Gå til innhold

Pullup - Bredde på grepet


Anbefalte innlegg

Sitter å leser til eksamen og tenker naturligvis på alt annen en selve eksamen :p

Har som mål å klare 20-25 pullups før sommeren og lurte på for max antall reps. Ville det vært bedre å flytte grepet litt lengre ut for korte ROM( ca 5-6 cm mindre)? Eller vil bare "svakere" muskelgrupper ta over for muskelarbeidet.

Vinningen går selvfølgelig litt opp i spinningen siden jeg ikke er like godt trent med slik bredde, men i det lange løp:)

post-2294-1444091187225_thumb.png

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer også fælt på det samme.

Jeg ser at man bør kunne klare rundt 25 chins for å være konkurransedyktig i Atletic Fitness +180.

Desverre så har jeg stagnert på 15 reps, og der har det stått stille lenge.

Trener du med ekstra vekt og har du prøvd å kjøre mer eksplosiv trening?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trener du med ekstra vekt og har du prøvd å kjøre mer eksplosiv trening?

Kjører for øybeblikket Myo-reps, så har tatt utgangspunkt i å klare 15xbw og når antall reps går ned så øker jeg vekta i belte. Så ja, det har jeg prøvd. Men ingen konkret strategi som går direkte på å bli god i chins. Lurer på hva de beste i AF gjør for å li gode.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal ta dem etter gymnastisk standard er det skulderbredde på grepet med pronert grep.

Det er også her øvelsen har mest overføringsverdi til feks kipping pull ups, muscle ups og klatring.

Litt off topic, men relatert til en av videoene: Har alltid lurt på hvorfor folk krysser beina når de løfter seg opp. Dersom man mister grepet og faller ned risikerer man at man lander med all vekt på en fot som lander skjevt. Og gjerne er den andre foten oppå den skjeve foten.

I tillegg vil man ikke kunne ha en "hollow body" med beina bøyd bakover. Om man skal bøye noe så må det være at man bøyer hoften slik at man gjør en L-pull up.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Har alltid lurt på hvorfor folk krysser beina når de løfter seg opp.

Ved pullups roterer man vanligvis kroppen slik at latsene belastes mer. Hvis man krysser bena får man kortere vektstang og det blir mer mekanisk effektivt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I AF kan man ha en maks bredde på 1meter ifølge reglene. Selv liker jeg å ha beina med en liiiten knekk, kryssa.. Ikke kryssa i 90grader. I forhold til bredde så har jeg funnet ut hvilken bredde jeg er sterkest på og det er endel bredere enn skulderavstand. Kan se hvordan jeg kjørte på videoen fra NM her :) Første heat i starten, han i midten:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...