Gå til innhold

Kaloriteller på fitnessbloggen vs. myfitnesspal.com


Hircine

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg bruker myfitnesspal for å telle/holde oversikt over kaloriene jeg får i meg i løpet av dagen. Utregningen der sier jeg skal spise 1380kcal de dagene jeg ikke trener, og om jeg trener får jeg spise de kcal jeg brenner i tillegg. MEN kaloritelleren på fitnessbloggen sier jeg har en basalforbrenning på ca 1500kcal, da plotter jeg inn AKKURAT samme info som i myfitnesspal (h.166, v.75, alder24). Hvorfor er det såpass forskjellig? Skal jeg legge meg på 1380 eller 1500 eller 1600 per dag? Har tidligere gått på GR, der måtte jeg spise 1600kcal per dag ift. deres utregning. Det er jo ikke store forskjellene på disse tre, men lurer likevel på hvorfor det blir så forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Myfitnesspal setter vel kalorigrensen utifra målvekta du har satt. Kanskje har du vært litt for optimistisk med tanke på hvor fort du skal ned i vekt?

Hvor mye har du spist de siste ukene og hvor mye har du gått ned i vekt? Det beste er ofte bare å tilpasse inntaket så man går ned passelig fort (0,5 - 1 kg i uken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg på denne: http://www.slankenett.no/interaktivt/kaloriforbruk.php Den tar hensyn til daglige aktiviteter til en viss grad.

Ellers så hørtes 1350 og 1500 alt for lite ut.

Du vil aldri få det samme overalt, det er fordi det er ulike matematiske formler bak disse som regner ut kaloriforbruket ditt.

Den sammenfalt godt med FB sin kalorikalkis for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode svar! Jeg har ikke holdt på lenge nok nå etter nyttår til å måle fremgangen noe særlig, skal veie/måle meg i morgen, så skal prøve å være flink å regulere i ukene fremover utfra det. Legger meg på 1600kcal i utgangspunktet og varierer utfra det. :)

Myfitnesspal setter vel kalorigrensen utifra målvekta du har satt. Kanskje har du vært litt for optimistisk med tanke på hvor fort du skal ned i vekt?

Hvor mye har du spist de siste ukene og hvor mye har du gått ned i vekt? Det beste er ofte bare å tilpasse inntaket så man går ned passelig fort (0,5 - 1 kg i uken).

Jeg tror ikke jeg har vært for optimistisk egentlig, satt målet til å gå ned 1lbs i uken (tilsvarer vel ca 0,5kg). Det skulle jo være mulig med mitt utgangspunkt. Eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg på denne: http://www.slankenett.no/interaktivt/kaloriforbruk.php Den tar hensyn til daglige aktiviteter til en viss grad.

Ellers så hørtes 1350 og 1500 alt for lite ut.

Du vil aldri få det samme overalt, det er fordi det er ulike matematiske formler bak disse som regner ut kaloriforbruket ditt.

Denne regnet med forbrenning på ca 1544 når jeg tok 24 timer på hvile - det vil jo tilsvare basal. Går utifra denne og FB på basalen jeg, og som sagt prøver jeg å legge meg på 1600kcal i utgangspunktet og varierer det utfra resultatene fremover :) Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, tar det som utgangspunkt så ser jeg. Føler jeg legger på meg av ingenting :( Må måle og veie nøye fremover for å lære meg å kjenne kroppen min litt bedre. :) Takk uansett for at du tar deg tid til å svare!

Ja, vær nøye med å veie osv i begynnelsen. Etterhvert vil du se at du ikke trenger å veie alt, for når du har gjort den endel ganger vet du va ca alt veier og kan ta ting litt mer på øyemål.

Keep on going, dette greier du fint ;) Spis godt og sunt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med basalforbrenning på 1500 kcal og det aktivitetsnivået du beskriver, så er 1600 kcal alt for lite for deg. 1500 kcal er den energien du trenger bare for å opprettholde kroppslige funksjoner, som f.eks. organene dine. Og du har tenkt å legge deg bare 100 kcal over dette?

Du regner vel ikke med at det aktivitetsnivået ditt bare tilsvarer 100 kcal? Rundt regnet kan du beregne ca 5kcal/min ved hurtig gange, noe som betyr at du bare ved gange til/fra jobb har forbrent disse 100 kaloriene + litt til. Ellers så koster all hverdagsaktivitet energi, og når du i tillegg går to lengre turer i uken og trener styrke + restitusjon, så øker energibehovet ditt enda mer.

