Gå til innhold

Ekspertene advarer mot motebloggernes kroppshysteri


Anbefalte innlegg

Forskere kan klare å få frem omtrent det resultatet de vil, så man bør ta forskning med en klype salt eller to.. Eller kanskje en hamburger :D

Åja men daså! Har du noe forslag til et alternativ til forskning? For en holdning å ha...

Edit: Aaah du har lest den nye artikkelen på forsiden? Tror kanskje du har misforstått poenget litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i grunnen helt enig, det er jo helt forferdelig å være ung jente for tiden med alt press som ligger på det med kropp og trening. Det er jo i ungdomstiden det med vekt og utseende står mest i fokus, og da når man i tillegg blir skutt på i alle retninger fra media og reklamer om hvordan man skal gå ned i vekt, og hvor mye man må trene for å forbrenne den og den sjokoladen osv er det ikke rart små jenter blir maniske. Slikt bør man slippe å tenke på når man er ung, men det er alt for lett tilgang på. Jeg har selv en blogg der jeg til nå har skrevet om trening og kosthold, men før i dag valgte jeg å slette alt som hadde med det å gjøre, og legge bloggen helt om til andre ting, rett å slett fordi jeg ikke ønsker å være med på slik påvirkning.. Det er sykt mange fitnessbloggere, og det at små jenter i 13års -alderen på blogg.no som ikke engang har kommet i puberteten skal vokse opp med sikte på å spise minst mulig, sunnest mulig å sikte etter denne utrolig lave fettprosenten (som bloggerne riktignok kun har på slutten av harde dietter). Hvordan skal en ung jente klare å skjønne forskjellen på normalt og unormalt, rett og galt og sunt og usunt i den jungelen av informasjon som presses fra alle kanter.. uff, kjenner nesten jeg blir dårlig:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja men daså! Har du noe forslag til et alternativ til forskning? For en holdning å ha...

Edit: Aaah du har lest den nye artikkelen på forsiden? Tror kanskje du har misforstått poenget litt ;)

Nei, altså, mye forskning er bra, men hvis forskere vil kan de få frem det meste. Men en GOD undersøkelse er selvfølgelig bred og fin, slik at man får frem en nogenlunde bra/samsvarende konklusjon som i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes moderatorene påtar seg for mye ansvar ved å stenge tråder om sf. og unnskylde seg med at dette ikke er et forum om sykdom og at dere vil "beskytte" den syke og andre syke mot farlig synsing fra jenta i veien. Dessverre er det umulig å komme unna sykdom. Sykdom er en uunngåelig skyggeside av hva forumet vil motivere til. Om dere føler dere maktesløse i forhold til problematikken hjelper det ingen å stenge tråden. Hva med å lære mer om sf. i stedet for å stenge trådene siden temaet kommer opp hele tiden? Jeg innbilder meg også at dere er såpass høye på pæra av all kunnskapen dere har tatt til dere at dere betrakter de fleste andre som synsere, og kun det. Om dere ikke vet svaret vet i hvert fall ikke synserne det? Er det det dere tenker? Ansvaret for hvordan hver enkelt tar det som blir uttrykt her inne er deres eget, ikke moderatorene sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes moderatorene påtar seg for mye ansvar ved å stenge tråder om sf. og unnskylde seg med at dette ikke er et forum om sykdom og at dere vil "beskytte" den syke og andre syke mot farlig synsing fra jenta i veien. Dessverre er det umulig å komme unna sykdom. Sykdom er en uunngåelig skyggeside av hva forumet vil motivere til. Om dere føler dere maktesløse i forhold til problematikken hjelper det ingen å stenge tråden. Hva med å lære mer om sf. i stedet for å stenge trådene siden temaet kommer opp hele tiden? Jeg innbilder meg også at dere er såpass høye på pæra av all kunnskapen dere har tatt til dere at dere betrakter de fleste andre som synsere, og kun det. Om dere ikke vet svaret vet i hvert fall ikke synserne det? Er det det dere tenker? Ansvaret for hvordan hver enkelt tar det som blir uttrykt her inne er deres eget, ikke moderatorene sitt.

