Gå til innhold

Anti-doping - Politiet avslørte Norges mest omfattende dopingfabrikk


....

Anbefalte innlegg

Lurer faktisk på om op. gilde og de beslagene som er gjort kommer til å påvirke årets konkurranser i kroppsbygging og fitness.

Hva med å sammenligne antall påmeldte i år med årene tidligere? Min hypotese er at antallet har økt de siste fem-seks årene men i år vil kanskje den økningen stagnere eller gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer faktisk på om op. gilde og de beslagene som er gjort kommer til å påvirke årets konkurranser i kroppsbygging og fitness.

Hva med å sammenligne antall påmeldte i år med årene tidligere? Min hypotese er at antallet har økt de siste fem-seks årene men i år vil kanskje den økningen stagnere eller gå ned.

tror hvertfall ikke norway open hadde tatt helt av i år om de skulle ha arrangert det i trondheim igjen iår hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror hvertfall ikke norway open hadde tatt helt av i år om de skulle ha arrangert det i trondheim igjen iår hehe

Operasjon Gilde var vel et faktum lenge før Norway Open gikk av stabelen?

Lurer faktisk på om op. gilde og de beslagene som er gjort kommer til å påvirke årets konkurranser i kroppsbygging og fitness.

Hva med å sammenligne antall påmeldte i år med årene tidligere? Min hypotese er at antallet har økt de siste fem-seks årene men i år vil kanskje den økningen stagnere eller gå ned.

Ja, enig! Spesielt kroppsbygging. Jeg tror bikini et. al. seiler godt videre på fitnessbølgen enn så lenge.

EM i kroppsbygging har vel dopingtester så man kan kanskje bruke det som en pekepinn? ... :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de mest rutinerte kroppsbyggerene har vel en grei tilgang uansett?

Har venner/bekjente som driver med steroider, og de sier vistnok at det er litt av en "tørke" nå, så spørs om operasjon Gilde ikke har fått positive effekter sådan, fått tatt de største fiskene ;)

Trondheim har en sentral rolle i distribusjon av mange ulovlige stoffer så hvis de faktisk har klart å stenge hovedkanalene her vil det nok merkes i områder litt lengre unna også.

Forøvrig skrev lokalavisa i min hjemkommune(litt lenger nord for trondheim) at store mengder anabole sterioder har kommet til området, så helt tørt er det ikke enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de mest rutinerte kroppsbyggerene har vel en grei tilgang uansett?

Har venner/bekjente som driver med steroider, og de sier vistnok at det er litt av en "tørke" nå, så spørs om operasjon Gilde ikke har fått positive effekter sådan, fått tatt de største fiskene ;)

Jada, det er fortsatt tilgang. Det er nok heller kvantumet og tilgjengeligheten til "massene" som vil merke en tilbakegang. Når det er snakk om så store beslag som det er gjort så sier det seg selv.. Det kommer nok til å snu etter hvert men akkurat nå tipper jeg de fleste vil ligge litt lavt inntil oppmerksomheten rundt dette avtar.

Tipper tilgjengeligheten er tilbake til normalen om senest to år, og da kanskje enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper tilgjengeligheten er tilbake til normalen om senest to år, og da kanskje enda bedre.

Ja det trur eg og, desverre.

Er det en etterspørsel / et marked, så kommer det alltid til å finnes folk som selger.. Bare at neste gang er de kanskje enda smartere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operasjon Gilde var vel et faktum lenge før Norway Open gikk av stabelen?

Ja, enig! Spesielt kroppsbygging. Jeg tror bikini et. al. seiler godt videre på fitnessbølgen enn så lenge.

EM i kroppsbygging har vel dopingtester så man kan kanskje bruke det som en pekepinn? ... :p

Joda, men nå har politiet støvsugd hele fylket!

Vet du hva de blir testet for? sentralstimulerende kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men nå har politiet støvsugd hele fylket!

Vet du hva de blir testet for? sentralstimulerende kanskje?

Alt på WADAs liste, så vidt jeg vet. Blir stort sett tatt et par stykker hvert år.

Om IFBB har en antidopingpolicy spør du gjerne? å joda, det har de! :D

"The answer is simple … we continue the fight! There is too much at stake for the future of the IFBB, the sport and our athletes to give in, even one iota, to cheaters. Drug-free sport is the goal of the IOC, WADA, NADO's [National Anti-Doping Agencies], and governments worldwide. Appropriately, it is the goal of the IFBB as well."

IFBB Professional League » Anti-Doping History

http://www.ifbb.com/pdf/IFBB_Anti-Doping_Rules_2009_Final.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg dro frem EM var fordi utøverne der faktisk kan dopingtestes, og at det kanskje kunne gjøre seg gjeldende i line-upen. Og det er noen utøvere som ryker hvert år, som sagt. Men jeg tviler på at IFBB begynner med Out of competition-testing med det aller første :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg dro frem EM var fordi utøverne der faktisk kan dopingtestes, og at det kanskje kunne gjøre seg gjeldende i line-upen. Og det er noen utøvere som ryker hvert år, som sagt. Men jeg tviler på at IFBB begynner med Out of competition-testing med det aller første :D

uansett alt drar og det er bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at jeg dro frem EM var fordi utøverne der faktisk kan dopingtestes, og at det kanskje kunne gjøre seg gjeldende i line-upen. Og det er noen utøvere som ryker hvert år, som sagt. Men jeg tviler på at IFBB begynner med Out of competition-testing med det aller første :D

Å teste de samme dag som konkuransen er på er ikke dopingtesting men IQ testing... At folk klarer å bli tatt når de VET når de kommer til å bli testet er ufattelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å teste de samme dag som konkuransen er på er ikke dopingtesting men IQ testing... At folk klarer å bli tatt når de VET når de kommer til å bli testet er ufattelig.

