Gå til innhold

Søtsug og alternativt "snop"


Tjoms

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det finnes mange blogger og mange innlegg her på FB med oppskrifter på "sunt snop".

Det brukes all slags ingredienser for å emulere en eller annen "usunn" oppskrift. Kaker og boller og slikt.

Spørsmålet mitt er: Hvorfor?

Søtsug?

Variasjon?

Min mage tåler dårlig raffinert sukker, derfor kuttet jeg ut "alt" raffinert sukker jeg kan (umulig å ikke få i seg noe skjult i matvarer) i 2007. Har ikke hatt snop i munnen siden da. Spiser ikke kaker, boller, sukkerbrus, syltetøy eller noe annet med raffinert sukker i.

Spiser heller frukt, bær, tørket frukt og slikt.

Poenget mitt er at om man holder seg borte lenge nok så forsvinner "suget". Slik virker det i hvert fall for meg. Hadde det på samme måte ved røykeslutt, det tok 3-4 år før suget etter var borte, men nå er det aldri i tankene lenger. Søtsuget forsvant på akkurat samme måte, men da etter bare noen få måneder.

Mange vil nok si at de ikke ønsker å nekte seg "noe godt" og at man burde kunne "unne seg noe godt" av og til. Det mener jeg at man helt klart bør kunne gjøre, men da må man også godta at "suget" kanskje aldri vil slippe taket?

Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, søtsuget ditt er vel ikke borte hvis du fyller det med frukt, bær osv.? Det er jo bare erstattet med noe annet søtt. Suget etter noe søtt er jo ikke skapt av raffinert sukker, så vidt jeg har skjønt det er det noe biologisk som stammer fra da mennesket fant ut at nettopp frukt og bær osv. var noe som ga energi.

Grunnen til at du ser relativt mange "sunnifiserte" oppskrifter her inn er nok fordi det er såpass mange som teller kalorier og er på et noe strengere kaloribudsjett. Da er det heller ikke greit å alltid erstattet et eventuelt søtsug eller mellommåltid med frukt, ettersom det som regel inneholder en god del kalorier.

Når folk da vil unne seg noe godt, som du så riktig sier bør være helt greit, er en variant med kunstig søtning uten kalorier ofte å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sug etter frukt og bær. Kan greit la være, men spiser det fordi det gir næringsstoffer som er viktige, spesielt ved kaloriunderskudd. Bær har relativt få kalorier og får lett plass i kaloribudsjettet mitt. Frukt er heller ikke noe problem så lenge man har kontroll på kaloriene.

Dessuten smaker det godt :-)

Forstår likevel det du sier, og er prinsipielt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg fungerer det likedan. Jeg spiser så og si ikke godteri og raffinert sukker, og får ikke cravings etter det heller. Spiser mye bær og frukt, og kan nok si at jeg har hatt et moderat søtsug. Dvs, nå har har jeg kuttet ned på frukten og spiser hovedsaklig bær istedet, og jeg merker forskjell på at jeg nå ikke craver frukt like mye heller :)

Spiser jeg mye frukt, derimot, blir jeg også sugen på mer. Nå skal det sies at jeg nylig har lagt om kosten, spiser mer fett og karbs, og har overhodet ikke behov for eller cravings på noe. Selv de dagene jeg har færre kalorier. Tenker at det er fordi jeg spiser balansert og holder meg unna sukker.

Prøvde meg på sunnifiserte varianter en lang periode (alt smakte stort sett dritt), men så gikk det opp for meg at jeg faktisk ikke er så glad i de usunne variantene heller, så hvorfor gidde å lage en sunn kake når jeg i utgangspunktet aldri får lyst på kaker o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenker helt likt her. Jeg spiser mye karbohydrater, men ikke fra nevnte matvarer.

Jeg forstår ikke hvorfor man må ha kake og derfor blir nødt til å lage "sunne" varianter. Kan man ikke bare la være?

Helt subjektivt selvfølgelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært alt etende... Så min "nye" strategi er å tenke at jeg ikke liker det. Det som skjer etter en stund med en slik tankegang er at jeg begynner jeg å tro på det selv.

Plutselig går jeg forbi godteri og søtsak hyllene i butikken uten å ense at det er der engang.

