Gå til innhold

Rate my diet!


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Det jeg har justert! ...men har spist det samme en stund nå. Har prøvd å spise mer en periode tidligere, men følte ikke det ble noe bra. Da var jeg oppe i en 2000-2200 pr dag

Søtsug? Søvnkvalitet? Sulten utenom måltid? Progresjon og prestasjon (går du ned og likevel trener bra?)

Har du ligget på samme makrofordeling lenge?

Du følte det ikke ble noe bra eller ble det ikke bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søtsug? Søvnkvalitet? Sulten utenom måltid? Progresjon og prestasjon (går du ned og likevel trener bra?)

Har du ligget på samme makrofordeling lenge?

Du følte det ikke ble noe bra eller ble det ikke bra?

Dette.

En annen ting er at jeg syns du ligger noe for lavt på fett. Burde øke med 10-20 gram etter min mening, og heller justere ned karbs pittelitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe søtsug, men føler meg "alltid" klar for mer mat. Spesielt på kvelden, og da gjerne karbohydrater. Sover ikke så altfor bra. Blir gjerne max 6timer pr. natt og er oppe 1-3 ganger. Noen ganger spiser jeg et knekkebrød, eller to.

Har lagt på dette siden september/oktober, gikk ned i vekt/mål frem til desember og så stagnerte det. Økte i den perioden også i styrke, men føler også her jeg har stagnert noe.

Da jeg spiste 2200 la jeg på meg, enkelt og greit. Derfor justerte jeg og hadde da en liten nedgang før jeg i julen/januar har gått litt opp i vekt og mål har stått stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var lenge livredd karbo, men økte fordi jeg tilstadighet gikk på smeller på kveldene da jeg lå lavt. Men da var jeg nede på ca100g. Samme treningsmengde. Men fett metter jo også, verdt et forsøk!:)

At du må opp om natten for å spise forteller meg at du må endre spisemønsteret ditt.

Om du har karbosug på kvelden så spiser du karbohydratene dine da og ikke tidlig på dagen. :) Legg den mest fettrike maten tidligere på dagen:

Biorytme-dietten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er forsåvidt enig, men spiser allerede det meste av karbo på kvelden/etter trening? Usikker om det er kroppen som ønsker karbohydrater, eller om det bare er jeg som er svak for karbohydrater. Skal lese meg opp på biorytme! ...men ser antall kalorier ok ut i forhold til trening? Therese FrkHoel :)

Jeg vil tro at du er kroppen din, eller er "du" og "kroppen din" forskjellig..?

Om dette er riktig eller ikke blir veldig teoretisk - og trenger ikke stemme i praksis. Som FrkHoel la det ganske klart for deg at teorien ikke henger på greip, og du erfarer at det heller ikke stemmer i praksis.

Ikke noe søtsug, men føler meg "alltid" klar for mer mat. Spesielt på kvelden, og da gjerne karbohydrater. Sover ikke så altfor bra. Blir gjerne max 6timer pr. natt og er oppe 1-3 ganger. Noen ganger spiser jeg et knekkebrød, eller to.

Har lagt på dette siden september/oktober, gikk ned i vekt/mål frem til desember og så stagnerte det. Økte i den perioden også i styrke, men føler også her jeg har stagnert noe.

Da jeg spiste 2200 la jeg på meg, enkelt og greit. Derfor justerte jeg og hadde da en liten nedgang før jeg i julen/januar har gått litt opp i vekt og mål har stått stille.

Hva mener du at du la på deg? Hvor mye over hvor lang tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såklart meg, jeg er nok bare svak for karbohydrater:(

Nei, men hva må man da gjøre? Folk sier det er så enkelt, forbrenn mer enn du spiser - jeg finner ikke ut av det!

Jeg vet at jeg går ned i vekt ved å spise mindre og løpe mer... men jeg ønsker ikke spise 1400kcal om dagen og slite med å holde meg innafor dette tallet. Jeg spiste for 2 år siden 1400kcal og var 12 kg lettere enn jeg klokket inn på fredag. Siden den gang har jeg prøvd 1600/1800/20000 og tilslutt 2200... jeg har redusert kardio, jeg har økt antall styrkeøkter og fått mer struktur på maten. Jeg har blitt sterkere, noe som er veldig bra! ...men de 12 kg som har kommet er IKKE bare muskler.

