Gå til innhold

Hva gjør vi med jula?


Velvet

Anbefalte innlegg

Nå nærmer den store spiseuken seg med stormskritt, og jeg får veldig mange spørsmål om hva jeg gjør med kostholdet i jula.

Svaret er: Jeg spiser nøyaktig hva jeg vil.

Små modifikasjoner: Julaften er den eneste dagen i året hvor jeg tillater meg selv å spise nøyaktig akkurat det jeg vil i akkurat de mengdene jeg vil, selv om det innebærer at jeg ligger på sofaen og ikke kan røre meg fordi jeg er så mett og kvalm. Resten av jula tillater jeg meg å spise det som måtte være tilgjengelig, men, og dette er ett stort men, jeg spiser det i passelige porsjoner, spiser meg behagelig mett og passer på å holde meg i til treningsrutinene, siden jeg av erfaring vet at det blir vanskelig for meg å komme meg inn i dagliglivet etter nyttår om jeg lar alt skli helt ut.

Det innebærer at ja, kanskje jeg legger på meg, og nei, mesteparten er ikke fett, men vann og glykogenlagre som fylles.

Man bør og skal ikke fitnessifisere jula. Gjør man dette skal man ha ekstremt gode grunner og det er ikke at du ønsker å miste 2 pyntekilo. For de av oss som har mye familie er også en fitnessifisering svært usosialt da du ikke slapper av eller lar deg "nyte" høytiden. Legg fiberhusken hjemme og spis deg en krumkake med ekte sukker og hvetemel. Det gjør ingenting. Det finnes 50 andre uker (fratrekk for påsken) i året til å spise dampet torsk og brokkoli og fokusere på kroppen.

Det er ganske enkelt: Spis det du vil, når du er sulten, spis deg behagelig mett og ikke ligg på sofaen med hånda godt trykket ned i julemarsipan og kokt, gammel sau i hele uken. Så skal du se at jul og kropp fint kan kombineres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så enig, så enig.

jeg og kona spiser mer eller mindre ketogent året rundt, og ja, julegodtene er nok mer lavkarbovennlige enn tradisjonelle. Og norsk julemat er også i så måte veldig bra i forhold til hvordan vi er vant med å spise.

Men jeg skal ha juleølet mitt, Aass seff, og vi skal har skikkelig brød til juledagsfrokostlunsjmiddagen. Og vi skal spise med den beste samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer coach Børge Fagerli

Kunne ikke vært mer enig.

Har du ikke konkurranse, fotoshoot eller en event i januar- nyt familielivet

I am getting lots of questions about Christmas and dieting, so I am reposting this:

There is no need to abstain from the popular holiday foods, as much as there is no need to stuff yourself silly "just because you should". Have a balanced and healthy approach to it, eat what you want when you want it, and leave it at that. Remember the saying "it’s not what you eat between Christmas and New Years Eve that makes people fat, it’s what you eat between New Years Eve and Christmas that makes people fat"

Unless you have an upcoming contest, photo shoot or similar in January, then I think it is downright ridiculous to stick to your "diet" during this time. Don't you dare break out the Tupperware and your pocket scale at the family dinner table while everyone else is eating and enjoying themselves.

You know you're not going to enjoy yourself and nor will anyone you're sitting with. Let's not forget you just look silly.

Part of finding balance in living the 'fitness lifestyle' is learning to ENJOY times like this and enjoy it GUILT FREE.

THAT is balance.

DO NOT get all disordered in your thinking and feel you have to 'make it up' the next day with guilt cardio, skipping meals, cutting carbs, etc. You just wind up missing the ENTIRE POINT of this post.

Yes, you'll be a bit heavier the next day but that is due to increased water and glycogen in your body. No big deal. You didn't gain 5 lbs of fat. Easy come, easy go.

Merry Christmas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlig at folk gleder seg te jul & god mat, og jeg er i prinsipp 100 % enig: jul er kos, ferie, godis og fokus på andre ting enn det man kanskje vier mye tid hele året ellers. Søte gamle tanter med hjemmelagde kaker, foreldres innsats med julemiddagen, kjære Nidars innsats med å berike de tusen hjem med marsipanpølser; all denne herligheten bør kunne nytes og settes pris på. Hva er vel strengt tatt livet om det ikke er rom for fest, god rødvin, perfekte sauser og nystekte ting med smør på? Håper alle sammen koser seg glugg i hjel!

