Gå til innhold

Ekspertene advarer mot motebloggernes kroppshysteri


Anbefalte innlegg

En person som har eller er tilbøyelig for spiseforstyrrelser vil alltid vri om hva som helst de leser om kosthold og trening til noe som vil påvirke dem negativt. En moteblogger som er veldig tynn kan selvfølgelig være med på å inspirere personen til å bli enda tynnere, men det kan en random dame man går forbi på gata også. En spiseforstyrret person er syk og tenker ikke som en normal person. Skulle man forhindret dem i å finne "thininspirasjon" og "kostholdstips" på nettet eller i magasiner, eller se på andre, tynne jenter og forsøke å være bedre enn dem måtte man lagt ned hele internett og sperret dem inne. Allikevel ville det ikke hatt noe særlig effekt i og med at når man er spiseforstyrret konkurrerer man mot seg selv og det som foregår oppi hodet sitt.

Selv om det har blitt mye mer fokus på å være tynn og slank i media i det siste, synes jeg også det virker som om motparten som prøver å endre på dette heller hyller feite folk som er usunne den andre veien. Det finnes en mellomting, men virker som om det er utenfor pressens kompetanse.

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne kom litt ut av det blå?

Er det noen som har gitt uttrykk for å ville kontrollere alt som ikke er i tråd med akkurat slik de vil ha det? Det har jeg i så fall ikke fått med meg. Tverrt imot så tar flere til orde for en enda mer åpen debatt hvor flere stemmer og meninger får komme til uttrykk.

Det er det som er mitt anliggende.

Helt uavhengig av din egen usikkerhet og fettprosent så fikk du vel med deg det?

:lol:

Det er jo folk som taler for å fjerne/blokkere alt som kan oppfattes som pro-ana og hisser seg voldsomt opp over Dedication. Let it be, brahs! Var ikke deg jeg tenkte på, Linjemannen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koser seg med 20 gram hjemmelaget rawsjokolade med mager kesam og fiberhusk. ;)

Nei. Ekte melkesjokolade, smash osv. Hun legger bare ikke ut bilder av det til enhver tid, noe hun kanskje kunne ha gjort for å få fram balansen bedre.

Angående spiseforstyrrelse og forbilde så er det jo noe hun i all hovedsak har kommet ut av, og jeg har personlig blitt hjulpet av å lese bloggen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ekte melkesjokolade, smash osv. Hun legger bare ikke ut bilder av det til enhver tid, noe hun kanskje kunne ha gjort for å få fram balansen bedre.

Angående spiseforstyrrelse og forbilde så er det jo noe hun i all hovedsak har kommet ut av, og jeg har personlig blitt hjulpet av å lese bloggen hennes.

:confused: Jeg fulgte med bloggen hennes en liten periode, og syns ikke den var så veldig inspirerende. Hver dag er det bilde av den samme brune sunne dritten hun spiser. Masse erstatningsprodukter som stevia, surkinmelis, proteinpulver osv (lista er lang). Har aldri sett at hun har nevnt/tatt bilde av at hun har spist melkesjokolade eller smash. Det hadde jo vært blasfemi på bloggen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svarer på førstepost, har ikke lest tråden.

Jeg mener dette er todelt mtp sunnhetsfokus, og kroppsfokus.

At det er et for stort fokus på kropp i diskursen media, sosiale medier etc, er det liten eller ingen tvil om mener jeg.

Men men den diskusjonen til side, mener jeg at det største problemet er at de som avbildes, og som holdes som forbilder av mange, har oppnådd resultatene via snarveier, mener jeg er verre. Det skaper idealer som for de fleste er nært sagt umulig å oppnå. Jeg sier ikke at man ikke skal ha noe å strekke seg mot, men når idealet er bolet/fotoshoppet/retusjert etc, mener jeg det er skivebom.

Det samme mener jeg om modeller med åpenbar anoreksi/spisevegring. Det skaper et ideal man umulig kan oppnå.

Vedr sunnhetsfokuset, ser jeg ikke de samme store problemene. Det er kun når alt MÅ være økologisk, kortreist osv, at jeg får litt spader. At det er fokus på sunnhet i seg selv, mener jeg er positivt. Det tvinger forbruker til å ta stilling til i større grad, hva man spiser, næringsinnhold m.m.