Jeg har kanskje prøvd mye mtp. antall kalorier, mengde kardio og antall styrkeøkter, men jeg holder på det jeg prøver i gjerne 2-3 mnd før jeg prøver å gjøre noe med det...

Men nå må jeg finne ut av det etterhvert? Blir så oppgitt når jeg bruker så mye tid på det og resultatene ikke blir som jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22,5år, 176cm, 66-67kg. Styrke 3-4 dager i uka, trener for å bli sterkere og å bytte ut fettmasse til fordel for muskler! Og fordi det er gøy.

En standard god matdag:

Frokost:

Kjøleskapsgrøt lagd av 60g havregryn, 100g mager kesam, 15g proteinpulver, 100g melk, 1ts peanøttsmør, 50g blåbær, 10g rosiner og 10g solsikkekjerner + omega 3 og multivitaminer.

Lunsj:

Proteinpannekaker lagd av 1 egg, 15g proteinpulver, 50g havremel, 50g mager kesam, 0,5dl vann 50g banan.

Etter trening: 30g proteinpulver, 10g rosiner og 10g nøtter

Middag:

300g brokkoliblanding, mais og paprika, 100g kylling, 2-3ss tacosalsa, 50g ris og 1 egg.

Kveldsmat: 3-4 grove knekkebrød med kjøttpålegg og garnityr/3-4 lomper med det samme på.

Lite/mye? Har kun regna sånn ca næringsinnhold på noen av måltidene, gjør det meget sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såklart meg, jeg er nok bare svak for karbohydrater:(

Nei, men hva må man da gjøre? Folk sier det er så enkelt, forbrenn mer enn du spiser - jeg finner ikke ut av det!

Jeg vet at jeg går ned i vekt ved å spise mindre og løpe mer... men jeg ønsker ikke spise 1400kcal om dagen og slite med å holde meg innafor dette tallet. Jeg spiste for 2 år siden 1400kcal og var 12 kg lettere enn jeg klokket inn på fredag. Siden den gang har jeg prøvd 1600/1800/20000 og tilslutt 2200... jeg har redusert kardio, jeg har økt antall styrkeøkter og fått mer struktur på maten. Jeg har blitt sterkere, noe som er veldig bra! ...men de 12 kg som har kommet er IKKE bare muskler.

Jeg har kanskje prøvd mye mtp. antall kalorier, mengde kardio og antall styrkeøkter, men jeg holder på det jeg prøver i gjerne 2-3 mnd før jeg prøver å gjøre noe med det...

Men nå må jeg finne ut av det etterhvert? Blir så oppgitt når jeg bruker så mye tid på det og resultatene ikke blir som jeg ønsker.

Ta deg 13min og se denne http://www.ted.com/talks/sandra_aamodt_why_dieting_doesn_t_usually_work?language=en

Kropp, trening og mat er biologi og tilpasninger hele veien - det er vanskelig fordi man hele tiden prøver å kjempe mot biologien (som stadig vinner). De som lykkes er de som ikke kjemper i mot, men jobber MED biologien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22,5år, 176cm, 66-67kg. Styrke 3-4 dager i uka, trener for å bli sterkere og å bytte ut fettmasse til fordel for muskler! Og fordi det er gøy.

En standard god matdag:

Frokost:

Kjøleskapsgrøt lagd av 60g havregryn, 100g mager kesam, 15g proteinpulver, 100g melk, 1ts peanøttsmør, 50g blåbær, 10g rosiner og 10g solsikkekjerner + omega 3 og multivitaminer.

Lunsj:

Proteinpannekaker lagd av 1 egg, 15g proteinpulver, 50g havremel, 50g mager kesam, 0,5dl vann 50g banan.

Etter trening: 30g proteinpulver, 10g rosiner og 10g nøtter

Middag:

300g brokkoliblanding, mais og paprika, 100g kylling, 2-3ss tacosalsa, 50g ris og 1 egg.

Kveldsmat: 3-4 grove knekkebrød med kjøttpålegg og garnityr/3-4 lomper med det samme på.

Lite/mye? Har kun regna sånn ca næringsinnhold på noen av måltidene, gjør det meget sjelden.

