Gå til innhold

Rate my diet!


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vekt: 73kg

Høyde: 170cm

Alder: 25

-5kg på 8 uker

Treningsdager: 2500kcal og 180g proteiner

treningsfridager: 2000kcal 150g proteiner

Typisk:

M1: Havregryn, melk proteinshake

M2: Kjøtt/fisk/fugl 300g + 120g karbkilde

M3: 4-6 Egg og en liten karbkilde

Veier og skriver ned alt jeg spiser. Håper det vil få fram magerutene asap. Tips?

Hvordan er:

Sultfølelse?

Cravings?

Energi?

Progresjon på trening?

Søvnkvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vek 67kg

Høyde 163

Alder 21

Har et ønske om å bli litt mer fit, men ønsker ikke å miste noe muslekmasse, elsker å løfte tungt!

En vanlig dag ser slik ut:

Frokost: 1 Banan, 30gram mandler, 1 proteinshake,(Whey 100, 2 scoops) med 3dl skummet melk, Spiser denne frokosten annenhver dag, med denne: 1 boks avrent tunfisk i vann, med 20 gram majones (+salt&pepper) og 1 proteinshake,(Whey 100, 2 scoops) med 3dl skummet melk.

Lunch: 80 gram havregryn, kokt med vann. to egghviter og 1 scoop whey100 vaniljeprotein, og vaniljeessens. Og et eple

Middag: Varierer mellom To fileeter av enten torsk eller kylling, + 3-400 gram frosne grønnsaker( gulrøtter,brokkoli, blomkål) asparges osv. og litt ketchup. :)))

Etter styrketrening, så tar jeg to scoops med sjokoladeprotein (whey100) og blander med noen teskjeer med vann så det blir en proteinkrem. og hvis jeg har så kan det spises med en spetlompe og to teskjeer cottage cheese. nammmm.

Trener styrke hver dage og går også så å si hver dag morgenkardio, 60 min før frokost.

Hvordan ser dette ut? Setter pris på tilbakemeldinger! :)

eirich @FrkHoel @LeanMachine

Fastende cardio (morgenkardio) har ingen betydning for fettreduksjon, dersom det var hensikten

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4242477/

Helt ok å trene styrke hver dag - har du progresjon?

Ellers, hvordan er sultfølelse? cravings/søtsug? søvnkvalitet?

Logger du kostholdet ditt noe sted og kan oppgi makrosammensetning/energimengde (så andre slipper å gjette)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt: 74 kg

Alder: 26

Høyde: 180

Målet er å gå ned i fettprosent, men miste så lite muskelmasse som mulig. Trener styrke 5 ganger i uken, og kardio en gang i uken. Nå kjører jeg phat programmet. Usikker på om jeg må kutte enda mer ned på kaloriene da, etter 4 uker på matplanen ikke har gjort store utslag. Har en dag i uken der jeg spiser nesten hva jeg vil og drikker.

Forslag?

MÅLTID

Måltid 1

480 kalorier

Bcaa 1,5 scoop.

70g havregryn

50g whey 80

2 kapsler omega3

Måltid 2

450 kalorier

200g kylling/Fisk

200g søtpotet

1ss Udos Choise

Måltid 3

450 kalorier

200g kylling/Biff

200g søtpotet

1ss Udos Choise

Måltid 4

433 kalorier

200g biff

60g ris

Måltid 5

ca 250 kalorier

3 egg og 3 grove knekkebrød

Måltid 6

205 kalorier.

Protienshake 50 g

Totalt: ca 2356 kalorier.

Har en dag i uken der jeg spiser nesten hva jeg vil og drikker.

Hvorfor?

Dersom en har et hverdagskosthold en må "flykte" fra, som kan resultere i overkonsum av kalorier og ikke minst stressmoment med å telle og spise mat som en synes er kjip 6 av 7 dager i uka er mer ødeleggende enn å tillate mer variasjon i ukedagene.

Ellers:

Hvorfor så mange måltider?

Hvorfor så lite(til ingenting) fett?

Dette er vel nærmere 250g protein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oops, postet på feil sted. Prøver igjen i denne tråden.

Litt om meg selv først; 42 år gammel mann, har trent styrke i en del år ca. 6-7 vil jeg tro. Er 184 cm høy og veier nå i overkant av 92 kilo.

