Gå til innhold

Deffing på lavt nivå


Anbefalte innlegg

Jeg har akuratt begynt å lese meg opp på dette med deffing, og det virker egentlig akuratt som det jeg er på utkikk etter. Men for øyeblikket har jeg ikke mye tilgang til treningssenter med apparater osv, det eneste jeg har er skog og mark. Jeg har vært over 80 kilo en stund nå, lå max på 82 kilo, for øyeblikket har jeg greid å komme meg ned til 77-78. Jeg har ikke som motivasjon å gå mest mulig ned i vekt, men generelt komme i bedre form og bytte ut fett med muskler. Jeg er 182 høy, så fettet er godt fordelt :p Jeg er forresten 20 år gammel.

Matplanen min ser cirka sånn

Frokost

1,5 dl havregryn

naturell yogurt

mandler/hasselnøtter eller solsikkekjerner

Lunsj:

Omelett, suppe eller grove knekkebrød med kaviar eller markell i tomat

Middag:

Kylling/laks/linser

Grønnsaker

og noen ganger fullkornspasta eller ris ved siden av

Jeg har også begynt å ta glucoman før middagen og frokost for å se om dette hjelper, og så langt er jeg positivt overasket.

Jeg danser en gang i uken, svømmer en gang og går minst en skikkelig times lang tur i fjellet

Men jeg trenger litt tips å råd til hvordan jeg kan få trent litt mer styrke på egenhånd. Jeg har som sagt 0 manualer, og har heller ikke muluighet til å få tak i noe

Jeg drikker proteinshake etter trening, litt fordi jeg alltid glemmer å ha med noe og jeg ikke har sånn alt for mye appetitt. Men proteinpulveret jeg har nå smaker ganske høgg, så jeg lurer på om det gjør noe å blande det ut med sjokoladepulver eller noe?

Jeg er åpen for alle tips og råd, gode oppskrifter, eller treningstips.

:) :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du regnet ut kaloriinntaket ditt? Det der så ut som utrolig lite mat. Proteininntaket virker høyt nok, og matvarene i seg selv er ikke noe problem, men mengden er en annen sak. Har du noen form for oversikt?

Ingenting galt i litt sjokoladepulver i proteinshaken, nei :)

Hvorfor har du ikke mulighet for å få tak i manualer/vekter? Og hvorfor tar du glucoman?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Slettet
................

Hvilket proteinpulver bruker du? Blander du i vann eller melk?

Enig med Kristin over(regn ut kcal) Og hvorfor kan du ikke trene på senter f.eks?(hvis du ikke vil si så vil du ikke selvfølgelig)

Ang trening: Pushups, planken, knebøy, militæpress osv.. Alt kan "Imiteres" Du kan f.eks ha sekk med vannflasker i på ryggen mens du tar en form for knebøy.. Du kan løfte sekken(biceps).. Du kan ta dips på benk/sofa osv. Forskjellige varianter av pushups kan ta på både triceps og brystmusklene! Løfte ting generelt :)

Er du jente/gutt?med tanke på hvordan kg/høyde er evt :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode svar. Jeg er en jente. Nå har det seg nemlig slik at jeg bor oppe i fjellet, uten tilgang til bil, så jeg skulle gjerne kommet meg på treningsenter, men det er litt vanskelig når jeg jobber hele dagen lang. Men jeg svømmer på fredagene, og tenkte å bytte litt på med hva jeg gjør fredager.

Jeg tar erteproteinpulver, blandte med vann. Jeg spiser meg godt og mett til hvert måltid. Mengden har jeg justert etter å vært medlem på vektklubben i 3 måneder bare for å få litt oversikt. Glukoman var det så mange som snakket positivt om til å regulere sulten, veldig mulig dette bare er helt dust altså, men jeg syns det funker.

Jeg skal prøve ut treningstipsene dine Nitram, jeg satt å søkte litt rundt igår, og skal prøve meg på bulgarske utfall, og superdog øvelsen som jeg fant inne. Og så kan jeg prøve meg på burpees om jeg ikke slår ned alt som er her inne :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Slettet
Takk for gode svar. Jeg er en jente. Nå har det seg nemlig slik at jeg bor oppe i fjellet, uten tilgang til bil, så jeg skulle gjerne kommet meg på treningsenter, men det er litt vanskelig når jeg jobber hele dagen lang. Men jeg svømmer på fredagene, og tenkte å bytte litt på med hva jeg gjør fredager.

Jeg tar erteproteinpulver, blandte med vann. Jeg spiser meg godt og mett til hvert måltid. Mengden har jeg justert etter å vært medlem på vektklubben i 3 måneder bare for å få litt oversikt. Glukoman var det så mange som snakket positivt om til å regulere sulten, veldig mulig dette bare er helt dust altså, men jeg syns det funker.

Jeg skal prøve ut treningstipsene dine Nitram, jeg satt å søkte litt rundt igår, og skal prøve meg på bulgarske utfall, og superdog øvelsen som jeg fant inne. Og så kan jeg prøve meg på burpees om jeg ikke slår ned alt som er her inne :)

Hvis du bor på fjellet så er det generelt mange muligheter!(spesielt hvis det er under grensen--> det er trær der)

Dips - Benker, steiner, trapper osv osv

Planken - Hvor som helst

Knebøy - med/u vekt hvor som helst. Med vekt(sekk f.eks)

Skulderpress - Vannflasker/poser med vann/sekker med noe vekt - løft over hodet osv

Pullups - trær

Markløft - steiner

Roing - Hvis du har strikk(nevner det nede) så kan du sitte med strikket rundt beina og "ro" ;)

Pushups(brede/smale) - hvor som helst

Intervall trening selvfølgelig(motbakkeløp)

