Gå til innhold

Knebøy, vepserumpe


dagthomas

Anbefalte innlegg

Arkeologioppdatering:

Synes det ser greit ut. Kan kanskje prøve gjøre noe med albuene, og få mer vekt på helen. Noe annet?

Enig i at det der ser greit ut.

Et par ting:

- ser ikke ut som du får stivet av skikkelig?

- det er relativt grunt (antar du er dypere på lettere vekter?)

- enig i at du må få frem albuene med tanke på hvor høy stangplassering du har, slik at du får en litt mer rettere rygg. Ser ut som dette fører til en liten fremovertilt i det du starter konsentrisk

- ikke lett å se om du får trykk på hælen?

Alt i alt bra dette, bare småpirk, men det gjelder de aller fleste. Knebøy er ikke alltid så enkelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig i at det der ser greit ut.

Et par ting:

- ser ikke ut som du får stivet av skikkelig?

- det er relativt grunt (antar du er dypere på lettere vekter?)

- enig i at du må få frem albuene med tanke på hvor høy stangplassering du har, slik at du får en litt mer rettere rygg. Ser ut som dette fører til en liten fremovertilt i det du starter konsentrisk

- ikke lett å se om du får trykk på hælen?

Alt i alt bra dette, bare småpirk, men det gjelder de aller fleste. Knebøy er ikke alltid så enkelt :)

  1. Stivet av skikkelig - snakker vi da spenn? Buktrykket er der - men jeg kan kanskje jobbe mer med å stramme lats og div også ( skal man det? )
  2. Antagelsen stemmer ikke (tror jeg) Går så dypt jeg kan, om jeg går dypere enn det der får jeg pelvic tilt igjen - så må jobbe videre med hamstrings om jeg skal kunne komme dypere. Får oppdatere om 6 mnd igjen :)
  3. Ja, enig i at jeg kanskje tilter litt mye fremover i starten. Vurderer å investere i løftesko, om jeg får mer igjen for å gjøre det. Siden de er så dyre. Kjører med sokker. Tror det gjelder ved alle vekter, har en liten fremoverlening jeg jobber med å få vekk.
  4. Jeg vil anta at jeg har relativt god trykk på helen - hvertfall på veien opp. Føler jeg får skutt opp hofta bra før jeg fortsetter med ryggen, men helt klart også en ting jeg kan jobbe med videre.

Det er ikke enkelt, men jeg kan hvertfall mynte på meg 14 mnd knebøy uten å ha fått noen skader. Så regner med de småpirktingene vil jevne seg ut med tiden. Har startet med isolasjonsøvelser osv - kanskje trening av litt andre muskelgrupper vil hjelpe til med videre fremgang i øvelsen.

Når jeg først gjør noe, vil jeg gjøre det bra - men er generelt fornøyd så lenge jeg utfører ting på en måte jeg ikke får skader :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Stivet av skikkelig - snakker vi da spenn? Buktrykket er der - men jeg kan kanskje jobbe mer med å stramme lats og div også ( skal man det? ) Ja, det å spenne av. Skape trykk. Jeg selv prøver å stramme i det meste som strammes kan. Du kan kanskje jobbe med å få opp brystet og se litt opp gjennom hele løftet i tillegg.
  2. Antagelsen stemmer ikke (tror jeg) Går så dypt jeg kan, om jeg går dypere enn det der får jeg pelvic tilt igjen - så må jobbe videre med hamstrings om jeg skal kunne komme dypere. Får oppdatere om 6 mnd igjen :) Hvis du sliter med å komme dypere grunnet mobiliteten, så får du bare jobbe videre med den. Hvis dypere bøy bare fører til pelvic tilt (noe jeg har forstått at du har slitt med tidligere), kan det være fornuftig å gå litt grunnere en periode :)
  3. Ja, enig i at jeg kanskje tilter litt mye fremover i starten. Vurderer å investere i løftesko, om jeg får mer igjen for å gjøre det. Siden de er så dyre. Kjører med sokker. Tror det gjelder ved alle vekter, har en liten fremoverlening jeg jobber med å få vekk. Ettersom du har såpass høy stangplassering så kan det være gunstig å teste oppbygde sko. Jeg har et inntrykk av at jo lavere plassering man har, jo letter er det med flate sko. Selv har jeg prøvd adidas adipower (de røde) med lavstangplassering, og det er helt håpløst, men når jeg kjører nakkebøy så er de perfekt!:) Du får neste bare teste litt hva som passer deg.
  4. Jeg vil anta at jeg har relativt god trykk på helen - hvertfall på veien opp. Føler jeg får skutt opp hofta bra før jeg fortsetter med ryggen, men helt klart også en ting jeg kan jobbe med videre. Jeg synes du får frem hoften ganske så bra på vei opp. Dette er absolutt ikke et dårlig løft :)

