Gå til innhold

Anti-doping - Politiet avslørte Norges mest omfattende dopingfabrikk


....

Anbefalte innlegg

Nettopp derfor burde doping vært lovlig og regulert. Så kunne de som vil bruke det være sikker på de får rene produkter og hvilke doseringer de skal bruke.

Ingen farmasøyter eller leger med yrkesetikken i orden ville tillatt at folk fikk steroider med alt det medfører av risiko for å bli bedre i hobbyen sin eller for å dempe mindreverdighetskomplekser med mer kjøtt på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det gjort noe forskjell hvis det var økonomisk svindel han ble tatt for? Eller er det verre pga det er Steroider?

Han har under ingen omstendigheter her på bloggen fremmet ett pro-drugs syn.

1. Ja, det er verre.

2. Enig.

Nettopp derfor burde doping vært lovlig og regulert. Så kunne de som vil bruke det være sikker på de får rene produkter og hvilke doseringer de skal bruke.

Oh please.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen farmasøyter eller leger med yrkesetikken i orden ville tillatt at folk fikk steroider med alt det medfører av risiko for å bli bedre i hobbyen sin eller for å dempe mindreverdighetskomplekser med mer kjøtt på kroppen.

Så da er det bedre at "Trykkern" selger tusenvis at tabletter mekka i en garasje enn at Bola Nordmann kan få tatt sine aas i samråd med lege? Du setter din egen moral over andre menneskers liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten en eneste person som tror at dersom det hadde blitt regulert (med doseringer etc) at det hadde blitt respektert i det hele tatt? :D

Før bola nordmann har rukket å lese pakningsvedlegget en gang, ser han at en av internettheltene sine anbefaler noe helt annet og vi er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så da er det bedre at "Trykkern" selger tusenvis at tabletter mekka i en garasje enn at Bola Nordmann kan få tatt sine aas i samråd med lege? Du setter din egen moral over andre menneskers liv.

Nei, de som gjør det setter sitt eget liv i fare. Hvorfor skal samfunnet måtte lide for at Bola Nordmann og hans "rene" venner vil proppe seg fulle av piller fra Trykkern?

Og hvor setter du grensen? Er det greit at Bola Nordmann skal få aas nok til å bli så stor at han blir kvitt mindreverdighetskompleksene mens at Syra Nordmann ikke skal få "insert random dop" for å holde seg i partyhumør i 24timer på sensation white? Jeg mener, om det ikke blir lovlig så vil jo noen distribuere det uansett. Eller at Ola Rikmann ikke skal få sin ukentlige dose hvitt pulver mens han mingler med eliten? Listen går videre.

Edit: Og hva skjer når Bola Nordmann ikke får nok aas av legen? Han har lest på nett at det er trygt med mye mer bol enn det han får av legen sin. Lurer meg på om det vil skape et lite marked på si også mon tro. Nei, å legalisere vil ikke bli kvitt problemet. Tvert i mot. Det vil sende ut et signal om at det er helt greit og plutselig vil alle bole seg. Selv folk som ikke ville vurdert det tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget i Erik sin kommentar.

Jeg tror at det vil bli mye sikrere å få tak i trygge steroider om det blir lovlig. Men samtidig så vil det fortsatt bli misbrukt og det er ikke sikkert at markedet blir mindre, kanskje større faktisk.

Hvorfor ikke gi brukere trygge steroider når de uansett skal bruke det, istedet for at de skal kjøpe det hos en mann som koker det i garasjen.

Meeen så ville det sikkert blitt mye mer klaging på at folk bruker steroider etc...

Nettopp. Forskning fra rusmiddelverden viser at mer liberale lover rundt narkotika gir ikke høyere forbruk, snarere tvert imot. Det vil være naturlig å tro det samme vil gjelde med aas. Norge har klart å redusere røykere betraktelig de siste årene gjennom faktaopplysning og holdningskampanjer, det samme kan gjøres med aas og andre rusmidler.

Nei, de som gjør det setter sitt eget liv i fare. Hvorfor skal samfunnet måtte lide for at Bola Nordmann og hans "rene" venner vil proppe seg fulle av piller fra Trykkern?

Og hvor setter du grensen? Er det greit at Bola Nordmann skal få aas nok til å bli så stor at han blir kvitt mindreverdighetskompleksene mens at Syra Nordmann ikke skal få "insert random dop" for å holde seg i partyhumør i 24timer på sensation white? Jeg mener, om det ikke blir lovlig så vil jo noen distribuere det uansett. Eller at Ola Rikmann ikke skal få sin ukentlige dose hvitt pulver mens han mingler med eliten? Listen går videre.

Edit: Og hva skjer når Bola Nordmann ikke får nok aas av legen? Han har lest på nett at det er trygt med mye mer bol enn det han får av legen sin. Lurer meg på om det vil skape et lite marked på si også mon tro. Nei, å legalisere vil ikke bli kvitt problemet. Tvert i mot. Det vil sende ut et signal om at det er helt greit og plutselig vil alle bole seg. Selv folk som ikke ville vurdert det tidligere.

Så lenge du ikke skader andre enn deg selv skal du heller ikke straffes for det du gjør. Trenger du hjelp skal du få hjelp, samma om grunnen er at du har trykka deg full av steroider og organene svikter eller om du har falt ned fra stigen da du malte huset.

Edit: "får nok av legen"? De aller, aller fleste som bruker doping er middeladrene menn som sykler birken osv. Svæææært få bruker det for å bli så svær som overhodet mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Forskning fra rusmiddelverden viser at mer liberale lover rundt narkotika gir ikke høyere forbruk, snarere tvert imot. Det vil være naturlig å tro det samme vil gjelde med aas. Norge har klart å redusere røykere betraktelig de siste årene gjennom faktaopplysning og holdningskampanjer, det samme kan gjøres med aas og andre rusmidler.

