Gå til innhold

Språkfeil som gir deg høyt blodtrykk


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det finnes vel forskjell på taleleif, og skriveleif...

Uansett(og har ikke lest alle 10 sidene men...) noen føler seg vel litt mobbet av slike "problem"

Deres "løsninger" er vel så bra så lenge dem er forstått...

For å joine temaet litt ellers...:

Digger SEFF!

Hater SERR!

Fred!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da og når! Blir gal både av folk som enter skriver eller sier; Når jeg var ti.....

"Da jeg var ti fikk jeg Nintendo."

"Når jeg var ti brukte jeg å spille Nintendo."

Begge setningene over er etter det jeg har forstått grammatisk korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Da jeg var ti fikk jeg Nintendo."

"Når jeg var ti brukte jeg å spille Nintendo."

Begge setningene over er etter det jeg har forstått grammatisk korrekt.

På ungdomsskolen lærte vi at det var "den gang da, hver gang når". Så for meg har det alltid vært slik ;b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da og når! Blir gal både av folk som enter skriver eller sier; Når jeg var ti.....

Enig skriftlig, men muntlig vil det avhenge av dialekt. Du kommer nok aldri til å høre meg si "då eg var 10", men "når eg var 10" kan nok forekomme. Skriftlig ville jeg skrevet "da jeg var ti". :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Da jeg var ti fikk jeg Nintendo."

"Når jeg var ti brukte jeg å spille Nintendo."

Begge setningene over er etter det jeg har forstått grammatisk korrekt.

Da har du nok misforstått. Husk regelen "den gang da --- hver gang når". Du var bare ti år gammel én gang i livet, og derfor skal det være "da jeg var ti" i begge setningene. Hvis du bruker regelen til å dobbeltsjekke, vil du forhåpentligvis se at dette stemmer. "Den gang da jeg var ti" er riktig, og "hver gang når jeg var ti" er feil. At du beskriver en vane du hadde da du var ti år gammel, endrer ikke det faktum at alderen din var ti år kun én gang i livet ditt.

Dog er det korrekt å bruke "når" i fortid dersom du beskriver noe som hendte gjentatte ganger. Setningen "Når jeg spilte Nintendo med storebror, tapte jeg nesten alltid." er grammatisk korrekt fordi setningen forteller om noe som hendte mer enn én gang. Igjen kan du bruke regelen til å dobbeltsjekke. Setningen "Da jeg spilte Nintendo med storebror i går, vant jeg overlegent." er også grammatisk korrekt, men i dette tilfellet forteller setningen om én bestemt hendelse. Også her vil du forhåpentligvis se at regelen stemmer.

Jeg håper dette var til hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en stor synder ;)

Jeg skriver korrekt på jobb (jeg er i praksis oversetter), men sluntrer fælt på fritiden. Spesielt i chat på f.eks Facebook, Skype etc.

For meg kom det bare til et punkt der jeg ikke orket å tilbringe mer tid med å slå opp ord og begreper hele døgnet for å skrive korrekt, og har begynt å overse andres skrivefeil. I tillegg mister man litt av sitt eget språk når man bor i et naboland med tilnærmet likt språk over tid... jeg tar meg i å skrive noen svorske fraser innimellom... grøss!

Jeg er enig i at så lenge det blir forstått, og såfremt man ikke er skribent, journalist eller på annen måte jobber med å skrive eller med språk, så har man litt å gå på. Når man skriver på fast basis (og her irriterer jeg meg mest over journalister), bør man greie å formulere enkle setninger uten og/å-feil.

Forsåvidt ganske merkelig at jeg har fått denne jobben, jeg har ikke fullført videregående skole engang ;) Norsk er heller ikke mitt sterkeste språk, selv om det er morsmålet :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over at folk skriver stor forbokstav der det ikke skal være det. Veldig mange skriver dager og måneder med stor forbokstav, noe som kan være forståelig mtp at det er slik på engelsk (irriterende det også:p). Andre skriver helt tilfeldige ord med stor forbokstav. Ikke sjeldent ser jeg statuser og innlegg a la dette på f.eks Facebook: "Hei, vil noen være med på Kino på Tirsdag? Jeg og noen Venner skal dra dit med Buss. Det hadde vært gøy om Noen ville være med, tror det er en kjekk Film".