Det er ikke enkelt, men jeg kan hvertfall mynte på meg 14 mnd knebøy uten å ha fått noen skader. Så regner med de småpirktingene vil jevne seg ut med tiden. Har startet med isolasjonsøvelser osv - kanskje trening av litt andre muskelgrupper vil hjelpe til med videre fremgang i øvelsen.

Når jeg først gjør noe, vil jeg gjøre det bra - men er generelt fornøyd så lenge jeg utfører ting på en måte jeg ikke får skader :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koklyaev har "vepserumpe". 10:10 ca

Han får bekkentilt (vepserumpe) på 10:10 ja pga han skyter rumpa bakover og lener seg fryktelig mye fremover før han så si har startet løftet. Dette gjør jo at hamstring og alt blir ekstra stramt som da bidrar til å dra rumpa under på det strammeste punktet. Vet ikke hvordan man kan si dette på fagspråk, men uansett, ser jo hvorfor han har vepserumpe på videoen. Hadde han satt seg rett ned derimot, hadde han unngått vepserumpa, i hvert fall mye av den.

Skyt meg om jeg tar feil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har du kjørt noko eigenmassasje/foam roller/rumble roller på beina? Eg synest det er ein veldig effektiv måte å løyse opp på og få betre mobilitet.

Under sjølve løftet er det viktig med riktig spenn. Stramme mage og rumpe. Med belte på kan det vere lettare å kjenne om du faktisk får spent opp godt nok. Og spennet skal haldast gjennom heile løftet. Det er fort gjort å sleppe litt opp i botn.

Har du noko program eller ein plan med tøying?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting som er viktig å merke seg, er at jo lengre lårbein du har desto lengre hamstring og ankelmobilitet trenger man for å unngå bekkentilt. De med korte lårbein (femur) slipper ofte lett unna.

Stanga skal gå rett ned når man kjører knebøy, så om du har en Fin og rett nedførsel og får vepserumpe så er det sannsynligvis en stram hamstring. Om du har veps og du i tillegg gå for langt bak med rumpa(eller bøyer ryggen for mye for å kompensere) så kan det tyde på manglende ankelmobilitet og ofte også manglende lenge på hamstring.

Viktig å strekke både gastronemicus og soleus i leggen. Hamstring må man strekke både det korte og lange hodet. Google for å se hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anatomi er definitivt eit viktig poeng. Eg likar å dra fram dette eksempelet i sånne diskusjonar:

Her ser ein person som er bortimot optimalt bygd for knebøy. Han har nok god mobilitet i tillegg, men anatomien gjer det definitvt lettare å koma under parallell og heilt ned, utan for mykje bevegelse i korsryggen. Ein person med mindre heldig kroppsbygning vil slite med å klare noko liknande, utan store mengder arbeid med mobilitet.

(320 sekundar ut i videoen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anatomi er definitivt eit viktig poeng. Eg likar å dra fram dette eksempelet i sånne diskusjonar:

Her ser ein person som er bortimot optimalt bygd for knebøy. Han har nok god mobilitet i tillegg, men anatomien gjer det definitvt lettare å koma under parallell og heilt ned, utan for mykje bevegelse i korsryggen. Ein person med mindre heldig kroppsbygning vil slite med å klare noko liknande, utan store mengder arbeid med mobilitet.