Det er noe som heter, alt med moderasjon, noe jeg tror gjelder like mye i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen burde nesten komme med en definisjon på "formfull". I mitt hode så er en formfull person tynn/trent men med kanskje (vil jo variere på høyde) 5-10 kg ekstra som da helst er plassert på rompe/lår/bryst. Jeg leste den artikkelen hos minMote og det virker som at de er redd for å si overvektig. Ja, den artikkelen interesserte meg men det er fordi jeg er OVERVEKTIG, ikke formfull! Hallais, må jo være litt realist da. Konklusjon: formfull er blitt til et ufarlig ord for overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen burde nesten komme med en definisjon på "formfull". I mitt hode så er en formfull person tynn/trent men med kanskje (vil jo variere på høyde) 5-10 kg ekstra som da helst er plassert på rompe/lår/bryst. Jeg leste den artikkelen hos minMote og det virker som at de er redd for å si overvektig. Ja, den artikkelen interesserte meg men det er fordi jeg er OVERVEKTIG, ikke formfull! Hallais, må jo være litt realist da. Konklusjon: formfull er blitt til ett ufarlig ord for overvekt.

Enig.

Det eneste i som er bra med uttrykket "formfull", er at det da også indikeres size på puppene. :whistle: ...og det er også det eneste jeg ser jenter påpeker som problematisk med å være "slank og fit" - puppene forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man først skal snakke om Dedication.

1. Hun skriver OGSÅ at det er lov å kose seg, det går nesten ikke en helg uten at hun henviser til sjokoladeposen eller andre "usunne" ting som hun skal kose seg med.

2. Hun ligger i kalorioverskudd og har gått opp flere kilo den siste tiden. Fokuset hennes ligger hele tiden på å bygge masse, ikke å gå ned i vekt, som folk her påstår.

3. Hun HAR slitt med spiseforstyrrelser, og da er det ikke rart om det tar lengre tid å komme seg opp i vekt og muskelmasse, både av fysiske og psykiske grunner

4.Hun trener mye styrke og skriver aldri hvor mye ho løfter, hvor mye hun veier osv., nettopp for å unngå at unge jenter sammenlikner seg med henne.

Når man i en generell tråd om bloggere legger ut bilde av enkeltpersoner, kaller de for uattraktive og dårlige forbilder, så kaller jeg det personangrep.

Må bare spørre: disse sjokoladene: er de disse megasunne lavkalori barene du snakker om?(som jeg ser hun legger ut bilder av)

Og: Har man slitt med spiseforstyrrelser, så er det SISTE du skal gjøre å "sunnifisere" absolutt alt! Jeg tok meg 1 tur innom. ALT var mikset sammen med alle disse "sunne tingene"...

Uansett er IKKE diskusjonen hva HUN gjør. Det er hva bloggerene gjør(les første post)! Og er ikke dedication en av de mest kjente bloggeren! ÅÅÅH JO SÅ SANNELIG! Da er det helt naturlig at det blir hun som blir trekt frem!

Å si det er personangrep er bare latterlig. Beklager! Lager du en blogg, så kommer ALT frem. Da er du en offentlig person. Du blir diskutert(er du kjent nok)! Og da må du svarten meg tåle at folk liker/ikke liker deg og man diskuterer deg også!

Ellers: Legg ned bloggen! Lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast leser av Dedication selv, men kan ikke akkurat si at hun har stålfokus på kosthold og trening. Da bør du lese bloggen hennes en gang til, fordi hun både drikker alkohol og spiser masse av godteri uten å føle noe skyld på det. Syns hun er kjempeflink til å balansere kostholdet sitt, og hun fokuserer på å få mer masse på kroppen, for hun syns selv hun er for spinkel. Syns fitnessbloggen generelt har begynt å kritisere andre bloggere altfor mye, her skal det jo ikke være uthenging av andre mennesker som skal stå i fokus?

Det er ikke uthenging og si sin personlige mening. Dette er et diskusjonsforum hvor folk ytrer sine meninger. Enten du som bruker/leser liker det eller ikke. Same goes for every1!:) Så lenge det holdes på et fornuftig nivå selvfølgelig(derfor vi har moderatorer)!

Om folk ikke liker måten dedication fremstår som i fitnessverden. Så har man lov å si det, akkurat som noen her synes hun gjør en fin jobb og at de blir motivert av henne! (Nå skal jeg ikke helt snakke om hva de blir motivert for? men men)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre: disse sjokoladene: er de disse megasunne lavkalori barene du snakker om?(som jeg ser hun legger ut bilder av)

Og: Har man slitt med spiseforstyrrelser, så er det SISTE du skal gjøre å "sunnifisere" absolutt alt! Jeg tok meg 1 tur innom. ALT var mikset sammen med alle disse "sunne tingene"...

