Gå til innhold

Knebøy, vepserumpe


Anbefalte innlegg

Har nettopp startet med 5x5 styrketrening ( +/- 3 uker ) og fikk filmet at jeg tok knebøy idag (siden det ikke var noen å trente på juleaften). Ser jeg får skikkelig "vepserumpe" når jeg går helt ned, akkurat som jeg skal stikke noen.

Er dette bad? Om så - hvordan motvirker jeg dette?

VIDEO:

La på en tacky julesang, for å skjule alle de brutale stønna :(

Edit: Nåværende status (per 17.08.2014)

Har også treningslogg her.

Oppdatering 28.12.2012

Oppdatering 16.03.2013

Pelvic tilt kom tilbake ved øking til 100kg

Oppdatering 20.05.2013

Oppdatering 14.02.2014

Oppdatering 25.04.2014

Oppdatering: 30.04.2014

Oppdatering 17.08.2014

http://www.youtube.com/watch?v=FSSBf0Y_BCE

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Populære innlegg

Vepserumpe, hehe, den var ny! Du har en ganske durabelig vepserumpe/buttwink/posterior pelvic tilt og det burde du nok gjøre noe med. Det skyldes i all hovedsak en stram glute og hamstring. Tøyi

Smooth, takk - skal prøve meg fram med det er. Evnt skaffe meg brodd

Joda, jeg er klar over det. Interessant diskusjon det der, takk for den Jeg tror han Henoch traff spikeren på hodet med at forvirringen skyldes "exaggeration of the cues". Som flere andre så har jeg

Vepserumpe, hehe, den var ny!

Du har en ganske durabelig vepserumpe/buttwink/posterior pelvic tilt og det burde du nok gjøre noe med. Det skyldes i all hovedsak en stram glute og hamstring. Tøying vil motvirke dette over tid, men for øyeblikkelig virkning vil nok dynamisk oppvarming være ganske effektivt. Du kan også fokusere mer på å få en skikkelig sprettrumpe, ved å skyte den ut på en måte. Her er et par videoer å se på:

Du kan også prøve å skyve knærne enda mer ut til siden, slik at overkroppen kan være mer oppreist og du unngår i større grad vepserumpa.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Kanskje litt vanskelig å se, men ble hvertfall _bedre_ med uttøying. Ble ikke 100% perfekt, men ble bedre!

Kult å se at en Øreåsen O.G. snur livet til det bedre. Syns teknikken din er ganske bra for å være såpass ny innen løfting, det du burde fokusere på er knevandringen din. Det ser ut som om du konsekvent lener kneet over/forbi tærne når du går ned, noe som potensielt kan føre til problemer med knærne på sikt (jo skarpere vinkel du har på kneet jo større skjærkrefter vil oppstå på senene). Fortsett med tøyinga di og prøv å holde knærne over tærne når du kommer ned i bunn, ved å sette ræva lett bakover og sørge for å klemme knærne utover når du setter deg og skal reise deg ut av bunnen (du kjenner at hamstringen/bakside lår jobber skikkelig når du gjør det riktig). Håper ikke dette forvirret deg mer enn det hjelper.. Et tips kan være å sjekke ut Mark Rippetoe squat på youtube, eller finne en av artiklene hans om knebøy.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kanskje litt vanskelig å se, men ble hvertfall _bedre_ med uttøying. Ble ikke 100% perfekt, men ble bedre!

Mye, mye bedre allerede. Kjempebra!

Fortsett med det du har nå, så blir det nok kung til slutt! (y)

Knevandringen som blir nevnt over her trenger du etter min mening ikke bry deg noe om. Du utfører en god bøy med høy stangplassering og det ser ut som det kan passe deg. Noe du allikevel kan fokusere på enda mer er å skyve knærne så hardt du kan ut til siden, og "dele" bakken under deg med føttene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvor lenge tøyet du/hvor ofte tøyet du daglig mellom de to videoene? Sliter med samme problemet selv^^

Tøyt egentlig bare 5-10min før øvelsen. Testet litt underveis i tøyinga. Merker det skjer noe etter par minutter. Tittet også videre på øvelser ved å tøye ankler osv. Så fått meg en slags rutine på tøying før jeg starter, og det fungerer bra :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kult å se at en Øreåsen O.G. snur livet til det bedre. Syns teknikken din er ganske bra for å være såpass ny innen løfting, det du burde fokusere på er knevandringen din. Det ser ut som om du konsekvent lener kneet over/forbi tærne når du går ned, noe som potensielt kan føre til problemer med knærne på sikt (jo skarpere vinkel du har på kneet jo større skjærkrefter vil oppstå på senene). Fortsett med tøyinga di og prøv å holde knærne over tærne når du kommer ned i bunn, ved å sette ræva lett bakover og sørge for å klemme knærne utover når du setter deg og skal reise deg ut av bunnen (du kjenner at hamstringen/bakside lår jobber skikkelig når du gjør det riktig). Håper ikke dette forvirret deg mer enn det hjelper.. Et tips kan være å sjekke ut Mark Rippetoe squat på youtube, eller finne en av artiklene hans om knebøy.

Øreåsen represent ^^ Lukas?

Jobber med å finne en stilling som kan passe meg bra. Er jo et slit uten like å få plasser en sliten datakropp rett, men jobber med det. Skal hvertfall prøve å få bedre kontakt med den riktige muskulaturen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Øreåsen represent ^^ Lukas?

Jobber med å finne en stilling som kan passe meg bra. Er jo et slit uten like å få plasser en sliten datakropp rett, men jobber med det. Skal hvertfall prøve å få bedre kontakt med den riktige muskulaturen.

Jepp, Øreåsen for life! Er det Bjørnar som har lurt deg med på denne løfte galskapen?

Du er på god vei med et fornuftig program og fokus på teknikk så lenge du holder ut så skjer det nærmest mirakler på et år! Jeg brukte/kasta bort de første treningsåra på jalla byggerprogram for dopere og en knebøy dybde som hadde fått bestemor til å peke og le. Så dette blir bra, ser jo at det har skjedd masse allerede, hold ut og lytt til kroppen!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 måneder senere...
Ville bare høre om det så greit ut, bortsett fra pelvic tilten, men resten liksom. Vepserompa er tilbake igjen når jeg kom meg opp på 100kg pluss, så må vl gjøre bedre jobb på tøyinga.

Master of the Pelvic Tilt!

100kg

Ikke gå lenger ned enn tilten. Strekk akillessenen og hamstring ofte så kommer du litt og litt lavere. Styrkeløftersko har høyere hel som også vil hjelpe!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...