Jump to content
+++

Amerikanske forskere avslører myten om slanking

Recommended Posts

Aftenposten kan melde at amerikanske forskere avslører slankemyter og kommer fram til følgende:

Forskerne fant også frem til hva som bidrar til vektreduksjon. De to viktigste elementene er ikke overraskende, men kan være utfordrende nok:

  1. Spis færre kalorier
  2. Økt fysisk aktivitet

link til The New England Journal of Medicine: MMS: Error

Dette er mytene som blir knust:

  1. Hvis man gjør små og varige endringer i hvor mange kalorier man inntar eller forbrenner, vil det føre til stort vekttap i det lange løp. Det er tull, konkluderer forskerne. Flere vitenskapelige studier har vist at kroppen har en fantastisk evne til å kompensere for endringer i energitilgangen, og dermed vil ikke effektene akkumulere seg.
  2. Det er viktig å sette seg realistiske mål for vekttap, ellers er det større sjanse for at man gir opp. Ifølge forskerne er det flere studier som viser at de som setter seg ambisiøse mål, lykkes best.
  3. Det er bedre å slanke seg langsomt, fordi man lettere legger på seg igjen om man går ned i vekt fort.Det er feil – tidligere studier viser at folk som går ned i vekt kjapt, som regel veier mindre flere år senere enn de som kvitter seg med kiloene sakte.
  4. Pasienter som føler seg ”motivert” til å slanke seg er tilbøyelig til å gjøre de nødvendige livsstilsendringene, og det bør derfor være en faktor i hvem som får hjelp til å slanke seg. Studiene forskerne har gått gjennom viser at det å måle hvor motiverte folk er verken forutsier hvor mye de går ned i vekt eller hjelper dem til vekttapet.
  5. Gym er viktige for å redusere og forhindre barnefedme. Gym kan tenkes å spille en viktig rolle i samarbeid med andre tiltak mot fedme blant barn og ungdom, men studiene som har vært gjort på feltet gir ikke belegg for å si at gym alene hindrer overvekt. Slik skolen er organisert i dag, tror ikke forskerne det er mulig å få til så mye gym at det monner.
  6. Amming beskytter mot fedme senere i livet. Amming er viktig for en haug av helsefaktorer, men studiene som knytter amming til redusert risiko for overvekt viser ingen sammenheng mellom de to.
  7. Man kan forbrenne opptil 300 kalorier i løpet av et enkelt samleie. Feil: Slike anslag tar ikke hensyn til at vi også har en grunnforbrenning, slik at den eventuelle kalorigevinsten fra sex må være det som forbrennes i tillegg til det du ville forbrent om du satt i sofaen. En mann i trettiåra som har sex i seks minutter vil forbrenne 21 kalorier – 14 kalorier mer enn det han ville forbrent foran TV-en.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Nå har jeg ikke lest selve rapporten du lenker til, men synes egentlig dette var vage greier. Punkt 1, 5 og 7 f.eks.

1. Hvis du spiser bittelitt over normalen, vil selvsagt små endringer være nok til at du ikke legger på deg. Kroppen kan ikke skape energi ut av løse lufta, hvis det var fakta hadde det vært enkelt å løse hungersnød.

5. Hvor mye gym er det snakk om? Selvsagt forhindrer ikke gym alene overvekt, men alle monner drar.

7. Samleie på seks minutter?? The defence rests your honour!

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutter? Det er nedtur..

Det er visstnok så langt et gjennomsnittlig samleie varer, ca...

A 2008 survey of Canadian and American sex therapists stated that the average time for intromission was 7 minutes and that 1 to 2 minutes was too short, 3 to 7 minutes was adequate and 7 to 13 minutes desirable, while 10 to 30 minutes was too long

Kilde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Punkt 1 stemmer absolutt. Det samme gjelder andre veien, 20kcal mer om dagen blir ikke til et overskudd på 7300kcal og et kg i løpet av et år. Kroppen kompenserer veldig fint for slike små endringer, så slike påstander om at 1ss sukker mindre om dagen vil gjøre at du går ned X kg i løpet av et år stemmer rett og slett ikke.

At alle monner drar er en helt annen ting, og handler om at dersom du gjør mange slike små tiltak, så vil de tilsammen utgjøre en mye større forskjell.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Punkt 1 er jo nesten litt håpløst. Kanskje du spiser 20 kcal mer til frokost enn du 'skal', men må plutselig gå en uplanlagt omvei på vei til jobb/skole og forbrenner 30 kcal ekstra enn du vanligvis ville gjort. Hva da? :p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...