Gå til innhold

Vektnedgang til jente på 16 år ?


Anbefalte innlegg

Er gammel traver, men min kusine vil under noen omstendigheter oppgi vekten sin til noen, så derfor ny bruker..

Jeg har fått spørsmål av min kusine på 16 år om jeg kan hjelpe henne og gå ned i vekt. Vil veldig gjerne hjelpe henne, men er redd jeg kan være litt for ekstrem i min tilnærming og vil skremme henne vekk.

Høyde 175cm, vekt 75kg

Hun trener 3 ganger i uken med noe jeg mistenker som fuckaround, (3 splitt, musklene må få hvile-.-) Og ligger mye å slapper av med kjæresten etter skolen. = lavt aktivitetsnivå.

En vanlig dag for henne:

2 knekkebrød, 2SS cottage cheese. Et glass melk

lunch. Brødskive (tilfeldig type) med brunost.

Middag, mye taco med karbonadekjøttdeig.

Snacks, drikker et gl cola, spiser omtrent 300g sjokolade i uken.

p/k/f ligger på 1/1/0.5

Prøver å vise til mitt kosthold hvor jeg spiser etter PF og ligger på ca 2g/protein 1,5g/ karb 1g/fett hvor jeg justerer ut i fra aktivitetsnivå på karbs.

Å introdusere PF spisemønster virker uaktuelt, men jeg vil vise viktigheten av proteiner i kostholdet, og at du kan bli veldig mett på proteinrik mat uten å innta for mye Kcal.

Hun har ingen tro på at å spise masse proteiner vil hjelpe på vektnedgang, så jeg spurte om hun ville være villig til og prøve en ting, "PMFS" jeg vil kjøre dette en uke med henne, mest fordi at dette er en meget effektiv kur med raske resultater. Håper dette vil hjelpe henne å få opp øynene for hvor mettende og viktig proteiner kan være for kropps fasong. For deretter prøve og få til en livstilsendring.

Jeg vil først og fremst prøve og vise viktigheten av baseøvelser, vi skal feire jul sammen og med hjemmegym vil jeg prøve og få henne på starting strenght. (god ide?)

I og med at jeg har såpass kort tid med henne, ser jeg for meg at det mest hensiktsessige er og vise viktigheten av å slutte med fuckaround og trene ordntlig, viktigheten av å spise ordntlig, at man faktisk kan spise masse mat(god mat) uten å gå over kcal budsjettet.

Hvilke fallgruver må jeg være obs på? Hva gjør jeg om hun sprekker ? generelle tips som er lette å innføre om kosthold og trening. Og videre oppfølgning over nett/telefon, hva bør man være obs på ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke skjønne at du i det hele tatt vurderer å hjelpe kusinen din ned i vekt. Hun er 16 år og vokser enda. Hun har en normal vekt i forhold til sin høyde. At hun er så sensitiv mht sin egen vekt gjør at det i alle fall ringer noen varselsbjeller hos meg. Å sette en 16åring på PSMF, som er en ekstrem diett for ekstreme tilfeller, det er så hårreisende at jeg blir matt. Ingen 16åringer bør gå på noen diett, og i alle fall ikke når det faktisk har seg sånn at hun har en helt normal vekt.

Å sette unormalt mye fokus på kropp og kosthold i den alderen kan føre med seg mer vondt enn godt.

Synes du heller i julen kan trekke henne med deg på trening, la trening og mat være noe hyggelig og uanstrengt!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke gjør dette til noen diskusjon om hva som er moralsk eller ikke, takk.

Hun er ikke en trent jente, så vekten er høy, hun trives ikke med å være mye større en veninnene hennes, jeg vil hjelpe henne med dette. Grunnen til at jeg spørr om PMFS er at dette er en "aha" opplevelse for mange hvordan man kan spise bra mat,være mett og samtidig gå ned i vekt. Er mest for å få inn gode vaner, kan være en dårlig ide, derfor jeg spørr dere på FB

Edit* Etter å ha snakket med henne og moren hennes så går hun litt opp og ned i vekt.

