Gå til innhold

Rate my diet!


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Hei! Dette ser helt greit ut.

Men jeg ville byttet ut rapsolje, majones osv med en halv avokado iløpet av dagen istedet.

Personlig ville jeg også kuttet brødmaten til fordel for mer frukt og ris, og spist litt mer proteiner i form av kjøtt/fugl.

Takk for tipsene! :)

Vet du sånn ca hva dette ligger på (næringsinnhold/kalorimessig)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jente, 26 år, 163 cm, 58 kg. Trent styrke i ett år, vil ned i fett%. 5-6 styrkeøkter i uken (45 effektive min da jeg trener før jobb), 2 dager med kortintervaller etter styrken hvis jeg har tid/lyst.

M1: en boks tunfisk, to egg, gr.saker

M2: 1/3 Karb.deig, 100 g bønner, ett egg, gr.saker

M3: 80 g havregryn, proteinpulver

M4: En boks Cottage Cheese, en yoghurt 0%, musli

3-4 frukt innimellom måltidene. + BCAA før trening (trener fastende om morgenen)

Tåler ikke nøtter, og er sensetiv for både gluten og laktose.

Øker noe i styrkeøvelsene, men synes ikke selv at jeg blir så mye mer fit... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ei jente på 21 år. 180.5 cm høy, vekt noe usikker(ikke veid meg på endel uker), men mellom 58-60. Har økt matinntak+styrketrening de siste 7-8 månedene(spiste tidligere altfor lite og trente hovedsaklig kondisjon var derfor undervektig og svak)...Har klart å øke vekten endel og hatt veldig bra fremgang ifh. til økt styrke, men de siste månedene har det stagnert litt, så lurer på om jeg må forandre på noe...(?)

Trener styrke som oftest tre ganger i uken(øvelser som: flyers på benk m. manualer, pull-ups m. maskin, planken, utfall, knebøy, biceps curl+ noen kjernemuskulaturøvelser med slynge) i tilegg trener jeg intervaller på tredemølle 2-3 ganger i uken(men da ikke mer enn 15-20 min). Kan nevnes at jeg har slitt endel med ryggsmerter, så har variert litt hvor mye jeg har kunne presset meg med treningen(men har prøvd å opprettholde 3-4 økter i uken og heller tatt det litt mer med ro i de verste periodene)

Sånn ellers er jeg vel verken veldig aktiv eller veldig inaktiv...Sitter endel i ro, men har hund så det blir nå alltid endel småturer iløpet av dagen(og innimellom noen lengre) :p og alltid trapp foran heis!( hehe, veldig viktig å få med ja :p)

Matinntak på en vanlig dag vil være noe i denne duren:

frokost

havregrøt(1,5 dl havregryn+vann) m. enten litt nøtter eller cottage cheese+ 1 ss syltetøy

1 glass melk(soya som oftest)

1 appelsin

lunsj

2-3 knekkebrød eller 2 skiver(rugbrød eller hjemmelagd lavkarbobrød..tåler ikke gjær) med pålegg(feks makrell i tomat, skinke, peanøttsmør etc...)

salat med ca 6 ss. protein(feks 1 egg og 4 skiver røkt laks) + 1-2 ss lettrømme

middag

200 kylling/kjøtt eller fisk

masse grønnsaker

ett par skjeer rømme eller saus

Kveldsmat

2 skiver og 1-2 knekkebrød med pålegg

1 frukt

Spiser gjerne en skyr og en frukt eller noe etter trening også om det er en stund til neste måltid. Tåler ikke laktose så godt så hender jeg bare spiser en pakke skinke også :p

Noen som har innspill? Prøver å ligge på 2000+ kalorier...gjerne endel mer de dagene jeg trener/er i mer aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! jeg er en jente på 18 år, ca . 172cm 62 kg. Målet mitt er å slippe å redusere magefettet;)

hvor mye jeg trener varierer med hvor mye jeg har å gjøre på skolen , men varierer fra 3- 6 ganger i uka, ofte bestående av løping, ski, eleksiapower-gruppetimer, spinning, ol. Spiser relativt sundt, men pleier å få et sug etter mat på kveldene når jeg ikke har noe å gjøre som ødelegger en del for meg..

en typisk dag:

Frokost: halv boks cottage cheese med litt havregyn eller bær

mellom: 1 eple eller 2 gulrøtter

Lunsj: 2 brødskiver med cottagecheese og skinke, eller salat med skinke, eller skyr og et eple.