Før jul lå jeg vel på rundt 2800 kcal daglig, for 2,5 mnd siden skrudde jeg ned til 1900 kcal daglig og i løpet av 2 mnd gikk jeg fra 100 kg til 93 kg. Der stagnerte det noe og jeg er nå som sagt i overkant av 92 kg. Kan jeg rett og slett spise for lite slik at kroppen har gått i sparebluss modus etter de første mnd med vekttap og vil holde på det som er igjen? Har skrudd opp igjen til 2200 kcal de siste dagene... Målet mitt er vel å komme ned til rundt 86 kg.

Jeg kjører 4 split rimelig tungt styrke program (de fleste baseøvelsene) og prøver å få til en eller to runder med jogging/rask gange i løpet av uka, nå blir vel kardio for det meste sykkel etter at snøen er vekk.

Så, hva gjør jeg fullstendig feil? Har ikke mistet styrken under trening, øker faktisk litt hver gang i alle øvelser.

Kostholdet nå er som følger (samme kosthold hadde jeg før og, bare mer av alt som tilsammen tilsvarte 2800kcal) :

Protein 227 g

Karbs 178 g

Fett 58 g

Frokost:

Havregryn (tørr vare) 40g

Eggehvite 4 stk

Egg med plomme 2 stk

Lunsj:

Havregryn (tørr vare) 50 g

Kyllingfilet 150 g

Mandler 10 g

Før trening:

King Oscar Makrell i tomat (uten sukker) 110 g

Ingers rugbrød 3 skiver

Styrk Melk 3 dl

Etter trening:

Banan 1 stk

Whey 100 Maxim 30 g

Middag:

Potet (som regel) 200 g

Kalkunfilet/Kyllingfilet/Biff 200 g

Kvelds:

Mager Kesam 300 g

Bra du fortsatt har progresjon på trening!

Det første jeg reagerer på er

1) mye protein

2) lite fett og karb

Hvordan er aktiviteten din utenom trening, aktiv eller stillesittende jobb/hverdag?

Sultfølelse?

Energi?

Søvnkvalitet?

Søtsug eller cravings?

Før jul lå jeg vel på rundt 2800 kcal daglig, for 2,5 mnd siden skrudde jeg ned til 1900 kcal daglig og i løpet av 2 mnd gikk jeg fra 100 kg til 93 kg. Der stagnerte det noe og jeg er nå som sagt i overkant av 92 kg. Kan jeg rett og slett spise for lite slik at kroppen har gått i sparebluss modus etter de første mnd med vekttap og vil holde på det som er igjen?

Skrudde du rett ned til 1900kcal fra 2800kcal - og lå der i 2,5mnd med et vekttap på 7kg?

Og nå har stagnert og da justert opp til 2200kcal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som kan gi meg tilbake melding på denne kostplanen; tenkt ut i fra biorytme prinsippet:

Er kvinne, 168 cm og ca 60 kg

Frokost:

1/2 boks CC orginal med 1 (stor) ss kesam mager

10 g valnøtter

1/2 banan (dumt?)

1 scoop whey protein lagd som proteinkaffe (dilla)

Lunsj:

1 boks makrell i tomat 110g

2 lavkarbo knekkebrød

1 gulrot

Middag:

varierer men er som regel 150-200 g fisk/kylling/kjøtt

ca 200 g grønnsaker

skyr med musli eller tilsvarende

Mellom:

1 scoop myseprotein

100-150 g bær

Kvelds:

60 g havregryn

1/2 banan eller et eple

I tillegg blir det ca 1-2 dl melk (ekstra lett eller lett) til kaffen gjennom dagen

Any one??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan gi meg tilbake melding på denne kostplanen; tenkt ut i fra biorytme prinsippet:

Er kvinne, 168 cm og ca 60 kg

Frokost:

1/2 boks CC orginal med 1 (stor) ss kesam mager

10 g valnøtter

1/2 banan (dumt?)

1 scoop whey protein lagd som proteinkaffe (dilla)

Lunsj:

1 boks makrell i tomat 110g

2 lavkarbo knekkebrød

1 gulrot

Middag:

varierer men er som regel 150-200 g fisk/kylling/kjøtt

ca 200 g grønnsaker

skyr med musli eller tilsvarende

Mellom:

1 scoop myseprotein

100-150 g bær

Kvelds:

60 g havregryn

1/2 banan eller et eple

I tillegg blir det ca 1-2 dl melk (ekstra lett eller lett) til kaffen gjennom dagen

Any one??

Som med alle over her:

Hvordan er aktiviteten din utenom trening, aktiv eller stillesittende jobb/hverdag?

