Jump to content
MinKamp

Rumenske markløft vs. strake markløft

Recommended Posts

Har nå lest en del på internett, men finner veldig mye forskjellig. Alt fra at rumenske markløft og strake markløft er to helt like øvelser men med ulikt navn, til noen små forskjeller i forhold til strake vs. ikke-strake bein i oppstarten. Jeg synes også det er vanskelig å se hva forskjellen er ved å se videoer. Kjører PHAT-programmet av Layne, der han har satt opp strake markløft på styrkedagen og rumenske markløft på hypertrofidagen.

Så, kan noen enkelt forklare forskjellen på godt norsk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Strakmark - strake bein og stanga legges på gulvet mellom hver rep. Man starter altså øvelsen med stanga på gulvet.

Rumenske mark - liten knekk i knær og stanga går ikke i gulvet. Man starter altså øvelsen oppreist.

Selv kjører jeg en hybrid hvor jeg lar stanga gå i gulvet mellom hver rep, men har en liten knekk i knær. Funker hest.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Strakmark - strake bein og stanga legges på gulvet mellom hver rep. Man starter altså øvelsen med stanga på gulvet.

Rumenske mark - liten knekk i knær og stanga går ikke i gulvet. Man starter altså øvelsen oppreist.

Selv kjører jeg en hybrid hvor jeg lar stanga gå i gulvet mellom hver rep, men har en liten knekk i knær. Funker hest.

Videoen i denne forklaringen viser ikke at man starter med stanga i gulvet på strake markløft: Strake markløft - Fitnessbloggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har heller aldri hørt det med stanga i gulvet. Sånn jeg har forstått det (og det kan jo også være mer eller mindre feil), ligger hovedforskjellen i hvor stanga befinner seg i forhold til kroppen under løftet, hvor strake beina er (?), og hva bevegelsen "består" i/hvordan den utføres.

I strake markløft holdes beina strake (men ikke låst mener jeg), og stanga skal senkes slik at den "henger" foran kroppen i løse luften. Bevegelsen består altså i å lene overkroppen fremover.

I rumenske markløft kan man stå med en litt større knekk i knærne (tror jeg), og stanga føres inntil kroppen på vei ned. Bevegelsen består dermed i å skyte ræva bakover, ettersom armene skal være rette i begge tilfeller.

Makes any sense? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har heller aldri hørt det med stanga i gulvet. Sånn jeg har forstått det (og det kan jo også være mer eller mindre feil), ligger hovedforskjellen i hvor stanga befinner seg i forhold til kroppen under løftet, hvor strake beina er (?), og hva bevegelsen "består" i/hvordan den utføres.

I strake markløft holdes beina strake (men ikke låst mener jeg), og stanga skal senkes slik at den "henger" foran kroppen i løse luften. Bevegelsen består altså i å lene overkroppen fremover.

I rumenske markløft kan man stå med en litt større knekk i knærne (tror jeg), og stanga føres inntil kroppen på vei ned. Bevegelsen består dermed i å skyte ræva bakover, ettersom armene skal være rette i begge tilfeller.

Makes any sense? :)

Ja, det ble lettere å forstå. Likevel ser jeg en del, eller rettere sagt mange, som også starter med knekk i knærne på strake markløft. Blant annet dama i den videoen på linken. Slik jeg forstår deg skal det altså være mindre knekk i knærne i strake markløft kontra rumenske markløft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Ja, det ble lettere å forstå. Likevel ser jeg en del, eller rettere sagt mange, som også starter med knekk i knærne på strake markløft. Blant annet dama i den videoen på linken. Slik jeg forstår deg skal det altså være mindre knekk i knærne i strake markløft kontra rumenske markløft.

Dette er jeg faktisk ikke helt sikker på, så venter spent på svar fra noen mer belærte :) Men sosa en del med øvelsen for en tid tilbake, og fikk da inntrykk av at det var dette med inntil/utenfor kroppen og ræv ut/overkropp ned som var hovedforskjellene.

Det at mange sier strakmark når de mener rdl slik nano sier stemmer nok også bra, så er ikke rart forvirringen blir stor :)

Selvom det er noen rare bilder inni her mener jeg denne hjalp litt: T NATION | Romanian vs. Stiff-Legged Deadlifts

Share this post


Link to post
Share on other sites
Strake markløft starter med stangen på marken, med liten knekk i kne. Om den ikke startet på marken hvorfor skulle man da tatt strake markløft på kloss? Det er fortsatt markløft , bare med strake bein.