Og å ha sett på hvordan hun spiser så spiser hun dårlig og er sulten store deler av dagen. Vet at det ikke er mulig å utrette mirakler, men å lære henne at proteiner ikke er så farlig føler jeg er viktig

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg kan ikke skjønne at du i det hele tatt vurderer å hjelpe kusinen din ned i vekt. Hun er 16 år og vokser enda. Hun har en normal vekt i forhold til sin høyde. At hun er så sensitiv mht sin egen vekt gjør at det i alle fall ringer noen varselsbjeller hos meg. Å sette en 16åring på PSMF, som er en ekstrem diett for ekstreme tilfeller, det er så hårreisende at jeg blir matt. Ingen 16åringer bør gå på noen diett, og i alle fall ikke når det faktisk har seg sånn at hun har en helt normal vekt.

Å sette unormalt mye fokus på kropp og kosthold i den alderen kan føre med seg mer vondt enn godt.

Synes du heller i julen kan trekke henne med deg på trening, la trening og mat være noe hyggelig og uanstrengt!

+1 på det fra meg.

Jeg er selv 17 år, og startet å slanke meg som 16 åring. Hvor er jeg nå? Vel, har kommet til en normal vekt nå, og i grunn en sunn kropp. Men det fokuset jeg har i forhold til kosthold nå er ikke sunt og er på tampen til en forstyrrelse.

Jeg ville ikke satt den jenta på PSMF, og som Thess nevner her - hun har en normal vekt i forhold til høyde.

EDIT: Hadde hun vært overvektig kunne det vært en idé til å slanke seg, men ikke med PSMF, men ha et bedre forhold til sunnere kosthold og bedre treningsvaner.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Slettet
Ikke gjør dette til noen diskusjon om hva som er moralsk eller ikke, takk.

Hun er ikke en trent jente, så vekten er høy, hun trives ikke med å være mye større en veninnene hennes, jeg vil hjelpe henne med dette. Grunnen til at jeg spørr om PMFS er at dette er en "aha" opplevelse for mange hvordan man kan spise bra mat,være mett og samtidig gå ned i vekt. Er mest for å få inn gode vaner, kan være en dårlig ide, derfor jeg spørr dere på FB

Er vel heller en dårlig ide.

Når man er 16 år bør man først og fremst få inn sunne vaner, gode treningsvaner og "sunne" bilder. Altså: IKKE ekstreme ting, men sunt kosthold og trening over tid--> en livsstil!

Først og fremst bør vel hun bli "vant" til at det finnes baseøvelser, måter å trene skikkelig på vs kukerundsyndrom. Det er også greit at når man er 16år vet forskjellen mellom 200g sjokolade vs 45g sjokolade og noe annet "sunt" f.eks :)

Å spise 300g sjokolade er vel litt mye for de fleste(som skal ned i vekt) i uken!!

Hun er 16 år, har "god" tid på seg. Heller 20år og se "smashing" ut, enn 17-18år og ha "spiseforstyrrelser" pga man trodde at timevis på møllen/spise ingenting funket! Joda, det gjør det, men ikke over lengre tid....

Stikkord: mengder, sunne vaner, gode treningsvaner =summerer opp til : Livsstil

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke skjønne at du i det hele tatt vurderer å hjelpe kusinen din ned i vekt. Hun er 16 år og vokser enda. Hun har en normal vekt i forhold til sin høyde. At hun er så sensitiv mht sin egen vekt gjør at det i alle fall ringer noen varselsbjeller hos meg. Å sette en 16åring på PSMF, som er en ekstrem diett for ekstreme tilfeller, det er så hårreisende at jeg blir matt. Ingen 16åringer bør gå på noen diett, og i alle fall ikke når det faktisk har seg sånn at hun har en helt normal vekt.

Å sette unormalt mye fokus på kropp og kosthold i den alderen kan føre med seg mer vondt enn godt.

Synes du heller i julen kan trekke henne med deg på trening, la trening og mat være noe hyggelig og uanstrengt!

