uken, samt 4x4 intervaller 2 ganger. har nettopp fått et helkroppsprogram av treneren min (går idrettslinje hvor jeg trener basistrening 3 ganger i uken som turn, beveglihet og kjernemuklatur) som jeg skal gjøre to ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wee, perfekt :p

Jente fra Bergen på 17 år, 163cm og ca 65kg. Har siden januar 2012 gått ned rundt 20 kg, men etter juli i fjor stoppet det opp. Målet mitt er å bygge muskler, samt. å gå ned i fettprosent.

Jeg går for tiden på krykker pga. operasjon i høyre ankel i desember. Går på krykker til 22 mars ca, og etter det skal foten være helt fin og jeg kan begynne å bygge opp musklaturen (som nå ikke finnes :whistle:) i foten igjen. Nå som jeg går på krykker prøver jeg å gå på treningssenter 3 ganger i uken, der det i hovedsak blir overkropp som blir trent, sammen med litt rolig sykling i ny og ne. :headphone:

Slik spiser jeg (ca):

Frokost 60-70 g havregryn, et eple, kreatin og omega-3 i form av fiskeolje

Lunsj 200g proteinkilde (kylling, fisk, karbonadedeig++) og ris eller potet (pleier ikke veie karbohydratene, pleier å dele en boil-in-bag ris på tre matbokser)

Før trening Gresk yoghurt, 1 boks mager kesam eller/og en frukt

Etter trening 30g riskaker, banan og YT eller proteinshake

Middag Det vi har til middag. Om det er usunt velger jeg sunnere alternativer og tar mindre på fatet

Kveldsmat 25g kasein blandet i 3dl melk, og 1 boks mager kesam eller en omelett av 3 egg, skinke og løk/paprika/tomat ++

Jeg deler opp treningen min slik:

Dag1 Rygg og mage

Dag2 Skuldre og armer

Dag3 Bryst

Jeg sykler ca 20 minutter før hver treningsøkt som en del av rehab til foten min :)

Nå setter jeg meg bare tålmodig ned og venter på svar fra flinke mennesker :angelic:

FrkHoel Kristin Charm eirich noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok da gjør jeg det. :) Har du noen pekepinn på hva jeg bør se etter når jeg har kuttet 200 kcal i to uker? Hva kan jeg forvente? Har ikke gjort dette før og syns det er ok å ha et realistisk bilde :)

Det beste er å veie seg hver dag og regn ut gjennomsnittet hver uke. Om dette gjennomsnittet går nedover så trenger du ikke kutte mer kcal. Om gjennomsnittet er den samme så kan du kutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente, 21 år, 172 høy og veier 70 kg. Trener i moderat intensitet 2-3 ganger i uka, som regel både cardio og styrke. Tidligere aktiv i håndballmiljøet.

Er ny i kostholdsverdenen, og ønsker litt veiledning på hva jeg burde fokusere på dersom jeg ønsker en sterkere og strammere kropp, med noe mindre fettprosent enn idag.

Spiser i gjennomsnitt det samme på en treningsdag som på en hviledag, med unntak av litt mer karbohydrater og proteiner på treningsdager. Er dette riktig? Og hvis ikke, hvilke endringer bør jeg gjøre?

Vanlig kosthold:

Protein: 120 g

Karbohydrater: 180 g

Fett: 50-60 g

Mye av kostholdet mitt går igjen i egg, cottage cheese, havregryn, knekkebrød, brokkoli, gulrøtter, kylling, forskjellig frukt. Er en søtmoms og har til tider vanskeligheter å holde meg unna søtsakene, men forsøker å spise søt frukt som banan og mango som erstatning.

Er takknemlig for all hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente, 28, 169, 58-59. Ingen spesiell treningsbakgrunn. Gikk ned 10 kg på et år, ved å endre kosthold og trene.

Hovedvekten av det jeg spiser/drikker ila uka:

Egg, biff, nøtter, kesam, cc, bær, frukt, melk, havre, frø, fisk, godteri, grønnsaker, proteinshakes, proteinbarer, fullkornsris, skinke, ost, balsamico, kylling etc. Størrelsen på hovedmåltidene er en vanlig middagstallerken, mest fokus på protein moderat på fett og karbo. Spiser 4-5 ganger om dagen. Trener styrke 4-6 ganger uka. Utholdenhet varierer, ca 1-2 ganger i uka.

Annet kosttilskudd: Selolje, BCAA, vitaminer/mineraler, ZMA og kreatin.

Mål: Øke mengde mat - øke muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente, 26 år, 163 cm, 58 kg. Trent styrke i ett år, vil ned i fett%. 5-6 styrkeøkter i uken (45 effektive min da jeg trener før jobb), 2 dager med kortintervaller etter styrken hvis jeg har tid/lyst.

M1: en boks tunfisk, to egg, gr.saker

M2: 1/3 Karb.deig, 100 g bønner, ett egg, gr.saker

M3: 80 g havregryn, proteinpulver

M4: En boks Cottage Cheese, en yoghurt 0%, musli

3-4 frukt innimellom måltidene. + BCAA før trening (trener fastende om morgenen)

Tåler ikke nøtter, og er sensetiv for både gluten og laktose.

Øker noe i styrkeøvelsene, men synes ikke selv at jeg blir så mye mer fit... :)

eirich FrkHoel noen som vil gi meg noen gode råd? :)

Etter jul har jeg gått ned på cardioen. Tidligere trente jeg 3/4 styrkeøkter+en kortintervall og 2 spinningtimer i uken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eirich FrkHoel noen som vil gi meg noen gode råd? :)

Etter jul har jeg gått ned på cardioen. Tidligere trente jeg 3/4 styrkeøkter+en kortintervall og 2 spinningtimer i uken..