Har du video?

Vanlig markløft starter på med stanga på bakken, men ikke rumenske og strake markløft vel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er mye begrepsforvirring her og tror ikke det er noen som er enige. Men jeg oppfatter rumenske markløft som at det skal være likt vanlige markløft bare man starter fra topp og går opp igjen rett før skivene er i bakken. Mener å huske det er slik Rippetoe beskriver øvelsen.

Strake markløft utføres med tilnærmet strake knær. En liten svikt i knærne er imidlertid smart både for å treffe hamstrings bedre og for å unngå å belaste knærne tungt i låst posisjon. Noen kjører strake markløft fra gulvet mens andre kjører uten å touche gulvet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det som fort skjer med en strak mark er at folk er for stiv og kommer ikke helt ned i bakken med vektene (som er veldig normalt) og da gjør man uten og tenke over det et romersk løft =)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det som fort skjer med en strak mark er at folk er for stiv og kommer ikke helt ned i bakken med vektene (som er veldig normalt) og da gjør man uten og tenke over det et romersk løft =)

Romerne må ta seg sammen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Har nå lest en del på internett, men finner veldig mye forskjellig. Alt fra at rumenske markløft og strake markløft er to helt like øvelser men med ulikt navn, til noen små forskjeller i forhold til strake vs. ikke-strake bein i oppstarten. Jeg synes også det er vanskelig å se hva forskjellen er ved å se videoer. Kjører PHAT-programmet av Layne, der han har satt opp strake markløft på styrkedagen og rumenske markløft på hypertrofidagen.

Så, kan noen enkelt forklare forskjellen på godt norsk?

Hengsle med kneet vs. strakt kne.

Ekstremt få har mobilitet til å kjøre disse løftene fra bakken. Bruk hip hinge og start stående.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De fleste Styrkeløftere jeg kjenner klarer fint å kjøre strakmark stående på kloss. (Fra bakken). Ekstremt få kan det ikke være, om en ikke tenker på utrente, skadet eller pensjonister.

Strakmark fortsatt fra bakken, rumensk stopper over bakken..

Share this post


Link to post
Share on other sites
De fleste Styrkeløftere jeg kjenner klarer fint å kjøre strakmark stående på kloss. (Fra bakken). Ekstremt få kan det ikke være, om en ikke tenker på utrente, skadet eller pensjonister.

Strakmark fortsatt fra bakken, rumensk stopper over bakken..

Med riktig teknikk. Korsrygg skal være på linje med bekken. Dette kan du kontrollere ved å følge bekkents bevegelse under hoftefleksjon. Vær så god å sjekk dette hos vennene dine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ved strakmark er det ikkje bestemt at stanga skal treffa bakken. Alt er avhengig av mobilitet, og nokon kan tillata seg å stå på kloss med fortsatt god teknikk.

Som sagt over, starta rumenske mark fra topposisjon, men nokon er og så mjuke her at stanga kan gå ned til bakken. Det viktigaste er at du stoppar før ryggen krumma seg. Ein anna forskjell, er at rumenske markløft er meir hoftedominant, og øvelsen blir kjørt meir eksplosiv enn strake mark. Samtidig synes eg personlig at øvelsen kjennes meir på rumpa enn ved strake markløft :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt poenget med strakmark med stanga inntil kroppen.

Jeg bruker forskjelden i distanse til å gjøre disse til to helt ulike øvelser.

I strakmark skyver jeg gjerne stanga litt ekstra ifra meg, eller lar den henge rett ned.

Uten større bøy i knærne enn nødvendig, og med helt rett rygg.

Rumenste blir mye mer like vanlig markløftteknikk, fra et sted på leggen til et sted på låret.

Naturligvis med vesentlig mer vekter enn i strakmark.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skjønner ikke helt poenget med strakmark med stanga inntil kroppen.

Jeg bruker forskjelden i distanse til å gjøre disse til to helt ulike øvelser.

I strakmark skyver jeg gjerne stanga litt ekstra ifra meg, eller lar den henge rett ned.

Uten større bøy i knærne enn nødvendig, og med helt rett rygg.

Rumenste blir mye mer like vanlig markløftteknikk, fra et sted på leggen til et sted på låret.

Naturligvis med vesentlig mer vekter enn i strakmark.

Belastningen på korsryggen øker mer jo lenger vekta er ifra kroppen itillegg til at man blir svakere. En liten knekk må nok til for de fleste for og klare og holde spenn igjennom hele løftet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...