Gå til innhold

Språkfeil som gir deg høyt blodtrykk


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke skrivefeil, men overdreven bruk av fitnessbloggens forferdelige smileys gir meg ticks.

Verste sort: :roflmao::p:eek:

Espen Espelund - en mulighet for å ekskludere disse fra forumet hadde vært en drøm. Bare en tanke azza :eek::p:ROFLMAO::whistle:

Disregard stalking females. Acquire aesthetics, så bør ikke dette være et problem. Helt serr.

Jeg har fått en ny en! Skriver man lange, sammenhengende tekster utenfor diskusjonsforum og liknende, bør man ikke bruke smileys. Det ser ofte teit ut i blogginnlegg, og er helt horribelt i artikler. Jeg frykter at dersom trenden ikke stopper at man til slutt ender opp med slike brev i posten:

Og en ting til, selv om jeg i utgangspunktet ikke er spesielt giret på å få folk til å bruke spacetasten oftere, så er det et par ord folk har en tendens til å sette sammen som skal særskrives. Et par eksempel følger.

  • Forsåvidt - For så vidt
  • Såvidt - Så vidt
  • I hvertfall - I hvert fall ++++

Mind blown at i hvert fall. Så mange år med feil; #tf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode eksempler på rettskrivningsfeil i denne tråden. Som den perfeksjonisten jeg er irriterer jeg meg grønn og blå over samtlige.

En festlig aktivitet å bedrive når man ser på debattprogrammer, dagsrevyen osv. er å spille bullshitbingo. Når en debattant, en intervjuet e.l. kommer med et såkalt "bullshitord" eller "bullshitutrykk" (på en måte, i forhold til osv) teller man antall ganger vedkommende ytrer disse. Etterpå kan man riste på hodet og le eller gråte (helst begge deler) over mengden bullshit som renner ut av kjeften på folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange gode eksempler på rettskrivningsfeil i denne tråden. Som den perfeksjonisten jeg er irriterer jeg meg grønn og blå over samtlige.

En festlig aktivitet å bedrive når man ser på debattprogrammer, dagsrevyen osv. er å spille bullshitbingo. Når en debattant, en intervjuet e.l. kommer med et såkalt "bullshitord" eller "bullshitutrykk" (på en måte, i forhold til osv) teller man antall ganger vedkommende ytrer disse. Etterpå kan man riste på hodet og le eller gråte (helst begge deler) over mengden bullshit som renner ut av kjeften på folk.

"rettskrivningsfeil" - det ordet var nytt for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som blander HUN og HENNE, og DE og DEM :mad: (Tror "han" er godkjent som både d.o. og i.o nå, men høres litt rart ut det også syns nå jeg).

Du mener vel subjektsform og objektsform? ;)

Jeg skjønner hva du mener når det er skriftlig (og for oslodialekt), men på mange dialekter er jo bruken faktisk en annen. På trøndersk er "dem" faktisk brukt både for subjektsformen og objektsformen: "Dæm kjæm te oss i kveld". Sprakradet says:

Såleis er det berre normert bokmål som har kasusbøying i 3. person fleirtal: de/dem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, gikk jeg i fella selv nå? :p Mener det skal være mulig å skrive, ellers skrives det kanskje uten ekstra "n". Slik: rettskrivingsfeil.

hehe det var mer kombinasjonen av "rett" og "feil" jeg lot meg fasinere av. Ikke "skrivefeil", men "rettskrivningsfeil",liksom.. :p Nesten som om noe er kok-kaldt... eller is-varmt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner hva du mener når det er skriftlig (og for oslodialekt), men på mange dialekter er jo bruken faktisk en annen. På trøndersk er "dem" faktisk brukt både for subjektsformen og objektsformen: "Dæm kjæm te oss i kveld". Sprakradet says:

Er i hovedsak for Oslo-dialekta jeg mener ja, typen er feks fra Fredrikstad og de sier jo "døm" uten at det "gjør" meg noe. Men når søsken, vennniner (som bl.a. skal blir lærere, huttemegtu), forlesere (!!!) og andre som ikke har noen god grunn holder på med dette får jeg helt spader :p Er tilhenger av å ikke plukke på folk så lenge man forstår hva de sier, men jeg får nesten ticks av det her. Og det sprer seg bare mer og mer....! :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke en som kanskje kvalifiserer til "høyt blodtrykk" men jeg ser den ganske ofte likevel.

Når man forkorter eventuelt forkortes det til ev., ikke evt. Evt. står for etter vår tidsregning. Det er visst OK hvis du skriver riksmål, men jeg tror de aller fleste baserer dette på en misforståelse og ikke et bevisst språklig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...