Mariusz Pudzianowski visste at han kom til å bli testet under en konk (og teste positivt) men ga faen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å teste de samme dag som konkuransen er på er ikke dopingtesting men IQ testing... At folk klarer å bli tatt når de VET når de kommer til å bli testet er ufattelig.

Det handler vel for en del om en kalkulert risiko og avveining mellom sannsynlighet for å bli tatt, og formen på konkurransedagen. Som også er et sterkt argument for at den viktigste dopingtestingen man gjør, er den utenfor konkurranse (for alle dopinggrupper bortsett fra dem som også er forbudt i konkurranse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testing utenfor konkurranse er heller ikke tilstrekkelig for å ta flertallet, bare se på sykling. Lance bestod hundrevis av tester selv om han alltid brukte noe. Det er skapt en illusjon om at sykling er verstingen innen doping, men i realiteten har det nok vel så mye å gjøre med at det er den idretten hvor det testes best selv om testingen fortsatt er, og kommer lenge (alltid?) til å være, utilstrekkelig. Tror dere virkelig at det er så mye bedre innen andre idretter?

Dagens ryttere sykler forresten ikke noe saktere enn Lance gjorde selv om Kaggestad, Dag Otto osv. vil ha oss til å tro at dagens utøvere er renere og at kulturen har endret seg. Armstrong vant på 40 km/h og det gjøres det fortsatt. Skyldes sikkert "bedre treningsmetoder" at 100-meteren går et halvt sekund raskere nå enn før også. Kaggis hevdet lenge at han trodde Lance var ren selv om en ekspert som han umulig kan ha ment det. Han vet bedre, men vet også at folk ville mistet litt av interessen for sporten hvis han var ærligere.

Every Tour de France winner listed from Garin to Wiggins | News | guardian.co.uk

Armstrong in Context

Selv om man til enhver tid skal oppgi hvor man befinner seg slik at dopingjegerne kan finne deg, har man lov til å "glemme det" to ganger per år. Altså er det ganske lett å si at man er på treningsleir i sør-Italia mens man i realiteten befinner seg lengre nord og boler. Utøverne vet også hvor lang tid det tar før et stoff forlater kroppen, så det handler ofte bare om timing.

Kombinert med korrupte toppledere (Hvorfor donerte Armstrong penger til UCI for eksempel? Og hvorfor slapp Contador så billig unna?) og det at blodoverføring og mikrodosering ikke lar seg spore så vil alltid mange av de som har lyst på 100 millioner gjøre det som trengs for å vinne (les: doping), og det rettferdiggjøres blant annet ved at "alle andre" også gjør det samme slik at det i praksis blir rettferdig spill. Vinokourov og Contador er helter i respektive hjemland. Du som leser dette hadde nok vært villig til å gjøre mye rart du også for 100 millioner.

Jeg gidder ikke å slutte å se på sykling og begynne å se mer på langrenn av den grunn. Jeg tror ikke det er noe renere i toppen der bare fordi at det der testes lite nok til å unngå like mange skandaler. Blir jeg forumbannet igjen nå for å si det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det du sier Konstantinovs, men de tallene du bruker for å illustrere TDF og variansen på både fart og tid er vanskelig å sammenligne år etter år. Løypa er forskjellig hver år, noen ganger er det mer tempo og landevei, andre ganger må de klatre mer. I tillegg har syklene blitt bedre med årene, Team Sky begynte å bruke nye pedaler i år som skulle være mer energisparende.

For min del er det poeng nummer 2 som blir det viktigste her. Sykkel er en utstyrssport, dermed vil det være en større fordel å ha dagens sykler enn de på tidlig 90 tallet. Jeg tror doping er mindre utbredt nå enn tidligere, kanskje spesielt innen sykkel. Det at Frank Schlek blei tatt i fjor, tror jeg er et tegn på en bedring, Leopard-Trek er et lag med store ressurser, så når selv deres løpere blir tatt, da har systemet bedret seg ( Liker jeg å tro).

Et problem med jakten på doping de siste åra er at dopet har blitt såpass bra. Dermed har dopingjegere og rettsinstanser gått til produsentene for å be dem legge inn sporingstoffer i produktene sine for å unngå misbruk, det skjedde feks med EPO og "Roofies".

Mens jeg skriver dette kom det opp i Twitter-feeden min at 2 syklister er tatt for doping i Tour down under. Så vi kan si at doping fortsatt er tilstede der, selv om sporten har blitt mye bedre. Å peke ut sykling som den stygge ulven innen idretten er nok ikke riktig. Andelen mennesker som doper seg i sykkel er sikkert like stor i langrenn, fotball, vektløfting og tennis, som er andre idretter som har slitt med et doping-rykte på seg de senere årene.

Uansett kommer jeg til å sitte spikra forran tv'en under alle klassikerne og Tour de France i år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...