Gå til innhold

En svært lite interessant diskusjon om beinbygning og bevisbyrde


Gamla

Anbefalte innlegg

Bevisbyrden ligger på den som kommer med en påstand, ikke på alle andre. Selve vekten på skjelettet varierer svært lite, men lengre knokler, bredere skuldre gjør at det må mer kjøtt og fett til for å fylle rommet, altså kan en større beinbygning gjøre en del med det visuelle, og også litt for vekten på grunn av den ekstra fyllmassen, ikke på grunn av skjelettets egenvekt, for den er som sagt liten.

Ellers har tråden sklidd ganske kraftig ut fra sitt opprinnelige tema, så nå foreslår jeg at alle slutter å mase på hverandre om at de andre må finne kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bevisbyrden ligger på den som kommer med en påstand, ikke på alle andre. Selve vekten på skjelettet varierer svært lite, men lengre knokler, bredere skuldre gjør at det må mer kjøtt og fett til for å fylle rommet, altså kan en større beinbygning gjøre en del med det visuelle, og også litt for vekten på grunn av den ekstra fyllmassen, ikke på grunn av skjelettets egenvekt, for den er som sagt liten.

Ellers har tråden sklidd ganske kraftig ut fra sitt opprinnelige tema, så nå foreslår jeg at alle slutter å mase på hverandre om at de andre må finne kilder.

Vil beintettheten ha noe å si for vekten av skjelettet?

Ikke at det har noe med det jeg diskuterte å gjøre, men jeg kom såvidt bortpå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve vekten på skjelettet varierer svært lite, men lengre knokler, bredere skuldre gjør at det må mer kjøtt og fett til for å fylle rommet, altså kan en større beinbygning gjøre en del med det visuelle, og også litt for vekten på grunn av den ekstra fyllmassen, ikke på grunn av skjelettets egenvekt, for den er som sagt liten.

Kilde?

350x114px-LL-fea8de04_eaf9aeec_half-trollface.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevisbyrden ligger på den som kommer med en påstand, ikke på alle andre. Selve vekten på skjelettet varierer svært lite, men lengre knokler, bredere skuldre gjør at det må mer kjøtt og fett til for å fylle rommet, altså kan en større beinbygning gjøre en del med det visuelle, og også litt for vekten på grunn av den ekstra fyllmassen, ikke på grunn av skjelettets egenvekt, for den er som sagt liten.

Ellers har tråden sklidd ganske kraftig ut fra sitt opprinnelige tema, så nå foreslår jeg at alle slutter å mase på hverandre om at de andre må finne kilder.

...så det blir opp til en selv hva man velger å fylle dette skjelettet med. Fett eller muskler. I see.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil beintettheten ha noe å si for vekten av skjelettet?

Ikke at det har noe med det jeg diskuterte å gjøre, men jeg kom såvidt bortpå det.

Ja, det er jo massetettheten som avgjør hvor mye skjelettet veier per mengde. Har du sterk beinbygning, som f.eks. dersom du har trent en del styrke/belastet skjelettet ditt så vil det veie litt mer. Men i praksis utgjør dette veldig lite, da et standard skjelett veier i området 2,5-4kg, litt avhengig av høyde/bredde osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du allerede glemt at jeg har oppfordra til å motbevise meg? Jeg venter i spenning!

Er du bare et forumtroll, eller er du helt blåst..? Beklager ordbruken altså, men bevisbyrden ligger på den som kommer med en påstand, og alle som ikke forstår det bør holde seg langt unna alle former for seriøs argumentasjon!

Eksempel: Jeg har magiske evner. Motbevis det. Kan ikke nei? Må være sant da.

Edit: igjen, beklager ordbruken, men flere sider med krangel fordi du kommer med en usann påstand du (selvsagt) har null bevis for, og i tillegg tviholder på som sann mens du legger bevisbyrden på andre.. Sånt er tåpelig og irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo massetettheten som avgjør hvor mye skjelettet veier per mengde. Har du sterk beinbygning, som f.eks. dersom du har trent en del styrke/belastet skjelettet ditt så vil det veie litt mer. Men i praksis utgjør dette veldig lite, da et standard skjelett veier i området 2,5-4kg, litt avhengig av høyde/bredde osv.