Hvordan fungerer dette for deg hittil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer dette for deg hittil? :)

Ganske greit! Mat rundt hver 3-4 time, begynner å kjenne litt forskjell på når jeg er sulten og bare fysen på noe. Det fungerer greit sammen med treningsmengden tror jeg og, ettersom jeg ikke går opp i fett, såvidt jeg har merka! Tips til forbedring, virker det som mye mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg 13min og se denne http://www.ted.com/talks/sandra_aamodt_why_dieting_doesn_t_usually_work?language=en

Kropp, trening og mat er biologi og tilpasninger hele veien - det er vanskelig fordi man hele tiden prøver å kjempe mot biologien (som stadig vinner). De som lykkes er de som ikke kjemper i mot, men jobber MED biologien

Hmm...kjenner meg igjen i mye som blir sagt, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske greit! Mat rundt hver 3-4 time, begynner å kjenne litt forskjell på når jeg er sulten og bare fysen på noe. Det fungerer greit sammen med treningsmengden tror jeg og, ettersom jeg ikke går opp i fett, såvidt jeg har merka! Tips til forbedring, virker det som mye mat?

Hvorfor endre noe som fungerer så bra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nysgjerrig på om noe mangla, om det var vel mye av noe, vel lite av noe, hva som helst :) Så det ser ok ut?

Det er det ikke "en fasit" som kan fortelle deg, men hvordan du fungerer i din hverdag samt trening etc

Eneste jeg ville byttet ut er mager kesam med original eller noe annet som ikke er "light" produkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vil gjerne ha deres vurdering av oppsettet mitt etter biorytmeprinsipper.

Jeg legger ved matplan ved et oppsett med mat, men det er ikke nødvendigvis den maten jeg spiser hver dag, men jeg passer på å holde meg innenfor makroene.

Jeg er 25 år gammel, 184 cm høy og veier 100 kg. Trener styrke 3 ganger i uken og cardio 2.

For meg er ikke dette en diett, men et forsøk på å forandre livstil. Målet er ikke er hurtig vekttap. Men vil ned 10 kg før August.

Diett for treningsdager

Måltid 1

Grønnsaker

2 egg + 200g kjøtt/reinsdyrskav, stekes i 50g kokosmelk + en håndfull (30g) valnøtter/mandler

Alternativt: 50g sjokoproteinshake med 1dl kokosmelk + 40g peanøttsmør

0g karb, 50g protein, 40g fett

Måltid 2

Grønnsaker/salat (fortrinnsvis med 1ss sitronsaft + 1ss eplecidereddik)

Protein/fettkilde: 220g kylling/skinke + 10g smør + 1ss olivenolje + 2ss omega-3

ELLER 170g boks makrell i tomat + (120g kylling/tunfisk/reker eller 170g mager fisk)

Alternativt: 50g jordbærproteinshake med 1dl kokosmelk + 2ss omega-3 (m sitronsmak)

0g karb, 50g protein, 40g fett

Måltid 3

150-200g frukt/bær (blåbær, bringebær, jordbær – gjerne frosne, anbefales)

Grønnsaker/salat (fortrinnsvis med 1ss sitronsaft + 1ss eplecidereddik)

Protein/fettkilde: 220g kylling/skinke + 10g smør + 1ss olivenolje

ELLER 250g kjøtt/karbonadedeig + 1ss olivenolje

20g karb, 50g protein, 20g fett

Like Før og ca halvveis under Trening: 30g BCAA

Etter Trening

1 banan + 150g frukt/bær + 55g MyoProtein + 50g kokosmelk

50g karb, 50g protein, 10g fett

Måltid 4

150g ris (evt Toro-mix for pannekaker) eller 600g søtpotet/750g potet

Protein/fett: 300g kylling/skinke + 100g avocado

ELLER 350g kjøtt/karbonadedeig + 1ss olivenolje

ELLER 2 egg + en boks mager kesam + 20g MyoProtein for pannekakerøre

120g karb, 70g protein, 20g fett

Totalt: 190g karb, 300g protein, 130g fett – 3130kcal

Lavkaloridager - Treningsfri

Måltid 1

2 egg + 200g kjøtt/reinsdyrskav, stekes i 50g kokosmelk + en håndfull (30g) valnøtter/mandler

0g karb, 50g protein, 40g fett

Måltid 2

Grønnsaker/salat (fortrinnsvis med 1ss sitronsaft + 1ss eplecidereddik)

Protein/fettkilde: 220g kylling/skinke + 10g smør + 2ss olivenolje + 1ss omega-3

ELLER 170g boks makrell i tomat + (120g kylling/tunfisk/reker eller 170g mager fisk)