Middag: vanlig nosk mat, fisk, kjøtt, poteter, brød, med forskjellige sauser. men spiser veldig mye grønnsaker til.

Kvelds: kan være alt mulig(oftest sundt, men fortsatt mye energi) f.eks: masse frukt, brødskiver med salami, havregrøt eller som i dag 4 grove scones med brunost..

i helgen blir det mye fyll og fanteri eller kosekveld og MASSE goddis som ødelegger og som har gjort til at jeg har lagt på meg et par kilo :( vil nemlig miste disse igjen og gå ned til 57kg(kankje det høres lite ut? men det var først i denne vekten jeg slapp mesteparten av pølsa som henger over buksa ! xD) ) som jeg klarte å slanke meg ned til i høst. men som jeg desverre gikk oppigjenn etter en litt trist hendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! jeg er en jente på 18 år, ca . 172cm 62 kg. Målet mitt er å slippe å redusere magefettet;)

hvor mye jeg trener varierer med hvor mye jeg har å gjøre på skolen , men varierer fra 3- 6 ganger i uka, ofte bestående av løping, ski, eleksiapower-gruppetimer, spinning, ol. Spiser relativt sundt, men pleier å få et sug etter mat på kveldene når jeg ikke har noe å gjøre som ødelegger en del for meg..

en typisk dag:

Frokost: halv boks cottage cheese med litt havregyn eller bær

mellom: 1 eple eller 2 gulrøtter

Lunsj: 2 brødskiver med cottagecheese og skinke, eller salat med skinke, eller skyr og et eple.

Middag: vanlig nosk mat, fisk, kjøtt, poteter, brød, med forskjellige sauser. men spiser veldig mye grønnsaker til.

Kvelds: kan være alt mulig(oftest sundt, men fortsatt mye energi) f.eks: masse frukt, brødskiver med salami, havregrøt eller som i dag 4 grove scones med brunost..

i helgen blir det mye fyll og fanteri eller kosekveld og MASSE goddis som ødelegger og som har gjort til at jeg har lagt på meg et par kilo :( vil nemlig miste disse igjen og gå ned til 57kg(kankje det høres lite ut? men det var først i denne vekten jeg slapp mesteparten av pølsa som henger over buksa ! xD) ) som jeg klarte å slanke meg ned til i høst. men som jeg desverre gikk oppigjenn etter en litt trist hendelse.

Hei!

Jeg har en aning om hvorfor du får et sug på kveldene: fordi du ikke spiser nok i løpet av dagen. Prøv å legge til litt mer mat tidligere på dagen, så regner jeg med at det blir lettere å holde seg til å bare spise kveldsmat :) Det ser også ut som et veldig magert kosthold, kanskje du kan legge til litt mer fett i form av f.eks. avokado eller nøtter?

Og ja, 57 kg høres litt lite ut. Det kan ikke være store "pølsa" du har nå heller, tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ei jente på 21 år. 180.5 cm høy, vekt noe usikker(ikke veid meg på endel uker), men mellom 58-60. Har økt matinntak+styrketrening de siste 7-8 månedene(spiste tidligere altfor lite og trente hovedsaklig kondisjon var derfor undervektig og svak)...Har klart å øke vekten endel og hatt veldig bra fremgang ifh. til økt styrke, men de siste månedene har det stagnert litt, så lurer på om jeg må forandre på noe...(?)

