Gå til innhold

diet protein


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om du skal flisespikke så kan du kjøpe et protein som i større grad er et isolat enn konsentrat.. Da vil det vanligvis være mindre karbohydrater og fett per 100g (og mer protein, og mindre kcal). Regner med at du ikke inntar noe særlig mer enn 100g totalt, så det vil ikke være snakk om mer enn 30-40kcal. Kjøp et proteinpulver som du syns smaker godt, det er mitt tips. En diett som er levelig - som du derfor klarer å leve med - er en bedre diett enn en "beinhard" en som er plagsom.

Her er et eksempel på et isolat: Activate Elite Gold isolat proteinpulver - Norkost.no - Norkost.no

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Isolat vil også være en del dyrere, så det kommer også an på bruksområdet, behov og hva du har lyst å bruke av penger.

Ja, klart. Det glemte jeg å skrive, og det er egentlig det viktigste når jeg velger protein :p Smak + pris.

Her er et eksempel på et billigere protein: Activate Whey Proteinpulver - Norkost.no - Norkost.no

(jeg linker til norkost sine kun av tilfeldighet)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ingen grunn til at et spesifikt proteinpulver skulle være bedre enn noe annet for vektnedgang. Hvor høy/tung er du, hvor mye vil du ned og hvordan spiser du ellers?

er 1.60 ca og 48 kg. Er vell bare mest ute etter å få en strammere kropp generelt. Er jo på ingen måter overvektig, bare slapp i fisken og føler at overkroppen er litt større enn beina.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ingen grunn til at et spesifikt proteinpulver skulle være bedre enn noe annet for vektnedgang. Hvor høy/tung er du, hvor mye vil du ned og hvordan spiser du ellers?

maten ja.. spiser stortsett mager kesam m/fun light eller havregrøt til frokost. kylling og grønnsaker til middag, eller egg. så blir det småspising av frukt og knekkebrød resten av dagen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
er 1.60 ca og 48 kg. Er vell bare mest ute etter å få en strammere kropp generelt. Er jo på ingen måter overvektig, bare slapp i fisken og føler at overkroppen er litt større enn beina.

Hvor gammel er du?

Det å stramme opp kroppen trenger ikke å bety at man skal ned i vekt. Undervekt har en del skumle konsekvenser, og jeg er ikke komfortabel med at du med din høyde/vekt snakker om å gå ned ytterligere i vekt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
nei..ser du, har null peiling jeg. er 24.. snart 25. Er oppstramming jeg er ute etter, men har fått det for meg at jeg må kvitte meg med det overflødige først.

Stiller meg bak det Vegard sier over her. Den som har sagt at du må kvitte deg med det overflødige tar feil, og vet sannsynligvis ikke hva hun/han snakker om. Du er i grenseland hva BMI angår, og som du nevner selv er du på ingen måte overvektig og har med andre ord ikke behov for å gå ned i vekt.

Oppstramming i ditt tilfelle gjøres med nok mat, riktig trening og riktig fokus :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

noen pointers om hvilken trening som er riktig da? og hvor ofte, og hva burde man spise?

Styrke! Tung styrke. Hvordan ser treningsprogrammet ditt ut nå? Hvor ofte kommer helt an på hvor mye tid du er villig til å investere i treningen, men om du trives med å trene 3d/uka vil et fullkroppsprogram være mest gunstig for deg.

For å bygge muskler er det viktig at du får i deg nok proteiner, mellom 1,5-2 g prot per kg kroppsvekt. Hvor ofte du spiser spiller mindre rolle, så lenge du får i deg nok. Nå vet ikke jeg hvor aktiv du er ellers iløpet av en dag, men jeg vil tippe at Vegard Lysne eller Thomas O kan diregere deg litt når det kommer til inntak. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
noen pointers om hvilken trening som er riktig da? og hvor ofte, og hva burde man spise?

Treningen kan noen andre ta seg av, men 3 x pr. uke med tung styrketrening pleier å hjelpe :)

For optimal utvikling trenger du også å få i deg nok energi. Fra proteiner som er nevnt over her, fett og karbohydrater. 1,5-2 gram pr kg kroppsvekt synes jeg personlig er i overkant hva inntak angår. Du kan fint ligge på 1,2-1,5 gram pr kg kroppsvekt og fremdeles ha fin fremgang med optimal proteinsyntese. Behovet for essensielle aminosyrer er langt lavere enn man gjerne tro (15-20% av proteinbehov), og ved styrketrening vil det innslå kompensatoriske mekanismer som effektiviserer proteinmetabolismen i musklene. Det er nok en god idè å begynne her og sikre proteininntaket.

Energi kommer i andre rekke og da er fettrik mat et greit alternativ. Meieriprodukter er eksempelvis energirikt og inneholder proteiner av høy kvalitet. Bruk oljer til steking, og spis noen fete fiskemåltider i uken i tillegg til litt makrell i tomat om du ønsker det på brødskiven. Kan fint slå et par fluer i en smekk ved å basere måltidshverdagen på følgende:

Melk og meieriprodukter, egg, feit/mager fisk, kjøtt er fine proteinkilder mens du fint kan supplere med nøtter, frø, frukt og grønnsaker ellers, grovt brød funker også fjell om du trenger nok energi..

Spis til du er mett, og spis når du er sulten :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Styrke! Tung styrke. Hvordan ser treningsprogrammet ditt ut nå? Hvor ofte kommer helt an på hvor mye tid du er villig til å investere i treningen, men om du trives med å trene 3d/uka vil et fullkroppsprogram være mest gunstig for deg.

For å bygge muskler er det viktig at du får i deg nok proteiner, mellom 1,5-2 g prot per kg kroppsvekt. Hvor ofte du spiser spiller mindre rolle, så lenge du får i deg nok. Nå vet ikke jeg hvor aktiv du er ellers iløpet av en dag, men jeg vil tippe at Vegard Lysne eller Thomas O kan diregere deg litt når det kommer til inntak. :)

jobber som ekstrahjelp på en matbutikk, så blir jo stortsett en aktiv hverdag med løping hit og dit, og tunge løft. Men med en sånn jobb så vet man heller ikke når man får tid å trene, plutselig må man på jobb liksom:/ før har jeg trent mest kardio, men har forandret på det nå. Idag trente jeg slik; 6x10 lårbøy 5x10 lårløft(vet ikke hva det heter, man sitter , så løfter man fremover med føttene). 3x20 situps 3x10 "sittende benkpress"15kg. 3x30 samme som "sittende benkpress" bare andre veien.
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...