Uansett er IKKE diskusjonen hva HUN gjør. Det er hva bloggerene gjør(les første post)! Og er ikke dedication en av de mest kjente bloggeren! ÅÅÅH JO SÅ SANNELIG! Da er det helt naturlig at det blir hun som blir trekt frem!

Å si det er personangrep er bare latterlig. Beklager! Lager du en blogg, så kommer ALT frem. Da er du en offentlig person. Du blir diskutert(er du kjent nok)! Og da må du svarten meg tåle at folk liker/ikke liker deg og man diskuterer deg også!

Ellers: Legg ned bloggen! Lykke til;)

Hvorfor skal ikke noen som har vært spiseforstyrret "sunnifisere" ting? Har ofte hørt at folk med spisevegring er intelligente mennesker med sterk vilje som krever noe de kan føle de har stålkontroll over i livet, og dersom de klarer å vri dette mot å faktisk lese bøker om kosthold og fokusere på å være sunn fremfor å være tynn.. Hvor er ulempen? Man dør ikke av å erstatte sukker med sukkrin eller potet med blomkål, ei heller av å leke med alternative bakeoppskrifter eller lage hjemmelaget is.

Ellers er jeg enig. Hun og andre bloggere blottlegger seg selv for offentligheten, og da må de pent tåle at deres bilder og meninger er åpne for kritikk og diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiseforstyrrelser er medfødt? Seriøst....? Seriøst?

Jeg påsto aldri det, det var stråmannargumentet til en eller annen tomsing oppi her som jeg ikke engang gadd å svare på. Det jeg sa var at det er en psykisk lidelse. Når en slank person ser seg i speilet og figuren som stirrer tilbake på dem er grovt overvektig er det en sinnslidelse. Man ser ikke seg selv som mange, mange kilo tyngre enn man er dersom alt er vel i hodet. En blogg kan dermed ikke påføre noen spiseforstyrrelser noe mer enn den kan påføre noen kliniske depressjoner, angst eller bipolar lidelse. En blogg kan selvsagt servere "thinspiration" til folk som allerede er syke, men det har da jaggu media klart i flere 10-år før blogger i det heletatt eksisterte.

Ergo; det er tåpelig å gi bloggere noen som helst del av ansvaret for andres sykdom, når alt bloggerne skriver om er deres egne liv (inklusiv mat og kost, som for endel av dem er en del av dagliglivet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke noen som har vært spiseforstyrret "sunnifisere" ting? Har ofte hørt at folk med spisevegring er intelligente mennesker med sterk vilje som krever noe de kan føle de har stålkontroll over i livet, og dersom de klarer å vri dette mot å faktisk lese bøker om kosthold og fokusere på å være sunn fremfor å være tynn.. Hvor er ulempen? Man dør ikke av å erstatte sukker med sukkrin eller potet med blomkål, ei heller av å leke med alternative bakeoppskrifter.

Ellers er jeg enig. Hun og andre bloggere blottlegger seg selv for offentligheten, og da må de pent tåle at deres bilder og meninger er åpne for kritikk og diskusjon.

Kommer vel helt ann på hvor lenge siden denne spiseforstyrrelsen var. Men enhver person som sliter med forstyrrelser,selvbilde,matinntak osv.. Bør vel ALDRI fokusere SÅ mye på å "sunnifisere" mat. Da de heller bør fokusere på å få i seg nok !:) Såfremt man klarer dette, så slå seg løs! Ble gjerne litt dårlig skrevet der;) Beklager den;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påsto aldri det, det var stråmannargumentet til en eller annen tomsing oppi her som jeg ikke engang gadd å svare på. Det jeg sa var at det er en psykisk lidelse. Når en slank person ser seg i speilet og figuren som stirrer tilbake på dem er grovt overvektig er det en sinnslidelse. Man ser ikke seg selv som mange, mange kilo tyngre enn man er dersom alt er vel i hodet. En blogg kan dermed ikke påføre noen spiseforstyrrelser noe mer enn den kan påføre noen kliniske depressjoner, angst eller bipolar lidelse. En blogg kan selvsagt servere "thinspiration" til folk som allerede er syke, men det har da jaggu media klart i flere 10-år før blogger i det heletatt eksisterte.

Ergo; det er tåpelig å gi bloggere noen som helst del av ansvaret for andres sykdom, når alt bloggerne skriver om er deres egne liv (inklusiv mat og kost, som for endel av dem er en del av dagliglivet).