(320 sekundar ut i videoen)

Vedkommende er exxxxtremt plattfot, men ja ha har god fleksibilitet! Ikke så korte lårbein egentlig. Men meget god hamstring og ankelflex og da blir det gode ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå så det ut som du hadde en ekstremt stor forbedring på siste filmen, selv om kameravinkelen gjorde det litt vanskelig å dømme. Det jeg ville anbefalt deg er å få inn en god utgangsstilling. Det man ser er at det er vanskelig å hente inn en god posisjon fra en dårlig posisjon. Du har sikkert erfart at hvis du starter markløften med en krum rygg, er det vanskelig å hente inn en rett rygg underveis i løftet? Derfor er utgangsstillingen før vi starter knebøyen ekstremt viktig.

1) Tær pekende relativt rett fram/svakt ut. På de første filmene dine er vinkelen på føttene dine for stor, da knærne faller inn. Jo mer du vinkler føttene ut, jo mer må knærne dine ut, og det ser ikke ut som du har bevegeligheten til det. På den siste filmen får jeg ikke sett fotvinkelen din, kan være du har rettet opp i dette.

2) Bekkenet i en nøytralstilling. Prøv å legg henda på hoftekammen din, og trekk hoftekammen fram mot lårene, og føl på hva som skjer i korsryggen din når du gjør det. Trekk så hoftekammen bakover mot rumpa og føl hva som skjer i korsryggen da. Bekkentilten er det som har ført til vepsrumpen din tidligere :) Du har startet med bekkenet ditt trukket for mye framover mot lårene (forståelig?) som har ført til en stor svai i korsryggen. Dette gjør det vanskligere å stive av med kjernemuskulaturen, og du strekker mye muskulatur på baksiden av hofta som igjen skal strekkes enda mer når du kjører en knebøy = en tidligere tilt av bekkenet. Så kort fortalt, start med en mindre svai i korsryggen din, en god huskeregel er å stramme rumpa før du starter, da kommer som regel ryggsøylen i en god posisjon.

På den siste filmen ser dog dette vanvittig mye bedre ut, og ryggen din var i en mellomstilling. Så du kan egentlig bare jobbe videre ut ifra dette.

3) Skulderbladene trukket godt sammen og albuene under stanga, men dette gjør du allerede.

Etter du har fått en god utgangsstilling er det viktig å stabilisere de segmentene vi vil holde stabile under knebøyen. Vi vil at ryggsøylen vår skal være stabil på bekkenet = rett rygg, og at vi henter ut bevegelsen i hofte, kne og ankel. Derfor må vi stabilisere med buk og ryggmuskulatur FØR vi starter bevegelsen. Trekk inn pusten, STRAM magen og hold dette trykket helt til du har kontroll på vektene og er nesten i oppreist posisjon igjen.

Jeg vil også anbefale å "skru føttene" i gulvet før du starter bevegelsen. Dette gir et mer jevnt trykk på foten (vi vil ha trykket under stortå, lilletå og hel) samt at vi får en utrotasjon i hofteledd, som gjør det lettere at knærne går ut.

Vil påpeke at på den siste filmen din så det VELDIG mye bedre ut, men ville fortsatt jobbet med utgangsstillingen din og stabiliseringsarbeid i kjernemuskulaturen. Få en stabil fotbue (ved å vinkle føttene mer fram og skru føttene i gulvet), få knærne ut og start knebøyen med ryggen i en mellomstilling.

Just my 2 cents om hvor viktig det er å gjøre et godt forarbeid før vi starter bevegelsen. Bare spør hvis det var noe du ikke forstod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så det ut som du hadde en ekstremt stor...[snip]

Har faktisk forsøkt å jobbe med en mer rett oppstilling før løftet - for å ikke kromme korsryggen så mye. Men resulterer ofte i at jeg faller litt forover. Jobber videre med det.

Fra denne ukens forsøk, 150kg

Får litt knevandring på høyrebeinet helt i bunn der, so gjorde det litt vanskelig å hente seg inn - men presset ut alt jeg maktet :) Var kanskje litt for mye vekter til å ta på slutten av en økt.