Jeg stiller meg bak denne. Det er også påpekt ganske godt at PMSF ikke bør brukes av av jenter i denne alderen her inne:

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste) | Fitnessbloggen Forum

Jeg har kjørt det 2-3 ganger selv, og satt venner på det. Stor fan av PSMF for alle som har OG har hatt stabil psyke. Ville ikke satt 16-17 år gamle jenter, eller folk som drikker 2 ganger i uka på det, men ellers tror jeg ikke det er så vanvittig uheldig for kroppen.

Jeg er for tiden på det nå og har klart 10kg på en mnd uten nevneverdig tap av masse, og da har jeg ikke kjørt helt strikt eller fulgt det absolutt alle dager.

De fordelene jeg ser med det fremfor en mer moderat diett

  • Enkel å følge, man vet akkurat hva man skal gjøre, og man slipper å spise halvkjip mat og telle kalorier i et halvt år.
  • Mister sultfølelsen. Individuelt.
  • Kraftig økt fokus og ofte mer energi. Dvs det er enklere å jobbe effektivt. Det gjelder neppe de med tungt fysisk arbeid.
  • Fort ferdig, så man kan komme tilbake til en av de viktige tingene i livet, nemlig å bygge masse

Bakdeler

  • Svimmel hvis jeg går for lenge uten cheatmeals/oppcarbing
  • Noia for å miste muskler, og til dels kjedelig å trene når prestasjonene er lavere

For de som ikke har sjekket artikkelen på en stund, så er det oppdatert med endel nye matbilder nederst.

PSMF - Den sunneste ekstremdietten - Fitnessbloggen

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Takk for tipsene,tar dette til meg og jeg vil ikke sette henne på PMFS i og med at hun ikke har en så veldig sterk psyke heller.

Men å hjelpe på og utvikle gode vaner, hva kan man gjøre for å hjelpe med å gjøre forandringer over tid ?

*Edit* Jeg ville kjøre PMFS fordi jeg ville vise hvordan proteinrik kost kan virke på kroppen uten at hun sprekker pga hun ikke ser noen forskjeller. Hun er ikke redd for muskler og vil gå ned i vekt og få mer muskler = få ned fett%.

Og du må kose deg med mat? hvorfor kan man ikke kose seg med kylling og brokkoli ? er en vanesak spørr du meg, jeg spiser nesten bare rent kjøtt og jeg koser meg, eneste gangene jeg spiser "usunt" er når jeg ikke gidder

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ok. Takk for tipsene,tar dette til meg og jeg vil ikke sette henne på PMFS i og med at hun ikke har en så veldig sterk psyke heller.

Men å hjelpe på og utvikle gode vaner, hva kan man gjøre for å hjelpe med å gjøre forandringer over tid ?

*Edit* Jeg ville kjøre PMFS fordi jeg ville vise hvordan proteinrik kost kan virke på kroppen uten at hun sprekker pga hun ikke ser noen forskjeller. Hun er ikke redd for muskler og vil gå ned i vekt og få mer muskler = få ned fett%.

Og du må kose deg med mat? hvorfor kan man ikke kose seg med kylling og brokkoli ? er en vanesak spørr du meg, jeg spiser nesten bare rent kjøtt og jeg koser meg, eneste gangene jeg spiser "usunt" er når jeg ikke gidder

Utrolig små endringer over tid vil jeg tro er ganske bra. Si at hun kanskje skal spise 1 skyr eller 1 kesam hver dag. Eller 1/2 skyr, og se hvordan det går. Begynn smått så går det stort sett av seg selv etter hvert :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Slettet
Ok. Takk for tipsene,tar dette til meg og jeg vil ikke sette henne på PMFS i og med at hun ikke har en så veldig sterk psyke heller.

Men å hjelpe på og utvikle gode vaner, hva kan man gjøre for å hjelpe med å gjøre forandringer over tid ?

*Edit* Jeg ville kjøre PMFS fordi jeg ville vise hvordan proteinrik kost kan virke på kroppen uten at hun sprekker pga hun ikke ser noen forskjeller. Hun er ikke redd for muskler og vil gå ned i vekt og få mer muskler = få ned fett%.