Om du øker i øvelsene så ha is i magen, ting kommer ikke på et par dager. Videre, spiser du akkurat det hver dag uten unntak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du øker i øvelsene så ha is i magen, ting kommer ikke på et par dager. Videre, spiser du akkurat det hver dag uten unntak?

Hehe, spiser ikke akkurat dette hver dag, men en "typisk hverdag" ser egentlig slik ut. Noen ganger fisk/kylling i stedet for karb.deig, noen ganger omelett med skinke og gr.saker i stedet for M1.. Lager som regel stooore posjoner, så jeg har til matpakker noen dager, og da blir det ofte det samme flere dager på rad.

I helgene spiser jeg litt annerledes, mer CC og litt annerledes middagsmåltid, men allikevel sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Kjønns: Mann

Vekt: 93,1 kg

Alder: 17 år

Høyde: 173 cm

Jeg har ved hjelp av denne artikkelen "Hvor mange kalorier trenger du?" klart å regne ut mitt basalstoffskifte, som var på ca. 2100 kcal. Videre fant jeg ut energiforbruket mitt som var på ca. 3000 kcal.

Jeg trener styrke 4 ganger i uka, og følger da P.H.A.T prinsippene. I tillegg trener jeg fotball 3 ganger i uka. Jeg har trent styrke i 2 år. Seriøst i 1 år. Med seriøst mener jeg loggføring og struktur på treninger.

Jeg har et ønske og et mål om å gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse. Jeg har ikke dårlig tid, og vil gjøre det uten å miste alt for mye muskelmasse. Jeg vil altså bli sterkere (les: markløft, knebøy og benkpress), men samtidig ned i fettprosent.

Det er derfor jeg lurer på om sammensetningen av proteiner, karbohydrater og fett i kostholdet mitt står i samsvar med målet mitt. Hva kan eventuelt endres?

Treningsdager:

3000 kcal

250g proteiner

375g karbs

60g fett

Treningsfridager og kardio (fotball):

2600 kcal

250g proteiner

250g karbs

80g fett

Jeg setter pris på alle svar. På forhånd, takk. blush.gif

Mvh

Bilal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Treningsdager:

3000 kcal

250g proteiner

375g karbs

60g fett

Treningsfridager og kardio (fotball):

2600 kcal

250g proteiner

250g karbs

80g fett

Mvh

Bilal

Jeg synes dette ser fint ut, med et lite unntak. Du bør spise mest karbohydrater på dager hvor du trener kardio og fotball. Styrketrening krever ikke mye karbohydrater (30-50 gram per time maksimalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra tråd!

Mann på 25 som veier 89kg og er 191 høy. Har som mål å vedlikeholde/øke muskelmasse samt å minske fettprosent. Trener styrke 3 ganger i uken (5x5 til myrevoulution), så det blir hovedsaklig tunge basisøvelser. I tillegg blir det kardio/buk og rygg to dager.

Dette spiser jeg i løpet av en dag:

Frokost: 120-150 gr havregryn

Mellommåltid: 1 skyr + litt frukt/grønnsaker

Lunsj: 3 knekkebrød med en boks makrell i tomat

Mellommåltid: 1 skyr eller 1 neve nøtter + frukt eller grønt

Middag: 200 gr kjøttfisk + pasta/ris/potet og mye grønnsaker

Etter trening: Proteinshake

Kveldsmat: en halv boks cottege cheese + 3-4 knekkebrød med ost/magert kjøttpålegg/egg

I tillegg lurer jeg på om jeg skal lage hjemmelagde proteinbarer av proteinpulver, honning, havregryn og peanøttsmør. I disse er det pr. bar: 180 kcal, 17 gr karb, 11 gr prot og 7 gr fett. Når bør jeg spise disse?

Er dårlig på utregning men håper noen har lyst til å ta en liten titt og komme med en kjapp tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente, 21 år, 172 høy og veier 70 kg. Trener i moderat intensitet 2-3 ganger i uka, som regel både cardio og styrke. Tidligere aktiv i håndballmiljøet.

Er ny i kostholdsverdenen, og ønsker litt veiledning på hva jeg burde fokusere på dersom jeg ønsker en sterkere og strammere kropp, med noe mindre fettprosent enn idag.

Spiser i gjennomsnitt det samme på en treningsdag som på en hviledag, med unntak av litt mer karbohydrater og proteiner på treningsdager. Er dette riktig? Og hvis ikke, hvilke endringer bør jeg gjøre?

Vanlig kosthold:

Protein: 120 g

Karbohydrater: 180 g

Fett: 50-60 g

Mye av kostholdet mitt går igjen i egg, cottage cheese, havregryn, knekkebrød, brokkoli, gulrøtter, kylling, forskjellig frukt. Er en søtmoms og har til tider vanskeligheter å holde meg unna søtsakene, men forsøker å spise søt frukt som banan og mango som erstatning.

Er takknemlig for all hjelp :)

eirich eller FrkHoel Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eirich eller FrkHoel Noen tips? :)

Høres bra ut, matvareutvalget er bra, hold deg unna søtsakene og juster gradvis. Vanskelig å si så mye mer uten å vite spesifikt aktivitetsnivå og totalt antal kcal på en typisk dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...