Sultfølelse?

Energi?

Progresjon/stagnasjon på trening? (Sett at du logger og har et program)

Søvnkvalitet?

Søtsug eller cravings?

Og målsetting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med alle over her:

Hvordan er aktiviteten din utenom trening, aktiv eller stillesittende jobb/hverdag?

Sultfølelse?

Energi?

Søvnkvalitet?

Søtsug eller cravings?

Og målsetting?

Student, så sitter mye på rumpa gjennomdagen, men trener 6-7 ganger i uka. Har kuttet mye ned på kardio nå fordi jeg blir veldig sulten av det og mister konsentrasjonen nå som jeg skal lese til eksamen. Tidligere ekstremt dårlig søvn, men bedret seg nå (vet ikke helt hvorfor, men spiste endel mer karbohydrater tidligere på dagen før...???). Merker at jeg blir fort sulten spesielt med mye raske karbohydrater (får også lett hjertebank av sukker så det har jeg kuttet helt ut (med noen unntak)). (må også si at dette er mat jeg spiser på hverdagene, i helgen er jeg litt mer fleksibel slik at det går an å være sosial)

Mål er å kunne ha en grei sult/metthets følelse, nok energi til skole og trening også hadde jeg håpet på å kunne redusere fettprosenten litt på sikt.

Trening:

Dag1: 3 sett med 8-10 rep

knebøy brede

sumo markløft

glute bridge

legg curl sittende

sideplanken + planken

mage (varierer)

Dag2: (5x5)

Smale benkpress

militærpress

benress

buglarsle utfall

dips egenvekt

Dag3: 3 sett med 8-10 re

Facepulls

nedrekk

arnold press

push-ups

biceps curl Z-stang

triceps Z-stang

Roing sittende

skrå brystress med manualer

Trener stort sett hver dag, men en dag i uke blir byttet ut med pilates

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastende cardio (morgenkardio) har ingen betydning for fettreduksjon, dersom det var hensikten

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4242477/

Helt ok å trene styrke hver dag - har du progresjon?

Ellers, hvordan er sultfølelse? cravings/søtsug? søvnkvalitet?

Logger du kostholdet ditt noe sted og kan oppgi makrosammensetning/energimengde (så andre slipper å gjette)?

Takker for svar! Syntes egentlig bare morgenturen er en god måte å starte dagen på :) merker at vektene har blitt litt tyngre nå etter tre uker med litt mindra mat, men har ikke gått noe ned så er fortsatt fornøyd med å kunne løfte tungt!

Går mye sulten, men dette er første gang jeg føler at viljen vinner over den lysten til å spise med en gang jeg blir sulten! Så utskeielser er ingenting av, utenom litt kontrollert pålørdagskvelden (y) Søtsuget har blitt borte så å si, har jeg lyst på noe så er det ordentlig mat jeg sikler etter :p hehe og det er en god følelse :D

Daglig ligger jeg på 1800-1900 kcal.(logger all mat) Min bmr er 1400 og vedlikehold, hvis jeg ikke husker helt feil er 2400 kcal :)

Har veid meg en gang i uka(søndager) siden 1. påskedag da jeg begynte, så skal veie meg i morgen, men frem til forrige søndag så har vekttapet vært 1.4 kg (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du fortsatt har progresjon på trening!

Det første jeg reagerer på er

1) mye protein

2) lite fett og karb

Hvordan er aktiviteten din utenom trening, aktiv eller stillesittende jobb/hverdag?

Sultfølelse?

Energi?

Søvnkvalitet?

Søtsug eller cravings?

Skrudde du rett ned til 1900kcal fra 2800kcal - og lå der i 2,5mnd med et vekttap på 7kg?

Og nå har stagnert og da justert opp til 2200kcal?

Tusen takk for svar.

Jeg er illustratør og grafisk designer, så kan fort bli en god del timer iløpet av dagen med rævpolering ja...

Har ingen nevneverdig sultfølelse annet enn fra lunsj 1130 til jeg spiser neste gang rundt 1630, men er ikke så prekært at jeg er helt nede i kjelleren heller... Energien er helt fin men jeg kjenner meg litt mer slapp på kvelden etter trening enn da jeg hadde et høyere kcal inntak. Sover like godt nå som da jeg spiste mer. Ingen søtsug heller, kan uten problemer takke nei til søtsaker.

