Gå til innhold

ÅÅRH... giddalaaaus


mom2fit

Anbefalte innlegg

Føler meg tynnfeit. Føler meg svært ekkel. Jeg får bare ikke ting til å gå rundt. Jeg har KJEMPEMYE tid. Har ikke fått barnehageplass til minsten, så vi er med hverandre alle våkne timer for dagen! Jeg er vel blitt mer eller mindre deprimert, lat, giddalaus. Skulle ønske jeg hadde noen som kunne sparket meg bak og fått meg på treningsstudioet. Jeg MÅ få det til. Har feilet eks antall ganger da jeg ikke har likt det jeg har holdt på med på treningssenteret. Har aldri fått en flyt i det. Lurer på hva som må til for at jeg skal klare å oppnå noen av målene mine.

Hva i alle dager får dere til å være så sporty og målbevisste?

post-8413-14440922240972_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hjelper å faktisk gjøre det, alt i livet kan ikke være morsomt. Men for å oppnå det du vil må du jobbe. Det er ikke noe hokus pokus, du kan ha det behagelig hjemme i sofaen og hate speilbildet eller du kan dra på deg treningsklærne og ha det litt ubehagelig i en time for å så ha det behagelig hjemme og like hva du ser i speilet. Det handler om innstilling. Dessuten er de fleste hekta på den ekstremt gode følelsen man har etter en økt. Glad, fornøyd og tilfreds :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter i allefall IKKE å fokusere på og fortelle seg selv hvor giddalaus man er, gå å snoke i skapene når man er småsulten og hele tiden tro at ting skal skje av seg selv. ALLE de du ser her inne som har hva du ønsker har det pga hardt arbeid, og mer hardt arbeid en du ønsker å legge i det. De bildene som popper opp er deres lønn for strevet, pga deres innsats, investering, og ofring av "sofatid" og "behagelig og godt" og "slappe av" osv. Så om du ønsker noe lignende, så må du nesten jobbe for det selv.

Ingen her kan gjøre det for deg, men vi kan kanskje hjelpe deg med kunnskapen og sikkerheten du trenger for å ta dine egne steg. Du snakker om sommerkroppen, vel, det er februar nå og tiden flyr, så det er stort sett opp til deg hvordan du velger å bruke mars, april, mai og juni. Men utifra samlet inntrykk av dine tidligere poster så må du slutte å henge deg opp i detaljer, det finnes ingen magisk pille og det er ikke vekttap som er løsninga.

Eat, train, sleep, repeat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å la treninga bli en godfølelse. Som Eirik sier kan det ikke være like morsomt hver gang, men jeg tror likevel om man lærer seg å like treninga så blir det så mye lettere å motivere seg. Dersom du hver gang du er på trening føler du sliter og gjør noe du ikke liker så er det klart at man etterhvert får en negativ assosiasjon til trening og motivasjonen vil få seg en knekk.

Min anbefaling er å sette opp et kort og effektivt program. Fokuser på å løfte tungt, men ikke så mange sett og bare 3-4-5 øvelser. Ha heller god kvalitet på det lille du gjør enn masse øvelser og sett med dårlig kvalitet.

Da kommer ofte den godfølelsen etter trening hvor man føler man har mer energi etter trening enn før man gikk på trening.

5x5 med kun toppsett (nybegynner versjonen til Børge) er et godt eksempel på et slikt program. Du kan også redusere til bare 3 reps på en av dagene og stoppe mens du enda har 1-2 reps i reserve.

Og så må du lære deg å fokusere på andre ting enn bare de ting du selv synes er negativt. Tenk på at du allerede har en kroppsform mange mødre vil misunne deg. Det tar tid å bygge muskler og stramme opp kroppen, i mellomtiden må du glede deg over all framgang du gjør også på styrke, energinivå og livsglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter i allefall IKKE å fokusere på og fortelle seg selv hvor giddalaus man er, gå å snoke i skapene når man er småsulten og hele tiden tro at ting skal skje av seg selv. ALLE de du ser her inne som har hva du ønsker har det pga hardt arbeid, og mer hardt arbeid en du ønsker å legge i det. De bildene som popper opp er deres lønn for strevet, pga deres innsats, investering, og ofring av "sofatid" og "behagelig og godt" og "slappe av" osv. Så om du ønsker noe lignende, så må du nesten jobbe for det selv.

Ingen her kan gjøre det for deg, men vi kan kanskje hjelpe deg med kunnskapen og sikkerheten du trenger for å ta dine egne steg. Du snakker om sommerkroppen, vel, det er februar nå og tiden flyr, så det er stort sett opp til deg hvordan du velger å bruke mars, april, mai og juni. Men utifra samlet inntrykk av dine tidligere poster så må du slutte å henge deg opp i detaljer, det finnes ingen magisk pille og det er ikke vekttap som er løsninga.

