Gå til innhold

Språkfeil som gir deg høyt blodtrykk


Pinglo

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er megairriterende når folk omtaler hverandre som YO og sånn. Eller, den gangsta greia. Klarer det ikke. Fikk nok i usa. Der er det ekte GANGSTAH , bare så det er sagt ..... OMG :p

Når du sier det nå... jeg har hørt folk faktisk si omg eller lol, altså uttale bokstavene som om det var ett ord... Ikke at jeg mener at du sier det, fordi du skriver det jo bare, omg, nå har jeg gått meg vill her, lol, men jeg tror du skjønner hvor jeg vil hen...:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Journalister" som ikke bare ikke kan engelsk, men ikke norsk heller, slik som forfatteren av dette her (Dagbladet):

post-8522-14440911167455_thumb.jpg

Hva er en "intelligensdivision"? Er jo greit nok at man ikke kan alt av sære uttrykk på engelsk (selv om man helst bør kunne det når man utøver sitt yrke ved å oversette artikler fra amerikanske aviser), men når en skriver "intelligensdivision", da bør det jo ringe en eller annen bjelle mens man taster bokstavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Journalister" som ikke bare ikke kan engelsk, men ikke norsk heller, slik som forfatteren av dette her (Dagbladet):

[ATTACH=full]78445[/ATTACH]

Hva er en "intelligensdivision"? Er jo greit nok at man ikke kan alt av sære uttrykk på engelsk (selv om man helst bør kunne det når man utøver sitt yrke ved å oversette artikler fra amerikanske aviser), men når en skriver "intelligensdivision", da bør det jo ringe en eller annen bjelle mens man taster bokstavene.

Kanskje journalisten burde bedrive litt etterretning for å finne ut hvor vedkommende kan få fatt i litt bedre intellingens:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne er artig: AMO - Astronomer mot orddeling

Jeg elsker ord som "dog", "humbug", "sågar" og mange andre fremmedord. Generelt også ord som har gått i glemmeboken. Jeg begynte å bruke slike ord bare på tull, men nå bruker jeg det til tider når jeg snakker med eldre personer. Som jeg pleier å si; "Jeg bruker fremmedord utelukkende for å fremstå smartere til eldre mennesker."

Det jeg irriterte meg mest over er "da / når" og særskrivingsfeil. Det kan jeg fortsatt ikke fordra. Irriterer meg også over "å / og". Kommer faktisk bare på flere og flere ting jeg irriterer meg over, og jeg kunne ramset opp i en evighet. "Hvem / hvilken". Huff !!

Og jeg må legge til at den aller verste smiley-en er "xD". Hva menes egentlig med denne? Kan dere som bruker den laste opp et bilde der dere lager det ansiktsuttrykket i virkeligheten, slik at jeg skjønner hva dere mener ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Et/ett" og "en/én", evt. èn, som noen skriver.

Det er farlig at jeg klager på språkfeil her, jeg som helt sikkert skriver mye tull i loggen min, fordi humoren med flere av kompisene mine innebærer å uttale og skrive feil.

Jeg kan også irritere meg over: I garasjen har jeg både bil og sykkelbremser. / I garasjen har jeg både bil- og sykkelbremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

´"Jeg bruker fremmedord utelukkende for å fremstå smartere til eldre mennesker."

Et vennlig tips fra en som har rettet noen hundre oppgaver. Har man ikke helt kontroll på betydningen av fremmedordene en bruker, er dette lettere å gjennomskue enn 7 cm marg på hver side for å oppnå et krav om antall sider ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vennlig tips fra en som har rettet noen hundre oppgaver. Har man ikke helt kontroll på betydningen av fremmedordene en bruker, er dette lettere å gjennomskue enn 7 cm marg på hver side for å oppnå et krav om antall sider ;)

Hehe, det sant! Jeg bruker som regel bare fremmedord jeg kan betydningen av, med mindre det er spøk eller humor ;) Må ærlig innrømme at jeg blir noe påvirket av Tore fra Radioresepsjonen, da han pleier å lese synonymordbok for å bruke fremmedord i programmet...

Jeg lurer forresten på en ting. Hvordan bruker man ordet "hvis"? Ikke av den normale betydningen, men den man bruker om en person sin eiendel etc. Skjønner du hva jeg mener? Faen, dårlig forklaring, men satser på at du forstår ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...