Gå til innhold

Rate my diet!


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

#Må ha det inn med t-skje... Beklager :oops:

Pal på 1.6 er fornuftig tror jeg. (Brukte siden til NHI for å finne tall)

Så, hvis jeg ligger på ca 2000 kcal, da vil jeg ligge på "stedet hvil" ? (Ikke bra hvis jeg vil øke muskler?)

Hvis jeg vil ha større muskler, da må jeg ENDA høyere opp ? Til ca ? :)

Ang %-fordeling, takk, skal gå inn å endre verdiene på Myftinesspal, slik at jeg kan bli vant til de nye tallene.

Jeg vil ikke registrere for evig, men jeg trengte noe som gjorde meg oppmerksom på HVOR kcal'ene ligger. Det er mange kcal man putter i seg uten å tenke over det...

Har fått et mye mer bevist forhold til mat, slik at jeg velger mer sunt. Det frister ikke å legge inn en stor godteskål når man ser hvor mange kcal det faktisk er :p Men, jeg koser meg også! Bare mer moderat enn før, har vært ekstremt godtegris i flere år....

Du bør øke kaloriinntaket ditt hvis du vil bygge muskler - også (selvsagt) sørge for å stimulere til muskelvekst gjennom trening.

Eksakt er umulig å estimere da en har 34324323 faktorer en ikke kna kontrollere, men som likevel gir utslag. Dette fungerer som en pendel, jo større endringer, jo lengre går pendelen, og jo større utslag (positivt eller negativt..) vil du få i rente etterhvert.

Lurt å registrere en periode til en får rutine i ting - etterhvert skal ikke dette være nødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør øke kaloriinntaket ditt hvis du vil bygge muskler - også (selvsagt) sørge for å stimulere til muskelvekst gjennom trening.

Eksakt er umulig å estimere da en har 34324323 faktorer en ikke kna kontrollere, men som likevel gir utslag. Dette fungerer som en pendel, jo større endringer, jo lengre går pendelen, og jo større utslag (positivt eller negativt..) vil du få i rente etterhvert.

Lurt å registrere en periode til en får rutine i ting - etterhvert skal ikke dette være nødvendig :)

Ok. Ser den ;-)

Da skal jeg legge meg litt høyere i kcal, registrere og lære meg de nye målene mine, (etter en stund ligger det jo litt i fingrene, hvor mye man ca trenger for å få ett godt fullverdig måltid).

Så ser jeg etter om det er frem eller tilbakegang.

Skal ta frem målebånd og måle meg, istedet for å se meg blind på vekta, også har jeg en kroppsmåling fra juli 2013 som jeg kan sammenligne med om en stund ved å ta en ny kroppsmåling :-)

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare Therese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg er en jente på 27 år som trener kampsport to ganger i uka, samt crossfit to-tre ganger, alt er stort sett på kveldstid.

Er 60 kg og 170cm høy, aktivitetsnivå utenom trening er lite til moderat, det varierer fra dag til dag.

Målene mine er å ned i fettprosent og opp i muskelmasse.

Har ikke oversikt over hvor mye mengde mat jeg spiser, men det går i korn, nøtter/frø, fisk, frukt/grønt, cottage ch/kesam, ris, noe kjøtt, soyamelk osv. Har også whey- og kaseinproteinpulver.

Jeg trenger hjelp til å beregne mengde på trenings/hviledag, og fordele kaloriene på næringsgruppene, Therese #crossfit #muskelvekst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er en jente på 27 år som trener kampsport to ganger i uka, samt crossfit to-tre ganger, alt er stort sett på kveldstid.

Er 60 kg og 170cm høy, aktivitetsnivå utenom trening er lite til moderat, det varierer fra dag til dag.

Målene mine er å ned i fettprosent og opp i muskelmasse.

Har ikke oversikt over hvor mye mengde mat jeg spiser, men det går i korn, nøtter/frø, fisk, frukt/grønt, cottage ch/kesam, ris, noe kjøtt, soyamelk osv. Har også whey- og kaseinproteinpulver.