Trener styrke som oftest tre ganger i uken(øvelser som: flyers på benk m. manualer, pull-ups m. maskin, planken, utfall, knebøy, biceps curl+ noen kjernemuskulaturøvelser med slynge) i tilegg trener jeg intervaller på tredemølle 2-3 ganger i uken(men da ikke mer enn 15-20 min). Kan nevnes at jeg har slitt endel med ryggsmerter, så har variert litt hvor mye jeg har kunne presset meg med treningen(men har prøvd å opprettholde 3-4 økter i uken og heller tatt det litt mer med ro i de verste periodene)

Sånn ellers er jeg vel verken veldig aktiv eller veldig inaktiv...Sitter endel i ro, men har hund så det blir nå alltid endel småturer iløpet av dagen(og innimellom noen lengre) :p og alltid trapp foran heis!( hehe, veldig viktig å få med ja :p)

Matinntak på en vanlig dag vil være noe i denne duren:

frokost

havregrøt(1,5 dl havregryn+vann) m. enten litt nøtter eller cottage cheese+ 1 ss syltetøy

1 glass melk(soya som oftest)

1 appelsin

lunsj

2-3 knekkebrød eller 2 skiver(rugbrød eller hjemmelagd lavkarbobrød..tåler ikke gjær) med pålegg(feks makrell i tomat, skinke, peanøttsmør etc...)

salat med ca 6 ss. protein(feks 1 egg og 4 skiver røkt laks) + 1-2 ss lettrømme

middag

200 kylling/kjøtt eller fisk

masse grønnsaker

ett par skjeer rømme eller saus

Kveldsmat

2 skiver og 1-2 knekkebrød med pålegg

1 frukt

Spiser gjerne en skyr og en frukt eller noe etter trening også om det er en stund til neste måltid. Tåler ikke laktose så godt så hender jeg bare spiser en pakke skinke også :p

Noen som har innspill? Prøver å ligge på 2000+ kalorier...gjerne endel mer de dagene jeg trener/er i mer aktivitet.

Hei,

Så flink du er som har hatt tak i undervekten og gjør det på riktig måte ved å trene styrke samtidig! Kjempe bra!

Grovt regnet ligger du på nå 1850-1950 kcal dagen. Da tok jeg også med skyr og frukt og en del ss rømme og makrellfilet. Du sier du har gått opp i vekt fordi du har hatt fokus på det og trent mer styrke. Har du økt matinntaket regelmessig etterhvert som du har gått opp i vekt? Grunnen til at du har stagnert nå er nok fordi du ikke får nok mat, og derfor blir du ikke sterkere og fortsetter og gå opp i vekt. I og med at du er en del i ro i løpet av dagen, og siden du fortsatt har litt lav vekt så er du nok på vedlikeholdsnivå når det gleder kcal inntak. Mitt råd til deg er å øke inntaket av karbohydrater. Du ligger litt lavt her i forhold til der du bør ligge for å gå opp i vekt. Du ligger veldig bra an på proteininntak i forhold til kroppsvekt. Vær derfor ikke redd for å øke inntaket av karbohydrater og sunt fett i form at olivenolje, rapsolje, makrellfilet og majones. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jente, litt over 160cm, 65 kg for øyeblikket, 2 kampsportsøkter i uka, 3 styrkeøkter og 1-2 cardio :)

Har lest litt på IIFYM og tror det passer meg bra! Men så regnet jeg ut litt og så fikk jeg dette:

120 gram protein * 4 = 480 kcal

65 gram fett * 9 = 585

300 gram karb *4 = 1200 kcal

totalt: ca 2300 kcal

Men blir ikke dette veeldig mye karb? Er det OK selv om man skal ned i vekt? Eller: øke fett, mindre karb

120gram protein * 4 = 480 kcal

100 gram fett * 9 = 900 kcal

230 gram karb * 4 = 920 kcal

= 2300 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Så flink du er som har hatt tak i undervekten og gjør det på riktig måte ved å trene styrke samtidig! Kjempe bra!