What? Du sier klart og tydelig at det er media som har klart det.. Men blogging=media? ....

De er fortsatt ansikt utad, akkurat som modeller/media.. Og derfor er vel også diskusjonen om de skal bli "sett på" som forbilder og om det skal være retningslinjer!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What? Du sier klart og tydelig at det er media som har klart det.. Men blogging=media? ....

De er fortsatt ansikt utad, akkurat som modeller/media.. Og derfor er vel også diskusjonen om de skal bli "sett på" som forbilder og om det skal være retningslinjer!:)

Media kan ikke ta skylden for latent psykisk sykdom. Antagelig står media bak endel av det, gitt at tynne mennesker må ha en plass i det daglige for at noe skal kunne trigge denne typen sykdom, men vi kan like lite forby mennesker med BMI under 20 i alle visuelle medier som vi kan forby mobbing eller elendige forhold i heimen enda begge disse antagelig bidrar vel så mye til diverse lidelser som et og annet bilde av en undervektig person.

Rettningslinjer får være opp til den enkelte bloggtjeneste-provideren. Jeg anser meg ikke som noen conspiracy nut, men jeg grøsser alikevel ved tanken på at Staten skal gå inn og vedta lover for å micromanage hva slags innhold en blogg har lov til å ha. Som nevnt tidligere, om alle top-10 rosabloggene hadde endret innholdet sitt drastisk eller lagt ned hadde de som lette etter innholdet de leverte bare gått et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latent psykisk sykdom? Tuller du nå?

Hva mener du? Jeg ordla meg kanskje feil, men dere er jækla vrange nå hele gjengen føler jeg. :p

Ingen, og da mener jeg ingen får anoreksia av å bare lese en blogg skrevet av en slank person. Det må omsorgssvikt, mobbing eller andre store psykiske påkjenninger til før et menneske blir så skakkjørt mentalt og emosjonelt at de ikke bare er villige til å ta livet av seg men er så psykisk syke at de ikke engang innser hva de utsetter seg selv for.

"Latent" var nok feil ordvalg, men om man i en alder av 14-15 ser ut som en fange fra en konsentrasjonsleir og fortsatt bastant påstår at man er feit og trenger å gå ned i vekt er det andre ting som ligger til grunn enn rosabloggere og slanke mennesker på coveret til Cosmo. Om det ikke var andre ting enn det som lå til grunne hadde alle hatt spiseforstyrrelser, for alle utsettes jo i løpet av et liv for akkurat samme ræl på tv, nett og i magasiner..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre: disse sjokoladene: er de disse megasunne lavkalori barene du snakker om?(som jeg ser hun legger ut bilder av)

Og: Har man slitt med spiseforstyrrelser, så er det SISTE du skal gjøre å "sunnifisere" absolutt alt! Jeg tok meg 1 tur innom. ALT var mikset sammen med alle disse "sunne tingene"...

Nei, som sagt, vanlig godteri. Hun legger bare ikke ut bilder av det hele tiden, for fokuset hennes er på trening og sunne oppskrifter på bloggen. Hun har skrevet flere innlegg der ho ber folk huske på at ho er en annen person ved siden av trening og baking av sunne kaker, at ho har flere andre interesser, spiser godteri og vanlige kaker, drikker vin, er med venninner osv.

De fleste bloggere, uansett tema, velger gjerne å holde tilbake mye av hverdagen sin. Motebloggere fokuserer på mote, kostholds- og treningsbloggere fokuserer på mat og trening, og interiørbloggere fokuserer på interiør, de skriver for eksempel sjelden om mødrenes hjernesvulster (som er Kristine sitt tilfelle), hver bidige tur på byen, eller om begravelsen de var i sist tirsdag. Det er helt klart at av de tre kategoriene så er det trenings- og kostholdsbloggerne som har størst påvirkningskraft på andre mennesker, og det er noe de må være seg bevisst, men de kan ikke ta ansvar for andres handlinger. Dessuten synes jeg at de slankeste bloggerne får uforholdsmessig mye pes, min erfaring er at de tynneste (f.eks fotballfrue, dedication osv.) er de som oftest skriver at det er lov å kose seg, mens de med litt mer muskler og fett på kroppen kan finne på å skrive "nothing tastes as good as lean feels", men det er sjelden de som blir brukt som eksempler i media. Det er rart, og viser at det er kroppen heller enn holdningene som blir kritisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...