Jeg trenger hjelp til å beregne mengde på trenings/hviledag, og fordele kaloriene på næringsgruppene, Therese #crossfit #muskelvekst

Siden du ikke vet noe om mengdene du spiser kommer et par oppfølgingsspørsmål:

Er du vektstabil?

Har du jevn energi ila dagen?

God søvnkvalitet og døgnrytme?

Søtsug eller cravings?

Spiser når du er sulten til du er mett?

Ekskluderer du noe fra kostholdet?

Spiser du likt til hverdag og helg/ferie?

Har du et treningsprogram som stimulerer til, og gir progresjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therese:

Har holdt meg stabilt rundt 60kg det siste året, energien pleier å falle litt mellom lunsj og middag, eller etter middag. Søvnkvalitet stort sett bra, og døgnrytmen stabil.

Har veldig søtsug/ cravings på salt/fett på kveldene spesielt. Har jevnt over god appetitt og spiser til jeg er mett, men ofte etter

jeg er mett også... Det hender jeg overspiser, dette er noe jeg jobber med.

Prøver å holde meg unna hvete, ferdigprodukter, spiser ikke kylling og prøver å ikke spise så mye kjøtt fra butikken - heller vilt/fisk. Spiser noenlunde likt hele uka gjennom, men skal innrømme at det hender jeg spiser mer av sukker/fett/salt under påskudd av at det er helg..

Treningen jeg driver med er sirkeltrening og kampsport, føler jeg har hatt progresjon siden jeg startet for snart to mnd siden - klarer flere reps og er litt mer utholdende enn da jeg startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Therese:

Har holdt meg stabilt rundt 60kg det siste året, energien pleier å falle litt mellom lunsj og middag, eller etter middag. Søvnkvalitet stort sett bra, og døgnrytmen stabil.

Har veldig søtsug/ cravings på salt/fett på kveldene spesielt. Har jevnt over god appetitt og spiser til jeg er mett, men ofte etter

jeg er mett også... Det hender jeg overspiser, dette er noe jeg jobber med.

Prøver å holde meg unna hvete, ferdigprodukter, spiser ikke kylling og prøver å ikke spise så mye kjøtt fra butikken - heller vilt/fisk. Spiser noenlunde likt hele uka gjennom, men skal innrømme at det hender jeg spiser mer av sukker/fett/salt under påskudd av at det er helg..

Treningen jeg driver med er sirkeltrening og kampsport, føler jeg har hatt progresjon siden jeg startet for snart to mnd siden - klarer flere reps og er litt mer utholdende enn da jeg startet.

Dette er et tegn på at noe ikke stemmer, enten om det er det faktiske inntaket eller en form for "matstress"

Har veldig søtsug/ cravings på salt/fett på kveldene spesielt. Har jevnt over god appetitt og spiser til jeg er mett, men ofte etter

jeg er mett også... Det hender jeg overspiser, dette er noe jeg jobber med.

Prøver å holde meg unna hvete, ferdigprodukter, spiser ikke kylling og prøver å ikke spise så mye kjøtt fra butikken - heller vilt/fisk. Spiser noenlunde likt hele uka gjennom, men skal innrømme at det hender jeg spiser mer av sukker/fett/salt under påskudd av at det er helg..

Bra - et tips er å ikke eksludere noe i ukedagene, slik at en ikke må overkompensere i helgene.

Treningen jeg driver med er sirkeltrening og kampsport, føler jeg har hatt progresjon siden jeg startet for snart to mnd siden - klarer flere reps og er litt mer utholdende enn da jeg startet

Føler eller har du hatt progresjon? (logger du treningen din)

Å klare flere reps og holde ut lengre kan heller gå på dagsform enn faktisk progresjon - vanskelig å si uten å se en logg over tid, og om du gjør de samme øvelsene?