Gå vekk. Jesus christ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes moderatorene påtar seg for mye ansvar ved å stenge tråder om sf. og unnskylde seg med at dette ikke er et forum om sykdom og at dere vil "beskytte" den syke og andre syke mot farlig synsing fra jenta i veien. Dessverre er det umulig å komme unna sykdom. Sykdom er en uunngåelig skyggeside av hva forumet vil motivere til. Om dere føler dere maktesløse i forhold til problematikken hjelper det ingen å stenge tråden. Hva med å lære mer om sf. i stedet for å stenge trådene siden temaet kommer opp hele tiden? Jeg innbilder meg også at dere er såpass høye på pæra av all kunnskapen dere har tatt til dere at dere betrakter de fleste andre som synsere, og kun det. Om dere ikke vet svaret vet i hvert fall ikke synserne det? Er det det dere tenker? Ansvaret for hvordan hver enkelt tar det som blir uttrykt her inne er deres eget, ikke moderatorene sitt.

Det var da voldsomt til beskyldninger. Dette her er regelrett å pisse på det arbeidet som mange av moderatorene (og eks-moderatorene) har gjort for å få litt bukt med den spiseforstyrrelsesproblematikken et slikt forum vil oppleve, og det er mer enn en del andre forum ville giddet å gjøre. Robert skal også være i kontakt med en spesialist på dette her for at vi skal ha best mulig rutiner for å takle det.

Konstruktiv kritikk er selvfølgelig greit, men det der er langt over streken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til beskyldninger. Dette her er regelrett å pisse på det arbeidet som mange av moderatorene (og eks-moderatorene) har gjort for å få litt bukt med den spiseforstyrrelsesproblematikken et slikt forum vil oppleve, og det er mer enn en del andre forum ville giddet å gjøre. Robert skal også være i kontakt med en spesialist på dette her for at vi skal ha best mulig rutiner for å takle det.

Konstruktiv kritikk er selvfølgelig greit, men det der er langt over streken.

Jeg strekker gjerne strikken litt langt for å vise hva jeg mener. Det er bra Robert skal det. Jeg aner ikke hva dere driver med bak kulissene. Jeg ser bare at tråder stenges veldig kjapt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strekker gjerne strikken litt langt for å vise hva jeg mener. Det er bra Robert skal det. Jeg aner ikke hva dere driver med bak kulissene. Jeg ser bare at tråder stenges veldig kjapt.

Så i stedet for å anta at det ligger litt arbeid og tenking bak stenging av tråder, som spesielt Vegard har forklart svært godt hvorfor skjer gjennom hele den tråden, så gjør du umiddelbart det kvantespranget å påstå at moderatorene som stenger trådene er høye på pæra og mener alle andre er synsere?

Hva er det? Jo, synsing. Og samtidig en blodig urettferdig karakteristikk av moderatorer som bruker av fritiden sin på det her. (Nei, jeg anser ikke meg selv som blant dem i dette tilfellet, jeg tar lite i SF-problematikken selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver bare å si at det er ikke alle forskningsresultater man skal ta for god fisk. Ifølge forskningsstudien stemmer den nok, men ikke alltid ellers. Hvis eks. utvalget av personer, situasjon, miljø el. er snevert. Ingen som skjønner hva jeg mener?

Hver enkelt forskningsartikkel må leses kritisk, selvfølgelig. Jeg skjønner fremdeles ikke hva du mener vi har som er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siterer en kommentar jeg har skreve tidligere.

"Lurer på hva definisjonen 'Sunn' er til enkelte. Det å spise 500 kcal hver dag i form av gulerøtter og brokkoli vil ikke jeg anse som sunn. Det å sulte seg på en auschwitz-diett for å få mageruter til sommeren vil jeg heller ikke anse som det å være sunn. Det å spise rikelig med mat og at du får i deg det du skal ha av mikro-næringsstoffer og næringsstoffer og at du går sakte men sikkert ned i vekt vil jeg anse som sunn."

Man kan bli så opptatt av å være sunn at det går utover helsen og man kan utvikle ortoreksi. Man kan bli så fokusert på å spise sunt at man kan bli underernært å dø.

Disse kjendisene gir ikke ungdommen et bra fokus på det å ha en sunn kropp når de sier at de er feit og er tannpirkere alle ihop.

Om ei på 160cm/50kg sier hun selv er feit, hvordan tror du ei på 155cm/55kg vil føle seg?

Enig der du, vær deg selv og spis godt med måte. Kjendiser er kjendiser, de vil ha oppmerskomhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...