Likevel skal jeg ærlig innrømme at for min del ligger jula foran meg med en liten rød faen på den ene skuldra og en hvit isbjørn med glorie på den andre. (Okay, jeg har en greie for isbjørner. Arrest me.) Jeg gleder meg masse til fri, familie, småkaker og kaffe før frokost og sjokoladeskåler til Disney. Samtidig er det litt halv-angstfylt.... Jeg tror (innbiller meg?) at mange her inne ikke har hatt "straka vegen" med å finne sin oppskrift for balanse og sunnhet både når det gjelder treningsmengder, treningsform, hva slags mat og hvor mye. Mange er heldigvis såpass sikre på seg selv og egne rutiner at man vet man kan purke ut (fritt oversatt etter det noe bedre klingende "pig out") gjennom jula og den sårt tiltrengte ferien og avbrekket med familie og never-ending godteskåler, mens andre gleder seg- men også kjenner litt på redselen til å dyttes inn i gamle mønstre som ikke er lett å jobbe seg ut av når de først når deg igjen. For andre betyr jul at man står litt med ryggen mot veggen. Fine planer, rett instilling og rutiner man prøver å jobbe inn står nå opp mot sosiale sammenhenger der mattyper, matmengder og aktivitetsnivå er gitt, der man strengt tatt har en måltids-og snacking frekvens som overgår alle andre årstider og høytider, og hvor man ofte er langt borte fra faste løperuter, treningssenteret og eget kjøleskap.

For min del har jeg heldigvis blitt flink til å kose meg, flink til å senke skuldrene, flink til å ta ting mer som det kommer- og droppe micro-managing hele veien på samme måte som før. Likevel vet jeg at akkurat jula, den har en tendens til å trigge mange vriene punkter igjen. En ting er at man skal kose seg juleaften osv, og som Velvet skriver; ikke nødvendigvis ditche trening og inhalere sjokoladefamilien til enhver tid av den grunn. Men så er det liksom lengden på jula... Det er juleaften, 1 dag, 2 dag, så er det romjulsfestene, så er det nyttår. Det er jo tross alt snakk om en uke, så let's face it: det er ingenting i den store sammenhengen. Men likevel vet jeg at jula representerer en mental utfordring for min del, kanskje også for andre.

Ikke kun for folk som kanskje har hatt fucka spisemønster, men for folk som endelig fått kommet seg på trening 3 ganger i uka en liten tid, for folk som er i lykkerus å ha gått ned sin første kilo på en lang reise videre, for folk som rett og slett får utrolig mye glede og energi av å ha visse rutiner.

Enøff tankespinn fra min del: jeg håper alle får en strålende jul og kan kose seg med den beste samvittighet, men jeg har også lyst til å være en liten stemme for de som gleder seg- men samtidig med en liten klump i magen.

God jul alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra, Marly.

Merker med meg selv at jeg i hodet mitt hadde lagt opp litt hjemmetrening, bruk av tabata med push ups, planke, etc. Men tror jeg rett og slett jeg blanke i det. Bring on the juleøl and julegodter and the julegris and the juleflesk and the juleakevitt (men smågodtet blir erstattet med mørk, bitter sjokolade for det er det beste jeg vet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig at folk gleder seg te jul & god mat, og jeg er i prinsipp 100 % enig: jul er kos, ferie, godis og fokus på andre ting enn det man kanskje vier mye tid hele året ellers. Søte gamle tanter med hjemmelagde kaker, foreldres innsats med julemiddagen, kjære Nidars innsats med å berike de tusen hjem med marsipanpølser; all denne herligheten bør kunne nytes og settes pris på. Hva er vel strengt tatt livet om det ikke er rom for fest, god rødvin, perfekte sauser og nystekte ting med smør på? Håper alle sammen koser seg glugg i hjel!

