Gå til innhold

Anti-doping - Politiet avslørte Norges mest omfattende dopingfabrikk


....

Anbefalte innlegg

Gjest Jester

Av og til er det lettere å bare sjekk fakta, i stedet for å si "Nå kan jeg ikke noe om følgende, men likevell vil jeg si masse om det"

§ 60 a. Dersom en straffbar handling er utøvet som ledd i aktivitetene til en organisert kriminell gruppe, forhøyes maksimumsstraffen i straffebudet til det dobbelte, likevel ikke med mer enn 5 års fengsel.

Med organisert kriminell gruppe menes et samarbeid mellom tre eller flere personer som har som et hovedformål å begå en handling som kan straffes med fengsel i minst 3 år, eller som går ut på at en ikke ubetydelig del av aktivitetene består i å begå slike handlinger.

Forhøyelse av maksimumsstraffen etter bestemmelsen her får anvendelse i forhold til lovbestemmelser som tillegger strafferammen rettslig virkning, hvis ikke annet er bestemt.

Edit: Nicolai Hildre kom meg i forkjøpet, men lar denne stå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra straffeloven §60 a: "Med organisert kriminell gruppe menes et samarbeid mellom tre eller flere personer som har som et hovedformål å begå en handling som kan straffes med fengsel i minst 3 år, eller som går ut på at en ikke ubetydelig del av aktivitetene består i å begå slike handlinger."

De 7 som ble dømt i går var hovedtiltalte i en sak med +- 100 tiltalte, så vi kan nok fint regne med at dette strakk seg litt utover det du ser på "som en gjeng bekjente" som har gått sammen for å tjene penger.

Vi kan heller aldri vite hvor mange som har tatt direkte skade av å bruke dopingmidlene de har produsert i kjelleren/garasjen til Kjetil Auren Nilsen "Trykkern", men jeg antar at det ikke var de beste hygieniske forhold der, spesielt mtp. at stoff som ble sølt på gulvet ble kostet opp og brukt i piller.

At du ikke ser på dette som høyst kriminelt sier mer om deg, enn om straffen de har fått.

Ja, ser nå at det var langt fler enn jeg hadde trodd. Trist om noen har gått på en smell med urene greier derfra ja, men her ser vi jo et problem med forbud. Selv har jeg ikke et godt forslag til løsning ved et eventuelt lovlig tilbud som kunne forhindret deler av skadene.

Ser ikke på det som ekstremt alvorlig sammenlignet med andre lovbrudd nevnt i posten over. Frekkhetene må du gjerne spare deg for, de forsterker inntrykket av deg som en type på en veldig høy hest. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp tilfeller som det jeg reagerer på. Jeg er fult klar over at staten elsker å dømme strengt på folk som tjener penger svart, men her spiller nok mafiaparagrafen en stor rolle. Det morsomme er vel at de ble dømt etter den fordi salget skjedde på nett. Skikkelig cybermafia :cool:

Halvveis off-topic: Jeg er på mange måter enig i at det fremstår rimelig tåpelig at det er slikt misforhold mellom straff når det gjelder vinningskriminalitet vs. voldtekt etc. Det kan ha sammenheng med at det muligens er mye enklere for politiet og retten å fremskaffe konkrete bevis som lar seg måle og verdsette når det er snakk om førstnevnte. Du kan spore de fleste former for økonomisk aktivitet via transaksjoner både her og der. Misbruk og tilsvarende er vanskeligere både å bevise og å "måle," og det kan ofte være snakk om noens ord mot en annens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvveis off-topic: Jeg er på mange måter enig i at det fremstår rimelig tåpelig at det er slikt misforhold mellom straff når det gjelder vinningskriminalitet vs. voldtekt etc. Det kan ha sammenheng med at det muligens er mye enklere for politiet og retten å fremskaffe konkrete bevis som lar seg måle og verdsette når det er snakk om førstnevnte. Du kan spore de fleste former for økonomisk aktivitet via transaksjoner både her og der. Misbruk og tilsvarende er vanskeligere både å bevise og å "måle," og det kan ofte være snakk om noens ord mot en annens.

Er det jeg prøver å få frem her. :) I forhold til det - er straffen de fikk veldig streng. Utenom det så er straffen garantert godt begrunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig er økonomisk kriminalitet i større grad enn mye annet en rasjonell, fornuftbasert greie, så den preventive virkningen ved (streng) straff kan jo håpes å være større (hvorvidt den er det, er en annen sak).

Når det gjelder "organisert kriminalitet", drev ikke disse gutta et hemmelig online-utsalg/illegal børs, med klare rollefordelinger seg imellom, dekknavn, og produksjon og omsetning av illegale stoffer uten sidestykke i norgeshistorien? At dette var svært organisert kriminalitet, kan neppe være særlig tvilsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ser nå at det var langt fler enn jeg hadde trodd. Trist om noen har gått på en smell med urene greier derfra ja, men her ser vi jo et problem med forbud. Selv har jeg ikke et godt forslag til løsning ved et eventuelt lovlig tilbud som kunne forhindret deler av skadene.

Ser ikke på det som ekstremt alvorlig sammenlignet med andre lovbrudd nevnt i posten over. Frekkhetene må du gjerne spare deg for, de forsterker inntrykket av deg som en type på en veldig høy hest. ;)

Spydigheten får du unnskylde meg for, det var unødvendig.

Uansett, ja det er ganske mange som er involvert i saken, og ut i fra det jeg har lest igjennom all opprullingen av saken er det vært som sistemann sier en helt klar rollefordeling osv., og kan sammenlignes med en slags mafiavirksomhet.

Så jeg synes som sagt at straffen de har fått i denne saken er meget gledelig, så får vi se hva som skjer med anken til Gunnar! Jeg håper og tror det ikke bringer noe positivt for hans del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Robert Eilertsen ble dømt han å jo. Interessant med tanke på all avstand han har mot doping.

Kjenner ikke saken til Eliertsen, men det er ikke noe nytt at 90% av bolerne ikke bare er "100% clean" men også antidoping Himself :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell ikke rart at dem ikke vill innrømme doping som er ulovlig heller da?

Er gyldig argument. Men man MÅ ikke erklære høyt og bredt hvor vanvittig natty man er; går an å holde kjeft og ikke snakke om det. Personlig driter jeg i hvilke valg folk tar, så lenge dem ikke juger meg midt opp i trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra artikkelen Tomla postet:

"Advokat Jon Reidar Aae forsvarte 44-åringen med tilnavnet «Trykkeren», som ble dømt til fengsel i tre år og seks måneder, og inndragning av 450.000 kroner."

Så jeg antar det?

Dårlig på ordlegge meg

Vet du om den er kommet ut for offentligheten? Altså en tilsladdet variant.

Hadde vært morsomt å lese selve dommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...