Husker den der at et skjelett veier 3-4kg-ish fra mange år tilbake som et gjengangstall, men en gang ble jeg linket til diverse sider der skjelettet ble oppgitt i % av kroppsvekt og husker det var mye høyere enn som så. Random link fra bb feks: How much does a human skeleton weigh? - Bodybuilding.com Forums

Kanskje 2-4kg er oppgitt i tørrvekt? Mye av skjelettet er vel vann. Kjører off topic her, men vil gjerne bli opplyst om dette. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du bare et forumtroll, eller er du helt blåst..? Beklager ordbruken altså, men bevisbyrden ligger på den som kommer med en påstand, og alle som ikke forstår det bør holde seg langt unna alle former for seriøs argumentasjon!

Eksempel: Jeg har magiske evner. Motbevis det. Kan ikke nei? Må være sant da.

Gjelder det ikke alle som kommer med en påstand? Burde ikke byrden ligge på den som kom med den ene påstanden først? Det var ikke meg..

Personangrep, nice move;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men enkelt sagt, så kan ikke overvektige personer si at de er overvektige på grunn av kraftig beinbygning?

Riktig.

Husker den der at et skjelett veier 3-4kg-ish fra mange år tilbake som et gjengangstall, men en gang ble jeg linket til diverse sider der skjelettet ble oppgitt i % av kroppsvekt og husker det var mye høyere enn som så. Random link fra bb feks: How much does a human skeleton weigh? - Bodybuilding.com Forums

Kanskje 2-4kg er oppgitt i tørrvekt? Mye av skjelettet er vel vann. Kjører off topic her, men vil gjerne bli opplyst om dette. Takk :)

Ved bioimpedansemåling har jeg målt skjelettvekten min til 4,2kg, med referanseområde 3,2-3.9 for min vekt/høyde. Altså tung beinbygning, men ikke særlig utslag på kroppsvekten :) Har sett noen prosenttall jeg og, men husker ikke hvor. Mener det var 3-4 % eller noe i den duren. Men hos en som er overvektig så vil slike prosentestimater med en gang være svært unøyaktige, noe som beskrives fint med det røntgenbildet som er postet over.

----------------------------------

Men nå må dere slutte å krangle om hvem som har sagt hva. Den som kommer med en påstand har bevisbyrden, det er ikke opp til andre å motbevise den. Hvis tråden fortsetter i samme stil så blir den stengt.

-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig.

Ved bioimpedansemåling har jeg målt skjelettvekten min til 4,2kg, med referanseområde 3,2-3.9 for min vekt/høyde. Altså tung beinbygning, men ikke særlig utslag på kroppsvekten :) Har sett noen prosenttall jeg og, men husker ikke hvor. Mener det var 3-4 % eller noe i den duren. Men hos en som er overvektig så vil slike prosentestimater med en gang være svært unøyaktige, noe som beskrives fint med det røntgenbildet som er postet over.

----------------------------------

Men nå må dere slutte å krangle om hvem som har sagt hva. Den som kommer med en påstand har bevisbyrden, det er ikke opp til andre å motbevise den. Hvis tråden fortsetter i samme stil så blir den stengt.

-mod

Takk for et opplysende og oppklarende svar. Det var alt jeg ønsket, fra noen som har peiling, og det vet jeg du har. Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altid like artig når folk skylder på kraftig beinbygning, når grunnen er latskap:p hohohoh

Forresten. Jilian Michaels har jo hatt en serie på tv hvor hun har dratt hjem til folk og hjulpet dem med trening og kosthold. I den ene episoden påstod hele familien at de hadde kraftig benbygning og at det var derfor de ikke gikk ned i vekt. JM mente selvfølgelig at dette bare var tull, men de trodde henne ikke før hun tok dem med i røntgen og viste dem resultatet. Kjipt for dem at de ikke kunne bruke det argumentet lenger. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...