Likevel skal jeg ærlig innrømme at for min del ligger jula foran meg med en liten rød faen på den ene skuldra og en hvit isbjørn med glorie på den andre. (Okay, jeg har en greie for isbjørner. Arrest me.) Jeg gleder meg masse til fri, familie, småkaker og kaffe før frokost og sjokoladeskåler til Disney. Samtidig er det litt halv-angstfylt.... Jeg tror (innbiller meg?) at mange her inne ikke har hatt "straka vegen" med å finne sin oppskrift for balanse og sunnhet både når det gjelder treningsmengder, treningsform, hva slags mat og hvor mye. Mange er heldigvis såpass sikre på seg selv og egne rutiner at man vet man kan purke ut (fritt oversatt etter det noe bedre klingende "pig out") gjennom jula og den sårt tiltrengte ferien og avbrekket med familie og never-ending godteskåler, mens andre gleder seg- men også kjenner litt på redselen til å dyttes inn i gamle mønstre som ikke er lett å jobbe seg ut av når de først når deg igjen. For andre betyr jul at man står litt med ryggen mot veggen. Fine planer, rett instilling og rutiner man prøver å jobbe inn står nå opp mot sosiale sammenhenger der mattyper, matmengder og aktivitetsnivå er gitt, der man strengt tatt har en måltids-og snacking frekvens som overgår alle andre årstider og høytider, og hvor man ofte er langt borte fra faste løperuter, treningssenteret og eget kjøleskap.

For min del har jeg heldigvis blitt flink til å kose meg, flink til å senke skuldrene, flink til å ta ting mer som det kommer- og droppe micro-managing hele veien på samme måte som før. Likevel vet jeg at akkurat jula, den har en tendens til å trigge mange vriene punkter igjen. En ting er at man skal kose seg juleaften osv, og som Velvet skriver; ikke nødvendigvis ditche trening og inhalere sjokoladefamilien til enhver tid av den grunn. Men så er det liksom lengden på jula... Det er juleaften, 1 dag, 2 dag, så er det romjulsfestene, så er det nyttår. Det er jo tross alt snakk om en uke, så let's face it: det er ingenting i den store sammenhengen. Men likevel vet jeg at jula representerer en mental utfordring for min del, kanskje også for andre.

Ikke kun for folk som kanskje har hatt fucka spisemønster, men for folk som endelig fått kommet seg på trening 3 ganger i uka en liten tid, for folk som er i lykkerus å ha gått ned sin første kilo på en lang reise videre, for folk som rett og slett får utrolig mye glede og energi av å ha visse rutiner.

Enøff tankespinn fra min del: jeg håper alle får en strålende jul og kan kose seg med den beste samvittighet, men jeg har også lyst til å være en liten stemme for de som gleder seg- men samtidig med en liten klump i magen.

God jul alle sammen.

Enig!

Noe som virker litt for meg er å droppe poteter og grøt. For min del er det det jeg blir en sofaliggende julegris av, så da styrer jeg unna.

Ellers så har jeg planer om å ha vannflaske og te tilgjengelig overalt slik at det er det jeg putter i munnen uttafor måltidene i stedet for alt godteriet. ( vil i hvertfall prøve på det for det meste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlig at folk gleder seg te jul & god mat, og jeg er i prinsipp 100 % enig: jul er kos, ferie, godis og fokus på andre ting enn det man kanskje vier mye tid hele året ellers. Søte gamle tanter med hjemmelagde kaker, foreldres innsats med julemiddagen, kjære Nidars innsats med å berike de tusen hjem med marsipanpølser; all denne herligheten bør kunne nytes og settes pris på. Hva er vel strengt tatt livet om det ikke er rom for fest, god rødvin, perfekte sauser og nystekte ting med smør på? Håper alle sammen koser seg glugg i hjel!

Likevel skal jeg ærlig innrømme at for min del ligger jula foran meg med en liten rød faen på den ene skuldra og en hvit isbjørn med glorie på den andre. (Okay, jeg har en greie for isbjørner. Arrest me.) Jeg gleder meg masse til fri, familie, småkaker og kaffe før frokost og sjokoladeskåler til Disney. Samtidig er det litt halv-angstfylt.... Jeg tror (innbiller meg?) at mange her inne ikke har hatt "straka vegen" med å finne sin oppskrift for balanse og sunnhet både når det gjelder treningsmengder, treningsform, hva slags mat og hvor mye. Mange er heldigvis såpass sikre på seg selv og egne rutiner at man vet man kan purke ut (fritt oversatt etter det noe bedre klingende "pig out") gjennom jula og den sårt tiltrengte ferien og avbrekket med familie og never-ending godteskåler, mens andre gleder seg- men også kjenner litt på redselen til å dyttes inn i gamle mønstre som ikke er lett å jobbe seg ut av når de først når deg igjen. For andre betyr jul at man står litt med ryggen mot veggen. Fine planer, rett instilling og rutiner man prøver å jobbe inn står nå opp mot sosiale sammenhenger der mattyper, matmengder og aktivitetsnivå er gitt, der man strengt tatt har en måltids-og snacking frekvens som overgår alle andre årstider og høytider, og hvor man ofte er langt borte fra faste løperuter, treningssenteret og eget kjøleskap.