Crossfit er dessverre veldig tilfeldig trening og vanskelig å måle progresjon - det gir større negativt enn positivt stress for kroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et tegn på at noe ikke stemmer, enten om det er det faktiske inntaket eller en form for "matstress"

Bra - et tips er å ikke eksludere noe i ukedagene, slik at en ikke må overkompensere i helgene.

Føler eller har du hatt progresjon? (logger du treningen din)

Å klare flere reps og holde ut lengre kan heller gå på dagsform enn faktisk progresjon - vanskelig å si uten å se en logg over tid, og om du gjør de samme øvelsene?

Crossfit er dessverre veldig tilfeldig trening og vanskelig å måle progresjon - det gir større negativt enn positivt stress for kroppen

Matsress, der tror jeg du er inne på noe.

Kan man måle progresjon ved hjelp av måling av fettprosent/muskelmasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matsress, der tror jeg du er inne på noe.

Kan man måle progresjon ved hjelp av måling av fettprosent/muskelmasse?

Matstress ødelegger mer enn det gir deg

Du kan måle progresjon av kropssammensetning vha mål/bilder, men ikke om du har progresjon i treningen din (presterer bedre og bedre) - disse to har selvsagt en sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matstress ødelegger mer enn det gir deg

Du kan måle progresjon av kropssammensetning vha mål/bilder, men ikke om du har progresjon i treningen din (presterer bedre og bedre) - disse to har selvsagt en sammenheng.

Matstress ødelegger mer enn det gir deg

Du kan måle progresjon av kropssammensetning vha mål/bilder, men ikke om du har progresjon i treningen din (presterer bedre og bedre) - disse to har selvsagt en sammenheng.

Ja jeg merker at jeg er redd for å bli sulten, kaster i meg maten, spiser mer enn jeg må osv... Mat er en stor del av det jeg tenker på da.

Hva burde jeg ligge på i kalori mengde hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg merker at jeg er redd for å bli sulten, kaster i meg maten, spiser mer enn jeg må osv... Mat er en stor del av det jeg tenker på da.

Hva burde jeg ligge på i kalori mengde hver dag?

Dette er ikke problemet

Hva burde jeg ligge på i kalori mengde hver dag?

Dette er problemet

Ja jeg merker at jeg er redd for å bli sulten, kaster i meg maten, spiser mer enn jeg må osv... Mat er en stor del av det jeg tenker på da.

Hvis du jobber stresset ned og heller fokuserer på hva kroppen din faktisk har behov for så løser "kaloritellingen" seg selv.

Kroppen fungerer ikke som en kalkulator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre, så trenger man ofte en bekreftelse på at det man gjør er rett.

Hvertfall, det er derfor jeg lager denne tråden.

Mann, 26år

112kg @ 185cm - Høy fettprosent.

Første mål er og komme ned under 100kg.

Har en jobb som industrimekaniker, sitter lite i ro iløpet av arbeidsdagen.

Plan for oppnåelse :

24-2500kcal ish hver dag.

Makrofordelingen blir noenlunde slik:

220g protein= 900kcal.

100g fett = 900kcal.

200g karb = 800kcal.

Treningsprogram :

Styrke 4ggr i uken.

Følger Jim Wendlers 5/3/1 syklus på baseløftene bøy,mark,benk,press og kjører assistanseøvelser i tillegg. Har hatt god framgang med dette til nå.

Utenom styrken, går jeg mye på fjellet. Går fort i motbakke, og føler jeg oppnår samme effekt som jogging bare at det er mye mer skånsomt for en tung kropp. Det er også mye kjekkere å gå i naturen, enn å jogge på mølle eller langs bilveien. Løp nylig 3000m på rett under 13min, så kondisjonen er ikke så dårlig.

Der jeg er mest usikker, er når det kommer til matretter.

For å lettere kunne holde meg på riktig kurs, vil verktøyet mitt bli å lage en liste med forskjellige matretter, slik at jeg ikke plutselig sitter med en Grandiosa i fanget.

Under har jeg satt opp mine måltider, med forskjellige alternativ.

Kan også bytte frokostalternativ med lunsj, bytte middag med kvelds osv.