Grovt regnet ligger du på nå 1850-1950 kcal dagen. Da tok jeg også med skyr og frukt og en del ss rømme og makrellfilet. Du sier du har gått opp i vekt fordi du har hatt fokus på det og trent mer styrke. Har du økt matinntaket regelmessig etterhvert som du har gått opp i vekt? Grunnen til at du har stagnert nå er nok fordi du ikke får nok mat, og derfor blir du ikke sterkere og fortsetter og gå opp i vekt. I og med at du er en del i ro i løpet av dagen, og siden du fortsatt har litt lav vekt så er du nok på vedlikeholdsnivå når det gleder kcal inntak. Mitt råd til deg er å øke inntaket av karbohydrater. Du ligger litt lavt her i forhold til der du bør ligge for å gå opp i vekt. Du ligger veldig bra an på proteininntak i forhold til kroppsvekt. Vær derfor ikke redd for å øke inntaket av karbohydrater og sunt fett i form at olivenolje, rapsolje, makrellfilet og majones. Lykke til :)

Takk for svar! Men er ganske sikker på at jeg ligger på minimum 2000 kalorier på de fleste dager(lesser på med pålegg :p) Forslag til hvordan jeg kan øke karbohydratinntaket? Spiser mye grønnsaker gjennom hele dagen, men er vel ikke allverdens med karbo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Men er ganske sikker på at jeg ligger på minimum 2000 kalorier på de fleste dager(lesser på med pålegg :p) Forslag til hvordan jeg kan øke karbohydratinntaket? Spiser mye grønnsaker gjennom hele dagen, men er vel ikke allverdens med karbo..

Grove bananpannekaker? :D kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Men er ganske sikker på at jeg ligger på minimum 2000 kalorier på de fleste dager(lesser på med pålegg :p) Forslag til hvordan jeg kan øke karbohydratinntaket? Spiser mye grønnsaker gjennom hele dagen, men er vel ikke allverdens med karbo..

Skjønner :) Hva slags type grønnsaker spiser du da og hvor mye ca i løpet av en dag? Grønnsaker er jo en flott karbohydratkilde, men det er ganske stor forskjell på innhold i de ulike. Både før og etter trening er det jo flott å spise mer karbohydrater. Selv om du sier at du spiser en skyr etter trening, så kan du jo gjerne spise mer her. Da presterer du jo bedre på trening også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du føler at dette passer deg bra til frokost så fortsetter du med det.

Siden du tok deg tid til å svare, og du har svart andre og ser virkelig ut som du har peiling så vil jeg høre din mening:)

Spiser veldig variert men dette er en ca dag

Frokost: 1dl havregryn m 1ss syltetøy

Lunsj: 2knekkebrød m ost/kaviar + banan, eller en boks mager kesam m en banan

Mellom: et grønt eple og 5-6valnøtter eller en skive rugbrød

Middag: kylling/fisk som regel og grønnsaker, litt ris

Kvelds: omelett av 2egg m/kalkun skinke, paprika, 1ss M cottage cheese.

Trener 5 ganger i uka, 3 kondis og 2 styrke. Har merket veldig framgang begge steder.

Har et sunt forhold til mat og sulter meg aldri, men syns det er utrolig vanskelig å vite hvor mye jeg skal spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du tok deg tid til å svare, og du har svart andre og ser virkelig ut som du har peiling så vil jeg høre din mening:)

Spiser veldig variert men dette er en ca dag

Frokost: 1dl havregryn m 1ss syltetøy

Lunsj: 2knekkebrød m ost/kaviar + banan, eller en boks mager kesam m en banan

Mellom: et grønt eple og 5-6valnøtter eller en skive rugbrød

Middag: kylling/fisk som regel og grønnsaker, litt ris

Kvelds: omelett av 2egg m/kalkun skinke, paprika, 1ss M cottage cheese.

Trener 5 ganger i uka, 3 kondis og 2 styrke. Har merket veldig framgang begge steder.

Har et sunt forhold til mat og sulter meg aldri, men syns det er utrolig vanskelig å vite hvor mye jeg skal spise.