Jeg vil absolutt anbefale deg å spise mye mer enn det du planlegger nå, for det er hvertfall ikke oppskriften på noe annet enn katastrofe. Jeg ville ikke begynt noe lavere enn rundt 2250 kcal/dag (30kcal/kg), noe som er et fint utgangspunkt å justere ut ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med basalforbrenning på 1500 kcal og det aktivitetsnivået du beskriver, så er 1600 kcal alt for lite for deg. 1500 kcal er den energien du trenger bare for å opprettholde kroppslige funksjoner, som f.eks. organene dine. Og du har tenkt å legge deg bare 100 kcal over dette?

Du regner vel ikke med at det aktivitetsnivået ditt bare tilsvarer 100 kcal? Rundt regnet kan du beregne ca 5kcal/min ved hurtig gange, noe som betyr at du bare ved gange til/fra jobb har forbrent disse 100 kaloriene + litt til. Ellers så koster all hverdagsaktivitet energi, og når du i tillegg går to lengre turer i uken og trener styrke + restitusjon, så øker energibehovet ditt enda mer.

Jeg vil absolutt anbefale deg å spise mye mer enn det du planlegger nå, for det er hvertfall ikke oppskriften på noe annet enn katastrofe. Jeg ville ikke begynt noe lavere enn rundt 2250 kcal/dag (30kcal/kg), noe som er et fint utgangspunkt å justere ut ifra.

Oi. Jeg trodde ikke jeg var SÅ ute på viddene. Men, altså. Det er jo ekstremt i forhold til hva jeg tidligere har fått fortalt! Jeg fungerer jo fint på 1600. Jeg sier ikke i mot deg, og vil ikke "trosse" det du sier, fordi du kan dette definitivt mye bedre enn meg. Men, nå lages det jo noen spørsmål her hos meg da.. Jeg har jo faktisk angst - så angst at jeg blir fysisk dårlig av å tenke at jeg skal spise så mye per dag. I tillegg så er jeg livredd for å legge på meg når jeg nå så gjerne vil ned. Tror du at jeg vil gå "bedre" ned i vekt av å spise riktig enn å ligge så lavt jeg har skrevet tidligere? Nå følte jeg meg plutselig veldig noob. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en basalforbrenning på 1500 kcal er 1600 alt for lite ja.

Min basalforbrenning ifølge kalkulatoren er 1690 kcal, men for å vedlikeholde vekten min må jeg opp i 2800-2900kcal per dag :)

Hvis du spiser alt for lite kcal vil det være lettere å nå et plateu, kroppen vil senke forbrenningen, så det er ikke å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en basalforbrenning på 1500 kcal er 1600 alt for lite ja.

Min basalforbrenning ifølge kalkulatoren er 1690 kcal, men for å vedlikeholde vekten min må jeg opp i 2800-2900kcal per dag :)

Hvis du spiser alt for lite kcal vil det være lettere å nå et plateu, kroppen vil senke forbrenningen, så det er ikke å anbefale.

Okei, jeg får stole på dere flinke jeg, da. Bruker dagene fremover på å manne meg opp til å spise litt mer og gi alt på trening - alt for å unngå et platå!!!

Det er ganske så normalt å tenke at man umulig kan ta av når man spiser så mye. Spis rett mat og tren tung styrke så kommer resultatene. Ikke glem å slappe av og ha det gøy da ;-)

Ja, det er nok den stygge "ikkespissåblirdutynnåfin"-lidelsen jeg har. !!! ARG! Skal prøve å ha det litt gøy og. Tror jeg hadde vunnet mye på å klare å slappe litt av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sengeliggende pasienter tar man som oftest utgangspunkt i ca 30kcal/kg kroppsvekt, det samme for friske med et lavt aktivitetsnivå. 1600 kcal blir for deg så lite som 21 kcal/kg, og aktivitetsnivået ditt er moderat til høyt :)

Ikke vær redd for å legge på deg. Vekten kan du egentlig legge på hyllen, og heller bruke speil og målebånd for å måle fremgang. Du skal jo ikke inn i en vektklasse akkurat, så det tallet betyr svært lite! Du vil nok merke en liten vektøkning helt i starten når du øker inntaket, men dette er på grunn av glykogen og vann, ikke fett. Med et høyere inntak vil du også kunne yte enda bedre på trening, så får du bedre fremgang på den fronten også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...