Og du må kose deg med mat? hvorfor kan man ikke kose seg med kylling og brokkoli ? er en vanesak spørr du meg, jeg spiser nesten bare rent kjøtt og jeg koser meg, eneste gangene jeg spiser "usunt" er når jeg ikke gidder

Hvem har sagt noen må/ikke må kose seg med mat?

Jeg mener at du bør få henne til å forstå at hardt arbeid+skikkelig kosthold over tid er best løsningen begge veier. Både styrke/ned i fett%!!

Du kan fortsatt lære henne HVA som er proteinrik mat, hvorfor dette er bra osv! Og vise henne sunnere alternativer til forskjellige varer... typ vanilje kesam osv!

Det er større sannsynlighet for at noen sprekker på PSMF enn "vanlig" diett! Så ja, mitt tips: vise henne Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold Få tak i vekt, vis henne hvor mye kcal det er i forskjellige matvarer(f.eks kjøttdeig vs karbonadedeig/kyllingfilet) antall kcal hun bør ha ila dagen osv..Er her mange får seg en overraskelse! Så ja :) Som sagt: Få inn litt informasjon ang kosthold og trening;) Få henne interessert hvis det er mulig !:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, dette som er planen min, jeg lært henne endel. F.eks at man kan spise ganske mye kyllingfile istedet for en sjokolade :)

hun har logget en uke på Diett.no før jeg kom hjem allerede slik at vi skulle gå igjennom kosten hennes.

Men hun tror ikke på at proteiner kan hjelpe på så mye som jeg påstår, (dermed min ide om PMFS)

Skal lage litt cottage cheese snacks, skyr, protein is. Andre godbiter som jeg bruker å lage til megselv ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ja, dette som er planen min, jeg lært henne endel. F.eks at man kan spise ganske mye kyllingfile istedet for en sjokolade :)

hun har logget en uke på Diett.no før jeg kom hjem allerede slik at vi skulle gå igjennom kosten hennes.

Men hun tror ikke på at proteiner kan hjelpe på så mye som jeg påstår, (dermed min ide om PMFS)

Skal lage litt cottage cheese snacks, skyr, protein is. Andre godbiter som jeg bruker å lage til megselv ;)

Folk tar sjeldent det folk sier for god fisk. Så gir henne heller artikler som hun kan lese :) Hvis hun ikke tror på artiklene, så kan hun gå igjennom studiene selv.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Er vel heller en dårlig ide.

Når man er 16 år bør man først og fremst få inn sunne vaner, gode treningsvaner og "sunne" bilder. Altså: IKKE ekstreme ting, men sunt kosthold og trening over tid--> en livsstil!

Først og fremst bør vel hun bli "vant" til at det finnes baseøvelser, måter å trene skikkelig på vs kukerundsyndrom. Det er også greit at når man er 16år vet forskjellen mellom 200g sjokolade vs 45g sjokolade og noe annet "sunt" f.eks :)

Å spise 300g sjokolade er vel litt mye for de fleste(som skal ned i vekt) i uken!!

Hun er 16 år, har "god" tid på seg. Heller 20år og se "smashing" ut, enn 17-18år og ha "spiseforstyrrelser" pga man trodde at timevis på møllen/spise ingenting funket! Joda, det gjør det, men ikke over lengre tid....

Stikkord: mengder, sunne vaner, gode treningsvaner =summerer opp til : Livsstil

Kan jeg bare spørre; Hva mener du med "god tid på seg" ? :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Slettet
Kan jeg bare spørre; Hva mener du med "god tid på seg" ? :)

De fleste av oss tenker "fortest mulig".... Derfor "god" tid på seg....Ble gjerne litt feil for noen som ikke forsto min skrive måte, haha!

Poenget var ihvertfall at hun har GOD tid, selvom hun vil nå mål raskest mulig!;) Clear?:D

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om ulike diett-tilnærminger fungerer for en selv, betyr ikke dette at det vil ha like god effekt for andre. 16-åringer kan gjerne bli mer bevisste på hva de putter i seg, men å sette dem på en diett er nok ikke veien å gå. Spesielt ikke en ekstremdiett som PSMF er, da begynner man i helt feil ende, og man risikerer at 16-åringen utvikler et heller uheldig forhold til mat og vektnedgang. Som man kommer frem til etter hvert her er det viktigere å oppmuntre til små endringer, som hun selv tror hun klarer å gjennomføre dersom hun i det hele tatt skal gjøre endringer. I første omgang hjelper det kanskje å oppmuntre til litt mer fysisk aktivitet. Ta henne med på noen kveldsturer eksempelvis i tillegg til de øktene hun allerede har.