Jeg gikk ned til 1900kcal fra 2800kcal ja, og har justert opp til ca 2200kcal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Student, så sitter mye på rumpa gjennomdagen, men trener 6-7 ganger i uka. Har kuttet mye ned på kardio nå fordi jeg blir veldig sulten av det og mister konsentrasjonen nå som jeg skal lese til eksamen. Tidligere ekstremt dårlig søvn, men bedret seg nå (vet ikke helt hvorfor, men spiste endel mer karbohydrater tidligere på dagen før...???). Merker at jeg blir fort sulten spesielt med mye raske karbohydrater (får også lett hjertebank av sukker så det har jeg kuttet helt ut (med noen unntak)). (må også si at dette er mat jeg spiser på hverdagene, i helgen er jeg litt mer fleksibel slik at det går an å være sosial)

Mål er å kunne ha en grei sult/metthets følelse, nok energi til skole og trening også hadde jeg håpet på å kunne redusere fettprosenten litt på sikt.

Trening:

Dag1: 3 sett med 8-10 rep

knebøy brede

sumo markløft

glute bridge

legg curl sittende

sideplanken + planken

mage (varierer)

Dag2: (5x5)

Smale benkpress

militærpress

benress

buglarsle utfall

dips egenvekt

Dag3: 3 sett med 8-10 re

Facepulls

nedrekk

arnold press

push-ups

biceps curl Z-stang

triceps Z-stang

Roing sittende

skrå brystress med manualer

Trener stort sett hver dag, men en dag i uke blir byttet ut med pilates

Rent objektivt og teoretisk utifra informasjonen du gir meg står ikke energiinntaket og energiuttaket ditt i stil - noe du kjenner på med dårlig søvn, svingninger i sult/metthet og konsentrasjon (kan også være psykisk).

Treningsprogrammet ditt leser jeg som en liste med øvelser - hva er tanken bak hver øvelse og arbeidsvolumet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Syntes egentlig bare morgenturen er en god måte å starte dagen på :) merker at vektene har blitt litt tyngre nå etter tre uker med litt mindra mat, men har ikke gått noe ned så er fortsatt fornøyd med å kunne løfte tungt!

Går mye sulten, men dette er første gang jeg føler at viljen vinner over den lysten til å spise med en gang jeg blir sulten! Så utskeielser er ingenting av, utenom litt kontrollert pålørdagskvelden (y) Søtsuget har blitt borte så å si, har jeg lyst på noe så er det ordentlig mat jeg sikler etter :p hehe og det er en god følelse :D

Daglig ligger jeg på 1800-1900 kcal.(logger all mat) Min bmr er 1400 og vedlikehold, hvis jeg ikke husker helt feil er 2400 kcal :)

Har veid meg en gang i uka(søndager) siden 1. påskedag da jeg begynte, så skal veie meg i morgen, men frem til forrige søndag så har vekttapet vært 1.4 kg (y)

Vil anbefale at du ser nærmere på denne http://fitnessbloggen.no/biorytmedietten/ og da innfører mer fett og karbohydrater i kostholdet http://fitnessbloggen.no/guide-til-diettoppsett/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar.

Jeg er illustratør og grafisk designer, så kan fort bli en god del timer iløpet av dagen med rævpolering ja...

Har ingen nevneverdig sultfølelse annet enn fra lunsj 1130 til jeg spiser neste gang rundt 1630, men er ikke så prekært at jeg er helt nede i kjelleren heller... Energien er helt fin men jeg kjenner meg litt mer slapp på kvelden etter trening enn da jeg hadde et høyere kcal inntak. Sover like godt nå som da jeg spiste mer. Ingen søtsug heller, kan uten problemer takke nei til søtsaker.

Jeg gikk ned til 1900kcal fra 2800kcal ja, og har justert opp til ca 2200kcal...

Flott - det er større sannsynlighet i at kroppen har tilpasset seg energiinntaket og du må kutte mer for å kunne få ytterligere resultater.

Bakdelen da vil at kroppen vil tilpasses et stadig lavere kcalinntak for å vedlikeholde vekten (kroppen vil hele tiden søke til balanse og kompensere og kompensere, viktig å huske på!)

Anbefaler også at du ser nærmere på http://fitnessbloggen.no/biorytmedietten/ og http://fitnessbloggen.no/guide-til-diettoppsett/ og til en viss grad reverserer dietten din slik at du kan vedlikeholde vekten på stadig mer energi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent objektivt og teoretisk utifra informasjonen du gir meg står ikke energiinntaket og energiuttaket ditt i stil - noe du kjenner på med dårlig søvn, svingninger i sult/metthet og konsentrasjon (kan også være psykisk).