Tok også en 3reps 130kg film i slow motion forrige uke;

Samt en 70kg test for å se når pelvic tilten starter

Så, da er det bare å rive ifra hverandre teknikken min :) Tear it up boys!

har nettopp hatt en 4 ukers sykdomsfravær fra treningen, og har forsøkt jobbe meg tilbake igjen. Så noe av teknikkfeilene kan også være preget av litt kvapsete muskler som prøver å komme seg igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser ganske tydelig på film nr 2 at fotbuen din kollapser jo dypere du går. Så jeg tror cluet ditt blir å jobbe med ankelmoblitet og å vinkle føttene mer fram. Trykket på foten din blir for mye på innsiden, og derfor kollpaser også knærne innover. Se for deg byggeklosser som du bygger i høyden. Er de nederste klossene ustabile (f.eks laget av bomull) og klossene over laget av tre vil det bli kompensasjoner hele veien oppover. Kanskje et dårlig eksempel, men det eneste jeg kom på nå :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter du har fått en god utgangsstilling er det viktig å stabilisere de segmentene vi vil holde stabile under knebøyen. Vi vil at ryggsøylen vår skal være stabil på bekkenet = rett rygg, og at vi henter ut bevegelsen i hofte, kne og ankel. Derfor må vi stabilisere med buk og ryggmuskulatur FØR vi starter bevegelsen. Trekk inn pusten, STRAM magen og hold dette trykket helt til du har kontroll på vektene og er nesten i oppreist posisjon igjen.

Jeg vil også anbefale å "skru føttene" i gulvet før du starter bevegelsen. Dette gir et mer jevnt trykk på foten (vi vil ha trykket under stortå, lilletå og hel) samt at vi får en utrotasjon i hofteledd, som gjør det lettere at knærne går ut.

Fint innlegg, men bokstavlig talt rett rygg vil jo alle tilfeller være krumning i forhold til nøytral rygg. I.e. nøytral er et bedre ord enn rett i denne sammenhengen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå så det ut som du hadde en ekstremt stor forbedring på siste filmen, selv om kameravinkelen gjorde det litt vanskelig å dømme. Det jeg ville anbefalt deg er å få inn en god utgangsstilling. Det man ser er at det er vanskelig å hente inn en god posisjon fra en dårlig posisjon. Du har sikkert erfart at hvis du starter markløften med en krum rygg, er det vanskelig å hente inn en rett rygg underveis i løftet? Derfor er utgangsstillingen før vi starter knebøyen ekstremt viktig.

1) Tær pekende relativt rett fram/svakt ut. På de første filmene dine er vinkelen på føttene dine for stor, da knærne faller inn. Jo mer du vinkler føttene ut, jo mer må knærne dine ut, og det ser ikke ut som du har bevegeligheten til det. På den siste filmen får jeg ikke sett fotvinkelen din, kan være du har rettet opp i dette.

2) Bekkenet i en nøytralstilling. Prøv å legg henda på hoftekammen din, og trekk hoftekammen fram mot lårene, og føl på hva som skjer i korsryggen din når du gjør det. Trekk så hoftekammen bakover mot rumpa og føl hva som skjer i korsryggen da. Bekkentilten er det som har ført til vepsrumpen din tidligere :) Du har startet med bekkenet ditt trukket for mye framover mot lårene (forståelig?) som har ført til en stor svai i korsryggen. Dette gjør det vanskligere å stive av med kjernemuskulaturen, og du strekker mye muskulatur på baksiden av hofta som igjen skal strekkes enda mer når du kjører en knebøy = en tidligere tilt av bekkenet. Så kort fortalt, start med en mindre svai i korsryggen din, en god huskeregel er å stramme rumpa før du starter, da kommer som regel ryggsøylen i en god posisjon.

På den siste filmen ser dog dette vanvittig mye bedre ut, og ryggen din var i en mellomstilling. Så du kan egentlig bare jobbe videre ut ifra dette.

3) Skulderbladene trukket godt sammen og albuene under stanga, men dette gjør du allerede.

Etter du har fått en god utgangsstilling er det viktig å stabilisere de segmentene vi vil holde stabile under knebøyen. Vi vil at ryggsøylen vår skal være stabil på bekkenet = rett rygg, og at vi henter ut bevegelsen i hofte, kne og ankel. Derfor må vi stabilisere med buk og ryggmuskulatur FØR vi starter bevegelsen. Trekk inn pusten, STRAM magen og hold dette trykket helt til du har kontroll på vektene og er nesten i oppreist posisjon igjen.