Så lenge du ikke skader andre enn deg selv skal du heller ikke straffes for det du gjør. Trenger du hjelp skal du få hjelp, samma om grunnen er at du har trykka deg full av steroider og organene svikter eller om du har falt ned fra stigen da du malte huset.

Edit: "får nok av legen"? De aller, aller fleste som bruker doping er middeladrene menn som sykler birken osv. Svæææært få bruker det for å bli så svær som overhodet mulig.

Hvordan du klarer å trekke røyk inn i dette aner jeg ikke. Men om vi først drar røyk inn i det vil jeg heller sammenligne det med når legene anbefalte røyk og sa hvor bra det var for alle. Da økte jaggu meg forbruket på røyk. Langtidseffektene på røyk er en smule mer forsket på enn aas og lignende, så det er en dårlig sammenligning uansett.

Gidder ikke kommentere den der "skader du ikke andre enn deg selv så skal du heller ikke straffes for det du gjør". Det finnes mange måter å skade folk på.

Ja, de aller fleste som bruker doping er middelaldrende menn, uten at jeg har sett skikkelig forskning og grunnlag som støtter opp om dette. Det er ingen tvil om at det brukes roids for å oppnå best mulig kropp (les: fitnessmiljøet) - og om det hadde blitt tilgjengelig via leger så hadde vel nesten halvparten av landets 16 år gamle gutter (og siden strong is the new skinyn, også jenter) som runker etter Zyzz hevet seg på bølgen før du kunne sagt "birken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det vil være så lett for ungdommer å få tak i AAS ifra lege sammenlignet med AAS ifra "trykkeren".

Det er sant. Men om man får aas fra legen (anta at en må være 21+) - så har vi alltids "trykkeren" til de under 21 eller til de som ikke ellers får tak i aas av legen. Må ikke tro at black market ikke forsvinner bare fordi ting blir gjort lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sant. Men om man får aas fra legen (anta at en må være 21+) - så har vi alltids "trykkeren" til de under 21 eller til de som ikke ellers får tak i aas av legen. Må ikke tro at black market ikke forsvinner bare fordi ting blir gjort lovlig.

Ser poenget i Erik sin kommentar.

Men samtidig så vil det fortsatt bli misbrukt og det er ikke sikkert at markedet blir mindre, kanskje større faktisk.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan du klarer å trekke røyk inn i dette aner jeg ikke. Men om vi først drar røyk inn i det vil jeg heller sammenligne det med når legene anbefalte røyk og sa hvor bra det var for alle. Da økte jaggu meg forbruket på røyk. Langtidseffektene på røyk er en smule mer forsket på enn aas og lignende, så det er en dårlig sammenligning uansett.

Gidder ikke kommentere den der "skader du ikke andre enn deg selv så skal du heller ikke straffes for det du gjør". Det finnes mange måter å skade folk på.

Around 6 million deaths a year are caused by tobacco.

How many people die because of smoking each year?

The Center for Disease Control lists the number of deaths due to anabolic androgenic steroids at 3 per year.

How many people die a year from steroids? - Yahoo! Answers

Nå har jeg ikke kvalitetssikret kildene, men noe sier meg at steroider langt ifra er det største problemet i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Around 6 million deaths a year are caused by tobacco.

How many people die because of smoking each year?

The Center for Disease Control lists the number of deaths due to anabolic androgenic steroids at 3 per year.

How many people die a year from steroids? - Yahoo! Answers

Nå har jeg ikke kvalitetssikret kildene, men noe sier meg at steroider langt ifra er det største problemet i verden.

Ser ikke hvoran dette var relevant med det jeg skrev :) Jeg sa jo at det var en dårlig sammenligning, og han som orginalt tok det opp snakket ikke om skader av det, men forbruk av det. Som også var det jeg kommenterte. Det går ikke ann å sammenligne tobakk vs aas. Det blir en idiotisk sammenligning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tro at et fristilt marked vil føre til mer kontroll er i beste fall naivt. Leger vil aldri skrive ut doping i de dosene folk ønsker. Da blir løsningen å sende venner og bekjente til legen med samme oppdrag for å skaffe mer. Når diverse verdier blir dårlige nok, kommer legen til å sette ned foten og slutte å skrive ut pga etiske problemstillinger (samme grunn som det ikke forskes på AAS i de mengdene folk faktisk bruker).

Et svart marked er uunngåelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke hvoran dette var relevant med det jeg skrev :) Jeg sa jo at det var en dårlig sammenligning' date=' og han som orginalt tok det opp snakket ikke om skader av det, men forbruk av det. Som også var det jeg kommenterte. Det går ikke ann å sammenligne tobakk vs aas. Det blir en idiotisk sammenligning :)[/quote']

Vil dere at steroider skal være ulovlig og tobakk lovlig når tobakk tar langt flere liv årlig?

Det sliter jeg i så fall med å se logikken i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere at steroider skal være ulovlig og tobakk lovlig når tobakk tar langt flere liv årlig?

Det sliter jeg i så fall med å se logikken i.

Det er flust av ting som tar mer liv enn steroider årlig. Det dør vel flere folk i året pga benkpress enn pga anabole steroider (tar linken til han karen over her for god fisk nå, gidder ikke lese den) - bare for å sette det på spissen. Men det betyr ikke at det bør legaliseres.

Hadde tobakk kommet på markedet nå så hadde det aldri blitt legalisert, og garantert blitt handlet på svartemarkedet som diverse andre substanser. Men det er en annen diskusjon.

Men ja, jeg mener at steroider ikke bør bli legalisert og distribuert via leger. Og nei, jeg vil ikke gjør tobakk ulovlig heller, det hadde bare skapt unødvendig mange kriminelle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...