Treningsprogrammet ditt leser jeg som en liste med øvelser - hva er tanken bak hver øvelse og arbeidsvolumet ditt?

Nå spør du vanskelig;) Har ingen andre mål/tanker enn at det er gøy med trening generelt og gøy å bli sterkere og mer definert...Har ikke mye erfaring i å sette sammen en treningsplan, så tar gjerne i mot forslag til endringer hvis du synes dette ser helt galt ut. Når det gjelder kostholdet skal det sies at jeg har ikke låst meg helt i det som står, blir jeg veldig sulten spiser jeg mer...i tillegg blir det mer og annen mat ofte i helgene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør du vanskelig;) Har ingen andre mål/tanker enn at det er gøy med trening generelt og gøy å bli sterkere og mer definert...Har ikke mye erfaring i å sette sammen en treningsplan, så tar gjerne i mot forslag til endringer hvis du synes dette ser helt galt ut. Når det gjelder kostholdet skal det sies at jeg har ikke låst meg helt i det som står, blir jeg veldig sulten spiser jeg mer...i tillegg blir det mer og annen mat ofte i helgene...

Trening er vitenskap :DTilfeldig prestasjon -> tilfeldig resultat

Øvelsesutvalg er basert på ens nivå, forutsetninger og begrensninger, det samme med valg av volum (vekt x reps x serier)

En annen ting (som jeg også nevnte til en annen i samme tråd) er at om en må "skeie ut" fra hverdagskostholdet, så kan det være for mangelfullt i at det vil holde i lengden og gi varige resultater.

Bra du spiser mer om du er sulten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er vitenskap :DTilfeldig prestasjon -> tilfeldig resultat

Øvelsesutvalg er basert på ens nivå, forutsetninger og begrensninger, det samme med valg av volum (vekt x reps x serier)

En annen ting (som jeg også nevnte til en annen i samme tråd) er at om en må "skeie ut" fra hverdagskostholdet, så kan det være for mangelfullt i at det vil holde i lengden og gi varige resultater.

Bra du spiser mer om du er sulten!

Er veldig klar over at store utskeielser kan nulle innsatsen i løpet av uken, men for meg er det like viktig å ha det bra, og for meg innebærer det å kunne være sosial og spise det man får servert når man er på besøk hos andre. (men har ingen spise dager eller godte-kvelder). Når jeg er borte prøver jeg å gå etter prinsippet "alt med måte";)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig ift hva, på hvilken måte?

Haha, godt spørsmål. Du har jo disse kalkulatorne som regner ut kaloribehov osv, f.eks i forhold til hva IIFYM anbefaler. Så har du disse aggressive, reckless 25% osv... MAinteance osv.

Anses dette som nøyaktig? Man legger inn treningsmengde, høyde, vekt o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, godt spørsmål. Du har jo disse kalkulatorne som regner ut kaloribehov osv, f.eks i forhold til hva IIFYM anbefaler. Så har du disse aggressive, reckless 25% osv... MAinteance osv.

Anses dette som nøyaktig? Man legger inn treningsmengde, høyde, vekt o.l.

Kalkulatorer er og blir estimater - nettopp fordi kroppen ikke selv er en kalkulator :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt, 25 år, 185cm, 88kg

Mål: Fettreduksjon, kanskje ned 5kg til (få vekk siste rest av kulemage og mannepupper). Gått ned fra 105kg ved nyttår.

Trener: Stronglifts 5x5 3 dager i uken

Har hittil: hatt en diett bestående av knekkebrød med pålegg, havregryn, kesam, veldig variert middag men en total på ca 2000kcal per dag.

Det kan se ut som lavkarbo, men målet med å legge om dietten er for å få i meg den nødvendige mengden protein for styrketrening uten å overstige 2000kcal. Dessuten er jeg på et tidlig nivå i styrketreninga hvor jeg ikke sliter helt enda.

Frokost:

Rugsprø Havre, Wasa 2 skiver, 74kcal

Stabbur-Makrell Filet i tomatsaus 170 g, Stabburet, 430kcal

Lunsj:

Tunfisk i vann, Rema 1000, 156kcal

Egg 3 stk, 275kcal

Kesam Mager 300g, TINE, 222kcal

Middag:

Kjøttdeig, 300g, 570kcal

Grovhakkede Tomater, Eldorado, 100kcal

Ost, 30g, 105kcal

Total: 1932kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...