Jeg vil også anbefale å "skru føttene" i gulvet før du starter bevegelsen. Dette gir et mer jevnt trykk på foten (vi vil ha trykket under stortå, lilletå og hel) samt at vi får en utrotasjon i hofteledd, som gjør det lettere at knærne går ut.

Vil påpeke at på den siste filmen din så det VELDIG mye bedre ut, men ville fortsatt jobbet med utgangsstillingen din og stabiliseringsarbeid i kjernemuskulaturen. Få en stabil fotbue (ved å vinkle føttene mer fram og skru føttene i gulvet), få knærne ut og start knebøyen med ryggen i en mellomstilling.

Just my 2 cents om hvor viktig det er å gjøre et godt forarbeid før vi starter bevegelsen. Bare spør hvis det var noe du ikke forstod!

Det var fine tilbakemeldinger - skal prøve å gjøre visse forbedringer basert på dette. Mangler noe på oppstilling og oppstramming som jeg kan jobbe videre med. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet ingen stor fan av knebøystilen til Kelly Starrett fordi den fører til belastning på bindevev og vridning i ledd (ankel+kne) for å holde knærne ut i en knebøy (interessant diskusjon om denne stilen og skader for de interesserte). I tillegg vil teknikkproblemer kunne løses på enklere vis enn å jobbe masse med ankel- og knemobilitet hvis dette strengt tatt ikke er nødvendig. Det er enklere og raskere å endre fotstilling, knestilling og dybde for å fikse eventuelle problemer på den måten.

Jeg ville heller sagt til trådstarter:

1. Skaff deg løftesko. Det er på tide nå ;)

2. Sørg for å få knærne fram og ut til siden og HOLD DE UT gjennom hele bøyen. Dette må du gjøre bevisst som en del av bøyen. Det er litt vanskelig å se hva knærne dine gjør fra videoene, film gjerne fra 3/4 profil bakfra (og eventuelt rett bakfra) så blir det lettere å se. Det kan se ut som de sklir litt innover.

3. Stram musklene i korsryggen/magen skikkelig før du begynner bøyen om du ikke allerede gjør det. Hold stram gjennom hele bevegelsen. Det ser ut som du slipper opp litt i bunnen og på vei opp. Om musklene ikke er stramme før du begynner bevegelsen vil de heller ikke kunne hjelpe til med å holde ryggraden nøytral etter at bevegelsen er startert.

4. Ikke vipp nakken bakover i løpet av bøyen, hold den nøytral.

Ta disse rådene for det de er, råd fra noen på et internettforum. Hvis Starrett-rådene funker for deg så er det jo bare bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet ingen stor fan av knebøystilen til Kelly Starrett fordi den fører til belastning på bindevev og vridning i ledd (ankel+kne) for å holde knærne ut i en knebøy (interessant diskusjon om denne stilen og skader for de interesserte). I tillegg vil teknikkproblemer kunne løses på enklere vis enn å jobbe masse med ankel- og knemobilitet hvis dette strengt tatt ikke er nødvendig. Det er enklere og raskere å endre fotstilling, knestilling og dybde for å fikse eventuelle problemer på den måten.

Jeg ville heller sagt til trådstarter:

1. Skaff deg løftesko. Det er på tide nå ;)

2. Sørg for å få knærne fram og ut til siden og HOLD DE UT gjennom hele bøyen. Dette må du gjøre bevisst som en del av bøyen. Det er litt vanskelig å se hva knærne dine gjør fra videoene, film gjerne fra 3/4 profil bakfra (og eventuelt rett bakfra) så blir det lettere å se. Det kan se ut som de sklir litt innover.

3. Stram musklene i korsryggen/magen skikkelig før du begynner bøyen om du ikke allerede gjør det. Hold stram gjennom hele bevegelsen. Det ser ut som du slipper opp litt i bunnen og på vei opp. Om musklene ikke er stramme før du begynner bevegelsen vil de heller ikke kunne hjelpe til med å holde ryggraden nøytral etter at bevegelsen er startert.