Skriver alltid handleliste før butikkturer, i den rekkefølgen.

Protein: Kjøtt, fisk, melk

frukt

grønt

tyggegummi

Litt teit, men det funker

Forresten må jeg innrømme at jeg jobber på hotell med mange fristelser, spesielt på fredager...:grumpy::oops: Enda en grunn til og ikke ha slikt hjemme!

Vi tenker helt likt her. Jeg spiser mye karbohydrater, men ikke fra nevnte matvarer.

Jeg forstår ikke hvorfor man må ha kake og derfor blir nødt til å lage "sunne" varianter. Kan man ikke bare la være?

Helt subjektivt selvfølgelig :)

Nå vil jeg tørre å påstå at det er enklere å omgås med andre mennesker hvis man har et alternativ på "kakefesten" i stedet for å glo i veggen mens alle andre trykker i seg sukkerbomber.? Eller? Er nok mange meninger om dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid vært alt etende... Så min "nye" strategi er å tenke at jeg ikke liker det. Det som skjer etter en stund med en slik tankegang er at jeg begynner jeg å tro på det selv.

Plutselig går jeg forbi godteri og søtsak hyllene i butikken uten å ense at det er der engang.

Skriver alltid handleliste før butikkturer, i den rekkefølgen.

Protein: Kjøtt, fisk, melk

frukt

grønt

tyggegummi

Litt teit, men det funker

Forresten må jeg innrømme at jeg jobber på hotell med mange fristelser, spesielt på fredager...:grumpy::oops: Enda en grunn til og ikke ha slikt hjemme!

Nå vil jeg tørre å påstå at det er enklere å omgås med andre mennesker hvis man har et alternativ på "kakefesten" i stedet for å glo i veggen mens alle andre trykker i seg sukkerbomber.? Eller? Er nok mange meninger om dette? :)

Ser poenget med å ha et alternativ i den sosiale settingen ja. Selv sier jeg bare nei takk og drikker mer kaffe eller vann. Har helt mistet suget jo lenger jeg har holdt meg borte. Om de andre synes jeg er usosial som ikke spiser snopet som står fremme så er det strengt tatt deres problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat er en av de små gledene i livet som virkelig er verdt å ta vare på, og godt bakeverk er unektelig blandt det som føles godt å spise. Et ferskt Wienerbrød, bestemors Verdens Beste, julekaker.. For meg som har (Type 1) diabetes er det dog greit å ha et sukkerfritt alternativ de gangene jeg orker å styre med å lage det. F.eks. er Gerds Ostekake fryktelig god, faktisk så god at de jeg har laget den til ofte tar mer av den enn av det andre som står fremme uten at de bryr seg nevneverdig om næringsinnholdet.

Det går ann å kombinere det å være generelt helsebevisst med det å nyte noe søtt en gang i blandt. Har sett (relativt) sukkerfri Bounty-sjokolade som så uhorvelig god ut, har laget amazing sukkerfri fløtekaramell av Tagatose, og sukkerfri gelé og fromage er forholdsvis trivielt å få til. De fleste slike oppskrifter har vel til felles at de ikke bare inneholder mindre sukker/kalorier, men at de gjerne inneholder bedre råvarer siden man tross alt står på kjøkkenet og lager dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det går an å kombinere usunt med sunt. Nå var vel poenget med tråden å diskutere søtsug og om det kanskje kunne la seg stagge om man var avstående fra det man hadde sug etter.

Det er vel de færreste som ikke liker søtsaker og det er jo ikke noe problem å spise slikt av og til. Men nok en gang, det var ikke tema for tråden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det går an å kombinere usunt med sunt. Nå var vel poenget med tråden å diskutere søtsug og om det kanskje kunne la seg stagge om man var avstående fra det man hadde sug etter.

Det er vel de færreste som ikke liker søtsaker og det er jo ikke noe problem å spise slikt av og til. Men nok en gang, det var ikke tema for tråden :)

Spørsmålet mitt er: Hvorfor?

..

Tanker?