ELLER 250g kjøtt/karbonadedeig + 30g valnøtter/mandler + 1ss omega-3

0g karb, 50g protein, 40g fett

Måltid 3

150-200g frukt/bær (blåbær, bringebær, jordbær – gjerne frosne, anbefales)

Grønnsaker/salat (fortrinnsvis med 1ss sitronsaft + 1ss eplecidereddik)

Protein/fettkilde: 220g kylling/skinke + 10g smør + 1ss olivenolje

ELLER 250g kjøtt/karbonadedeig + 1ss olivenolje

20g karb, 50g protein, 20g fett

Måltid 3

50g ris eller 200g søtpotet/250g potet

Protein/fett: 350g kylling/skinke + 50g avocado

ELLER 200g kjøtt/karbonadedeig + en boks mager kesam

ELLER en boks mager kesam + 40g MyoProtein + 20g mørk sjokolade

50g karb, 80g protein, 10g fett

Totalt: 70g karb, 230g protein, 110g fett – 2090kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!

Tror jeg må øke på kcal pga styrketrening, kan noen hjelpe litt ? :rolleyes:

Jente, 34 år, 155 cm, 56.5 kg (før 61 kg).

Startet i januar med å bruke Myfitnesspall for å få oversikt over matinntak, da jeg hadde gått opp 6-7 kg siden i sommer. Ville ned mot 50-55 kg.

Ut fra beregningene der skulle jeg ha matinntak på ca 1430 kcal pr dag.

I snitt har jeg ligget på ca 45-55% karb, 20-30% proteiner og 20-30% fett.

I gram har det da vært fra 100-200 gram karb, ca 70-100 gram proteiner og ca 40-50 gram fett.

Jeg har ikke vært ekstrem på innføringen, pga tid, barn, jobb osv, men jeg har vært nøye på å få i meg nok proteiner. Har ført inn det meste...

Kcal inntaket har nok vært litt høyere enn 1400 enkelte dager, og mindre andre dager.

Med inntak omtrent som over, + trening på Stamina, har jeg gått ned til 56.5 kg. :)

Treningen har da vært saltimer; 1 time Shape, (som er 30 min kondis + 30 min styrke), 1 time Sh'bam (dans) eller 1 time bodypump. Altså trening 1-3 ganger i uka.

Nå har jeg begynt å trene styrke, jeg vil gjerne få større muskler, og bli kvitt bulken på magen. o_O

Jeg prøver nå å få til 1 time Shape pr uke (pga kondisen og at det er en utrolig gøy time)

og 2 styrkeøkter.

Styrkeøvelsene er et fullkroppsprogram jeg har fått på Stamina, jeg trener på apparater, og planen er å lære meg basisøvelsene når jeg blir litt tryggere på styrkesalen, slik at jeg kan bytte ut noen av apparatene med markløft, benkpress osv...

Kan det stemme at jeg da må legge meg høyere på kcal-inntak slik at musklene får mulighet til å bygge seg opp ?

Og kan ca 2000 kcal pr dag være fornuftig for meg ?

Hvor bør jeg øke i forhold til "matplanen" over her?

Føler jeg har masse spørsmål, men skal prøve å ikke gjøre det lenger.

Jeg jobber foresten 2 dager i barnehage, der vi beveger oss en del, og 2 dager på kontor der jeg sitter mye stille.

Jeg ser at dere har gitt mange gode svar FrkHoel, miaheart og Therese, kanskje dere har tid til å svare meg ?

Og si fra hvis dere trenger mer info, jeg svarer gjerne. (y)

På forhånd, tusen takk :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tror jeg må øke på kcal pga styrketrening, kan noen hjelpe litt ? :rolleyes:

Jente, 34 år, 155 cm, 56.5 kg (før 61 kg).

Startet i januar med å bruke Myfitnesspall for å få oversikt over matinntak, da jeg hadde gått opp 6-7 kg siden i sommer. Ville ned mot 50-55 kg.

Ut fra beregningene der skulle jeg ha matinntak på ca 1430 kcal pr dag.

Nå har jeg begynt å trene styrke, jeg vil gjerne få større muskler, og bli kvitt bulken på magen. o_O

Jeg prøver nå å få til 1 time Shape pr uke (pga kondisen og at det er en utrolig gøy time)

og 2 styrkeøkter.