Eat, train, sleep, repeat.

trenger litt sånn "kjefting" og at noen er streng med meg. Hehe, takk :-) Good info. Jeg har nå fått meg en veiledningstime på torsdag, og når den er ferdig skal jeg fortelle hva jeg har blitt satt i gang til å gjøre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å la treninga bli en godfølelse. Som Eirik sier kan det ikke være like morsomt hver gang, men jeg tror likevel om man lærer seg å like treninga så blir det så mye lettere å motivere seg. Dersom du hver gang du er på trening føler du sliter og gjør noe du ikke liker så er det klart at man etterhvert får en negativ assosiasjon til trening og motivasjonen vil få seg en knekk.

Min anbefaling er å sette opp et kort og effektivt program. Fokuser på å løfte tungt, men ikke så mange sett og bare 3-4-5 øvelser. Ha heller god kvalitet på det lille du gjør enn masse øvelser og sett med dårlig kvalitet.

Da kommer ofte den godfølelsen etter trening hvor man føler man har mer energi etter trening enn før man gikk på trening.

5x5 med kun toppsett (nybegynner versjonen til Børge) er et godt eksempel på et slikt program. Du kan også redusere til bare 3 reps på en av dagene og stoppe mens du enda har 1-2 reps i reserve.

Og så må du lære deg å fokusere på andre ting enn bare de ting du selv synes er negativt. Tenk på at du allerede har en kroppsform mange mødre vil misunne deg. Det tar tid å bygge muskler og stramme opp kroppen, i mellomtiden må du glede deg over all framgang du gjør også på styrke, energinivå og livsglede.

Tusen takk. :-) I will do my best - eat, train, rest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg laget en timeplan over dagen. Jeg blir deppa og giddalaus etter en frihelg (!!), er avhengig av å ha noe å gjøre i løpet av dagen for å holde humøret oppe.

Du sier du har mye tid.. stå opp tidlig med minsten, gå en time morgentur. Prøv å lag små oppgaver som dere SKAL utføre hver dag ("for nå er dette jobben din"). Som å begynne å lese en bok med et interssant tema, en hobby av noe slag. Har sett flere her inne som har trent med barna sine på forskjellig vis. Tror dagsrutiner er veldig viktig for de aller fleste for å holde humør og motivasjon oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal love deg at motivasjonen vil komme hvis du bare starter og da vil du fortsette når du ser resultater:) Det er nok for mange den største grunnen når de ser at ,hey,dette funker jeg ser bedre og bedre ut og føler meg bedre og bedre:)Men man må jobbe hardt,man må hvile tilstrekkelig og man må spise rett og spise nok og husk DU er deg og ikke noen andre så du må ikke sammenligne deg med fitnessjenta borti gata,du må trene,spise og gjøre ditt utifra din kropp og ditt mål og dine forutsetninger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg laget en timeplan over dagen. Jeg blir deppa og giddalaus etter en frihelg (!!), er avhengig av å ha noe å gjøre i løpet av dagen for å holde humøret oppe.

Du sier du har mye tid.. stå opp tidlig med minsten, gå en time morgentur. Prøv å lag små oppgaver som dere SKAL utføre hver dag ("for nå er dette jobben din"). Som å begynne å lese en bok med et interssant tema, en hobby av noe slag. Har sett flere her inne som har trent med barna sine på forskjellig vis. Tror dagsrutiner er veldig viktig for de aller fleste for å holde humør og motivasjon oppe.

Skal love deg at motivasjonen vil komme hvis du bare starter og da vil du fortsette når du ser resultater:) Det er nok for mange den største grunnen når de ser at ,hey,dette funker jeg ser bedre og bedre ut og føler meg bedre og bedre:)Men man må jobbe hardt,man må hvile tilstrekkelig og man må spise rett og spise nok og husk DU er deg og ikke noen andre så du må ikke sammenligne deg med fitnessjenta borti gata,du må trene,spise og gjøre ditt utifra din kropp og ditt mål og dine forutsetninger:)

TUSEN TAKK FOR GODE RÅD! :-) Dette hjelper mer enn dere tror :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift til treningstøy når du fortsatt er aktiv, gjør noe, og har energi til det - FØR du eventuelt skulle synke ned i sofaen eller lignende. Det blir jo liksom for teit å IKKE dra på trening når en først har skiftet. Funker bra for meg på de dagene der jeg kanskje ellers skulle likt og gjort helt andre ting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du kan gjøre er å tenke over valgene dine.

Om du står forran godteskapet, tenk over hva som skjer om du kontinuerlig stapper i deg snop.

Litt er selvfølgelig lov, men ofte blir det litt her, litt der, og så har du tryne fullt av potetgull :p

Moderasjon er en nøkkel når det gjelder kosthold.