4. Ikke vipp nakken bakover i løpet av bøyen, hold den nøytral.

Ta disse rådene for det de er, råd fra noen på et internettforum. Hvis Starrett-rådene funker for deg så er det jo bare bra :)

Link til videodiskusjonen hvor man får høre argumentene fra den andre siden også. Ensidig diskusjon er alltid kjedelig:

Mye av det du skriver i listen din er jo i samtråd med såkalt "Kelly Starrett"-bøy, hva nå enn det er. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er klar over det. Interessant diskusjon det der, takk for den :) Jeg tror han Henoch traff spikeren på hodet med at forvirringen skyldes "exaggeration of the cues". Som flere andre så har jeg personlig hengt meg opp i den tilsynelatende overdrevne "knær ut"-posisjonen som vises i boka til Starrett og flere videoer med han på Youtube.

Det kan virke som det er uenighet om hva eventuelle konsekvenser av vridning i knær og ankler er. Starrett sier at dette ikke er skadelig for knær (eller ankler) og at det gir bedre stabilitet i klneleddet da ACL er under spenning. Andre, som f.eks. Rip, argumenterer at kneet er et hengselledd og bør ikke vris under belastning, og at ACL ikke bør være under spenning. Musklene som sørger for ekstern rotasjon av femur og kne bør være sterke nok til å holde knærne ut i en stabil posisjon under en knebøy.

Jeg likte også det Lon Kilgore sa til slutt om å henge seg opp i smådetaljer og gå glipp av det store bildet. Guilty as charged. Og der er vel egentlig kjernen i saken. De som har lest boka til Starrett vil bruke rådene og anaylsene derfra for å prøve å hjelpe andre. Folk som har lest Starting Strength vil bruke rådene og analysene derfra. Og folk som liker Louie Simmons' Westside-greier vil bruke en boksbøy uansett hva problemet er :whistle:

Jeg liker å holde meg til én stil med knebøy. For min del er det en SS-bøy, det funker bra for meg. Jeg skjønner den, den er godt forklart med gode analyser. Starrett skjønner jeg mindre av, spesielt videoene med han. Damn, den mannen snakker mye og tidvis usammenhengende. Boka er mye bedre, IMHO. Sånn sett tror jeg det kan være lurt å holde seg til én type bøy, og ikke inkorporere råd fra ulike kilder til en egen mix & match hybridbøy. Uten tilstrekkelig forståelse så blir det lettere å ende opp med ineffektiv teknikk. Blikket ned og albuer opp funker bra i en lavstangbøy, men dårlig i en høystangbøy. Blander man disse to har man kuket det til, selv om rådene i og for seg er gode i en gitt kontekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at - selv om jeg er mosjonist, er jeg takknemlig for alle svar som blir gitt. Med dette vil jeg si at jeg ønsker å ta tak i de "største problemene" først, og jeg er ganske enig i at dette hovedsakelig ligger i oppspennet, og hva som skjer når jeg når bunn.

da er det selvfølgelig flere veier rom, og jeg har forøvrig glemt å nevne at jeg har hypermobilitet i de fleste ledd - noe som resulterer i at jeg ser i overkant gummi ut selv om jeg spenner opp det jeg kan :) Men jeg får til en mean electricboogie med bare handa alene.

Har veldig lyst til å få meg løftesko, har bare ikke visst om det var noe jeg ville få utbytte av - eller om jeg bare ble sittende igjen med et par dyre sko i hylla. Om det kan bidra til økt stabilitet på vektene jeg har på skuldrene nå, skal jeg vurdere å anskaffe meg et par. Det ser jo temmelig teit ut å stå der i sokkelesten uansett.

Utifra de siste kommentarene skal jeg prøve på følgende

1. Spenne opp bedre, og holde det igjennom hele løftet

2. Prøve en smalere benstilling og/eller ikke vinkle føttene så mye som jeg gjør

Og se hvor dette tar meg. Det jeg har jobbet med det siste året har hvertfall gitt uttelling for meg - så håper at dette vil bedre det ytterligere.

Jeg driver ikke med konkurranse eller noe slikt - men synes det er fordelaktig å ha en bra teknikk på ting man gjør uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...