Gå til innhold

Språkfeil som gir deg høyt blodtrykk


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Blant småtrollene i Oslo har dette allerede blitt likestilt i den muntlige "norsken". Det vil si: de bruker de to ordene akkurat slik de føler for. Jeg kom i skade for å overhøre deler av en uenighet mellom noen småtroll en gang, der et av småtrollene tydeligvis gjorde noe uønsket med et av de andre småtrollene. Et tredje småtroll forsøkte å få slutt på dette, og uttalte følgende to setninger: "Hør på hun, da. Henne liker det ikke!"

Hvis du har et sterkt ønske om å få ørene dine til å blø, kan småtrollsafari i Oslo anbefales. :p

Ikke bare meg som reagerer på barn fra osloregionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Jeg hater "hun" og "henne" feil. Jeg får så vondt!

En annen ting som jeg heller ikke liker at folk sier, er "hytten" og "jenten". Det er jo ikke feil, så jeg kan sånn sett ikke klage på det i denne tråden men likevel! Jeg går på skole i Bærum og nesten alle sier det :cry::cry::cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater "hun" og "henne" feil. Jeg får så vondt!

En annen ting som jeg heller ikke liker at folk sier, er "hytten" og "jenten". Det er jo ikke feil, så jeg kan sånn sett ikke klage på det i denne tråden men likevel! Jeg går på skole i Bærum og nesten alle sier det :cry::cry::cry:

Pft...det er nå i det minste forskjell på dem (jeg hater forresten å lese og høre at folk ikke kan forskjell på de og dem). Det er verre med "han" og "ham", der man til og med lærer på skolen at "ham" er unødvendig :sick:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pft...det er nå i det minste forskjell på dem (jeg hater forresten å lese og høre at folk ikke kan forskjell på de og dem). Det er verre med "han" og "ham", der man til og med lærer på skolen at "ham" er unødvendig :sick:

"De" og "dem" feil er også ille. Det verste er at jeg sikkert gjør den feilen også.

Skolen har fint greid å venne meg bortifra "ham"... :whistling:

Kom på en annen irriterende feil, "hvem" og "hvilken"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De" og "dem" feil er også ille. Det verste er at jeg sikkert gjør den feilen også.

Skolen har fint greid å venne meg bortifra "ham"... :whistling:

Kom på en annen irriterende feil, "hvem" og "hvilken"!

Det at denne feilen er så vanlig kan jeg gi deg en forklaring på:

Når jeg snakker sier jeg konsekvent "ho", ikke hun og henne. Det at folk sier hun uansett syns jeg derimot høres helt tåpelig ut..

Jeg sier også konsekvent "døm", ikke de og dem. Dialekta mi er sånn og da sier jeg det. Det fører til at jeg må tenke meg om når jeg skriver (ved å tenke jeg/meg eller du/deg) for å få det rett, men skriver jeg noe som er litt mer formelt enn facebook/chat prøver jeg å få det rett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...