Langkjøring - ute/mølle

Anbefaler selvfølgelig at du ser på øvelser(øverst på siden her) Så får du inntrykk av forskjellige øvelser. Så er det bare å bruke fantasien og VIPS så har du et treningstudio ute i skogen/fjellet eller hjemme i stuen. Eneste grunnen for å trene på et studio, er egentlig at det gjør alt lettere :)

Kan forresten anbefale deg å kjøpe strikk ;) Dette kan brukes til MYE. Ikke at det er verdens største belastning, men det funker ihvertfall! Dette tar lite plass og du kan få det i så godt som alle sportsbutikker ;) Da kan du få trent: rygg,skuldre,biceps,triceps,lår osv...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen tusen takk for mange gode tips og råd. Jeg bor sånn midt mellom trær og fjell så det passer perfekt. Jeg satt i hele går ig tittet på øvelser, og sitter å skriver ned til ideer nå. Morsomt at du nevner strikk, jeg satt nemlig å så på det igår :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slettet
Tusen tusen takk for mange gode tips og råd. Jeg bor sånn midt mellom trær og fjell så det passer perfekt. Jeg satt i hele går ig tittet på øvelser, og sitter å skriver ned til ideer nå. Morsomt at du nevner strikk, jeg satt nemlig å så på det igår :)

Jeg har strikk hjemme ihvertfall(i tillegg til masse annet tull jeg ikke bruker). Selvom jeg trener på senter! Men de gangene jeg ikke har tid osv/lyst så er det veldig greit. Da jeg faktisk får ihvertfall trent litt.

Mye annet er egentlig ikke så veldig nødvendig. Med mindre man da begynner å kjøpe manualer/vekter osv..Eneste kan være en matte(bedre underlag)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tar meg friheten til å dobbeltposte litt. Jeg fant en kaloribehovskalkulator på NHI.no. Den sier at jeg skal ha i meg 1647 kcal på hviledager, øke til mellom 2964-3128 kcal fordi jeg har ett stående arbeid hvor jeg er i mye bevegelse, men så skal jeg plutselig opp på 3400 kcal cirka fordi jeg trener. Og så burde jeg ligge cirka 500 under det igjen for å gå ned i vekt, blir ikke det ekstremt mye. Jeg ligger på cirka 1700 kcal nå, og hadde egentlig tenkt til å prøve å senke det bittelitt men da er det kanskje ikke så god ide?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, tro meg, etter 20 år hvor jeg har spist såpass mye sier metthetsfølelsen min ikke meg mye, men jeg har begynt å regne på alt nå så det går fremover :) Men jeg lurte på en annen ting angående fett og gode fettkilder, hvor ille er usaltete nøtter osv? jeg ser jo at det bugner over av karbo, men hvor mye er en passe dagsmengde med gode fettkilder?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Haha, tro meg, etter 20 år hvor jeg har spist såpass mye sier metthetsfølelsen min ikke meg mye, men jeg har begynt å regne på alt nå så det går fremover :) Men jeg lurte på en annen ting angående fett og gode fettkilder, hvor ille er usaltete nøtter osv? jeg ser jo at det bugner over av karbo, men hvor mye er en passe dagsmengde med gode fettkilder?

Hvilke nøtter er det du har sett som bugner over av karbo..? :huh: Nøtter passer perfekt inn i et LAVKARBOkosthold nettopp fordi det inneholder relativt lite karbohydrater og sunt fett. Noen nøtter er bedre enn andre, men dog. (peanøtter er forresten ikke en nøtt, men en belgfrukt)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aha, nå gir det mer mening :p Husker ikke helt makroene for de forskjellige nøttene, men valnøtter har mer fett i seg enn hasselnøtter og mandler. Macadamianøtter er nesten like fettrike som margarin eller smør - som ligger på 80 %. Med sine 76 % fett, og mye av det fra énumettet fett, er dette også en veldig kaloririk nøtt. I tillegg er den rik på kostfiber, B-vitaminet tiamin og magnesium, og den er en fin kilde til jern (hentet fra bama sine sider).

Nå vet ikke jeg helt hva målsetningen din er, men hvis du skal passe på kaloriene i tillegg til at du spiser laks, pasta, ris, linser osv ville jeg passet på nøttemengden.

Edit: Valnøtter er svært rike på kalorier. Det meste av dette kommer fra fett, men fettet er av den flerumettede typen. Faktisk er valnøtter en svært god kilde til omega-3, som jo er et flerumettet fett. Valnøtter er meget rike på B-vitaminet folat. I tillegg er de en god kilde til jern og kostfiber.

Valnøtter inneholder 700 kcal per 100 g

Det er ikke ikke alltid like lett å holde tunga rett i munnen :p Men da skal jeg nok passe på med nøtter, jeg er bare fryktelig glad i å ha det i havregrøten om morningen. Men da skal jeg prøve å ha litt kontroll over det hele, og telle litt mer. Linfrø ser jeg også er veldig fettrikt med 76 % fett, men med noe mindre karbo. mhmm, jeg har fortsatt ikke helt funnet det ideale frokostalternativet kjenner jeg. jeg satt å fant oppskrifter på proteinpannekaker isted, samt har sendt franskmennene ut på leting etter cottage cheese så får vi se hva det blir :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Da antar du at vedkommende har bra sult og metthetsfølelse. Siden det er snakk om å komme seg ned i vekt er det svært sannsynlig at vedkommende nettopp ikke har spesielt positivt forhold når det kommer til pyy og grehlin.

Takk der var det noen som forstod meg. Det går absolutt fremover i nedgangen av matinntak, men jeg har fortsatt mye å jobbe med. Hva er pyy og grehlin?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...