Gå til innhold

RYP, 5x5 eller Starting Strenght


Anbefalte innlegg

Da er planen min å gå fra et fullkroppsprogram og over til noe annet. Har lest litt rundt om de 3 jeg nevner i tittelen, men er usikker på hva jeg bør velge. Var først ganske klar for 5x5, så fikk jeg interessen for SS, og nå til slutt så er det RYP som lokker. Hva gjør jeg?

Målet mitt er muskelvekst(volum). Defineringen tar jeg om noen måneder, men vil ha større muskler :-)

Er skiftarbeider og småbarnspappa, så det varierer hvor mange ganger jeg kan trene styrke pr. uke. Men målet er 2-3 ganger, samt at jeg har 1-2 hockeyøkter pr. uke.

På forhånd takk!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Treningserfaring? :)

Alltid vært litt sånn til å fra flere ganger i løpet av mine "eldre dager", men det siste året så har jeg vært mere på en av, i hvert fall. Når jeg har fått dratt ræva mi ned på senteret så har jeg valgt å kjøre et fullkroppsprogram. Vil si at jeg har treningserfaring, men må nå uansett få kjørt inn teknikk på baseøvelsene :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Hadde selv gode resultater med starting strenght, men bygget ikke så mye muskler.

Styrken derimot, fikk seg et realt løft.

Lå på rundt 3700kcal da jeg kjørte det.

Hmm..alt er jo individuelt, og det ligger kanskje litt i navnet på Starting Strenght(styrke) at det er styrken som økes, først og fremst :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt deg Starting Stregth, bygger opp styrke og teknikk i baseøvelsene slik at du får et godt grunnlag for hva du måtte ønske senere. 5x5 er jo bygget på samme prinsipp, men er ganske hardt for en kropp som ikke er vant til å trene tungt og regelmessig :) Husk å spise masse!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anbefaler at du tar deg en titt på Phat programmet eller X-size.

Kjører X-zize selv og den funker som bare det,merker bra forskjell fra tidligere programmer jeg har kjørt(y)

Vurderer og teste xsize selv.

Kan ikke du fortelle litt om hvordan du merker forskjell?

Hvordan ser programmet ditt ut? :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anbefaler at du tar deg en titt på Phat programmet eller X-size.

Kjører X-zize selv og den funker som bare det,merker bra forskjell fra tidligere programmer jeg har kjørt(y)

X-size er supert, men kanskje ikke optimalt for en som skal trene styrke 2-3 ganger i uka? :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville anbefalt deg Starting Stregth, bygger opp styrke og teknikk i baseøvelsene slik at du får et godt grunnlag for hva du måtte ønske senere. 5x5 er jo bygget på samme prinsipp, men er ganske hardt for en kropp som ikke er vant til å trene tungt og regelmessig :) Husk å spise masse!

SS er nok det som passer meg best, samtidig som jeg får "satt" baseøvelsene!

Men ingen som har noen synspunkter rundt RYP(Release Your Potential)? Jeg er vel litt av den typen som syns det blir "kjedelig" å dra å trene for å kjøre 3 forskjellige øvelser.. Men mulig det passer meg midt i blinken når man først er i gang. Jeg er i hvert fall åpen for å prøve :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hviket RYP-program ville du brukt da? Eller hvilke baseøvelser bør man legge til?

Bruk samme lineære progresjon, men istedenfor å bruke kalkulatoren bruker du heller autoregulering til å bestemme vekter. Altså at du finner en vekt du tror du kan ta 12 repetisjoner av, klarer du 12 - perfekt, klarer du 9 - litt lettere, klarer du 15 - litt tyngre. Alltid ha én rep inne. Dette bruker du første sett til, de neste settene blir vekten du finner.

Jeg ville brukt knebøy/frontbøy, benkpress/hantelpress, markløft, roing/chins/nedtrekk, militærpress/frontpress/push press. Og hvis du vil, biceps og triceps på slutten, men det burde du ikke ha energi til :p Hvis du ikke liker de samme øvelsene på hver økt og liker variasjon har jeg satt opp hvertfall en annen variant du kan bruke, men du burde holde deg til de første i hver gruppe - det er jo bare 6 uker, det klarer du! ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bruk samme lineære progresjon, men istedenfor å bruke kalkulatoren bruker du heller autoregulering til å bestemme vekter. Altså at du finner en vekt du tror du kan ta 12 repetisjoner av, klarer du 12 - perfekt, klarer du 9 - litt lettere, klarer du 15 - litt tyngre. Alltid ha én rep inne. Dette bruker du første sett til, de neste settene blir vekten du finner.

Jeg ville brukt knebøy/frontbøy, benkpress/hantelpress, markløft, roing/chins/nedtrekk, militærpress/frontpress/push press. Og hvis du vil, biceps og triceps på slutten, men det burde du ikke ha energi til :p Hvis du ikke liker de samme øvelsene på hver økt og liker variasjon har jeg satt opp hvertfall en annen variant du kan bruke, men du burde holde deg til de første i hver gruppe - det er jo bare 6 uker, det klarer du! ;)

Høres ikke så gæli' ut det du kommer med der, men har allikevel et spørsmål..

Skal autoregulering brukes på hver eneste økt, eller gjør jeg det den første økta i uka? Jeg antar at det skal gjøres hver økt, men vil bare forhøre meg :-)

Vil nok legge inn en øvelse på biceps og triceps også, da jeg føler at armene er "små"..

Går nok for et RYP-program først og fremst, så får jeg se hva som evt. kommer etter det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Høres ikke så gæli' ut det du kommer med der, men har allikevel et spørsmål..

Skal autoregulering brukes på hver eneste økt, eller gjør jeg det den første økta i uka? Jeg antar at det skal gjøres hver økt, men vil bare forhøre meg :)

Vil nok legge inn en øvelse på biceps og triceps også, da jeg føler at armene er "små"..

Går nok for et RYP-program først og fremst, så får jeg se hva som evt. kommer etter det.

Hver økt ja, så du får det beste ut av både gode og dårlige dager :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...