Argh!:mad::p

Må slenge meg på den 3D-mølla som nevnt. Lurer på om folk tror det heter det, eller om det er ment som en "kul" forkortning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du nok misforstått. Husk regelen "den gang da --- hver gang når". Du var bare ti år gammel én gang i livet, og derfor skal det være "da jeg var ti" i begge setningene. Hvis du bruker regelen til å dobbeltsjekke, vil du forhåpentligvis se at dette stemmer. "Den gang da jeg var ti" er riktig, og "hver gang når jeg var ti" er feil. At du beskriver en vane du hadde da du var ti år gammel, endrer ikke det faktum at alderen din var ti år kun én gang i livet ditt.

Dog er det korrekt å bruke "når" i fortid dersom du beskriver noe som hendte gjentatte ganger. Setningen "Når jeg spilte Nintendo med storebror, tapte jeg nesten alltid." er grammatisk korrekt fordi setningen forteller om noe som hendte mer enn én gang. Igjen kan du bruke regelen til å dobbeltsjekke. Setningen "Da jeg spilte Nintendo med storebror i går, vant jeg overlegent." er også grammatisk korrekt, men i dette tilfellet forteller setningen om én bestemt hendelse. Også her vil du forhåpentligvis se at regelen stemmer.

Jeg håper dette var til hjelp. :)

I stand corrected. Da har jeg forhåpenligvis blitt litt mindre irriterende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle ikke si noe egentlig :p Jeg er ikke norsk, og jeg vet at det skjer, at jeg skriver feil. Jeg prøver så godt jeg kan, men må jeg nevne noe, så er det:

og/å :mad:

har hvert istedenfor har vært

hvem istedenfor hvilken (på høgskolen:"Hvem bok skal vi lese til eksamen?" :mad: )

enkelte orddelings- og særskrivingsfeil

å spørre et spørsmål :rofl:

Jeg er ikke flink til å bygge setninger uten for mange "så" :p og sliter fortsatt litt med riktige artikklene foran substantivene (er ikke litt for mange -ene her?). Skjønner ikke helt forskjellen mellom er blitt og har blitt :p, men jeg gjør mye for å utelukke så mye feil som mulig.

Og selvfølgelig er jeg glad for å bli rettet når jeg skriver feil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har i all tid irritert meg over og/å-feil, særskriving, et/ett-feil, ordtaksfeil osv., men etter å ha tatt et emne i språkhistorie på UiO (riktignok engelsk språkhistorie) har jeg blitt smertelig klar over at språket hele tiden er i forandring og blir påvirket av språkene rundt seg (særskriving er en direkte følge av all kontakt med det engelske språket), og at det _nesten_ alltid er på vei mot forenkling. Man kan irritere seg grønn, men man kan ikke hindre utviklingen av språket, selv om det virker fordummende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hå, for en tråd, det vekker en liten djevel i meg. Det er myyyyye feil der ute. De fleste har jo blitt ramset opp her.

Når det kommer til skriving, orddelingsfeil, og/å, et/ett, hva/hvis/hvilken, når(det heter NÅR)

Når det kommer til språket, kj/skj- hvorfor, HVORFOR er det så vanskelig? Og dems? Det har kanskje mye med dialekt å gjøre når man sier dems, eller mer høflig å si deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein ting som irriterer meg mykje er noko som dei i Sogn gjer mykje.

Istedet for å sei: Eg fekk denne kaken av Stein, seier dei: Eg fekk denne kaken med Stein.

Og syltetøy der oppe heiter visst: Sylte.

Har du fått en kake med STEIN eller? Nei? Det kan gå hardt for seg, spesielt om det er Stein Stein Rock

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...