Styrkeøvelsene er et fullkroppsprogram jeg har fått på Stamina, jeg trener på apparater, og planen er å lære meg basisøvelsene når jeg blir litt tryggere på styrkesalen, slik at jeg kan bytte ut noen av apparatene med markløft, benkpress osv...

Føler jeg har masse spørsmål, men skal prøve å ikke gjøre det lenger.

Jeg jobber foresten 2 dager i barnehage, der vi beveger oss en del, og 2 dager på kontor der jeg sitter mye stille.

Jeg ser at dere har gitt mange gode svar FrkHoel, miaheart og Therese, kanskje dere har tid til å svare meg ?

Og si fra hvis dere trenger mer info, jeg svarer gjerne. (y)

På forhånd, tusen takk :love:

Hei!

I snitt har jeg ligget på ca 45-55% karb, 20-30% proteiner og 20-30% fett.

I gram har det da vært fra 100-200 gram karb, ca 70-100 gram proteiner og ca 40-50 gram fett.

Jeg har ikke vært ekstrem på innføringen, pga tid, barn, jobb osv, men jeg har vært nøye på å få i meg nok proteiner. Har ført inn det meste...

Kcal inntaket har nok vært litt høyere enn 1400 enkelte dager, og mindre andre dager.

Med inntak omtrent som over, + trening på Stamina, har jeg gått ned til 56.5 kg. :)

Treningen har da vært saltimer; 1 time Shape, (som er 30 min kondis + 30 min styrke), 1 time Sh'bam (dans) eller 1 time bodypump. Altså trening 1-3 ganger i uka.

Med et gjennomsnitt på 1400kcal og trening som stimulerer kroppen til å bli lettere er det derfor du har gått ned i vekt -> blitt en mindre versjon av deg selv.

Kan det stemme at jeg da må legge meg høyere på kcal-inntak slik at musklene får mulighet til å bygge seg opp ?

Og kan ca 2000 kcal pr dag være fornuftig for meg ?

Hvor bør jeg øke i forhold til "matplanen" over her?

Vil så absolutt anbefale et høyere inntak av kalorier - det du har regnet deg frem til er din basalmetabolisme. Dvs et energiinntak en trenger for å vedlikeholde sin vekt i hvilende tilstand

Du må gange din basalmetabolisme med PAL (physic activitiy level) for å finne et kcalinntak - feks 1,6

(jeg regnet litt på det og fant din bmr)

1200*1,6 = 1929kcal

Dette energiinntaket tar hensyn til at du er i våken tilstand og trener - igjen, for å vedlikeholde vekten din.

Vil anbefale en fordeling på 20%proten,40%fett og 40% karb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Med et gjennomsnitt på 1400kcal og trening som stimulerer kroppen til å bli lettere er det derfor du har gått ned i vekt -> blitt en mindre versjon av deg selv.

Vil så absolutt anbefale et høyere inntak av kalorier - det du har regnet deg frem til er din basalmetabolisme. Dvs et energiinntak en trenger for å vedlikeholde sin vekt i hvilende tilstand

Du må gange din basalmetabolisme med PAL (physic activitiy level) for å finne et kcalinntak - feks 1,6

(jeg regnet litt på det og fant din bmr)

1200*1,6 = 1929kcal

Dette energiinntaket tar hensyn til at du er i våken tilstand og trener - igjen, for å vedlikeholde vekten din.

Vil anbefale en fordeling på 20%proten,40%fett og 40% karb

#Må ha det inn med t-skje... Beklager :oops:

Pal på 1.6 er fornuftig tror jeg. (Brukte siden til NHI for å finne tall)

Så, hvis jeg ligger på ca 2000 kcal, da vil jeg ligge på "stedet hvil" ? (Ikke bra hvis jeg vil øke muskler?)

Hvis jeg vil ha større muskler, da må jeg ENDA høyere opp ? Til ca ? :)

Ang %-fordeling, takk, skal gå inn å endre verdiene på Myftinesspal, slik at jeg kan bli vant til de nye tallene.

Jeg vil ikke registrere for evig, men jeg trengte noe som gjorde meg oppmerksom på HVOR kcal'ene ligger. Det er mange kcal man putter i seg uten å tenke over det...

Har fått et mye mer bevist forhold til mat, slik at jeg velger mer sunt. Det frister ikke å legge inn en stor godteskål når man ser hvor mange kcal det faktisk er :p Men, jeg koser meg også! Bare mer moderat enn før, har vært ekstremt godtegris i flere år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...