Hva jeg ser for meg:

Frokost :
(Tar også tilskudd av omega 3)

Omelett à 4egg m/skinke. 400kcal

Mager kesam 300g m/bær og en liten neve nøtter. 400kcal.

Proteinshake m/melk - Frukt og en neve nøtter. 400kcal

Lunsj:

300gStrimlet kyllingfilèt, grønnsaker og en neve nøtter. 500kcal.

300g karbonadedeig m/salat og lefse. 500kcal.

Middag:

400g Svinefilèt med 250g søtpoteter,grønnsaker. 700kcal

400g Kyllingfilet med 250g søtpoteter,grønnsaker. 700kcal.

300g Strimlet svinebiff med 150g ris,grønnsaker. 700kcal.

400g Strimlet kylling med 150g ris,grønnsaker. 700 kcal.

300g Laksefilet med grønnsaker. 700kcal.

400g Karbonadedeig - Burger med polarbrød - 700kcal.

Etter trening:

Proteinshake + En frukt. 250kcal

Kvelds:

Mager kesam 300g m/bær. 400kcal.

Omelett à 4egg m/skinke. 400kcal.

Med disse alternativene havner jeg på rundt 2200kcal - Så tar jeg med litt olje til matlaging etc.

Hva tenker dere om disse alternativene?

Gjentar igjen, planen over er bare satt opp for å ha måltider og velge i.

Jeg kommer helt sikkert til og spise middagsrett til kvelds og visa versa.

Det jeg er nysgjerrig på er hva dere tenker om matvarer, og sammensetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønte at dette er en tråd for dere som spør om deres matplaner fungerer..

Men noen som kunne kommet med noen ideer ? Prøver å få lagd meg en egen matplan. Elsker protein shaker med havregryn blandet på morningen. Spiser for det meste alt, utenom sopp og mais. hehe. ;)

Men klarer ikke helt finne ut hvor mye jeg burde spise at de forskjellige . Ser noen skriver hvor mye en burde ligge på av kcal per dag. Og hvor mange gram av havregryn til frokost, hvor mange gram proteinpulver til shaken osv. Hvis ikke svar her, gjerne send meg en melding, eller i min loggbok ! :) Takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte at dette er en tråd for dere som spør om deres matplaner fungerer..

Men noen som kunne kommet med noen ideer ? Prøver å få lagd meg en egen matplan. Elsker protein shaker med havregryn blandet på morningen. Spiser for det meste alt, utenom sopp og mais. hehe. ;)

Men klarer ikke helt finne ut hvor mye jeg burde spise at de forskjellige . Ser noen skriver hvor mye en burde ligge på av kcal per dag. Og hvor mange gram av havregryn til frokost, hvor mange gram proteinpulver til shaken osv. Hvis ikke svar her, gjerne send meg en melding, eller i min loggbok ! :) Takk for all hjelp

Kan dette være noe?

http://fitnessbloggen.no/guide-til-diettoppsett/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt: 73kg

Høyde: 170cm

Alder: 25

-5kg på 8 uker

Treningsdager: 2500kcal og 180g proteiner

treningsfridager: 2000kcal 150g proteiner

Typisk:

M1: Havregryn, melk proteinshake

M2: Kjøtt/fisk/fugl 300g + 120g karbkilde

M3: 4-6 Egg og en liten karbkilde

Veier og skriver ned alt jeg spiser. Håper det vil få fram magerutene asap. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vek 67kg

Høyde 163

Alder 21

Har et ønske om å bli litt mer fit, men ønsker ikke å miste noe muslekmasse, elsker å løfte tungt!

En vanlig dag ser slik ut:

Frokost: 1 Banan, 30gram mandler, 1 proteinshake,(Whey 100, 2 scoops) med 3dl skummet melk, Spiser denne frokosten annenhver dag, med denne: 1 boks avrent tunfisk i vann, med 20 gram majones (+salt&pepper) og 1 proteinshake,(Whey 100, 2 scoops) med 3dl skummet melk.