For min del har jeg heldigvis blitt flink til å kose meg, flink til å senke skuldrene, flink til å ta ting mer som det kommer- og droppe micro-managing hele veien på samme måte som før. Likevel vet jeg at akkurat jula, den har en tendens til å trigge mange vriene punkter igjen. En ting er at man skal kose seg juleaften osv, og som Velvet skriver; ikke nødvendigvis ditche trening og inhalere sjokoladefamilien til enhver tid av den grunn. Men så er det liksom lengden på jula... Det er juleaften, 1 dag, 2 dag, så er det romjulsfestene, så er det nyttår. Det er jo tross alt snakk om en uke, så let's face it: det er ingenting i den store sammenhengen. Men likevel vet jeg at jula representerer en mental utfordring for min del, kanskje også for andre.

Ikke kun for folk som kanskje har hatt fucka spisemønster, men for folk som endelig fått kommet seg på trening 3 ganger i uka en liten tid, for folk som er i lykkerus å ha gått ned sin første kilo på en lang reise videre, for folk som rett og slett får utrolig mye glede og energi av å ha visse rutiner.

Enøff tankespinn fra min del: jeg håper alle får en strålende jul og kan kose seg med den beste samvittighet, men jeg har også lyst til å være en liten stemme for de som gleder seg- men samtidig med en liten klump i magen.

God jul alle sammen.

Dette var en fantastisk bra post og er litt av det mange av oss prøver å formidle når vi snakker om mat og jul.

For min del har veien til en mer balansert tilnærming til mat generelt vært veldig lang. Jeg har brukt de siste 4 julene til å finne en måte det går an å ha "både i pose og sekk". Først i fjor fant jeg ut at jeg kunne spise "fritt" etter å ha prøvd å begrense meg over hele jula de foregående år. I år er jeg mer sikker på meg selv og vet at denne julen kommer til å gå strålende, selv med krumkaker og trollkrem på bordet.

Litt av grunnen til å forrmidle at det ikke gjør noe å spise ribbe og marsipan denne uken, er fordi mange har ett veldig overopptatt og overanalyktiskt forhold til sin egen mat og sin egen kropp. På sikt er dette veldig destruktivt, og det er heller ikke spesielt artig å måtte si nei hele tiden heller fordi man er for kaloriene, fettet eller karbohydratene. Ei heller greier man å slappe av og slippe skuldrene litt mer ned (noe som faktisk er sårt trengt for de fleste av oss her inne) når det er ett konstant fokus på å innta kun "tillatt mat".

Og, lets face it; ALT bakeverk og mat smaker bedre med sukker, smør og hvetemel. Det er lov å spise slikt iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser kun poteter, gulerøtter og kansje en medisterkake i løpet av jula, og dessert + litt sjokolade. Pleier å gå ned i løpet av jula grunnet altfor kresen i matveien og liker ikke julemat! Skal selvfølgelig spise mer og, men er det det hovedsaklig går i, på julaften og julemiddager etc.

Blir nok trening hver dag, for å ta igjen litt av det jeg har mistet ellers i desember pga 50-timers jobbuker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser kun poteter, gulerøtter og kansje en medisterkake i løpet av jula, og dessert + litt sjokolade. Pleier å gå ned i løpet av jula grunnet altfor kresen i matveien og liker ikke julemat! Skal selvfølgelig spise mer og, men er det det hovedsaklig går i, på julaften og julemiddager etc.

Blir nok trening hver dag, for å ta igjen litt av det jeg har mistet ellers i desember pga 50-timers jobbuker;)

Du liker ikke kveite eller ribbe, men liker medisterkaker? :eek::giggle:

Nja, julemat er ikke det beste jeg vet jeg heller, og siden vi er tre søsken som ikke er spesielt begeistra for tradisjonell julemat (ribbe, medister, torsk, lutefisk og pinnekjøtt), så spiser vi ribbe og pinnekjøtt på julaften og nyttårsaften. Mellom helgene spiser lammestek, oksesmåstek, fiskekaker (faktisk, det er eneste gangen mamma lager fiskekaker selv), og viltkjøtt.

Grønnsaker, potet og saus. Gleder meg litt, veldig mye kanskje - selv om jeg egentlig er en godterimons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...