Samme med trening, sitte her og forfalle, få hengeræv ned til anklene og grevinneheng som konkurerer med puppene dine, eller trene slik at du holder deg i form, se god damned sexy ut og ha et godt overskudd i hverdagen.

Når man bare tenker bittelitt på det, reflekterer over valgene og ser litt lenger en nesetippen, så er det plutselig enkelt å komme igang med ting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe som hjelper meg når jeg er trøtt, sliten og egentlig har mest lyst til å dra rett hjem uten å trene, er å gi meg fem-ti minutter med oppvarming. Uten unntak skjer det da at jeg blir kjempegira og kommer i gang med treninga. Sier ikke at det alltid da er en fantastisk treningsrunde, men selv den dårligste treningsrunden er 100 ganger bedre enn den treningsrunden du ikke tar.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt perioder hvor jeg syns alt bare blir et ork. Noen punkter som jeg syns er viktige:

  • Tvinge deg selv til å trene selv om du egentlig ikke vil (ikke tenk - bare gjør).
  • Varier mellom øvelser (viktig av flere grunner. Nye øvelser kan gi ny gnist, istedet for å gjøre den samme dritten om og om igjen altfor lenge)
  • Finn en type utholdenhetstrening du syns er gøy (det fins mange måter å trene kondisjon på... man må for eksempel ikke løpe på samme forbanna hastighet på mølla i 30 minutter hver eneste gang man trener. Det er jo utrolig kjedelig.)
  • Loggfør det du gjør - så ser du fremgangen på papiret. Dette punktet er vel det som gir meg mest motivasjon.
  • Sett deg realistiske mål - innenfor styrke, utholdenhet, mtp. utseende/vekt, og sett deg inn i hva som skal til for å nå disse målene på en fornuftig måte. Det er jo utrolig vanskelig å trene uten mål og mening?

Jeg var ikke spesielt glad i trening før, men jeg måtte tvinge meg selv til å bare gjøre det. Og når jeg i tillegg kunne se resultater av treningen, økte motivasjonen og lysten til å trene. Det handler også mye om RUTINE. Om mulig, sett opp faste dager for trening ut i fra hva som passer deg best - og tving deg selv til å trene disse dagene. Det blir bedre etter hvert!!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt perioder hvor jeg syns alt bare blir et ork. Noen punkter som jeg syns er viktige:

  • Tvinge deg selv til å trene selv om du egentlig ikke vil (ikke tenk - bare gjør).
  • Varier mellom øvelser (viktig av flere grunner. Nye øvelser kan gi ny gnist, istedet for å gjøre den samme dritten om og om igjen altfor lenge)
  • Finn en type utholdenhetstrening du syns er gøy (det fins mange måter å trene kondisjon på... man må for eksempel ikke løpe på samme forbanna hastighet på mølla i 30 minutter hver eneste gang man trener. Det er jo utrolig kjedelig.)
  • Loggfør det du gjør - så ser du fremgangen på papiret. Dette punktet er vel det som gir meg mest motivasjon.
  • Sett deg realistiske mål - innenfor styrke, utholdenhet, mtp. utseende/vekt, og sett deg inn i hva som skal til for å nå disse målene på en fornuftig måte. Det er jo utrolig vanskelig å trene uten mål og mening?

Jeg var ikke spesielt glad i trening før, men jeg måtte tvinge meg selv til å bare gjøre det. Og når jeg i tillegg kunne se resultater av treningen, økte motivasjonen og lysten til å trene. Det handler også mye om RUTINE. Om mulig, sett opp faste dager for trening ut i fra hva som passer deg best - og tving deg selv til å trene disse dagene. Det blir bedre etter hvert!!!

:)

Takker og bukker (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HATER å trene med noen, jeg liker å være "usynlig" på treningssenteret :) hehe

Det er HVERTFALL bortkasta tid å bekymre seg over om noen ser på deg, eller det å bekymre deg for hva andre eventuelt skulle tenke. Da får du aldri jobba effektivt på treningssenteret.

Bare gå løs og gjør det, ikke tenk på at det er noen andre der engang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var AKKURAT der du er nå i fjor november/desember. Ingen barnehageplass og dagmammaen vi hadde en liten stund kunne plutselig ikke være dagmamma lenger så der satt vi... Jeg ble trist, deppa og det vokste en slags frykt mot å trene. Men så tok jeg med meg treningsklærne en dag og stakk på trening, UTEN å analysere eller tenke over det. Og det var det beste jeg kunne gjort, siden har jeg fått trent 3 ganger i uka...

For min del hjelper det å ha et treningsprogram å følge, treningsdagbok og penn med på trening og logge alle øktene. Og ikke minst hjelper det å ha barnepass for minsten, hvis ikke faren kan være hjemme :)

JUST DO IT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...