Lunch: 80 gram havregryn, kokt med vann. to egghviter og 1 scoop whey100 vaniljeprotein, og vaniljeessens. Og et eple

Middag: Varierer mellom To fileeter av enten torsk eller kylling, + 3-400 gram frosne grønnsaker( gulrøtter,brokkoli, blomkål) asparges osv. og litt ketchup. :)))

Etter styrketrening, så tar jeg to scoops med sjokoladeprotein (whey100) og blander med noen teskjeer med vann så det blir en proteinkrem. og hvis jeg har så kan det spises med en spetlompe og to teskjeer cottage cheese. nammmm.

Trener styrke hver dage og går også så å si hver dag morgenkardio, 60 min før frokost.

Hvordan ser dette ut? Setter pris på tilbakemeldinger! :)

eirich @FrkHoel @LeanMachine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt: 74 kg

Alder: 26

Høyde: 180

Målet er å gå ned i fettprosent, men miste så lite muskelmasse som mulig. Trener styrke 5 ganger i uken, og kardio en gang i uken. Nå kjører jeg phat programmet. Usikker på om jeg må kutte enda mer ned på kaloriene da, etter 4 uker på matplanen ikke har gjort store utslag. Har en dag i uken der jeg spiser nesten hva jeg vil og drikker.

Forslag?

MÅLTID

Måltid 1

480 kalorier

Bcaa 1,5 scoop.

70g havregryn

50g whey 80

2 kapsler omega3

Måltid 2

450 kalorier

200g kylling/Fisk

200g søtpotet

1ss Udos Choise

Måltid 3

450 kalorier

200g kylling/Biff

200g søtpotet

1ss Udos Choise

Måltid 4

433 kalorier

200g biff

60g ris

Måltid 5

ca 250 kalorier

3 egg og 3 grove knekkebrød

Måltid 6

205 kalorier.

Protienshake 50 g

Totalt: ca 2356 kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oops, postet på feil sted. Prøver igjen i denne tråden.

Litt om meg selv først; 42 år gammel mann, har trent styrke i en del år ca. 6-7 vil jeg tro. Er 184 cm høy og veier nå i overkant av 92 kilo.

Før jul lå jeg vel på rundt 2800 kcal daglig, for 2,5 mnd siden skrudde jeg ned til 1900 kcal daglig og i løpet av 2 mnd gikk jeg fra 100 kg til 93 kg. Der stagnerte det noe og jeg er nå som sagt i overkant av 92 kg. Kan jeg rett og slett spise for lite slik at kroppen har gått i sparebluss modus etter de første mnd med vekttap og vil holde på det som er igjen? Har skrudd opp igjen til 2200 kcal de siste dagene... Målet mitt er vel å komme ned til rundt 86 kg.

Jeg kjører 4 split rimelig tungt styrke program (de fleste baseøvelsene) og prøver å få til en eller to runder med jogging/rask gange i løpet av uka, nå blir vel kardio for det meste sykkel etter at snøen er vekk.

Så, hva gjør jeg fullstendig feil? Har ikke mistet styrken under trening, øker faktisk litt hver gang i alle øvelser.

Kostholdet nå er som følger (samme kosthold hadde jeg før og, bare mer av alt som tilsammen tilsvarte 2800kcal) :

Protein 227 g

Karbs 178 g

Fett 58 g

Frokost:

Havregryn (tørr vare) 40g

Eggehvite 4 stk

Egg med plomme 2 stk

Lunsj:

Havregryn (tørr vare) 50 g

Kyllingfilet 150 g

Mandler 10 g

Før trening:

King Oscar Makrell i tomat (uten sukker) 110 g

Ingers rugbrød 3 skiver

Styrk Melk 3 dl

Etter trening:

Banan 1 stk

Whey 100 Maxim 30 g

Middag:

Potet (som regel) 200 g

Kalkunfilet/Kyllingfilet/Biff 200 g

Kvelds:

Mager Kesam 300 g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...