Jeg synes også det er å begynne i helt feil ende å anbefale henne kaloritelling ved hjelp av diett.no. Å kaste henne inn i en kcal-verden som hun har generelt lite kunnskap om virker ikke veldig heldig. Gi generelle råd, ta utgangspunkt i forutsetningene hennes og ikke gå inn for en fullstendig omveltning av hverdagen. Hun er 16 år og har etter mitt syn ganske god tid til å endre livsstilen sin, alt trenger ikke skje på en gang.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
De fleste av oss tenker "fortest mulig".... Derfor "god" tid på seg....Ble gjerne litt feil for noen som ikke forsto min skrive måte, haha!

Poenget var ihvertfall at hun har GOD tid, selvom hun vil nå mål raskest mulig!;) Clear?:D

Aah i see :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
De fleste av oss tenker "fortest mulig".... Derfor "god" tid på seg....Ble gjerne litt feil for noen som ikke forsto min skrive måte, haha!

Poenget var ihvertfall at hun har GOD tid, selvom hun vil nå mål raskest mulig!;) Clear?:D

Enig i hva du sier her. Alt for mange tenker "fortest mulig"!

Gjør man derimot trening og et godt kosthold om til en livsstil, gjør det lite om man koser seg/eller sprekker som noen liker å kalle det, en gang i blant - man har tross alt god tid på seg. Jeg liker å si det at jeg har hele livet foran meg med et godt kosthold og trening :)

En indre motivasjon er viktig å ha!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De over her har egentlig oppsummert det meste og det beste.

Synes det er fint at du skal hjelpe henne, men det å sette henne på en ekstremdiett er ikke bra.

Ta det gradvis med henne, send henne artikler, forklar henne hvordan hun skal gå ned i vekt på en sunn måte osv. Om målet hennes er å stramme opp kroppen, kan du sette henne på et nybegynnerprogram og gi henne informasjon om hva hun burde spise, at hun kan kose seg med smågodt osv av og til og at det faktisk ikke er så komplisert. Det er ikke bare vektnedgang som vil stramme opp kroppen, musklene spiller en stor, om ikke større rolle for å stramme opp kroppen.

alt må ikke skje på en gang. Vil si at en sunn forandring over tid er bedre enn en rask men usunn forandring. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med de over meg ang å droppe PSMF og er litt glad du har slått det fra deg. Etter min mening er ekstreme tiltak for ekstreme tilfeller eller folk som allerede har et relativt stødig, realistisk selvbilde, som har fått grei oversikt i kosthold og kroppens funksjoner og med kontroll og selvinnsikt nok til å se når dietten også bør avsluttes. Det høres ikke ut som om hun er rustet eller har noe særlig behov for å begi seg ut på PSFM-karusellen.

Man kan forøvrig fint veie 75 kg på 175cm, spørsmålet er hva kroppen består av. Det har vært gode poeng tidligere om å gjøre mat og trening til noe positivt og dermed lystbetont. Om du vil ha en logg å vise til kan jeg som eksempel dra frem min egen blogg. Selv om jeg ikke er i mål ennå (og antageligvis aldri vil bli det, siden målet stadig flytter på seg) har jeg tatt en del grep i livet mitt som har gitt synlige resultater både på fysikk, psyke, styrke og sosialt som har gjort min hverdag vesentlig mye bedre og behagelig å forholde seg til. Et balansert forhold til kropp og livsstil er essensielt for å føle seg bra. Ikke bare med resultatene, men også underveis i prosessen. Å ha voldsomt hastverk bidrar etter min erfaring også til at man ikke klarer å se reflektert på sin egen fremgang og alle de små bragdene på veien. De er minst like viktige som målet i seg selv om å forandre kropp og form.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...