Dette kan se helt ok ut, men du oppgir ikke hvor mange gram kylling/fisk/ris osv du spiser. For alt jeg vet spiser du 50g kjøtt og 20g ris ;)

Hvor mye ris (veid tørt) er det i middagen din f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan se helt ok ut, men du oppgir ikke hvor mange gram kylling/fisk/ris osv du spiser. For alt jeg vet spiser du 50g kjøtt og 20g ris ;)

Hvor mye ris (veid tørt) er det i middagen din f.eks?

Takk for raskt svar!! En filet (ca200g) kylling , og er det fisk er det som regel laks og da tar jeg en filet. Ris har jeg aldri veid... Hvor mye anbefaler du ?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for raskt svar!! En filet (ca200g) kylling , og er det fisk er det som regel laks og da tar jeg en filet. Ris har jeg aldri veid... Hvor mye anbefaler du ?:)

Selv spiser jeg 150g ris (veid tørt) på treningsdager. Så du burde nok ha rundt 100g ihvertfall. Så kan du sikkert halvvere det på treningsfrie dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Veldig usikker på det jeg spiser er ok, så håper noen kan gi meg god tilbakemelding.:)

Jente 24 år, 170 høy og 49 kg.

Trener en blanding av styrke og kondisjonstrening 3-4 ganger i uken 1 time. Mitt mål er å få markerte muskler og sterkere kropp.

Frokost: 30-40 gram havregrøt m.vann og kanel

Mellommåltid: Frukt appelsin/eple o.l

Lunsj: 1 egg som jeg skifter å ha til salat m.litt pasta, skinke/reker eller 2 grøvbrød m.skinke/reker.

(2-3 knekkebrød til lunsj på treningsfrie dager.)

Før trening: 15 g proteinpulver

Trening etter jobb.

Etter trening 30 g proteinpulver

Middag: 1 potet + det som blir servert av kjøtt. (Vet ikke hvor mye gram kjøtt som er anbefalt?)

Spiser masse grønnsaker til hver middag.

Kveldsmat: Knekkebrød med skinke eller ost eller 30-40 havregrøt eller kesam med frukt.

Du får nok dessverre ikke markerte muskler av det kostholdet der. Det du trenger er mer mat generelt, og mindre kondisjonstrening.

Du som er så høy bør få i deg 2000kcal minst. Du får IKKE markerte muskler av å slanke deg til beinet. På den kroppsvekta du har så kan jeg si med en gang at du har for lite muskelmasse og blir radmager om du ikke øker matinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid morsomt å få andre sine synspunkter! :)

Gutt på 18/19 år, ca.85-86kg 176.5cm høy. trener for å bygge muskelmasse, og gå ned i fettprosent (vet dette ikke er noe særlig samtidig, vektlegger fettreduksjon med minst mulig tap av muskelmasse per dags dato) trent ca 4 1/2 år.

trening:

mandag: bryst/triceps

tirsdag: bein

onsdag: rygg/biceps

torsdag: cardio/fri

fredag: skuldre

lørdag: biceps/triceps

søndag: fri

+(45 minutter tur med hundene hver dag, moderat gange)+ (div gange tilsvarende ca. 45 min, moderat)

cardio tilsvarende 500-800 kcal i uka ellers.

spiser stort sett etter prinsippet "if it fits the macros". samt karbs senere på dagen :)

alt over 200g protein om dagen.

store deler av kosten er magert kjøtt, kylling, cottage cheese, grønnsaker (jeg er av typen som lett spiser 1.5 kilo grønt om dagen), havregryn, laks, frukt.

mellom 2000-2700 kcal dagen. vanligvis under 2500, med litt løsere tøyler i helgene (les. alt fra 2400 kcal til 5000 :p )

tilsudd:

lakseolje

multivit

bcaa

kreatin

shake etter trening

burde sikkert endres litt? :p og hvis noen med litt peil hadde villet hjulpet meg å sette opp et effektivt kosthold, så hadde jeg svært gjerne tatt i mot hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon som Alder, Høyde, Vekt, Kjønn, Aktivitetsnivå (evt treningsbakgrunn) og målsetning vil være vesentlig å ha med, for å kunne gi et så presist svar som mulig.

jente på 16 år, blir 17 i august. Rundt 172cm over bakken og veier vel 65kg.