Synes svaret mitt var godt innafor det tråden handla om jeg. Det er vel så enkelt som at man ønsker å kunne ta seg noe søtt enten på lørdags kveld eller i sosiale samkomster uten at man får i seg sukker, fint hvetemel, melkeprodukter eller hva det er man av diverse grunner ønsker å unngå. Klart sunt snop stimulerer søtsuget for mange, men om man med vanlig godis hadde klart å begrense seg til lørdager og bursdager ser jeg ikke helt hvorfor det skal være noen ulempe å heller spise mer næringsnyttig "snop" på nettopp lørdag og til bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

scitec_100_whey_delite.jpg

Jeg har smakt hundrevis av ulike proteintilskudd opp igjennom årene, og Scitec Nutrition sin 100% Whey Delite - Vanilla Very Berry tar virkelig kaka. Fantastisk konsistens, selv blandet med vann og en nydelig smak som tar knekken på hvilket som helst søtsug. Hvis man fortsatt har lyst til å "skeie ut" etter en heftig dose av denne, er man et svakt svakt menneske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at det finnes mange blogger og mange innlegg her på FB med oppskrifter på "sunt snop".

Det brukes all slags ingredienser for å emulere en eller annen "usunn" oppskrift. Kaker og boller og slikt.

Spørsmålet mitt er: Hvorfor?

Søtsug?

Variasjon?

Min mage tåler dårlig raffinert sukker, derfor kuttet jeg ut "alt" raffinert sukker jeg kan (umulig å ikke få i seg noe skjult i matvarer) i 2007. Har ikke hatt snop i munnen siden da. Spiser ikke kaker, boller, sukkerbrus, syltetøy eller noe annet med raffinert sukker i.

Spiser heller frukt, bær, tørket frukt og slikt.

Poenget mitt er at om man holder seg borte lenge nok så forsvinner "suget". Slik virker det i hvert fall for meg. Hadde det på samme måte ved røykeslutt, det tok 3-4 år før suget etter var borte, men nå er det aldri i tankene lenger. Søtsuget forsvant på akkurat samme måte, men da etter bare noen få måneder.

Mange vil nok si at de ikke ønsker å nekte seg "noe godt" og at man burde kunne "unne seg noe godt" av og til. Det mener jeg at man helt klart bør kunne gjøre, men da må man også godta at "suget" kanskje aldri vil slippe taket?

Tanker?

Personlig bøyer jeg meg lett for søtsuget. Jeg prøvde meg en liten stund på lavkarbo eventyret, fordi jeg har hørt at det skal hjelpe mot blant annet søtsug. Det hadde derimot helt motsatt effekt på meg. Gikk rundt og tenkte på det hele tiden. Prøvde meg på noen sunne oppskrifter, som bare smakte møkk. Det ble ikke det samme i det hele tatt. Nå har jeg slått meg til ro med at det er lov å unne seg noe godt av og til (i helger), og ellers spiser jeg vanlig mat (med vanlig mat, mener jeg = ikke lavkarbo). Har ikke gått opp et gram siden jeg sluttet på lavkarbo, forresten. Mitt alternativ til godteri er som regel vaniljekesam med banan, cashew og jordbærsyltetøy (uten tilsatt sukker) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda ett apropos til søtsug:

Fra Sukker – en kilde til rus og avhengighet! – Sunt Hjem

Blodsukkerbalanse og optimale mengder nevrotransmittere kan du legge til rette for ved hjelp av kosten. Da er det viktig å spise naturlig og ren mat laget fra bunnen. Når måltidene dine er rike på gode proteiner, grønnsaker og naturlig fett gir du kroppen det den trenger for optimal funksjon. Unngå i størst mulig grad ferdigmat og søtsaker – på denne måten vil du holde sukkertrangen under kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte meg tidligere veldig avhengig av godteri og sukker generelt. Hadde lyst å gjennopprette balansen i kostholdet. Bestemte meg derfor å gå gjennom en periode på 5 uker der jeg ikke spiste noe som helst godteri, kaker, brus osv. Da de 5 ukene var over, og jeg kunne spise litt goderi igjen, hadde jeg ikke lenger lyst på det. Nå spiser jeg godteri og lignende når jeg virkelig har lyst på, som ikke er oftere enn ca en gang i måneden.

Kan med andre ord si meg enig at de varige suget/cravingsene etter søtsaker kan forsvinne dersom man gir det nok tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...