Treninga mi består av to styrkeøkter, en tung og en litt lettere, begge fullkropp. Svømmer 1 time i uka, løper en langtur( 1 mil-1,5mil) og to intervalløkter. Prøver også å få til en spinningøkt, men dette har falt ut på grunn av svømminga.

Målet mitt er vel litt svevende. Skal være med på Auklandshamn Triathlon. Dette er 750m svøm, 25km sykkel og 5 km løping. Har jo lyst å gjøre det bra der. Et annet mål er selvføleglig å se bra ut, men trenger ikke å være ripped.

Til frokost spiser jeg havregrøt: 1dl store havregryn, 1,5dl melk, 1dl vann toppet med lett syltetøy.

Lunsj: 2 grover skiver med skinke, agurk, salat, paprika og sitronpepper. En frukt.

Etter skolen: 2 skiver med diverse pålegg, gulrot, frukt.

trening

Middag/kvelds: her spiser jeg det vi pleier å ha hjemme, men det blir masse grønnsaker som oftest fordi dette er jeg veldig glad i :)

Hvis jeg ikke må løpe avgårde rett etter rett etter skole maten min tar jeg meg kanskje en skål med bær og lettyoghurt.

Håper det var forståelig :)

Aner virkelig ikke hvilke næringstoffer dette består av eller om det er mye eller lite eller noe som helst egentig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon som Alder, Høyde, Vekt, Kjønn, Aktivitetsnivå (evt treningsbakgrunn) og målsetning vil være vesentlig å ha med, for å kunne gi et så presist svar som mulig.

jente på 16 år, blir 17 i august. Rundt 172cm over bakken og veier vel 65kg.

Treninga mi består av to styrkeøkter, en tung og en litt lettere, begge fullkropp. Svømmer 1 time i uka, løper en langtur( 1 mil-1,5mil) og to intervalløkter. Prøver også å få til en spinningøkt, men dette har falt ut på grunn av svømminga.

Målet mitt er vel litt svevende. Skal være med på Auklandshamn Triathlon. Dette er 750m svøm, 25km sykkel og 5 km løping. Har jo lyst å gjøre det bra der. Et annet mål er selvføleglig å se bra ut, men trenger ikke å være ripped.

Til frokost spiser jeg havregrøt: 1dl store havregryn, 1,5dl melk, 1dl vann toppet med lett syltetøy.

Lunsj: 2 grover skiver med skinke, agurk, salat, paprika og sitronpepper. En frukt.

Etter skolen: 2 skiver med diverse pålegg, gulrot, frukt.

trening

Middag/kvelds: her spiser jeg det vi pleier å ha hjemme, men det blir masse grønnsaker som oftest fordi dette er jeg veldig glad i :)

Hvis jeg ikke må løpe avgårde rett etter rett etter skole maten min tar jeg meg kanskje en skål med bær og lettyoghurt.

Håper det var forståelig :)

Aner virkelig ikke hvilke næringstoffer dette består av eller om det er mye eller lite eller noe som helst egentig :)

Dette er nok alt for lite mat :) Ikke medregnet middagen din er dette knappe 800kcal, og utifra hva du spiser ellers tviler jeg på at middagen din er så veldig stor. Du trener veldig mye og trenger godt over 2000kcal om dagen, og ligger kanskje på 1300-1400. Du får nesten i deg mindre mat enn du trenger ved å ligge i senga hele dagen, noe du definitivt ikke gjør. Føler du at du har nok energien i hverdagen på det kostholdet her? Du får også i deg veldig lite proteiner, og selv om styrketrening ikke er hovedfokus bør du sikte mot 1,5g per kg kroppsvekt i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...